AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #1 Skrevet 25. oktober 2023 Hva er best og hva anbefales? Stående eller liggende? Anonymkode: 7b612...8aa
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #4 Skrevet 25. oktober 2023 Takk for svar til begge Men hva skjer om man fyrer veden liggende? Anonymkode: 7b612...8aa
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #5 Skrevet 25. oktober 2023 Korreksjon: mente STÅENDE? ts Anonymkode: 7b612...8aa
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #6 Skrevet 25. oktober 2023 Jeg har de stående, trekant. Litt som om man lager bål ute 😊 Anonymkode: 7a04b...183
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #7 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Korreksjon: mente STÅENDE? ts Anonymkode: 7b612...8aa Får lettere fyr. Anonymkode: 7a04b...183
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #8 Skrevet 25. oktober 2023 Stående her også. Har bare liggende ved på bål ute og i fall jeg skal lage mat og sette en gryte der. I vedovnen vår er det ikke plass til å legge veden ned. Anonymkode: a10b0...bec
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #9 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Stående her også. Har bare liggende ved på bål ute og i fall jeg skal lage mat og sette en gryte der. I vedovnen vår er det ikke plass til å legge veden ned. Anonymkode: a10b0...bec Da høres det ut som dere har for lange vedkubber. Ved kommer i flere lengder, tilpasset ovner med forskjellig størrelse. Nye, rentbrennende ovner skal legges i liggende og fyres ovenfra for å få best effekt, dvs. mest mulig varme med minst mulig utslipp. https://www.jotul.no/peishjelpen/slik-fyrer-du-i-peisen/4-steg-til-fyr-og-flamme-i-peisen Anonymkode: 2a63d...276 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #10 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da høres det ut som dere har for lange vedkubber. Ved kommer i flere lengder, tilpasset ovner med forskjellig størrelse. Nye, rentbrennende ovner skal legges i liggende og fyres ovenfra for å få best effekt, dvs. mest mulig varme med minst mulig utslipp. https://www.jotul.no/peishjelpen/slik-fyrer-du-i-peisen/4-steg-til-fyr-og-flamme-i-peisen Anonymkode: 2a63d...276 Det fungerer helt utmerket med stående vedkubber altså. Vi har et ganske smalt og høyt brennkammer, måtte hatt vedkubber på 15-20 cm og det gidder jeg ikke kløyve og sage altså. Vi bruker rett ut av nettet i stedet. Rentbrennende ovn med friskluftstilførsel utenfra. Så bra trekk at jeg kan fyre rett på kubbene med en enkelt tennbrikett og en lighter, og ikke noe sot inni. Anonymkode: a10b0...bec
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #11 Skrevet 25. oktober 2023 Folk har sikkert forskjellige meninger og det viktigste er at det tar fyr og ikke soter og at man ikke hiver inn søppel for i det hele tatt får fyr 😄 Men i utgangspunktet skal man ha kubbene liggende. Du kan legge i et par, så de neste på tvers osv. Slik lærte jeg også å lage bål utendørs. Anonymkode: 1f8a8...a81
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå