AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #1 Del Skrevet 25. oktober 2023 Jeg har slitt med akne i voksen alder i over 10 år, og har prøvd det meste av hudpleie og reseptbelagte midler som antibiotika (utallige kurer som fikser problemet der og da) og Epiduo uten langvarig effekt. Nå har jeg vært på min første time hos hudlege, og han anbefalte iso. Jeg er skeptisk, og vil tenke meg godt om. Jeg leser mye om hvordan kostholdet kan påvirke akne, og jeg vet at min hud forverres av blant annet melkeprodukter. Men i dag leste jeg en artikkel om at hvis man har problemer med mage/tarm/fordøyelse så kan dette være en direkte årsak til problemhud. Jeg har hatt ibs ca like lenge som jeg har hatt akne, og har i tillegg kronisk gastritt. Jeg har med andre ord en mage som fungerer dårlig på mange måter, og jeg begynner å lure på om jeg rett og slett har akne på grunn av dette. Jeg hadde ikke en eneste kvise før jeg begynte å få problemer med magen. Derfor er jeg veldig interessert i erfaringer rundt dette, for om jeg kan bli bedre i huden med en skikkelig egeninnsats rundt kosthold så vil jeg mye heller det enn å hive meg på en iso-kur. Takknemlig for svar! Anonymkode: 932d9...07c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irja Skrevet 25. oktober 2023 #2 Del Skrevet 25. oktober 2023 Jeg slet med kviser i 20 år. Iso ble redningen for meg. Jeg hadde prøvd alt. Også når det gjelder kosthold.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #3 Del Skrevet 25. oktober 2023 Iso er gull. Prøvde ALT i årevis, inkludert omlegging av kosthold, svindyr hudpleie og antibiotika over tid. Det eneste som hjalp var iso, og 6 år etter er jeg fremdeles totalt kvisefri. Det er en hard kur, men for meg var den verdt det! Anonymkode: 22adb...373 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #4 Del Skrevet 25. oktober 2023 Jeg har ikke prøvd iso, så jeg kan ikke uttale meg om det. Men jeg hadde mye kviser, akne og uren hud fra jeg var 12 til jeg var 30. Jeg fikk i tillegg "byller" og underjordiske kviser på kinnene ifb mensen. Det som hjalp meg var nattlysolje og inntak av sunt fett (som tran, fet fisk, nøtter, avokado). 1 kapsel med nattlysolje hver morgen. Det tok ca. 2 med før jeg så virkning. Jeg bruker Life sin. Anonymkode: fb323...a36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #5 Del Skrevet 25. oktober 2023 Har du sjekket hormonene dine? Sjekket om du kan ha PCOS? (Ikke alltid det vises på blodprøver, men en fysisk sjekk hos gynekolog kan vise det) PCOS og irritabel tarm/problemer med magen henger ofte litt sammen. Jeg hadde skikkelige vonde, store kviser hele tiden frem til slutten av 20-årene, Da fant jeg ut at jeg hadde PCOS og begynte på Metformin. Nå har jeg så og si null kviser, får bare et par små rett før mensen. Det er et helt annet liv. Anonymkode: 229b2...e94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #6 Del Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (På 25.10.2023 den 20.26): Har du sjekket hormonene dine? Sjekket om du kan ha PCOS? (Ikke alltid det vises på blodprøver, men en fysisk sjekk hos gynekolog kan vise det) PCOS og irritabel tarm/problemer med magen henger ofte litt sammen. Jeg hadde skikkelige vonde, store kviser hele tiden frem til slutten av 20-årene, Da fant jeg ut at jeg hadde PCOS og begynte på Metformin. Nå har jeg så og si null kviser, får bare et par små rett før mensen. Det er et helt annet liv. Anonymkode: 229b2...e94 Ble du kvitt kvisene grunnet metformin? Anonymkode: 336c6...b4e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #7 Del Skrevet 5. november 2023 Det er viktig å tenke nøye gjennom valget ditt og ta hensyn til både hudlegeens anbefaling og dine egne bekymringer. Det er riktig at kostholdet kan påvirke akne, og det er interessant at du har lagt merke til en sammenheng mellom mage- og tarmproblemer og hudproblemer. Det kan være lurt å utforske en mer helhetlig tilnærming ved å jobbe med kostholdet ditt og samtidig ta vare på mage- og tarmhelsen din. Å redusere inntaket av melkeprodukter og andre matvarer som kan forverre huden din kan være verdt å prøve. Det er også viktig å fortsette å jobbe sammen med hudlegen din for å finne den beste løsningen for deg. De kan gi deg mer informasjon om iso og diskutere andre alternativer som kan være tilpasset dine spesifikke behov. Anonymkode: d128e...59a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #8 Del Skrevet 5. november 2023 Veldig forskjellige erfaringer rundt akne. For noen gjelder det å kutte ut prosessert mat, andre gluten, melk. Noen går over til keto eller carnivore, mens andre tar tilskudd av sink og d vitamin, eller probiotika, og sier det var løsningen. Anonymkode: 50a40...6b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #9 Del Skrevet 5. november 2023 Jeg er på lavdose iso på 2.årer nå og det har reddet huden min. Rett og slett elsker iso!!! Ingen bivirkninger utenom tørre lepper. Huden er helt hvit og kvisefri. Jammmen på tide i en alder av 43. Lykke til☺️ Anonymkode: 1fdd1...673 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #10 Del Skrevet 5. november 2023 Jeg er godt voksen og har slitt med akne i årevis. Har testet alt mulig forskjellig uten effekt. Nå går jeg på en lavdose iso-kur som jeg skal stå på lenge. Bivirkningene er nesten ikke merkbare, har kun tørrere hud. Kvisene er borte, huden stråler og håret er mindre fett. Angrer bare på at jeg ikke har startet opp med dette tidligere. Håper resultatet holder seg når jeg er ferdig med kuren. Anonymkode: cdb56...13e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #11 Del Skrevet 5. november 2023 Har god erfaring med iso da sønnen min gikk på det. Han begynte før kvisene ble for ille for å unngå arr. Legen ville ikke gi flere antibiotikakurer. Han er helt fin i dag. Det skal ikke være nødvendig å bruke masse penger på hudpleie eller annen dyr helsekost eller ikke kunne drikke et glass melk uten å være redd for å få kviser. Slet selv med kviser i ungdommen og opp i voksen alder. Jeg vil ikke at mine barn skulle slite med dette da det ofte er arvelig. Har ikke betenkeligheter med iso. Man får god oppfølging hos lege og kan ta lav dose. Anonymkode: 82486...51a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #12 Del Skrevet 5. november 2023 AnonymBruker skrev (På 25.10.2023 den 19.57): Jeg har slitt med akne i voksen alder i over 10 år, og har prøvd det meste av hudpleie og reseptbelagte midler som antibiotika (utallige kurer som fikser problemet der og da) og Epiduo uten langvarig effekt. Nå har jeg vært på min første time hos hudlege, og han anbefalte iso. Jeg er skeptisk, og vil tenke meg godt om. Jeg leser mye om hvordan kostholdet kan påvirke akne, og jeg vet at min hud forverres av blant annet melkeprodukter. Men i dag leste jeg en artikkel om at hvis man har problemer med mage/tarm/fordøyelse så kan dette være en direkte årsak til problemhud. Jeg har hatt ibs ca like lenge som jeg har hatt akne, og har i tillegg kronisk gastritt. Jeg har med andre ord en mage som fungerer dårlig på mange måter, og jeg begynner å lure på om jeg rett og slett har akne på grunn av dette. Jeg hadde ikke en eneste kvise før jeg begynte å få problemer med magen. Derfor er jeg veldig interessert i erfaringer rundt dette, for om jeg kan bli bedre i huden med en skikkelig egeninnsats rundt kosthold så vil jeg mye heller det enn å hive meg på en iso-kur. Takknemlig for svar! Anonymkode: 932d9...07c Hvis du har slitt med akne i 10 år, burde du ha gått på iso for 8-9 år siden. Anonymkode: df932...f1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #13 Del Skrevet 5. november 2023 Jeg hadde legetime idag om akkurat samme problem. Jeg har brukt iso før og det hjalp jo, men det er kommet tilbake. Legen anbefalte meg å forsøke å kutte ut meieriprodukter og gluten. Så nå i første omgang skal jeg kutte alt av meieriprodukter i 2 måneder for å se om det hjelper. Hvis ikke skal jeg prøve ut glutenfritt et par mnd. Håper det hjelper og at jeg ikke behøver iso Anonymkode: 8ed61...53a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå