Gå til innhold

Hjelp! Jeg må kutte fiber!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Legen mener jeg har godt av å kutte ned på fiber. Jeg er rett og slett litt for glad i grovt korn, frukt og grønnsaker. 

Problemet er at jeg ikke aner hva jeg skal bytte ut maten med for å ikke omkomme av sult. 

En vanlig dag består av fire hovedmåltider+litt frukt. Jeg lager mat fra bunnen. 

Jeg drikker også minst 2 liter vann til dagen. 

Jeg kan jo selvfølgelig bytte ut frokost, lunsj og kvelds med loff, men det er ikke holdbart i lengden. 

Jeg trenger sårt tips! 

(Jeg kan ikke gå over på f.eks. lavkarbo, for jeg må passe på å holde vekta) 

Anonymkode: 654b3...ed8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Øk inntaket av kjøtt, fisk, egg og fete meieriprodukter. Hvis du spiser mye fiber nå, så spiser du sannsynligvis mye karbohydrater. Det metter veldig dårlig. Eller, det vil si, det metter der og man blir sprekkmett, og så blir man fort sulten igjen. Så hvis du bytter ut noen av dine karbohydratkilder med fett og proteiner, så vil du sannsynligvis se at du holder deg lengre mett.

Anonymkode: addea...502

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.10.2023 den 20.12):

Legen mener jeg har godt av å kutte ned på fiber. Jeg er rett og slett litt for glad i grovt korn, frukt og grønnsaker. 

Problemet er at jeg ikke aner hva jeg skal bytte ut maten med for å ikke omkomme av sult. 

En vanlig dag består av fire hovedmåltider+litt frukt. Jeg lager mat fra bunnen. 

Jeg kan jo selvfølgelig bytte ut frokost, lunsj og kvelds med loff, men det er ikke holdbart i lengden. 

Jeg trenger sårt tips! 

Hvor mye fiber får du i deg? Vet du ca. antall gram?

Hvorfor mener legen du bør kutte ned på fiber? Er det konkrete plager?

(For all del, du bør høre på legen din. Men det kunne vært interessant å vite hva vedkommende baserer dette på.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiber er en av de aller beste tingene du kan spise for å holde magen frisk. Bakterier i magen din spiser fiber og produserer stoffer hjernen din bruker for å fungere effektivt. Det finnes noen som utvikler mageplager der de tåler fiber dårlig (disse har ofte hatt et kosthold med mye av det dårlige fettet og usunn mat, samt godteri). Men med mindre du har direkte plager av fiber burde du aldri kutte dem ut eller kutte ned på dem. Leger er ikke utdannet innen ernæring, det er ikke deres fagområde

Anonymkode: 05508...fa4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ts, men jeg har spist for mye fiber tidligere, og fikk skikkelig problemer med fordøyelsen. Fiber er bra for tarmen, men alt med måte, som det er med alt 😊

Anonymkode: e06f3...489

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 10/25/2023 at 8:12 PM, AnonymBruker said:

Jeg trenger sårt tips! 

Hva spiser du til frokost, lunsj og kvelds? Er det brød til de 3 måltidene?

Anonymkode: f480d...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sykdom som gjør at jeg ikke kan spise fiber, og må holde meg til under 3g per måltid, helst under 10g per dag. Har gjort det i mange år og det går fint.

Jeg spiser mye proteiner, kokte grønnsaker, purerte ting. Mye egg og meieri, hvitt kjøtt og mye fisk. Spiser ikke mye brød, men frokosten er loffskiver, og det er ofte ris eller litt pasta til måltidene. Kokt potet uten skall går også fint.

Anonymkode: 4e463...b09

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Fiber er en av de aller beste tingene du kan spise for å holde magen frisk. Bakterier i magen din spiser fiber og produserer stoffer hjernen din bruker for å fungere effektivt. Det finnes noen som utvikler mageplager der de tåler fiber dårlig (disse har ofte hatt et kosthold med mye av det dårlige fettet og usunn mat, samt godteri). Men med mindre du har direkte plager av fiber burde du aldri kutte dem ut eller kutte ned på dem. Leger er ikke utdannet innen ernæring, det er ikke deres fagområde

Anonymkode: 05508...fa4

Jeg synes det blir helt feil å prøve å overstyre legen. Man må forholde seg til det legen sier. Vi vet ikke hele historikken her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (På 27.10.2023 den 18.38):

Hvor mye fiber får du i deg? Vet du ca. antall gram?

Hvorfor mener legen du bør kutte ned på fiber? Er det konkrete plager?

(For all del, du bør høre på legen din. Men det kunne vært interessant å vite hva vedkommende baserer dette på.)

Da vi regnet ut lå jeg  på ca. 50 gram kostfiber per dag. Jeg dro til legen fordi jeg har store plager med hard mage, oppblåsthet og smerter. I utgangspunktet var tanken IBS, men da jeg ramset opp en normal dag med mat, så var det mer enn anbefalt. Nå skal jeg teste mindre fiber for å se om det hjelper noen uker. Hvis ikke går vi videre til neste undersøkelse.

Jeg skal ikke kutte det helt ut, bare kutte ned. 

Men kjære alle sammen:

jeg ber om mattips og ideer, ikke informasjon om fiber og utredning av hva jeg spiser 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da vi regnet ut lå jeg  på ca. 50 gram kostfiber per dag. Jeg dro til legen fordi jeg har store plager med hard mage, oppblåsthet og smerter. I utgangspunktet var tanken IBS, men da jeg ramset opp en normal dag med mat, så var det mer enn anbefalt. Nå skal jeg teste mindre fiber for å se om det hjelper noen uker. Hvis ikke går vi videre til neste undersøkelse.

Jeg skal ikke kutte det helt ut, bare kutte ned. 

Men kjære alle sammen:

jeg ber om mattips og ideer, ikke informasjon om fiber og utredning av hva jeg spiser 😊

Ok, da har du jo masse å gå på. Da ville jeg rett og slett kuttet ut det groveste brødet, havregryn, frokostblandinger osv en periode; men fortsatt spist grønnsaker. Da kutter du ut ca halvparten.

Eller du kutter helt ut en stund og deretter øker igjen for å se hvor mye gram du tåler om dagen.

Anonymkode: 4e463...b09

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...