AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #1 Skrevet 25. oktober 2023 Hvis man ønsker å reise verden rundt slik at man er borte fra Norge i mer enn 6 mnd i løpet av to år, hva må man tenke på da? Må man registrere flytting når man ikke skal være i et land veldig lenge, bare være turist, ikke vet på forhånd hvor lenge og hvor man skal være etc? Å flytte krever vel at man har en adresse å flytte til? Og får heller ingen inntekt i løpet av denne tiden, verken lønn eller stønader av noe slag. Mister man medlemskap i folketrygden når man heller ikke er slik medlem noe annet sted og ingen inntekt? (Helt lovlige oppsparte midler for å klare seg :)). Vet heller ikke om det sikkert blir mer enn 6 mnd per år heller. men om noen har gjort dette, hva har dere gjort med flyttemelding, og forsikringer? Reiseforsikring og helseforsikring? Føler liksom at denne kategorien av reising ikke er så godt beskrevet Forventningen er liksom at man bor og jobber Anonymkode: 4416d...474
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #2 Skrevet 26. oktober 2023 Med fare for å oppfattes som potensielt surmaget: Skal du være på reisefot så lenge, så bør et minimumskrav være at du er i stand til å benytte google for å orientere deg. Research, research, research. Synes du vi luringer som kaster bort arbeidstid på å klapre på tastaturet i stedet for å jobbe akkurat nå er de beste og sikreste kildene til vettug informasjon vedr noe så viktig som rettigheter i folketrygden osv? Google er din venn. Men: jeg google deg litt på vei: https://advokatenhjelperdeg.no/jus-artikler/taper-trygderettigheter-ved-flytting/ Mine korte innspill: Ikke meld flytting frivillig. For å sitere Kopperud i "Side om side": Det er det dummeste du kan gjøre! Pass på at du ikke havner i en situasjon der du står utenfor folketrygden. NAV er din beste kilde til info vedr evt frivilling medlemskap og priser for dette (alt etter hvilken dekning du ønsker). En god reiseforsikring MÅ du ha, noe annet er fullstendig idiotisk. Ved lengre sammenhengende utenlandsopphold enn 60-70 dager må den forlenges. Det er dyrt. Flere selskaper lar deg gjøre dette mens du er på reise, men med en karanteneperiode. Utenlandske reiseforsikringer har jeg ingen erfaring med. Jeg har så langt styrt unna selv om det i utgangspunktet er rimeligere. Anonymkode: a847a...3d8 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #3 Skrevet 26. oktober 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Med fare for å oppfattes som potensielt surmaget: Skal du være på reisefot så lenge, så bør et minimumskrav være at du er i stand til å benytte google for å orientere deg. Research, research, research. Synes du vi luringer som kaster bort arbeidstid på å klapre på tastaturet i stedet for å jobbe akkurat nå er de beste og sikreste kildene til vettug informasjon vedr noe så viktig som rettigheter i folketrygden osv? Google er din venn. Men: jeg google deg litt på vei: https://advokatenhjelperdeg.no/jus-artikler/taper-trygderettigheter-ved-flytting/ Mine korte innspill: Ikke meld flytting frivillig. For å sitere Kopperud i "Side om side": Det er det dummeste du kan gjøre! Pass på at du ikke havner i en situasjon der du står utenfor folketrygden. NAV er din beste kilde til info vedr evt frivilling medlemskap og priser for dette (alt etter hvilken dekning du ønsker). En god reiseforsikring MÅ du ha, noe annet er fullstendig idiotisk. Ved lengre sammenhengende utenlandsopphold enn 60-70 dager må den forlenges. Det er dyrt. Flere selskaper lar deg gjøre dette mens du er på reise, men med en karanteneperiode. Utenlandske reiseforsikringer har jeg ingen erfaring med. Jeg har så langt styrt unna selv om det i utgangspunktet er rimeligere. Anonymkode: a847a...3d8 Ikke alle kan være frivillig medlem, men om TS kun skal på reisefot og ikke jobbe i utlandet, bør det finnes en løsning. Men som du sier, dette må TS klare å søke opp og finne ut av selv. Anonymkode: 7c442...6a6
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #4 Skrevet 26. oktober 2023 Ikke meld flytting, vær innom Norge ofte nok til å beholde medlemsskap i folketrygden. Du kan google opp selv hva som er kravet for det. Ha reiseforsikring. Alltid. Viktig generelt, eksepsjonelt viktig om du skal oppholde deg utenfor EØS-området. Mange land gir turistvisum for tre måneder, men mange steder kan man også forlenge dette ved å reise ut av landet så vidt og så inn igjen. Ellers enig med flere i at litt ordentlig research er et minimumskrav for å reise slik. Altså finne nettsteder med kvalitetssikret informasjon, ikke synsing på et forum. Anonymkode: 9495d...c83
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #5 Skrevet 26. oktober 2023 Takk for svar fra dere som har skrevet her. Er klar over at forumet ikke har eksperter på dette, men kanskje noen har gjort noe slikt? Har googlet en del om dette, men synes alt virker litt utydelig. Har skjønt at alt blir lettere om man oppholder seg mer enn 6 måneder i året i Norge. Jeg kommer jeg ikke til å dra til land som trenger visa, og skal heller ikke være noe sted lenger enn det jeg kan som turist. Hvis man reiser så mye at man mister medlemskap i folketrygden, virker det som om forventningen da er at man skal være under det landet man bor i sine systemer. Som noen over nevner, kanskje det kan gå an å være medlem om man ikke er dekket av et annet land. Eller ikke. Anonymkode: 4416d...474
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #6 Skrevet 26. oktober 2023 Det enkleste vil jo være å reise i 11 måneder. Da er du innenfor de 12 månedene, regnes som turist og beholder alle rettigheter. Anonymkode: 2d65c...8b4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #7 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det enkleste vil jo være å reise i 11 måneder. Da er du innenfor de 12 månedene, regnes som turist og beholder alle rettigheter. Anonymkode: 2d65c...8b4 Må man registrere flytting da, også? For det står at man må det om man oppholder seg mer enn 6 mnd i utlandet. Anonymkode: 4416d...474
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #8 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Må man registrere flytting da, også? For det står at man må det om man oppholder seg mer enn 6 mnd i utlandet. Anonymkode: 4416d...474 Nei, seks måneder er per år hvis du reiser to eller flere år på rad. Skal du ha én lang reise er grensa 12 måneder. Det har vært flere tråder om dette siste uka i underforumet for Forbruker/Økonomi. Vet ikke hvordan jeg linker til andre tråder, men bla deg 2-3-4 sider bakover. Tror ikke det blir enkelt å få godkjent en søknad om frivillig medlemsskap i folketrygden. De må gjøre en konkret vurdering av din situasjon og behandlingstid er seks måneder. Du kan høre med Skatteetaten om hvordan du evt. gjør det med å melde flytting, siden du ikke vil ha fast adresse i utlandet. Du er jo ikke første nordmann som vil reise verden rundt. Når det gjelder reiseforsikring, de norske forsikringene er latterlig dyre for reiser over lang tid. Sjekk internasjonale forsikringer, f. eks. ACS. Bare pass på at du leser gjennom vilkårene, slik at du vet hva som er inkludert. Anonymkode: 1bb03...5be
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå