Gå til innhold

Elektriker skal ha 4000 kroner for å henge opp ei lampe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg la inn på anbud og fikk henvendelse fra én elektriker. Skal henge opp en taklampe, og sette på støpsel på ledningen på lampa.

I hovedsak skal elektrikeren da bare skifte støpsel på en ledning. Dette skulle han ha 4000(!) kroner for.

Må være tull. Kosta meg mindre å montere benkebelysning og da var benkebelysningen inkludert, samt fiksing av ny stikkontakt. 

Hvorfor prøver de i det hele tatt på sånt?

Anonymkode: 80804...380

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.10.2023 den 10.48):

Jeg la inn på anbud og fikk henvendelse fra én elektriker. Skal henge opp en taklampe, og sette på støpsel på ledningen på lampa.

I hovedsak skal elektrikeren da bare skifte støpsel på en ledning. Dette skulle han ha 4000(!) kroner for.

Må være tull. Kosta meg mindre å montere benkebelysning og da var benkebelysningen inkludert, samt fiksing av ny stikkontakt. 

I utgangspunktet ønsker nok ikke elektrikere slike fillejobber. Og inkludert kjøring og dokumentasjon går det raskt en halv arbeidsdag. 1000 kr/t for elektrikker er helt normalt. Da blir prisen deretter. 

• Liker 20
  • Nyttig 1
Gjest tidsfordriv2023
Skrevet

4k høres drøyt ut men 2-3k er nok prisen. Elektrikere er helt spinnvillt dyre. Så gjør det du får lov å gjøre selv og la dem gjore det du ikke får lov å gjore. 

Skrevet

Jeg er ikke overrasket. Fikk regning for noen år siden for å henge opp to lamper. Det kostet meg 9000 kr. Han var uerfaren å brukte 6 timer. Jeg var så dum at jeg reiste ut på morgenen å var borte i mange timer. Når jeg kom hjem var han fortsatt der, da fikk jeg sjokk når jeg så han var der fortsatt. Men det verste sjokket kom når jeg skulle betale for jobben. 

Anonymkode: 5817e...343

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Da var forrige elektriker jeg brukte, veldig rimelig da.

Han tok 4000kr for belysning over kjøkkenbenk, montering, fiksa ny stikk og fiksa en ting på sikringsskapet. 

Noen prøver bare å lure folk de tror ikke har peiling.

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke overrasket. Fikk regning for noen år siden for å henge opp to lamper. Det kostet meg 9000 kr. Han var uerfaren å brukte 6 timer. Jeg var så dum at jeg reiste ut på morgenen å var borte i mange timer. Når jeg kom hjem var han fortsatt der, da fikk jeg sjokk når jeg så han var der fortsatt. Men det verste sjokket kom når jeg skulle betale for jobben. 

Anonymkode: 5817e...343

Du burde klage

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.10.2023 den 10.48):

Koster å kjøre og gjør en så liten jobb. I tilegg har du vel kjøpt lampen selv så det blir ingen fortjeneste der heller!

Dyrere å gå til frisør.. Men ja dyrt var det!

Anonymkode: c3890...d76

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Elektrikere og rørleggere. Der har du ran satt i system.

Anonymkode: 9db3c...52f

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Koster å kjøre og gjør en så liten jobb. I tilegg har du vel kjøpt lampen selv så det blir ingen fortjeneste der heller!

Dyrere å gå til frisør.. Men ja dyrt var det!

Anonymkode: c3890...d76

Nei det er ikke dyrere å gå til frisøren med mindre man har helt ødelagt hår.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ønsket å montere noen fastmonterte lys på huset, og det er noe en elektriker SKAL gjøre iht. lovverket. 

Det var en veldig enkel jobb, for jeg tenkte å tilrettelegge det meste på forhånd selv, og gjøre resten av jobben selv etter at elektrikeren var her. Men elektrikeren skulle ha 5000 kr for jobben! 

Så jeg gjorde det selv. Tok meg 1 time å få det gjort. Tipper at elektrikeren som kan dette og har det i hendene ville gjort det på halvparten av tiden, for jeg knotet litt. Men jeg fikk det søkke bra til tilslutt. 

Likevel, 5000 kr! Det er skammelig høyt. Uhørt. Svindel. Særlig rundt noe som er en lovpålagt jobb. 

Ikke kan de skylde på "kjøreutgifter" eller bruk av spesialverktøy heller, for montørene holder til 500 m fra meg og alt som skulle til var vanlig snekkerutstyr kjøpt på biltema for 60 kr.

• Liker 6
  • Nyttig 9
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei det er ikke dyrere å gå til frisøren med mindre man har helt ødelagt hår.

Spørs jo helt hva du gjør der det da.

Anonymkode: 4f149...d25

• Liker 1
Skrevet

Tar en håndverker noe særlig under kr 1000,- pr time er det antakelig noe som ikke stemmer.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det systemet fungerer så det suser. Det er mye som er galt i dette landet. Men på tross av alt det som er galt så er Norge verdens beste land å leve i. Må være det nydelige sommerværet vi har en uke i juli. Eller fastlegen som er ledig om 6 uker.

Anonymkode: c58dd...f7d

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

For øvrig ser det ut som om at elektrikere og rørleggere har laget seg et utrolig spesielt prissystem. 

Iallfall basert på den siste fakturaen jeg mottok fra en rørlegger jeg måtte leie inn for noen år siden.

I fakturaen stod det leie av firmabil og utgifter tilknyttet firmabil (for kjøring på 1 km), oppmøtetakst, forhåndsbestilling, bruk av verktøy (som var helt vanlig verktøy) og annet materiell (et par billige juggelkroker som han tok 100 kr pr stk for), og en skyhøy timespris basert på HELE timer. Rørleggeren var her i 1 time og 5 min, der han også ble stående å prate skit en stund, men fakturerte for 2 timer. 

Alt som skulle gjøres var å fikse røropphenget på en litt spesiell lekk vask. Og så klart, så endte jeg på en pris nær 4500 kr pga dette, og det uten at noe nytt ble montert inn.

Akkurat som elektrikerne. Det virker som om at "vi vil ikke ha oppdraget ditt, men hvis du er villig til å betale MYE, så kommer vi!".

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Bombasi skrev (På 25.10.2023 den 11.25):

For øvrig ser det ut som om at elektrikere og rørleggere har laget seg et utrolig spesielt prissystem. 

Iallfall basert på den siste fakturaen jeg mottok fra en rørlegger jeg måtte leie inn for noen år siden.

I fakturaen stod det leie av firmabil og utgifter tilknyttet firmabil (for kjøring på 1 km), oppmøtetakst, forhåndsbestilling, bruk av verktøy (som var helt vanlig verktøy) og annet materiell (et par billige juggelkroker som han tok 100 kr pr stk for), og en skyhøy timespris basert på HELE timer. Rørleggeren var her i 1 time og 5 min, der han også ble stående å prate skit en stund, men fakturerte for 2 timer. 

Alt som skulle gjøres var å fikse røropphenget på en litt spesiell lekk vask. Og så klart, så endte jeg på en pris nær 4500 kr pga dette, og det uten at noe nytt ble montert inn.

Akkurat som elektrikerne. Det virker som om at "vi vil ikke ha oppdraget ditt, men hvis du er villig til å betale MYE, så kommer vi!".

Nettopp! Et hån!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Fint yrke da, hvis du vil bli millionær. Not. 

Håndverkere sitter ikke igjen med 600 000 kr i året, men det er kurs, kjøring, materiell, ansvar osv som koster. 

Anonymkode: 9334d...412

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Fint yrke da, hvis du vil bli millionær. Not. 

Håndverkere sitter ikke igjen med 600 000 kr i året, men det er kurs, kjøring, materiell, ansvar osv som koster. 

Anonymkode: 9334d...412

Håndverkerne som gjør jobben tjener nok ikke til gull og grønne skoger. 

Men firmaene gjør det. Iallfall her jeg bor. Små elektro- og rørleggerfirmaer der lederen tar ut halvannen million i ren lønn, og utbytte mellom 800 000 - 1 500 000 pr år i tillegg. 

Og samtidig går firmaene så det suser på tross av god lønn og høyt utbytte, der EK øker med halvannen million hvert år.

Ifølge proff.no.

Endret av Bombasi
  • Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Håndverkere gjør som alle andre yrkesgrupper.

De får staten til å lage regler som gjør at ingen andre enn dem kan utføre visse oppgaver. Vips så har de monopol og kan ta hvilken pris som helst.

Det er bare å spille på folks frykt for ditt og datt, så innføres det regler over en lav sko.

Tenk om Tine klarte å få staten til å innføre regler som sier at kun ansatte fra Tine får produsere melk. Av sikkerhetshensyn. Tror dere melken hadde blitt dyrere da?

Anonymkode: b4fd0...883

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Håndverkere gjør som alle andre yrkesgrupper.

De får staten til å lage regler som gjør at ingen andre enn dem kan utføre visse oppgaver. Vips så har de monopol og kan ta hvilken pris som helst.

Det er bare å spille på folks frykt for ditt og datt, så innføres det regler over en lav sko.

Tenk om Tine klarte å få staten til å innføre regler som sier at kun ansatte fra Tine får produsere melk. Av sikkerhetshensyn. Tror dere melken hadde blitt dyrere da?

Anonymkode: b4fd0...883

Elektrikerne har jo fått det enda bedre nå, med den nye avhendingslova (når man selger bolig). Er det ikke dokumentasjon på utført arbeid får man en ganske slem TG og kommentar på at det mangler dokumentasjon. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Elektrikere skriver ofte med gaffel, men 4000,- var drøyt, ring til et par firmaer, så får du sikkert en bedre pris.

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...