Gå til innhold

Taushetsplikt i gruppeveiledning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere om taushetsplikt i fbm gruppeveiledning på en arbeidsplass? Dersom en i gruppa deler noe som er blitt sagt i gruppa videre.. 

Anonymkode: ee388...278

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har de i den gruppa undertegnet på at de har taushetsplikt i hva som blir sagt i disse veiledningene da? 

Anonymkode: 527cc...c4a

• Liker 1
Skrevet

Man har jo vanligvis ingen juridisk taushetsplikt i en slik setting. Er det signert på noe?

Den moralske "vi er enige om ikke å snakke med andre om det vi diskuterer i gruppa" er jo bare det, moralsk veiledende. Så kan man tenke at vedkommende som ikke overholder den er dust, siden mye av funksjonen med gruppa forsvinner når den blir utrygg (i den grad den var trygg i første omgang). 

Anonymkode: 9f644...f82

• Liker 4
Skrevet

Vi har alle fått et skriv på at vi har taushetsplikt, men husker ikke om vi skrev under på noe

ts

Skrevet

Flere som har tanker ?

ts

Skrevet

Spørs jo helt hva dere jobber med og hva veiledningen går ut på.. 

Anonymkode: 1b1f8...435

Skrevet

Prosess- og saksveiledning i psykiatri 

ts

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Prosess- og saksveiledning i psykiatri 

ts

Dere har jo selvsagt samme taushetsplikt ovenfor andres kliniske saker som egne. 

Når det gjelder informasjon om kolleger er det ingen juridisk taushetsplikt, men man er jo rimelig drittsekk hvis man forteller noe videre. Og i samme organisasjon vil det kunne tas opp med ledelse 

Anonymkode: 1b1f8...435

• Liker 1
Skrevet

..og hvis en person forteller det videre og leder synes det var riktig, men resten av gruppa synes ikke det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

..og hvis en person forteller det videre og leder synes det var riktig, men resten av gruppa synes ikke det?

…så er det fremdeles (kanskje) drittsekkoppførsel, uten å være et brudd på noen taushetsplikt. 

Anonymkode: e78ca...f0e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

…så er det fremdeles (kanskje) drittsekkoppførsel, uten å være et brudd på noen taushetsplikt. 

Hva skal til for at det skal være brudd på taushetsplikt?

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hva skal til for at det skal være brudd på taushetsplikt?

ts

At noen har faktisk har taushetsplikt og bryter denne…? Du virker ganske kverulerende.

Men, la gå, skal forsøke å gi deg et saklig svar: Taushetsplikt er en *plikt* til å ikke viderebringe enkelte typer informasjon til andre. Den er normalt lovfestet, men kan også være avtalefestet eller følge av lojalitetsplikten i arbeidsforhold (eller følge av alle tre samtidig, for den saks skyld). Poenget er: Det må påvises et konkret, rettslig grunnlag for at en slik plikt foreligger. Hvis man finner det, må man kartlegge taushetspliktens omfang. Jeg har f.eks. taushetsplikt om mye i min jobb, men ikke om at kollega Pål alltid spiser illeluktende lunsj i kantina eller at kollega Per går igjennom en tøff skilsmisse jeg er lei av å høre om i lunsjen. Jeg er antakelig en dust om jeg brer ut om Pers privatliv til venner, men det er ikke ulovlig. Det er altså ikke alt som er umoralsk eller ufint som er ulovlig. Ikke alle former for taushetsplikt er absolutt heller. F.eks. kan en lege eller lærer ha taushetsplikt om i utgangspunktet alt som de vet om en pasient/elev, men hvis pasienten har et rusproblem eller eleven får juling hjemme, kan taushetsplikten oppheves (og sågar gli over i en varslingsplikt). Men ok, si man har etablert at det finnes en taushetsplikt, og den omfatter informasjon som har blitt delt videre. Hva er så neste steg? Det beror på konsekvensene av å bryte taushetsplikten (og at du kan bevise at det har skjedd, for så vidt). For lovfestet taushetsplikt vil det ofte også være lovfestede sanksjoner ved brudd. Mer ullent for de som følger av andre rettsgrunnlag. Og i noen tilfeller finnes det ingen juridiske konsekvenser av brudd. Jeg kan f.eks. inngå en avtale med en venninne om at alt vi deler av private ting i vårt vennskap, aldri skal deles med andre. Det er allikevel ikke straffbart eller ulovlig av henne og viderefortelle det jeg sier til andre - så i praksis er ikke den taushetsplikten verdt noe som helst. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...