AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #1 Skrevet 25. oktober 2023 Jeg og mannen har felles boliglån, jeg er lånetaker og han er medlåntaker. Hvem sin skattemelding vil rentene bli ført opp på? Er det min siden jeg er hovedlånetaker? Deles det likt i begge selvangivelsen siden vi begge står på lånet? Eller er det den som eier kontoen lånet blir trukket fra som får rentefradraget? Anonymkode: 799ca...650
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #2 Skrevet 25. oktober 2023 Banken pleier melde inn alle rentene på hovedlåntaker. Dersom dere begge er i jobb og tjener penger, spiller det ingen rolle hvem rentene føres på. Om dere vil gjøre opp dere imellom når skatteoppgjøret kommer, eller endre begges skattemelding, kan dere velge fritt, og resultatet blir likt økonomisk totalt sett. Gitt at dere er gift. Anonymkode: ed712...987
newman01 Skrevet 25. oktober 2023 #3 Skrevet 25. oktober 2023 Om dere er gift kan dere gjøre som dere vil. Om dere ikke er gift skal dere endre skattemeldingen slik at betalte renter og fradrag for renter er iht. eierbrøk eller annen gyldig avtale. For de fleste (ugifte) vil det medføre at halvparten av rentene med tilhørende fradrag skal overføres til den andre parten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå