AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #1 Skrevet 25. oktober 2023 Vi har en labradortispe på 5 mnd, og vårt store problem er passeringer. Hun er rett og slett overlykkelig og vil hilse på alle. Hun er blitt noe bedre med folk, men barn, folk som snakker/ ser på henne er fortsatt et lite problem. Det største problemet er hunder, hun kaster seg frem, river i båndet og jeg når ikke inn. Hundetreneren sa jeg konsekvent skulle si strengt nei etterfulgt av sitt eller kom, men nå etter 4 uker så fungerer det fortsatt ikke. Hun er stadig like overbegeistret og enser ikke meg i det hele tatt. Jeg har lest om passering og vi har øvd på «følg med» hvor hun da skal gi øyekontakt, dette er hun god på inne, uten forstyrringer, kan bruke det ute også, om det ikke er noen i nærheten. Jeg har lagt inn et ekstra gir på dette nå, så hun kan bli skikkelig god og forhåpeligvis kan det overføres og brukes i passeringssituasjoner. Er det noen som har andre tips eller triks? Nå veit jeg at labradoren av natur elsker alt og alle, men det er slitsomt å gå tur. Hun får ikke hilse på andre hunder eller mennesker, og jeg har et svakt håp om at hun på den måten får det inn i muskelminnet at det bare er å gå rolig forbi fordi vi skal ikke hilse uansett. Anonymkode: b8ebd...dfe
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #2 Skrevet 25. oktober 2023 Jeg begynte med å stoppe opp, få kontakt og belønne med masse godbiter når noen gikk forbi. Deretter gjorde jeg det samme men mens vi også gikk forbi. Gjenta, gjenta og gjenta og pøs på med godbiter godbiter. Nå når vi møter på noen ute går hun fot på eget initiativ ser på meg og venter på ros og godbit. Veldig deilig. Anonymkode: 55b32...7e5 1 1
Tabris Skrevet 25. oktober 2023 #3 Skrevet 25. oktober 2023 Nøkkelen her er avstand. Med en gang du ser det kommer noen, lokk på hunden din og trekk ut til siden. Få så stor avstand at valpen klarer å fokusere på deg og spise godbiter. Enten tren kontakt og belønn med godbiter eller bare kast godbiter på bakken. Vær konsekvent med dette så vil valpen over tid endre assosiasjoner til hva passerende mennesker betyr (godbiter fra deg i stedet for noen å hoppe på). 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå