AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #1 Skrevet 25. oktober 2023 Min baby er 9 mnd. Jeg er mye alene med han, da far jobber mye. Jeg har ikke før den siste mnd hatt litt barnepass av besteforeldre i 1 time! Jeg har vært så sliten. Så får jeg så utrolig dårlig samvittighet av å la andre passe han når han er så liten. jeg burde fått litt hjelp for lenge siden pga fødselsdepresjon, men jeg skal klare alt og han er jo mitt ansvar! Men sist uke måtte jeg la min mor passe han i 3 timer. Der var såå godt! Og jeg kjenner allerede nå at det blir lettere å levere han til bestemor igjen. Men det er den dritt samvittigheten da.. for at jeg synes det faktisk var litt deilig å ha tid for meg selv🤦🏼♀️ kjenner dere at det er deilig å levere ungen bort en liten stund? Hvor gammel var baby første gang andre passet babyen? savner dere ungen med en gang? Anonymkode: 56db2...c96 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #2 Skrevet 25. oktober 2023 Barn på 2år og 8mnd, og har aldri hatt barnepass utenom barnehage fra hun ble 1,5år. Ønsker fortsatt ikke barnepass, for jeg savner henne så fort hun ikke er i nærheten. Men vi er to foreldre som avlaster hverandre. Om jeg var alene hadde jeg nok hatt behov for hjelp av og til. Anonymkode: 3634a...b0d 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #3 Skrevet 25. oktober 2023 Mamma passet babyen da den var noen mnd fordi jeg måtte på butikken å kjøpe bleier. Vi var på besøk hos dem. Var borte 30 minutt. neste gang med barnevakt var når det var foreldresamtale i bhg når barnet var 1,5 år. er også mye alene pga fars jobb. Hellig de timene barnet sover og egentida da. Alt ryddig blir lagt vekk Anonymkode: e7c0d...acd
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #4 Skrevet 25. oktober 2023 Jeg har tre barn og ingen av de har blitt passet i ammeperioden. Og pappaen jobbet turnus da vi fikk alle tre. Passet både baby og storesøsken, og også under korona da alle var hjemme utenom mannen (DA var jeg sliten - skolegutt med skolearbeid hele dagen, barnehagegutt med spring i beina og en liten nyfødt). Det er det som er å få barn, TS. Det blir bare mer jobb når de blir større, særlig når de begynner å løpe. Kanskje be pappaen jobbe mindre om du ikke takler det? Anonymkode: 39f2e...b04 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #5 Skrevet 25. oktober 2023 Det hadde vi aldri. Jeg har ikke foreldre, og mannens bor langt unna og er gamle. Men det har gått helt fint. Anonymkode: ce415...14c 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #6 Skrevet 25. oktober 2023 En baby på 9 mnd sover mye, så regner med at du har egentid i ganske så mange timer om dagen allerede? Legg rydding og vasking og matlaging til tider der pappaen er hjemme så du ikke sliter deg ut. Anonymkode: 39f2e...b04 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #7 Skrevet 25. oktober 2023 Min svigermor trillet tur et par timer hver onsdag fra han var nyfødt. Fast avtale. Og hun ble ikke sittende på besøk. Bare hentet og leverte. Fra han var et halvt år var en nabojente trillepike et par ettermiddager i uka. Holdt seg i nærområdet. Anonymkode: 7ab09...d7a 2 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #8 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): En baby på 9 mnd sover mye, så regner med at du har egentid i ganske så mange timer om dagen allerede? Legg rydding og vasking og matlaging til tider der pappaen er hjemme så du ikke sliter deg ut. Anonymkode: 39f2e...b04 Da velger jeg å sove med han. Da det er lite søvn på natta, og jeg sliter fortsatt med fødselsdepresjon. Men ja, jeg har 1-2 timer egentid når han sover. Men er ikke det at jeg sitter i sofaen og slapper av når han blir passet. Bare det å handlet alene, se litt venner av og til uten barn. Da far kun er hjemme etter legging. Anonymkode: 56db2...c96 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #9 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da velger jeg å sove med han. Da det er lite søvn på natta, og jeg sliter fortsatt med fødselsdepresjon. Men ja, jeg har 1-2 timer egentid når han sover. Men er ikke det at jeg sitter i sofaen og slapper av når han blir passet. Bare det å handlet alene, se litt venner av og til uten barn. Da far kun er hjemme etter legging. Anonymkode: 56db2...c96 Og da er klokken 21-22 på kvelden, så får ikke tid å være med noen etter legging… Anonymkode: 56db2...c96 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #10 Skrevet 25. oktober 2023 Jeg er alenemor til en gutt som er 2 år. Første gangen jeg fikk barnepass var når han var 11 mnd Anonymkode: 1b365...5fe
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #11 Skrevet 25. oktober 2023 Kvinneguiden er pilråtent. Så fint du fikk avlastning i niende timer, TS! Vel fortjent. Du gjør en super jobb, jeg får fremdeles dårlig samvittighet når noen passer 3 åringen i noen timer, og savner henne. Men herregud, barna tar null niks skade av å være med noen som gir de full oppmerksomhet mens mor lader batteriene. Du gjør en kjempe jobb, ts, og riktig god bedring. Det er vondt og vanskelig med barseldepresjon. Håper du får hjelpen du trenger, og bruk støtteapparatet ditt med GOD samvittighet. 💜 Anonymkode: 1d2a4...364 7 7 4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #12 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min baby er 9 mnd. Jeg er mye alene med han, da far jobber mye. Jeg har ikke før den siste mnd hatt litt barnepass av besteforeldre i 1 time! Jeg har vært så sliten. Så får jeg så utrolig dårlig samvittighet av å la andre passe han når han er så liten. jeg burde fått litt hjelp for lenge siden pga fødselsdepresjon, men jeg skal klare alt og han er jo mitt ansvar! Men sist uke måtte jeg la min mor passe han i 3 timer. Der var såå godt! Og jeg kjenner allerede nå at det blir lettere å levere han til bestemor igjen. Men det er den dritt samvittigheten da.. for at jeg synes det faktisk var litt deilig å ha tid for meg selv🤦🏼♀️ kjenner dere at det er deilig å levere ungen bort en liten stund? Hvor gammel var baby første gang andre passet babyen? savner dere ungen med en gang? Anonymkode: 56db2...c96 Det er jo ikke, ts, «du» som skal ha barnapass. Dere er to primæromsorgspersoner til baby. Det er derfor «dere» som må sørge for at ingen av «dere» overbelastes. Og når en behøver pause eller egentid (om så til å sove eller gå på et treningsstudio og bokse en times tid) er det den andre som skal ta over sin omtrentlige 50%. Er du utslitt? Da må den andre forelder øke fra 50% omsorg til 60, eller hva enn som er behovet. Barnepass er når dere -begge- er utilgjengelige eller syke eller annet. Og, ja, barnepass er lurt. Barn av foreldre som gjør baby/barn som den eneste prosjektet og den eneste meningen i eget liv lærer raskt (i løpet av tidlig barneskole) at det er en byrde. Ikke gå i den fella. For barnet sin del. Anonymkode: 751c2...93a 4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #13 Skrevet 25. oktober 2023 Mim på ti måneder passes et par timer hver uke av besteforeldre, det har de gjort de siste par månedene. Null dårlig samvittighet her😊 Anonymkode: 92072...681 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #14 Skrevet 25. oktober 2023 Fra de var 7 mnd, så har de vært på overnatting hos besteforeldrene. De har fått med morsmelk og de har tatt flaske godt. Jeg tenker at babyen har det bedre med en uthvilt mamma, enn med en sliten/trøtt mamma - så ingen dårlig samvittighet. Men jeg har selvfølgelig savnet de. Anonymkode: 80423...b28 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #15 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Min baby er 9 mnd. Jeg er mye alene med han, da far jobber mye. Jeg har ikke før den siste mnd hatt litt barnepass av besteforeldre i 1 time! Jeg har vært så sliten. Så får jeg så utrolig dårlig samvittighet av å la andre passe han når han er så liten. jeg burde fått litt hjelp for lenge siden pga fødselsdepresjon, men jeg skal klare alt og han er jo mitt ansvar! Men sist uke måtte jeg la min mor passe han i 3 timer. Der var såå godt! Og jeg kjenner allerede nå at det blir lettere å levere han til bestemor igjen. Men det er den dritt samvittigheten da.. for at jeg synes det faktisk var litt deilig å ha tid for meg selv🤦🏼♀️ kjenner dere at det er deilig å levere ungen bort en liten stund? Hvor gammel var baby første gang andre passet babyen? savner dere ungen med en gang? Anonymkode: 56db2...c96 Har ungdommer som snart er voksne, aldri hatt avlast ing eller barnepass. Desverre ingen som vil stille opp. Besteforeldre på en side er død og ute av bildet. Andre siden liker ikke barn , har nok med seg selv! Mannen jobber vekke flere uker i strekk! Jeg sliter med sykdommer. Men sånn er det! 9måneder er jo ikke mye, ikke mange som passer så små. Og ikke mange som vil passe de vekk heller så tidlig! Om du har fødselsdepresjon så må du for all del ta i mot den lille tiden dj har til rådighet! Det er viktig å få det bedre og ikke bli kvelt i depresjonen! Søk hjelp og ikke la dårlig samvittighet spise deg opp! Det er godt for barn og besteforeldre, men også for deg! Skulle ønske alme var like heldig med besteforeldre. De er en skatt, og mange gode minner skapes! Hvil med god samvittighet. Du er en god mor, men du trenger litt egentid når du har det sånn! En god klem til deg! Anonymkode: cc0c7...e8e 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #16 Skrevet 25. oktober 2023 Da min var tre uker måtte jeg ut å finne ny bil, og min mor kom og passet tre timer noen dager på rad. Han bare sov oppå henne og hun gav flaske Anonymkode: 1cc09...2ae
tutu11 Skrevet 25. oktober 2023 #17 Skrevet 25. oktober 2023 Jeg har vel hatt litt alenetid i en halvtime til en time siden baby var en måned kanskje. Da er han i lag med pappaen sin og jeg kan trene, gå tur, slappe av etc. Ikke dårlig samvittighet i det hele tatt. Telefonen er på og jeg får føle litt på savn. Det fører oss bare nærmere med et lite avbrekk fra hverandre. Savner han når jeg er borte, men vet at jeg har godt av litt tid alene. Så fort han blir mer mobil og mindre avhengig av pupp skal mamma få passe slik at jeg og mannen kan gå på date i ny og ne. Ta vare på deg selv❤️ bruk de du har rundt deg og ha litt egen tid med god samvittighet! Ingen tar skade av å ha kvalitetstid med besteforeldre! 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #18 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har tre barn og ingen av de har blitt passet i ammeperioden. Og pappaen jobbet turnus da vi fikk alle tre. Passet både baby og storesøsken, og også under korona da alle var hjemme utenom mannen (DA var jeg sliten - skolegutt med skolearbeid hele dagen, barnehagegutt med spring i beina og en liten nyfødt). Det er det som er å få barn, TS. Det blir bare mer jobb når de blir større, særlig når de begynner å løpe. Kanskje be pappaen jobbe mindre om du ikke takler det? Anonymkode: 39f2e...b04 Jeg er ikke enig i at det er det som er å få barn. Å få barn er ikke på én bestemt måte. Det oppleves veldig forskjellig. Og jeg tenker TS gjør helt rett i å ta imot barnepass når hun har muligheten. Det gjelder å ta vare på seg selv for å kunne ta vare på babyen best mulig. Jeg vil si TS er en god mor som får ordnet barnepass når det blir tungt, så hun kan få mer overskudd selv. Det spiller ikke noen rolle hva vi gjorde. TS er opptatt av det fordi hun har dårlig samvittighet. Men min situasjon kan i hvert fall ikke sammenlignes med hennes. Jeg har to barn og mann som jobber borte i perioder, men er hjemme i andre perioder. Ingen av mine barn har hatt kolikk, begge har sovet ganske greit og jeg har ikke hatt fødselsdepersjon. Vi har ikke familie som kan være barnevakt i nærheten. Første gang med barnevakt var på et foreldremøte i barnehagen da barnet var nesten to år og mannen var på jobb. Jeg syntes ikke det var deilig å levere fra meg barnet, jeg var sliten og hadde ikke så lyst til å gå i det møtet. Jeg savnet ikke barnet mens jeg var i møtet, men savnet henne veldig da jeg begynte i jobb etter endt permisjon. Men det er altså en helt annen situasjon, og er egentlig ikke relevant for TS. Anonymkode: 1f00e...170 2 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #19 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har ungdommer som snart er voksne, aldri hatt avlast ing eller barnepass. Desverre ingen som vil stille opp. Besteforeldre på en side er død og ute av bildet. Andre siden liker ikke barn , har nok med seg selv! Mannen jobber vekke flere uker i strekk! Jeg sliter med sykdommer. Men sånn er det! 9måneder er jo ikke mye, ikke mange som passer så små. Og ikke mange som vil passe de vekk heller så tidlig! Om du har fødselsdepresjon så må du for all del ta i mot den lille tiden dj har til rådighet! Det er viktig å få det bedre og ikke bli kvelt i depresjonen! Søk hjelp og ikke la dårlig samvittighet spise deg opp! Det er godt for barn og besteforeldre, men også for deg! Skulle ønske alme var like heldig med besteforeldre. De er en skatt, og mange gode minner skapes! Hvil med god samvittighet. Du er en god mor, men du trenger litt egentid når du har det sånn! En god klem til deg! Anonymkode: cc0c7...e8e AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg er ikke enig i at det er det som er å få barn. Å få barn er ikke på én bestemt måte. Det oppleves veldig forskjellig. Og jeg tenker TS gjør helt rett i å ta imot barnepass når hun har muligheten. Det gjelder å ta vare på seg selv for å kunne ta vare på babyen best mulig. Jeg vil si TS er en god mor som får ordnet barnepass når det blir tungt, så hun kan få mer overskudd selv. Det spiller ikke noen rolle hva vi gjorde. TS er opptatt av det fordi hun har dårlig samvittighet. Men min situasjon kan i hvert fall ikke sammenlignes med hennes. Jeg har to barn og mann som jobber borte i perioder, men er hjemme i andre perioder. Ingen av mine barn har hatt kolikk, begge har sovet ganske greit og jeg har ikke hatt fødselsdepersjon. Vi har ikke familie som kan være barnevakt i nærheten. Første gang med barnevakt var på et foreldremøte i barnehagen da barnet var nesten to år og mannen var på jobb. Jeg syntes ikke det var deilig å levere fra meg barnet, jeg var sliten og hadde ikke så lyst til å gå i det møtet. Jeg savnet ikke barnet mens jeg var i møtet, men savnet henne veldig da jeg begynte i jobb etter endt permisjon. Men det er altså en helt annen situasjon, og er egentlig ikke relevant for TS. Anonymkode: 1f00e...170 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kvinneguiden er pilråtent. Så fint du fikk avlastning i niende timer, TS! Vel fortjent. Du gjør en super jobb, jeg får fremdeles dårlig samvittighet når noen passer 3 åringen i noen timer, og savner henne. Men herregud, barna tar null niks skade av å være med noen som gir de full oppmerksomhet mens mor lader batteriene. Du gjør en kjempe jobb, ts, og riktig god bedring. Det er vondt og vanskelig med barseldepresjon. Håper du får hjelpen du trenger, og bruk støtteapparatet ditt med GOD samvittighet. 💜 Anonymkode: 1d2a4...364 Tusen tusen takk❤️😭hjelper litt på når dere sier det❤️ Anonymkode: 56db2...c96 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #20 Skrevet 25. oktober 2023 Jeg fikk en god del avlastning av barnets far, min mann. Ingen andre som vil passe barna dessverre. Anonymkode: 72505...399
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå