Gå til innhold

Når barna får få gaver fra andre - kompenserer foreldrene med å kjøpe flere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

La oss si at det er lite familie/ venner som gir barnet gaver. Barnet får ikke et lass av gaver fra besteforeldre, tanter, onkler, kusiner, fettere mm.

Kompensere dere som foreldre med å kjøpe flere gaver til barnet? Det kan fort bli veldig dyrt, men barnet kan bli utenfor hvis det får færre gaver enn andre. 

Anonymkode: 55693...b15

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg gjorde det. Spesielt når vi feiret jul sammen med andre. Problemet er jo at enkelte familier har fjell av gaver. Det er ikke snakk om 1 gave fra giverne, men gjerne 3-5, å alle pakkes enkeltvis. Da er det ille å være den ene som kanskje bare får 5-6 gaver, med andre igjen får 20-30 gaver.

Anonymkode: 4d455...10d

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Nei, jeg gjør ikke det.

Jeg har et barn som av og til får gaver fra sin fars familie. Jeg kompenserer ikke til de andre barna. Det er som det er. 

Anonymkode: 61fee...a06

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei, det holder med en gave fra hver husstand som gir gaver. 

• Liker 4
Skrevet

Gjorde det med stebarna, kjøpte alltid inn ekstra gaver fra katten, nissen osv, da mine barn fikk altfor mange gaver i forhold til dem pga stor vs liten utvidet familie. Syntes ikke det var rettferdig når noen unger fikk et lass og andre unger bare fikk noen få gaver og alle bodde under samme tak.

Anonymkode: ec368...427

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Har pleid å gi en gave hver til ungene, og synes egentlig det holder. Men når vi feirer med søskenbarna kjøper jeg inn noen ekstra til våre barn. Søskenbarna får ofte over 40 gaver hver, våre får 6-7.

Anonymkode: 271ee...e68

• Liker 2
Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke. Barnet mitt har veldig liten familie (meg, mine foreldre og mine søsken), så i forhold til mine tantebarn får hun svært lite gaver. Men det er helt greit og den del av livet. 

Anonymkode: a1427...652

• Liker 3
Skrevet

Dette er en av grunnene til at jeg synes det er behagelig å ikke feire juø med storfamile.

Mine barn får mye mindre gaver enn søskenbarna (som har en shoppegal bestemor), og det er bedre å slippe sammenligningen enn å bli med på galloppen.

Anonymkode: 1ac0a...6b9

• Liker 4
Skrevet
mereo skrev (1 minutt siden):

Nei, det holder med en gave fra hver husstand som gir gaver. 

Hvis man klarer å styre det, så er jo det flott, men ikke alltid man kan styre det.

Min datter er enebarn med en far som aldri har vært i bilde, hverken far eller hans familie. Hun har derfor aldri fått noen gaver fra den siden.

Mine søsken har hatt flere barn og svigerfamilier som selvsagt har gitt barna gaver. Hvis ikke jeg hadde kompensert så hadde hun hatt 5-6 gaver, mens søskenbarna hadde 20-30 gaver hver. Så selv om jeg kjøpte ekstra gaver til henne så kom hun jo aldri opp i nærheten av hva de andre fikk, men det hjalp jo på å få de ekstra gavene å pakke opp. 

Broren min og hans familie har alltid gitt/ fått massevis av gaver. Nå er jo barna våre voksne, og familien er utvidet med både barnebarn og hunder. Hundene får opptil flere gaver hver 😮 Å et år så var det nesten like mange gaver til et ufødt barn som til de barna som var født. Galskap kaller jeg det. Å ungene stakkars, de blir jo drit lei gaver lenge før de nærmer seg slutten av gavefjellene sine. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis man klarer å styre det, så er jo det flott, men ikke alltid man kan styre det.

Min datter er enebarn med en far som aldri har vært i bilde, hverken far eller hans familie. Hun har derfor aldri fått noen gaver fra den siden.

Mine søsken har hatt flere barn og svigerfamilier som selvsagt har gitt barna gaver. Hvis ikke jeg hadde kompensert så hadde hun hatt 5-6 gaver, mens søskenbarna hadde 20-30 gaver hver. Så selv om jeg kjøpte ekstra gaver til henne så kom hun jo aldri opp i nærheten av hva de andre fikk, men det hjalp jo på å få de ekstra gavene å pakke opp. 

Broren min og hans familie har alltid gitt/ fått massevis av gaver. Nå er jo barna våre voksne, og familien er utvidet med både barnebarn og hunder. Hundene får opptil flere gaver hver 😮 Å et år så var det nesten like mange gaver til et ufødt barn som til de barna som var født. Galskap kaller jeg det. Å ungene stakkars, de blir jo drit lei gaver lenge før de nærmer seg slutten av gavefjellene sine. 

Det er jo lov å ta den praten med familien også. Vi har satt på bremsen for en del da det har gått sport i å gi mest.

Det blir faktisk for mye for barn også, de klarer ikke nødvendigvis å glede seg over det de får.

• Liker 3
Skrevet

Jeg kompenserer ja. Feirer med storfamilie og i år er det er en jevnaldrende som har fire sett besteforeldre og ørten onkler og tanter. Det er sinnsykt. Sist vi feiret sammen, åpnet barnet gaver både 1. og 2. juledag. 

Anonymkode: 6acb9...1bf

Skrevet
mereo skrev (6 minutter siden):

Det er jo lov å ta den praten med familien også. Vi har satt på bremsen for en del da det har gått sport i å gi mest.

Det blir faktisk for mye for barn også, de klarer ikke nødvendigvis å glede seg over det de får.

Så fint at dere har klart å bremse for noe av det :)

Det nyttet ikke å si noe til min familie, de skulle ha alle gavene med. Barna er heldigvis voksne nå å vi slipper det opplegget lenger. Men er man en søskenflokk så er det nok lettere å takle at noen får flere gaver enn når man er enebarn og er den eneste som får lite. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kompenserer ja. Feirer med storfamilie og i år er det er en jevnaldrende som har fire sett besteforeldre og ørten onkler og tanter. Det er sinnsykt. Sist vi feiret sammen, åpnet barnet gaver både 1. og 2. juledag. 

Anonymkode: 6acb9...1bf

Høres ut som en slitsom julefeiring. Har du foreslått å ikke ta oppakking felles?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så fint at dere har klart å bremse for noe av det :)

Det nyttet ikke å si noe til min familie, de skulle ha alle gavene med. Barna er heldigvis voksne nå å vi slipper det opplegget lenger. Men er man en søskenflokk så er det nok lettere å takle at noen får flere gaver enn når man er enebarn og er den eneste som får lite. 

Du slipper jo akkurat når du vil, for det er jo ikke tvang å feire sammen.

• Liker 1
Skrevet

Min bror har giftet seg inn i en familie hvor alle gir til alle, søskenbarn og etter hvert tremenninger. Så det er et fjell med gaver. 

Min sønn har kun meg, besteforeldre og onkel/tante. Så han får 4-5 gaver. Nå er han bare 4 år og forstår ikke så mye, og gleder seg over det han får. Men fremtidige julaftener blir en utfordring for vil egentlig kjøpe masse unødvendige greier. 

Anonymkode: a8dd2...36f

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men fremtidige julaftener blir en utfordring for vil egentlig kjøpe masse unødvendige greier. 

Anonymkode: a8dd2...36f

Feir uten din bror, eller be dem pakke opp gaver gør eller etter felles feiring?

Mye bedre det, enn at han også skal utsettes for dette pakkelasset, mener jeg

• Liker 2
Skrevet

Vi har så å si null familie, og feirer alltid jul kun kjernefamilien. Da blir det lite pakker på ungene. Og ja, det koster. Pleier å begynne å handle allerede i juni, slik at jeg kan dra det ut litt. 

De får 2 gaver fra hverandre, dyrene, bamsene, ett par grandtanter og foreldre. Da varer julaften litt lengre og. Jeg vil jo gi de en magisk jul.. De får en del nødvendige ting som jeg egentlig ikke hadde trengt å gi i gave, typ vårjakke, vinterutstyr etc.  

Anonymkode: fb48c...bcd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke at folk har så inngrodde sosiale antenner at de tar med alle pakkene hvis de vet at de får vesentlig flere enn de andre de feirer med. Det er ikke de som får "for få" gaver som bør kompensere, det er de som overlesses som bør ta hensyn.

Eksempel:

Vi feirer annethvert år med min fars familie og min mors familie. På farssiden går det sport i å finne de morsomste/beste gavene til hverandre, det er tårer og latter om hverandre, de er pakket inn på kreative måter, og vi koser oss ekstremt både med å få og gi (ja, dette høres ut som helvete på jord for noen, men jeg ELSKER jul med farssiden!)

På morssiden er det annerledes. Søskenbarna og tremenningene  der - som er en del yngre - får vesentlig færre gaver, og det er generelt mer preget av sparsommelighet. Dermed legger vi igjen de fleste pakkene når vi feirer med dem, holder kjeft om det, og åpner med latter og tårer og et par glass vin - helst ikledd pysj - når vi har kommet hjem igjen.

Anonymkode: 4fbb4...e45

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

La oss si at det er lite familie/ venner som gir barnet gaver. Barnet får ikke et lass av gaver fra besteforeldre, tanter, onkler, kusiner, fettere mm.

Kompensere dere som foreldre med å kjøpe flere gaver til barnet? Det kan fort bli veldig dyrt, men barnet kan bli utenfor hvis det får færre gaver enn andre. 

Anonymkode: 55693...b15

Ja. Mine har ingen besteforeldre igjen og ingen tanter eller onkler. Så jeg kjøper mange gaver fra oss. 

Anonymkode: 3a1bf...1fd

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke pleid å gjøre det, men kommer til å gjøre det i år. Hun har vært vant med å være eneste barn i slekten og dermed den som fikk mest. For to år siden feiret vi sammen med min bror som da hadde ett barn - og kona har stor familie og de har mange venner så barnet deres fikk et voldsomt lass med gaver, og jentungen syntes det var sårt å få så mange færre gaver. I år skal vi feire sammen igjen og de har nå tre barn, så i år skal jeg jevne ut litt ja. Har i tillegg alliert meg med mine foreldre samt en venninne som kommer til å dele opp gavene hennes litt så det blir flere pakker. 

Jeg kan ikke styre hva andre gjør, men jeg kan legge til rette på min side for at ikke jentungen (som kun har meg, mine foreldre og min bror m/fam) ikke skal sitte på julaften og kjenne på at hun ikke har så mange som er glade i henne som søskenbarna. For det er den følelsen som kommer.

Anonymkode: 91a82...6a7

• Liker 2
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...