Gå til innhold

Når avgjøre om hunden bør leve lengre eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hunden min har slitt med diverse problemer. Nå er hun ganske stiv i kroppen, har problemer med et øye (ser dårligere). Hun har begynt å bjeffe mer, overvåker maten sin og kan bli noe aggressiv (biter ikke, men knurrer når hun får mat). Hun leker, vil ha kos og jeg tenker fremdeles at hun har livskvalitet igjen. 

Men når sier man at nok er nok? Turene er blitt kortere. Vi kjører oftere da vi ikke kan gå 30min både til og fra park for å i tillegg leke. Så vi kjører til parken og leker der. Kaster ball osv, men alt går tregere, selv om jeg ser hun koser seg. 

Vurderer nå smertestillende hvis veterinær er enig. Sliter med artrose. Har noen god erfaring med smertestillende? 

Anonymkode: 2c711...3d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at den hunden burde få slippe mer lidelse. Jeg mener det er dyreplageri å holde et sykt dyr i live med medisiner, behandlinger, operasjoner osv..

Hunden deres har det ikke lenger noe bra. For meg ville den avgjørelsen vært veldig enkel. Jeg ville avlivet den ved første anledning, og gjerne før.

Vi har selv katter som vi selvsagt blir veldig glad i. De får leve så lenge de er friske og har det godt. Mindre sår og skader som de av og til får etter slåsskamper med nabokatter og andre dyr de måtte møte på, behandles hjemme, men når de får sykdom eller skade som krever mer omfattende behandling av veterinær, som kreftbehandling, operasjoner, langvarig medisinering eller annet, da er det kort prosess. De siste to gangene vi hadde en katt som ble så syk at vi valgte å ta den med til dyrlegen, ble ikke katta med hjem igjen.

Anonymkode: 4920b...012

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker at den hunden burde få slippe mer lidelse. Jeg mener det er dyreplageri å holde et sykt dyr i live med medisiner, behandlinger, operasjoner osv..

Hunden deres har det ikke lenger noe bra. For meg ville den avgjørelsen vært veldig enkel. Jeg ville avlivet den ved første anledning, og gjerne før.

Vi har selv katter som vi selvsagt blir veldig glad i. De får leve så lenge de er friske og har det godt. Mindre sår og skader som de av og til får etter slåsskamper med nabokatter og andre dyr de måtte møte på, behandles hjemme, men når de får sykdom eller skade som krever mer omfattende behandling av veterinær, som kreftbehandling, operasjoner, langvarig medisinering eller annet, da er det kort prosess. De siste to gangene vi hadde en katt som ble så syk at vi valgte å ta den med til dyrlegen, ble ikke katta med hjem igjen.

Stakkars dyr. Det er forskjell på å la et sykt dyr lide vs å la dyret få leve helt fint i flere år så lenge de f.eks får en liten pille sammen maten på morningen.

Anonymkode: 096e4...cd1

• Liker 1
Skrevet

Min gikk på leddfôr og smertestillende i mange år. Vi kjørte også for å gå tur på gress, for å skåne leddene. I tillegg kjøpte jeg back on track-dekken til henne, og hadde varmt dekken på når det var kaldt, eller om hun ble sittende og vente i bilen og sånn. 

Det er ulike typer smertestillende. Jeg ser veldig mange har brukt librela (trooor det er riktig navn) som jeg mener gies som sprøyte. Min gikk på piller som jeg ga hjemme, men det står helt stille hva de het. 

Når nok er nok må du kjenne på. Jeg spilte med helt åpne kort med min dyrlege, at mitt ønske var at hun skulle leve evig, og at han var helt nødt til å si ifra når han mente hun hadde fått nok. Når det er sagt ble min syk utover alderdom og artrose, og da merket jeg på henne at hun var ferdig 💔

Anonymkode: b2a5a...087

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Stakkars dyr. Det er forskjell på å la et sykt dyr lide vs å la dyret få leve helt fint i flere år så lenge de f.eks får en liten pille sammen maten på morningen.

Anonymkode: 096e4...cd1

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Min gikk på leddfôr og smertestillende i mange år. Vi kjørte også for å gå tur på gress, for å skåne leddene. I tillegg kjøpte jeg back on track-dekken til henne, og hadde varmt dekken på når det var kaldt, eller om hun ble sittende og vente i bilen og sånn. 

Det er ulike typer smertestillende. Jeg ser veldig mange har brukt librela (trooor det er riktig navn) som jeg mener gies som sprøyte. Min gikk på piller som jeg ga hjemme, men det står helt stille hva de het. 

Når nok er nok må du kjenne på. Jeg spilte med helt åpne kort med min dyrlege, at mitt ønske var at hun skulle leve evig, og at han var helt nødt til å si ifra når han mente hun hadde fått nok. Når det er sagt ble min syk utover alderdom og artrose, og da merket jeg på henne at hun var ferdig 💔

Anonymkode: b2a5a...087

Syns det er så vanskelig. Håpet et at smertestillende skal hjelpe. Forstår hunden ikke kan få det hver dag i flere år. Men hvis det hjelper, så kan kanskje hunden få det bedre den siste tiden. Enten det er 6mnd, 1år eller mer hvis ting bedrer seg. Da vil kanskje hunden få en lykkelig siste tid og vi kan bruke tid på kose, leke, gå passende turer osv. 

Anonymkode: 2c711...3d2

Skrevet

Mennesker med kronisk smerte, forteller jo om hvor forferdelig det er å leve med. Da er det snakk om mennesker, som har kapasitet til å forstå hvorfor de har smerter, ta smertelindring/endre på planer om det føles ekstra ille en dag etc. 

Dyr har ikke denne muligheten. De vet bare at de har det vondt, at det gjør de mer sårbare og at verden derfor er litt skumlere som konsekvens.

Jeg kunne gitt smertelindring til mine hunder, men bare så lenge det var effektivt nok til at de slapp å føle smerter 24/7. De skal slippe å gå rundt med smerter fordi jeg ikke ønsker å si farvel enda. Døde hunder lider ikke. 

Anonymkode: a24df...4d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...