Gå til innhold

Når man fyrer i peisen, skal veden stå eller ligge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er best og hva anbefales? Stående eller liggende?

Anonymkode: 7b612...8aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for svar til begge :) 

Men hva skjer om man fyrer veden liggende?

Skrevet

Korreksjon: mente STÅENDE? 

ts

Skrevet

Jeg har de stående, trekant. Litt som om man lager bål ute 😊

Anonymkode: 7a04b...183

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Korreksjon: mente STÅENDE? 

ts

Får lettere fyr.

Anonymkode: 7a04b...183

Skrevet

Stående her også. Har bare liggende ved på bål ute og i fall jeg skal lage mat og sette en gryte der. I vedovnen vår er det ikke plass til å legge veden ned.

Anonymkode: a10b0...bec

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Stående her også. Har bare liggende ved på bål ute og i fall jeg skal lage mat og sette en gryte der. I vedovnen vår er det ikke plass til å legge veden ned.

Da høres det ut som dere har for lange vedkubber. Ved kommer i flere lengder, tilpasset ovner med forskjellig størrelse. 

Nye, rentbrennende ovner skal legges i liggende og fyres ovenfra for å få best effekt, dvs. mest mulig varme med minst mulig utslipp. 

https://www.jotul.no/peishjelpen/slik-fyrer-du-i-peisen/4-steg-til-fyr-og-flamme-i-peisen

Anonymkode: 2a63d...276

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da høres det ut som dere har for lange vedkubber. Ved kommer i flere lengder, tilpasset ovner med forskjellig størrelse. 

Nye, rentbrennende ovner skal legges i liggende og fyres ovenfra for å få best effekt, dvs. mest mulig varme med minst mulig utslipp. 

https://www.jotul.no/peishjelpen/slik-fyrer-du-i-peisen/4-steg-til-fyr-og-flamme-i-peisen

Anonymkode: 2a63d...276

Det fungerer helt utmerket med stående vedkubber altså. Vi har et ganske smalt og høyt brennkammer, måtte hatt vedkubber på 15-20 cm og det gidder jeg ikke kløyve og sage altså. Vi bruker rett ut av nettet i stedet.

Rentbrennende ovn med friskluftstilførsel utenfra. Så bra trekk at jeg kan fyre rett på kubbene med en enkelt tennbrikett og en lighter, og ikke noe sot inni. 

Skrevet

Folk har sikkert forskjellige meninger og det viktigste er at det tar fyr og ikke soter og at man ikke hiver inn søppel for i det hele tatt får fyr 😄

Men i utgangspunktet skal man ha kubbene liggende. Du kan legge i et par, så de neste på tvers osv. Slik lærte jeg også å lage bål utendørs.

Anonymkode: 1f8a8...a81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...