Gå til innhold

Kan jeg kjøpe en digital film uten å gå via en strømmetjeneste?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker noen filmer digitalt. Er det noen steder jeg kan kjøpe og laste ned filmer slik at jeg eier de? 
Ønsker ikke å gå via TV2 eller annen strømmetjeneste. Ønsker å eie de slik at de ligger på min maskin. 

Anonymkode: bd864...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei det finnes ingen som selger digitale kopier lovlig siden selve kopisperren og krypteringen ligger i tilknyttingen til en app eller en nettside, uten slike sperrer ville det blitt for enkelt å piratkopiere.

Det du kan gjøre og som er lovlige er å kjøpe filmer på DVD eller Blueray og rippe de selv.

Anonymkode: f91fc...abe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

uten slike sperrer ville det blitt for enkelt å piratkopiere.

Det er jo godt over et tiår siden man sluttet med DRM på musikk, og en brukbar mengde spill kommer også ut uten DRM. Helt tragisk at filmbransjen ikke har klart å komme seg dit. Personlig har det helt motsatt effekt: Fordi ingen selger film på i et brukbart format til en brukbar pris, blir jeg tvunget til å piratkopiere.

Ripping av DVD og BD er forøvrig heller ikke lovlig. I Norge er det gråsone, og i svært mange land, om de ikke de fleste, er det beint frem ulovlig. Selve kopieringen er lov, men å omgå kopisperren (noe du MÅ gjøre for å kunne kopiere) er ulovlig.

Anonymkode: 959da...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei det finnes ingen som selger digitale kopier lovlig siden selve kopisperren og krypteringen ligger i tilknyttingen til en app eller en nettside, uten slike sperrer ville det blitt for enkelt å piratkopiere.

Det du kan gjøre og som er lovlige er å kjøpe filmer på DVD eller Blueray og rippe de selv.

Takk for svar. 
Jeg har de fleste av disse filmene jeg ønsker meg på DVD. Jeg har også rippet noen av dem ved hjelp av Handbrake. Men jeg har ennå en del DVDer jeg ønsker meg digitalt som ikke Handbrake vil kopiere. Tror det er en eller annen beskyttelse eller noe? 
Noen forslag til hva jeg kan gjøre?

Anonymkode: bd864...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ripping av DVD og BD er forøvrig heller ikke lovlig. I Norge er det gråsone, og i svært mange land, om de ikke de fleste, er det beint frem ulovlig. Selve kopieringen er lov, men å omgå kopisperren (noe du MÅ gjøre for å kunne kopiere) er ulovlig.

Anonymkode: 959da...81a

Dette er 100% lovlig i Norge så lenge kopisperrene i juridisk forstand ikke er "effektive", noe ingen av dagens løsninger er, noe som også var tilfellet da den nye åndsverkloven ble vedtatt i 2005.

https://www.ung.no/oss/cErYPm8jN2l5u8GxarGe0G

Sitat

Jeg forstår spørsmålet ditt slik at du lurer på om du kan kjøpe DVD-er, for så å kopiere disse over til en harddisk, til privat bruk.

Dette vil være lovlig så lenge disse betingelsene er oppfylt: 1) Du må håndtere denne overføringsprosessen selv og med utstyr du selv lovlig har skaffet, 2) Du har kun filene liggende på harddisken (slik at du kan koble denne til TV eller PC og strømme filmene derfra), og 3) Du deler ikke disse filene med noen, og du gjør ikke filene tilgjengelig for andre. Hvis du ikke bryter disse betingelsene, vil dette være tillatt å kopiere DVD-ene. Det vil da omfattes av unntaket i åndsverkloven § 26 om kopiering til privat bruk.

Det kan være gode grunner til at man ønsker å gjøre dette, f.eks. at man ikke har plass til å ha DVD-samlingen sin stående i stua eller på rommet, men man ønsker likevel ikke å kvitte seg med filmene.

Jeg håper dette var oppklarende!

Hilsen juristen, ung.no

Anonymkode: 6d543...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette er 100% lovlig i Norge så lenge kopisperrene i juridisk forstand ikke er "effektive", noe ingen av dagens løsninger er, noe som også var tilfellet da den nye åndsverkloven ble vedtatt i 2005.

https://www.ung.no/oss/cErYPm8jN2l5u8GxarGe0G

For øvrig får rettighetshaverne representert av Norwaco penger over statsbudsjettet som kompensasjon for nettopp privat kopiering, så å komme med påstander om at dette er ulovlig i Norge, er rent vås. Hva ellers får de over 50 millioner for ...?

https://norwaco.no/privatkopiering

Sitat

Som privatperson kan du kopiere åndsverk og annet beskyttet materiale som f.eks. musikk, film, TV-innhold, lydbøker, tekst og visuelle verk gratis og dele med nære venner og familie. Denne retten er fastsatt i åndsverkloven for å sikre allmennhetens tilgang til kultur.

Rettighetshaverne får økonomisk kompensasjon gjennom en årlig bevilgning i statsbudsjettet. For 2023 har Norwaco mottatt 54,6 millioner kroner til individuell fordeling til norske og europeiske rettighetshavere. I forslag til Statsbudsjett for 2024 (s. 124) er beløpet 58.090.000,-

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk ikke det. Det er et problem. I "gamle dager" så kunne man kjøpe en film til fysisk odel og eie. 

Mens nå så kan man "kjøpe" filmer på iTunes og slikt. Men den ligger bare på iTunes. Du mister tilgang om du sletter iTunes, den forsvinner om iTunes mister lisensen til å distribuere den, om iTunes mot formodning skulle gått konkurs osv. Du eier ikke på samme måte.

Anonymkode: 5d49a...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

For de som ikke vil eller kan rippe egne DVD-filmer og synes det er for mye bryderi å fingre med DVD-bokser og eject-knapper osv, så finnes det DVD-jukebokser.

En fra Sony jeg så på youtube skal visst kunne spise 400 DVDer, men virker ellers omtrent som en vanlig DVD-spiller bortsett fra at man kan velge hvilken man vil spille.

Anonymkode: 11ba7...082

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier kjøpe fra youtube. Uansett hvor man kjøper fra kan man sikkert risikere at nettsiden forsvinner en gangi fremtiden. Men det samme skjer på en måte med vhs, dvd osv når man ikke lenger får tak i noe å spille dem av på, eller plater/bånd blir slitt. Regner med det ikke er siste runde med å kjøpe mine favorittfilmer i nye format.

Anonymkode: bdee4...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg pleier kjøpe fra youtube. Uansett hvor man kjøper fra kan man sikkert risikere at nettsiden forsvinner en gangi fremtiden. Men det samme skjer på en måte med vhs, dvd osv når man ikke lenger får tak i noe å spille dem av på, eller plater/bånd blir slitt. Regner med det ikke er siste runde med å kjøpe mine favorittfilmer i nye format.

Anonymkode: bdee4...13d

Er derfor det er viktig å ha kontroll på filene selv, og eventuelt skifte filformat om det man har brukt en stund ikke lenger støttes. En DVD eller BD er ingen sak å rippe, og med mindre alle harddiskene dine ryker samtidig, har du filen "for evig".

Skulle gjerne kjøpt filmer digitalt om de var DRM-frie, men per i dag er det håpløst. Musikk er jo lett nok å finne på Bandcamp, og mange spill selges uten kopisperrer på GOG, men akkurat film, der er det fortsatt best med fysisk format.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...