Gå til innhold

Hva er ikke anbefalt å spise/drikke som gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner jeg blir litt forvirret.. 

Noen steder står det at man kan spise noen ting, men på andre steder står det noe helt annet.

Selvfølgelig følger jeg helse Norges kostanbefalinger men jeg synes der er mye som ikke står der.

Som feks. Ingefær/ingefærshot.. noen steder står det at man ikke skal spise/drikke dette?

Og tesorter? Hva er det egentlig som er trygt å drikke... for det første bør det være koffeinfritt, for det andre nå det ikke være urtete.. så hvilke tesorter sitter man igjen med? 

Og sushi? Kan man spise det egentlig?

Kom gjerne med en liste over ting som dere vet man bør holde seg unna som gravid og gjerne tips om ting man kan spise/drikke

Anonymkode: 09152...6d2

Skrevet

Man kan spise sushi ja, i Norge så er kvaliteten god nok til at sushien som blir servert på restauranter regnes som trygg å spise for gravide. 

Anonymkode: ef645...bda

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kjenner jeg blir litt forvirret.. 

Noen steder står det at man kan spise noen ting, men på andre steder står det noe helt annet.

Selvfølgelig følger jeg helse Norges kostanbefalinger men jeg synes der er mye som ikke står der.

Som feks. Ingefær/ingefærshot.. noen steder står det at man ikke skal spise/drikke dette?

Og tesorter? Hva er det egentlig som er trygt å drikke... for det første bør det være koffeinfritt, for det andre nå det ikke være urtete.. så hvilke tesorter sitter man igjen med? 

Og sushi? Kan man spise det egentlig?

Kom gjerne med en liste over ting som dere vet man bør holde seg unna som gravid og gjerne tips om ting man kan spise/drikke

Anonymkode: 09152...6d2

Sushi kan du spise men se til at den er fersk, fra skikkelig sushi restaurant og hold deg til sushi med laks og kveite :)

Lakris bør begrenses.

Ingefær bør også begrenses :) 

Anonymkode: a9f5c...a5a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sushi kan du spise men se til at den er fersk, fra skikkelig sushi restaurant og hold deg til sushi med laks og kveite :)

Lakris bør begrenses.

Ingefær bør også begrenses :) 

Anonymkode: a9f5c...a5a

Det er ingefærshots og tilskudd som bør begrenses, ikke ingefær generelt. Kostråd for gravide varierer fra land til land, og er noen ganger motstridende. 

Skrevet

Cytotec.

Anonymkode: 8d274...3d1

Skrevet (endret)

Tesorter som er greit: peppermynte-te, nype-te, det finnes også fruktteer uten svart te i seg. I dag drakk jeg f.eks. en veldig god en med eple på jobb som jeg må finne ut navnet på :P

ikke lurt å spise/drikke:

- lakris: kan være nevrotoksisk

- koffein: noen steder sier OK, noen sier det kan påvirke vekt og øle sjansen for ADHD i barnet

- rått kjøtt, spekemat, muggoster, upasteuriserte melkeprodukter: generelt trygt i Norge, men det HENDER jo det er listeria eller andre bakterier i det

- tunfisk (på boks er greit) pga tungmetaller

- dyr som har blitt jaktet da ammunisjon kan etterlate blyrester

- mye sukkerholdig mat da man er mer utsatt for svangerskapsdiabetes, kan få større barn og også kan få mer vannansamlinger i kroppen (da bør generelt inntak av karbohydrater vurderes senket)

Endret av katties

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...