Gå til innhold

Er det starten på leddgikt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil bare presisere at jeg vet at ingen her kan stille diagnose 😅

De siste dagene har jeg merket at de midtre leddene på fingrene mine er stive. Mest på høyre hånd, men også litt på venstre hånd.

Merker at det er stivt når jeg bøyer dem og de føles på en måte litt hovne i leddene. Igår slet jeg også med å få opp lokket på et syltetøyglass. Holdt det litt rart, men har ikke opplevd det før. Jeg er god og varm på hendene, så det er ikke pga. kulde. Oppdaget det først på jobb også, og jeg bruker jo hendene på jobb hele tiden så de er ikke i ro heller.

Min bestemor hadde leddgikt i hendene slik at hver morgen var hendene hennes knyttet sammen og hun måtte knekke ut fingrene. Kan det være starten på det samme? Hvordan diagnostiseres det og hva kan gjøres med det?

Jeg er bare 34 år så er jo altfor ung mtp. legenes retningslinjer så blir sikkert ikke sjekket grundig 🤷‍♀️

Anonymkode: ca1c1...68c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Diagnose stilles ved blodprøve. 

Det finnes medisiner som ofte kan holde sykdommen "i sjakk".

Jeg fikk det påvist da jeg var 24, tror legen mistenkte det. Jeg hadde store problemer med knær, håndledd, fingre, albuer og skuldre. Store smerter og veldig dårlig funksjon. 

https://www.helsenorge.no/sykdom/muskel-og-skjelett/leddgikt/#:~:text=Det første symptomet er ofte,du har beveget deg litt.

Anonymkode: 33465...edb

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Diagnose stilles ved blodprøve. 

Det finnes medisiner som ofte kan holde sykdommen "i sjakk".

Jeg fikk det påvist da jeg var 24, tror legen mistenkte det. Jeg hadde store problemer med knær, håndledd, fingre, albuer og skuldre. Store smerter og veldig dårlig funksjon. 

https://www.helsenorge.no/sykdom/muskel-og-skjelett/leddgikt/#:~:text=Det første symptomet er ofte,du har beveget deg litt.

Nei, stilles ikke ved blodprøve. Kan ha leddgikt og ikke ha blodprøvefunn (seronegativ artritt).

Det sjekkes ved å gå til legen hvis det varer, og ser og eventuelt kjenner legen på leddene. Er de hovne, varme og stive, og blir kanskje bedre i aktivitet? Trenger ikke gjøre så vondt heller selv om det er leddgikt. 

Kan være det bestilles bildeundersøkelser og en henvisning til revmatolog hvis det er aktuelt. Bestilles ofte blodprøver, selv om de ikke trenger å vise noe.

Det er veldig gode medisiner for leddgikt :)

Anonymkode: 883e4...45b

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, stilles ikke ved blodprøve. Kan ha leddgikt og ikke ha blodprøvefunn (seronegativ artritt).

Det sjekkes ved å gå til legen hvis det varer, og ser og eventuelt kjenner legen på leddene. Er de hovne, varme og stive, og blir kanskje bedre i aktivitet? Trenger ikke gjøre så vondt heller selv om det er leddgikt. 

Kan være det bestilles bildeundersøkelser og en henvisning til revmatolog hvis det er aktuelt. Bestilles ofte blodprøver, selv om de ikke trenger å vise noe.

Vel, min leddgikt ble stilt via blodprøve i hvert fall. Men ja, det stemmer at det ofte ikke vises på blodprøver. Derfor sliter mange med å få stilt diagnosen. Og legen bruker også andre metoder selvfølgelig, for å stille diagnose. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De mistenkte leddgikt her, men ble avkreftet ved blodprøve

Skrevet
Gidavmeg skrev (29 minutter siden):

Samme her. Får ikke henvisning til verken revmatolog eller røntgen fordi prøvene er fine. 

Anonymkode: 1634d...52b

Skrevet
Gidavmeg skrev (54 minutter siden):

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Samme her. Får ikke henvisning til verken revmatolog eller røntgen fordi prøvene er fine. 

Anonymkode: 1634d...52b

https://www.lommelegen.no/muskel-ledd-og-skjelett/revmatiske-sykdommer/artikkel/revmatoid-artritt-leddgikt/68999216

Blodprøver kan egentlig ikke avkrefte leddgikt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har leddgikt og det vises ikke på blodprøver. De fleste får diagnosen på bilder (MR), men ved noen diagnoser kan blodprøve gi pekepinn. 

Skrevet

Det du opplever er også på lista over mangelsymptomer. Nærmere bestemt mangel på kalsium. Og mangel på kalsium oppstår når du har D-vitaminmangel. 

Hvis du begynner med å øke D-vitaminnivået ditt, er det overhengende fare for at symptomene forsvinner, helt av seg selv.

Anonymkode: 1392c...a9d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...