Gå til innhold

Jeg spiser 2 plater melkesjokolade daglig, kan noen fortelle hvor farlig det er?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg spiser to plater melkesjokolde hver dag. Hvor farlig er dette? 

Jeg er 1.70 høy og 50 kg, men skjønner jo at det legger seg på innsiden. Når det er sagt spiser jeg sunt eller. Alltid hjemmelaget, aldri junkfood, kun vann/melk som drikke, masse grønnsaker, alt økologiskt og unngår tilsettningsstoffer der det lar seg gjøre. Drikker alkohold 1 gang i halvåret og røyker ikke. Trener også 4 ganger i uka.

Jeg spiser for at jeg er ekstremt avhengi, men har lyst til å slutte. Jeg tenker at jeg lever et ellers sunt liv, og bruker dette litt som unskyldning til kan spise. Kan noen fortelle om dette er farlig? Tenker da på hvordan kroppen har det på innsiden.

Anonymkode: 6fd15...4b5

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kombinasjonen av sukker og fett i sjokolade har så høy belastning at det påvirker blodomløpet ditt, bukspyttkjertel, hjertet, lever og former tarmfloraen din negativt ved høyt inntak over tid.

Du merker ingenting ved å spise dette over en stund, men gjør du det over år så kan du bli rammet av livsstilssykdommer som hjerte-kar-problemer, diabetes, hodepiner, kanskje stoffskifteproblemer, betennelses- eller inflammasjonstilstander, mage-tarm-problemer og kanskje utmattelse i en eller annen form. 

Alt med måte!

For øvrig litt spesielt at du spiser 2 sjokoladeplater daglig, men samtidig er så opptatt av å spise sunt og leve en god livsstil. Og enda mer spesielt er det at du holder deg tynn når du har så høyt kaloriinntak gjennom sjokolade. Du må ha en høy metabolisme og/eller trene hardt de dagene du trener. Så stopper du med sjokolade så bør du innta mer mat for å kompensere, for å ikke rase i vekt.

Endret av Bombasi
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror du overlever.

Anonymkode: 9354b...cc0

Til slutt er det ingen av oss som gjør det.

Anonymkode: bfa22...efa

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er avhengig så vil ikke formaninger om at evt konsekvenser hjelpe. 

Anonymkode: 61f0d...e24

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med vi ikke snakker 200 grams plater.

Du er veldig tynn, så det at du har stort behov for kaloritett mat som sjokolade handler nok om at du får i deg for mager og for lite annen mat.

Anonymkode: 75c41...802

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Regner med vi ikke snakker 200 grams plater.

Du er veldig tynn, så det at du har stort behov for kaloritett mat som sjokolade handler nok om at du får i deg for mager og for lite annen mat.

Det er snakk om 200 gr sjokoladeplater ja. Spiser ellers mye protein og fett i form av avocado, helmelk o.l. Spiser mye fisk, kjøtt, havregryn, nøtter o.l. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis du er avhengig så vil ikke formaninger om at evt konsekvenser hjelpe. 

Anonymkode: 61f0d...e24

Jeg håper jeg kan få en tankevekker som skemmee meg litt sånn at jeg tar tak i avhengigheten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo diabetes type 2.

Anonymkode: f98a5...1cb

Flott svar, dette skremmer meg litt 😀 Vil bli skremt 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om 200 gr sjokoladeplater ja. Spiser ellers mye protein og fett i form av avocado, helmelk o.l. Spiser mye fisk, kjøtt, havregryn, nøtter o.l. 

Da ville jeg gått til legen for en sjekk. Du får i deg over 2000 kalorier fra sjokolade, daglig, der du enten spiser ALT for lite vanlig mat som kan gi alvorlig feilernæring, eller ikke klarer nyttigjøre deg av næringsinntaket ditt. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (16 minutter siden):

Kombinasjonen av sukker og fett i sjokolade har så høy belastning at det påvirker blodomløpet ditt, bukspyttkjertel, hjertet, lever og former tarmfloraen din negativt ved høyt inntak over tid.

Du merker ingenting ved å spise dette over en stund, men gjør du det over år så kan du bli rammet av livsstilssykdommer som hjerte-kar-problemer, diabetes, hodepiner, kanskje stoffskifteproblemer, betennelses- eller inflammasjonstilstander, mage-tarm-problemer og kanskje utmattelse i en eller annen form. 

Alt med måte!

For øvrig litt spesielt at du spiser 2 sjokoladeplater daglig, men samtidig er så opptatt av å spise sunt og leve en god livsstil. Og enda mer spesielt er det at du holder deg tynn når du har så høyt kaloriinntak gjennom sjokolade. Du må ha en høy metabolisme og/eller trene hardt de dagene du trener. Så stopper du med sjokolade så bør du innta mer mat for å kompensere, for å ikke rase i vekt.

Takk for utfyllende svar. Svaret skremmer meg litt, og det er nettopp å bli skremt jeg trenger å bli.

Jeg trener ikke hardt, og spiste også disse mengdene sjokolade i 2 år uten å trene. Jeg er snart 30, så rart det ikke har begynt å synes mer. Kommer nok en dag. 

Er jo egentlig svært opptatt av sunn livsstil, så det er avhengigheten som kan til at jeg sliter med sjokoladen. Har et mål om å komme ned til en halv plate i alle fall 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da ville jeg gått til legen for en sjekk. Du får i deg over 2000 kalorier fra sjokolade, daglig, der du enten spiser ALT for lite vanlig mat som kan gi alvorlig feilernæring, eller ikke klarer nyttigjøre deg av næringsinntaket ditt. 

Jeg spiser 5 måltider daglig, og alle disse er samensatt av proteiner, karbohydrater, fett osv. Er 100% sikker på at jeg får i meg nok av alt som trengs, men skal undersøke det du sier med å nyttigjøre seg av næringsinntaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stopp med det du driver med. Du øker sjansene for at du får alvorlige helseproblemer betraktelig, og plutselig sitter du der en dag med bukspyttkjertelkreft som nesten utelukkende er uhelbredelig

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg spiser 5 måltider daglig, og alle disse er samensatt av proteiner, karbohydrater, fett osv. Er 100% sikker på at jeg får i meg nok av alt som trengs, men skal undersøke det du sier med å nyttigjøre seg av næringsinntaket.

Ville gjort det for om du spiser normalt ellers får du trolig i deg minst 4000 kalorier for dagen, der du burde ha ett ganske stort kalorioverskudd om du ikke trener i timevis hver dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er som deg, er helt avhengig av sjokolade. Jeg har veldig slank helt frem til en gang i 30-årene, hvor jeg plutselig la på meg 20 kg på kort tid, og så har jeg lagt på meg 10 kg til. Jeg sliter masse med smerter i nakke og hode, og det har visst sammenheng med mye avfallsstoffer i kroppen som kroppen ikke klarer å kvitte seg med. Jeg er utmattet, og klarer ikke å ta tak i utfordringene. Jeg har vært sykmeldt over en lengre periode. Skulle ønske jeg hadde tatt tak i utfordringen før jeg la så mye på meg og fikk så mye smerter; nå er det mye vanskeligere å klare å gjøre det.

Anonymkode: 7741f...979

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk for utfyllende svar. Svaret skremmer meg litt, og det er nettopp å bli skremt jeg trenger å bli.

Jeg trener ikke hardt, og spiste også disse mengdene sjokolade i 2 år uten å trene. Jeg er snart 30, så rart det ikke har begynt å synes mer. Kommer nok en dag. 

Er jo egentlig svært opptatt av sunn livsstil, så det er avhengigheten som kan til at jeg sliter med sjokoladen. Har et mål om å komme ned til en halv plate i alle fall 🙈

At jeg dro det langt var med hensikt for å skremme deg. Men likevel er dette realiteten. Dette risikerer du. Og tro meg, dit vil du ikke når alternativet er å holde seg frisk. Det som er enda mer skremmende er at du har nok enda flere risikofaktorer enn det jeg ramset opp, med enda verre utfall. For fakta er at du vet ikke hva dette gjør med deg, annet enn at det ikke gjør deg godt over tid.

En annen ting er at du er ung, og mange som har vært unge der de kunne spise hva de ville uten å legge på seg, har plutselig opplevd at dette en dag snur. Og det er aldri godt å sitte i en dyp sjokoladeavhengighet med ritualistisk mental holdning rundt det den dagen nåla på badevekten begynner å tikke oppover. Da ryker du fort inn i alvorlig fedme før du har snudd deg.

Her bør du begynne nedtrappingen, ja!

Endret av Bombasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ytdhd skrev (Akkurat nå):

Stopp med det du driver med. Du øker sjansene for at du får alvorlige helseproblemer betraktelig, og plutselig sitter du der en dag med bukspyttkjertelkreft som nesten utelukkende er uhelbredelig

Alvorlig talt..man får ikke bukspyttkjertelkreft av sjokolade.

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ytdhd skrev (2 minutter siden):

Takk for skremmende svar, dette hjelper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvorlig talt..man får ikke bukspyttkjertelkreft av sjokolade.

Tydelig at du har ikke har kunnskap om bukspyttkjertelkreft 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...