Gå til innhold

Psykedelika og alkohol tidlig i svangerskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ettersom psykedelika kun er tillatt i andre land spør jeg anonymt i stedet for å spørre jordmor/lege/gynekolog e.l.

Noen som vet hvor skadelig slikt er tidlig i et svangerskap? Altså før man vet man er gravid, ca 1,5-2 uker etter befruktning… Kun en relativt liten mengde av noe naturlig fremstilt, ikke syntetisk rus. Skal man bare la være å nevne det og tenke at hvis alt ser bra ut på ultralyd så er det ingen fare?
Alkohol vet jeg jo mange har drukket før mensen uteblir, og at folk gjerne beholder barnet til tross for alkoholinntak så tidlig. Her var siste gang med alkohol på dagen jeg forventet mens, og da den aldri kom ble jeg mistenksom og sluttet med det. Nå er jeg 7 uker og skal snart på tidlig UL. 

Anonymkode: 93c77...034

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken psykedelia? 

Jeg vil tippe det ikke er mer "farlig" enn alkohol er. Men alkohol kan gjøre skade i små mengder også, selv om det går fint for de aller fleste å ha tatt en fest før man vet om graviditet. 

Jeg ville nok ikke tatt dette opp med jordmor. Hadde nevnt alkohol fordi det er ganske vanlig å ha drukket før test er positiv. Ville ikke nevnt psykedelika da det kan hende jordmor blir bekymret og det blir mye oppspinn rundt deg. Så lenge du ikke ruser deg nå etter du vet om graviditeten, så teller jeg det ikke er noe problem. 

Anonymkode: c23bb...44c

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvilken psykedelia? 

Jeg vil tippe det ikke er mer "farlig" enn alkohol er. Men alkohol kan gjøre skade i små mengder også, selv om det går fint for de aller fleste å ha tatt en fest før man vet om graviditet. 

Jeg ville nok ikke tatt dette opp med jordmor. Hadde nevnt alkohol fordi det er ganske vanlig å ha drukket før test er positiv. Ville ikke nevnt psykedelika da det kan hende jordmor blir bekymret og det blir mye oppspinn rundt deg. Så lenge du ikke ruser deg nå etter du vet om graviditeten, så teller jeg det ikke er noe problem. 

Anonymkode: c23bb...44c

En type sopp/trøfler.

Skal ikke nevne noe ikke-anonymt nei. Det skjedde i et land der det er tillatt da, men likevel gidder jeg ikke risikere at det blir noe styr rundt det.

Har naturligvis tenkt å holde meg unna alt som ikke er bra nå.

Skrevet

Alkohol er mer skadelig enn både psykedelika og de fleste andre illegale rusmidler. Verst fra ca 3-10 ukers graviditet. 

Går stort sett greit med de fleste når det er snakk om engangshendelser med såkalt vanlig rusbruk. 

Anonymkode: bc06f...59d

• Liker 1
Skrevet

Hva med å f.eks spørre anonymt på ung.no. Dette er egentlig en side for ungdom, men du kan jo bare oppgi at du er 18-19 år, de kan jo også være gravide. Her vil du kunne spørre anonymt å få svar av helsepersonell

Anonymkode: 88031...89e

Skrevet

Kan ikke tenke meg at psykedelika kan være skadelig et foster. Er jo bare mentalt det kan potensielt være skadelig.

Anonymkode: be0bd...fa3

Skrevet

Psykedelika har såvidt jeg vet ingen dokumenterte effekter på foster. Det har jo ellers ingen effekter på kroppen heller. 

Det mest skadelige er alkohol, tett etterfulgt av opiater.

Anonymkode: e26fa...aec

• 2 uker senere...
Skrevet
On 10/25/2023 at 3:05 PM, AnonymBruker said:

Alkohol er mer skadelig enn både psykedelika og de fleste andre illegale rusmidler. Verst fra ca 3-10 ukers graviditet. 

Går stort sett greit med de fleste når det er snakk om engangshendelser med såkalt vanlig rusbruk. 

Anonymkode: bc06f...59d

Altså når det er 3 uker siden unnfangelse, eller tre uker siden siste menstruasjon?

Anonymkode: 08c44...3a2

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Altså når det er 3 uker siden unnfangelse, eller tre uker siden siste menstruasjon?

Anonymkode: 08c44...3a2

3 ukers graviditet betyr 3 uker siden første dag av siste mens. Som vil si 1 uke siden unnfangelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...