Gå til innhold

Sluttet på p-piller

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Vi er begge i starten av 30 årene, jeg har 2 barn selv (ikke hennes) å ønsker et barn til, om ikke to. Madammen i huset ønsker 1 eller 2, men det finner vi ut av med tiden.

Sluttet på p-piller for 1 måned siden, vi bestemte det over en pils, at vi har jo både snakket om temaet mange ganger, begge er gira på barn å tanken gjør meg nesten kåt ( det å skal ha sex å at det kan resultere i barn), blir litt mer sex med mening. Men vi er enige, vi skal ikke direkte prøve, vi bare slutter på de pillene, så kommer det når det kommer. Men spørsmålet her er, det har gått 1 måned, vi er vel nærmere måned 2 enn første.. å det har ikke skjedd noe ennå.. grunnen til at jeg nevner dette, er når ex sluttet på p-piller, ble hun gravid så og si med en gang hun sluttet. 2 uker etter ble det påvist på test, barn nummer 2, ble hun gravid så si like fort.

Men med dama jeg er sammen med nå, så har vi snart passert 2 måneder.

Hva er normalt ? Hun sa også at når p-pillene/hormonene henne er tilbake til normalen, blir hun mer kåt enn på p-piller. Ligger det nor i det ? Det at hun ikke er blitt kåt som hun normalt kjenner ved seg selv ved slutt på pillen, ikke har kommet ennå.. spør fordi jeg har 0 peiling på hvordan hormoner og slike piller fungerer.

Noen som har noe å komme med ?

Vi prøver ikke direkte, men vi er klar for en graviditet begge to.

Anonymkode: a3bbe...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hormoner kan ligge lenge i kroppen...og det å være kåt kommer av så mye...og det er ikke sikkert hun blir mer kåt etter sluttet på pillen...dette kommer helt an på hennes egne hormoner og lyster. Noen blir gravid måneden etter..noen 1 år... dette kommer også an på hennes syklus...om hun får eggløsning...at dere timer rikig...din sperm er bra etc.

Tror normale par har 25 prosent sjanse å bli gravid når de prøver 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomsnittet er 7 måneder, dvs alt mellom å klaffe med engang eller klaffe 14 måneder er normalt for friskt par. Man har rundt 25% sjanse hvis man treffer rundt eller litt før eggløsning. 

Anonymkode: 5a755...ee6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste bruker litt tid før syklusen blir normal, min syklus var "som en klokke" på 28 dager de første to månedene uten, før den bare ble lengre og lengre. Antar den ikke hadde stabilisert seg i starten.

For oss tok det nesten 6 mnd når vi ikke brukte eggløsningstest, men bare prøvde å ha jevnlig sex, særlig rundt 2 uker ut i syklusen. Men jeg hadde ofte mye smerter rundt eggløsning som jeg feiltolket som menssmerter (siden syklusen ble lengre og lengre), så vi klaffet ikke helt på eggløsning de første forsøkene heller, og med lange sykluser er ikke 6 mnd prøving så mye (var vel 4 sykluser før det gikk). Da det klaffet var det fordi vi brukte eggløsningstest.

Noen grunn til å ikke prøve direkte, hvis du helst ønsker at det skal skje raskt? Det kan jo fint ta et års tid hvis man ikke timer litt. (Og selv da er det ikke uvanlig at det tar så lang tid)

Anonymkode: 131f4...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (1 minutt siden):

Hormoner kan ligge lenge i kroppen...og det å være kåt kommer av så mye...og det er ikke sikkert hun blir mer kåt etter sluttet på pillen...dette kommer helt an på hennes egne hormoner og lyster. Noen blir gravid måneden etter..noen 1 år... dette kommer også an på hennes syklus...om hun får eggløsning...at dere timer rikig...din sperm er bra etc.

Tror normale par har 25 prosent sjanse å bli gravid når de prøver 

Skjønner. Men hun var veldig tydelig på det, når hun slutter på pillen blir hun enormt kåt. Hun har sluttet på pillen 2 ganger tidligere i livet. Å siden det ikke har skjedd, noe hun selv sier er rart da hun har sluttet på pillen. Tenkte om det hengte sammen med at det er gått såpass tid. Som nevnt tidligere, 2 graviditeter med ex, sluttet på pillen, gravid rett etter nærmest. Å nå høres det ut som vi direkte prøver, det er bare jeg som sammenligner mine 2 andre barn, hvor fort ex ble gravid med de etter pillen. Å vi prøver ikke direkte, mer indirekte så vi stresser ikke, snakker ikke noe ekstra om barn etter hun sluttet. Når ex ble gravid i runde nr 2, fortalte jordmor (vi hadde samme jordmor begge gangene), på skøy at jeg har super sperm🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De fleste bruker litt tid før syklusen blir normal, min syklus var "som en klokke" på 28 dager de første to månedene uten, før den bare ble lengre og lengre. Antar den ikke hadde stabilisert seg i starten.

For oss tok det nesten 6 mnd når vi ikke brukte eggløsningstest, men bare prøvde å ha jevnlig sex, særlig rundt 2 uker ut i syklusen. Men jeg hadde ofte mye smerter rundt eggløsning som jeg feiltolket som menssmerter (siden syklusen ble lengre og lengre), så vi klaffet ikke helt på eggløsning de første forsøkene heller, og med lange sykluser er ikke 6 mnd prøving så mye (var vel 4 sykluser før det gikk). Da det klaffet var det fordi vi brukte eggløsningstest.

Noen grunn til å ikke prøve direkte, hvis du helst ønsker at det skal skje raskt? Det kan jo fint ta et års tid hvis man ikke timer litt. (Og selv da er det ikke uvanlig at det tar så lang tid)

Anonymkode: 131f4...fc6

Grunnen til at JEG ikke prøver direkte, er vel at jeg ikke stresser. Samboer stresser heller ikke, hun er bare lettet over at jeg har lyst selv, da hun er redd for at alderen hennes skal ta henne igjen. Selv om jeg har vært tydrlig på at jeg har lyst på flere barn.

Vi begge er litt stay cool rundt det hele, hun har sluttet på pillen, så da skjer det når det skjer. Eneste vi har som gjør at det kan treffe rett, er at jeg er ekstra tiltrukket av min samboer når hun har mensen, så hun sier tydelig ifra st hun blør. Da blir det sex på kvelden, om ikke før. Men det er vel et par dager etter kvinnen har blødd før hun kan potensielt bli gravid ? Isåfall finnes det en "kalender" å følge? Hun har en app for når mensen skaø kommr, men ikke eggløsning. Tips ?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Herlighet, vet du ingenting om kvinnekroppen...?

Anonymkode: 6d390...738

Hva mener du ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Grunnen til at JEG ikke prøver direkte, er vel at jeg ikke stresser. Samboer stresser heller ikke, hun er bare lettet over at jeg har lyst selv, da hun er redd for at alderen hennes skal ta henne igjen. Selv om jeg har vært tydrlig på at jeg har lyst på flere barn.

Vi begge er litt stay cool rundt det hele, hun har sluttet på pillen, så da skjer det når det skjer. Eneste vi har som gjør at det kan treffe rett, er at jeg er ekstra tiltrukket av min samboer når hun har mensen, så hun sier tydelig ifra st hun blør. Da blir det sex på kvelden, om ikke før. Men det er vel et par dager etter kvinnen har blødd før hun kan potensielt bli gravid ? Isåfall finnes det en "kalender" å følge? Hun har en app for når mensen skaø kommr, men ikke eggløsning. Tips ?

Ts

Om hun har normal syklus kommer eggløsning 14 dager etter mensen. Men igjen dette variere..og om hun får eggløsning.

Temping er det beste måten å finne ut om hun har eggløsning og når hun har det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (15 minutter siden):

Om hun har normal syklus kommer eggløsning 14 dager etter mensen. Men igjen dette variere..og om hun får eggløsning.

Temping er det beste måten å finne ut om hun har eggløsning og når hun har det

Hva er temping? 😬

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er temping? 😬

Ts

Det er at man kjøper et termometer designet for det og så tar man temperatur hver dag. Men det viser bare når man har hatt eggløsning. Så det beste i mine øyne (og i følge fertilitetsleger) er jo å ta eggløsningstester. Når man får positiv eggløsningstest bør man ha samleie den dagen og dagen etter. Det å time samleie øker sjansen for å bli gravid betraktelig. Her kan du få litt mer informasjon fra en gynekolog om tematikken:

Anonymkode: c2584...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av, det ordner seg.

Men det er de færreste som blir gravide på første forsøk, og det kan være bare tilfeldigheter som gjorde at det klaffet sånn med exen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hva er temping? 😬

Ts

Man tar temperaturen sin hver morgen før man står opp av sengen med ett vanlig feber termometer men med 2 desimaler. Det finnes også andre termometer man kan bruke, men ett vanlig termometer med 2 desimaler funker helt fint. Man temper samme sted hver morgen- i munnen, baken eller vagina. Alt etter hva man selv foretrekker. 

Så loggfører man dette og kan med det se når eggløsning har skjedd. Sammen med EL tester blir dette en veldig god og sikker måte å ha full kontroll på syklusen sin. 

Anonymkode: 09750...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble gravid på første eggløsning etter p-pille slutt. Hadde også sex bare én gang den syklusen, så det kan potensielt treffe kjapt ☺️ lykke til!

Anonymkode: 1de40...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men det virker som at du tror at man kan bli befruktet når som helst i måneden? Det er desverre ikke sånn. Man slipper ett egg hver syklus, og egget lever bare 24 timer etter at det er sluppet. Hvis ikke egget blir befruktet i løpet av disse 24 timene, så er løpet kjørt. Da får man ikke noen ny sjans før neste måned. Så det å ha samleie på riktig dag er helt vesentlig.

Hvis egget ikke ble befruktet, får hun mensen ca 10-18 dager etter eggløsning. De fleste får den etter 14 dager, men det er jo individuelt. 

Så hvis du/hun vet når hun skal ha mensen neste gang, kan dere telle ca 14 dager bakover, og så legge inn en "innsats" noen dager rundt eggløsning.

Det er ikke vanlig å bli gravid på første eggløsning. Noen blir, selvsagt. Det er ingen grunn til å bekymre seg for at noe er galt før dere har prøvd minst 12 mnd, det er slett ikke uvanlig at det tar et år med aktiv prøving. For oss tok det 8 mnd.

Selv om du hadde "supersperm" den gangen, er det jo slett ikke sikkert at du har det nå lenger.

Noen kvinner får redusert lyst av hormonprevensjon. Andre merker ingen forskjell. Jeg fikk ikke høyere lyst av å slutte på pillen. Og selv om hun fikk høyere lyst sist hun sluttet, betyr jo ikke det nødvendigvis at det skjer nå. Det er tusen ting som påvirker lysten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...