AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #1 Del Skrevet 25. oktober 2023 Hei. Skal lage fløtegratinerte poteter til 18 personer, og tenker jeg lager formen dagen før. Så, noen spørsmål. Vanligvis koker jeg potetene på forhånd, men med så mange poteter må de rett i formen. Så, hvor mange grader, og hvor lenge. Er en svææær form, med mange lag. Hvor mange grader og hvor lenge dagen den skal serveres? Og, burde jeg ta osten på, når den varmes opp siste dag? Anonymkode: 76500...aed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #2 Del Skrevet 25. oktober 2023 jeg skriver alltid potetene rå i form, med fløte/kryder/urter/vann. Ca 2 timer 150 også 1 time med ost på 180. Men skulle jeg laget så stor form da hadde jeg nok tatt 150, med mye veske i formen her vil mye fordampe i ca 4-5timer og poket av og til i poteten til det er nesten helt gjennomkokt. Men enda litt rå i kanten, ikke noe ost. Neste dag sett i formen på ca 45min på 180grader med ost. OBS min ovn er litt gammel og bruker lang tid på å bli varm har du ny ovn så da kan du ha kortere tid en det jeg har. Anonymkode: 88066...ac8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hansehan Skrevet 25. oktober 2023 #3 Del Skrevet 25. oktober 2023 Jeg vet at det blir anbefalt å bruke kokefaste poteter til fløtegratinerte poteter, men kona bruker alltid Pimpernell eller Kerrs Pink (melne poteter), og de blir mye bedre enn med kokefaste, og da trenger man ikke drive med den forhåndskokingen heller. Hvor stor form og hvor mange lag, altså hvor tjukk? Kona sier at 5 cm melne poteter trenger et par timer på 150 grader og litt høyere på slutten for å få den skikkelig gylden. Er du sikker på at du vil ha ost på toppen? Jeg synes det er best når poteten får skinne alene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #4 Del Skrevet 25. oktober 2023 Jeg ville hatt på osten når den skal varmes opp igjen. Anonymkode: 0e8d6...318 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå