AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #1 Skrevet 25. oktober 2023 Familien vår(2 voksne og 2 barn 3-5år) har fått tilbud om å ta over/kjøpe en gård uten drift. Mye jord er leid ut, og skogen er snart klar for tømmerdrift. Min søster bor på andre siden av landet med familie, og har ingen interesse for gården. I utgangspunktet ønsker vi ikke å ta over pga all jobb vi har gjort med nåværende (selveid) bosted, men samvittigheten gnager når vi får spørsmål om gården. Så hva gjør vi? Hvor starter vi en evt prosess for å se om vi har penger nok, tid nok og interesse nok for å kjøpe? Det skal sies at jeg gjerne kunne tenkt meg en flokk høner, noen utegangersauer og en ponni (🌟bondegårdsdrømmen🌟), noe vi ikke har mulighet til her vi bor nå. Anonymkode: c25af...c6e 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #2 Skrevet 25. oktober 2023 Jeg kjøpte ut søsken fra min gård for 15 år siden, men hadde ikke gjort det igjen. Drømmen er nå bolig uten privat vei, privat kloakk, privat vann, gjerder og gjerder og atter gjerder. Men når vi smakker om å selge da kan jeg love deg guilt trips da. Barna "mååå" jo ta over, dere "mååå" jo følge opp forpliktelsen når dere først har tatt valget osv. Angrer bittert. Anonymkode: c1d43...d5a 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #3 Skrevet 25. oktober 2023 Noe av det viktigste her er å se på hva du selv sier. Det er samvittigheten som gnager. Skal du overta en gård dere egentlig ikke vil ha, fordi du får dårlig samvittighet? Hva er tilstanden på gården? Er den i god stand? Hvordan er beliggenheten med tanke på jobb, barnehage og skole? Er gården tilrettelagt for utegangsdrift? Angående interesse, så er det å vurdere om dere ønsker gjøre gårdsarbeid før jobb og en del timer etter jobb, uansett vær og vind, uansett om influensa eller omgangssyken herjer. Vil dere ha folk i nærheten som kan bistå ved sykdom og ferie? Anonymkode: c1b4a...a02 2 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #4 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Noe av det viktigste her er å se på hva du selv sier. Det er samvittigheten som gnager. Skal du overta en gård dere egentlig ikke vil ha, fordi du får dårlig samvittighet? Hva er tilstanden på gården? Er den i god stand? Hvordan er beliggenheten med tanke på jobb, barnehage og skole? Er gården tilrettelagt for utegangsdrift? Angående interesse, så er det å vurdere om dere ønsker gjøre gårdsarbeid før jobb og en del timer etter jobb, uansett vær og vind, uansett om influensa eller omgangssyken herjer. Vil dere ha folk i nærheten som kan bistå ved sykdom og ferie? Anonymkode: c1b4a...a02 Tilstanden er ok, men det må gjøres en del med hovedhuset for å få det i samme tilstand som det vi evt flytter fra. Fjøset har ikke vært i bruk på mange år, så det må nok noen arbeidstimer for å få plass til dyr. Vet ikke hvor lenge jorda er leid bort, så må vente til den faller tilbake til gården igjen. Mitt ønske er at jeg evt kan redusere min 100%stilling for å bruke mer tid hjemme/på gården. Min mann er ikke interessert i, eller har kunnskap om, hverken gårdsdrift eller tilhørende oppgaver som traktorkjøring osv. Jeg har nevnt at vi gjerne tar et møte der vi alle deltar; både nåværende eiere og vi søsknene, sånn at vi får avklart forventninger og ønsker for framtiden til gården. Er redd for at vi går på en real smell hvis vi går for overtakelse, og ser at vi savner nåværende bosted. Anonymkode: c25af...c6e
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #5 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tilstanden er ok, men det må gjøres en del med hovedhuset for å få det i samme tilstand som det vi evt flytter fra. Fjøset har ikke vært i bruk på mange år, så det må nok noen arbeidstimer for å få plass til dyr. Vet ikke hvor lenge jorda er leid bort, så må vente til den faller tilbake til gården igjen. Mitt ønske er at jeg evt kan redusere min 100%stilling for å bruke mer tid hjemme/på gården. Min mann er ikke interessert i, eller har kunnskap om, hverken gårdsdrift eller tilhørende oppgaver som traktorkjøring osv. Jeg har nevnt at vi gjerne tar et møte der vi alle deltar; både nåværende eiere og vi søsknene, sånn at vi får avklart forventninger og ønsker for framtiden til gården. Er redd for at vi går på en real smell hvis vi går for overtakelse, og ser at vi savner nåværende bosted. Anonymkode: c25af...c6e Om det er driveplikt, så leies jorden ut på 10års kontrakter. Så mannen din er ikke interessert, vil det si at all jobben med gården skal tilfalle deg? Er han da villig til å ta hånd om barna hver dag etter skoletid mens du jobber på gården? Drift hvor dere kun har noen sauer og en ponni vil si en drift som i all hovedsak koster penger. Så dere bør absolutt sette dere ned med de som driver der i dag, og se på kostandene, og sette opp ett budsjett for å se hvordan deres økonomi vil se ut når du skal jobbe redusert og dere skal leve mest av hans lønn og ett overskudd av tømmerdrift. Jeg bodde og hjalp til på småbruk med hest noen år, og fikk innblikk i hvor mye tid det krevde og hvor mye annet som måtte vike. Drift av gård/småbruk er en livsstil. Jeg hadde aldri tatt på meg noe sånt sammen med en partner som ikke har interesse for det. Anonymkode: c1b4a...a02 1 4
Gregarious Skrevet 25. oktober 2023 #6 Skrevet 25. oktober 2023 Det er som regel ufattelig mye mer arbeid en hva en tror, det er ofte også store pengesluk. Om en er usikker så hadde jeg aldri tatt noe slikt på meg, da med forbehold om svært lite info om den aktuelle gård og økonomiske variabler. 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #7 Skrevet 26. oktober 2023 Vi lander nok på å ikke kjøpe, selv om den romantiske bondegårdsdrømmen er fristende. For det er gode poenger at ting koster, både i tid og penger. Og at man helst må være sammen om dette prosjektet, at ikke alt faller på meg. Litt vemodig er det, å innse at vi ikke skal føre gården videre. At jeg aldri skal ha 5 sauer og 1 ponni som hilser på et morgentrøtt tryne. At jeg skal kunne dyrke egne grønnsaker. Eller at mine barn ikke skal vokse opp med dyr. Samtidig er det en befrielse å vite at jeg ikke trenger å ha ansvar for å holde alle bygninger i orden, alt merarbeid det å ha dyr fører med seg, eller vite hvordan vi driver tømmerskog. Takk for innspill, og takk for meg ❤️ Anonymkode: c25af...c6e
Gjest Heidi Høst Skrevet 26. oktober 2023 #8 Skrevet 26. oktober 2023 Du kan dyrke egne grønnsaker og ha dyr i rekkehus/enebolig også.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #9 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 25.10.2023 den 17.55): Tilstanden er ok, men det må gjøres en del med hovedhuset for å få det i samme tilstand som det vi evt flytter fra. Fjøset har ikke vært i bruk på mange år, så det må nok noen arbeidstimer for å få plass til dyr. Vet ikke hvor lenge jorda er leid bort, så må vente til den faller tilbake til gården igjen. Mitt ønske er at jeg evt kan redusere min 100%stilling for å bruke mer tid hjemme/på gården. Min mann er ikke interessert i, eller har kunnskap om, hverken gårdsdrift eller tilhørende oppgaver som traktorkjøring osv. Jeg har nevnt at vi gjerne tar et møte der vi alle deltar; både nåværende eiere og vi søsknene, sånn at vi får avklart forventninger og ønsker for framtiden til gården. Er redd for at vi går på en real smell hvis vi går for overtakelse, og ser at vi savner nåværende bosted. Anonymkode: c25af...c6e Så det du sier er at mannen din egentlig ikke er interessert i å ta over en gård der han må holde på med gårdsdrift? Da bør du høre på han! Jeg skjønner at det er følelser involvert her, i og med at gården er i familien. Men ja, jeg tror dere går på en real smell her! Jeg vil råde deg til å høre mer på han enn diverse familie som presser på om at dere skal overta. Det er MYE jobb med vedlikehold. Og det å ha dyr er ikke lønnsomt i liten skala. Dere må vel investere mye i fjøset også for å få det opp i godkjent standard for å kunne ha dyr der? Du kan bare glemme å gå ned i stilling. Heller bør du jobbe overtid for å få råd til gårdsdrift, og det samme må din mann. Anonymkode: d4c29...df2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå