AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #1 Skrevet 25. oktober 2023 Hei! Jeg er en ganske liten og slank kvinne, og kastet meg på fastetrenden uten å egentlig sette meg så godt inn i det innser jeg nå. Så har for en periode på et par måneder fått i meg altfor lite næring, noe jeg har snudd nå. Har innsett at jeg trenger 3-4 måltider (avhengig av aktivitetsnivå osv den dagen) for å fungere i hverdagen. Ble jo et problem at jeg ble for tynn, men legger gradvis på meg og kjenner at energien øker igjen. Problemet nå er at jeg ikke helt klarer å kjenne etter om jeg er mett eller ikke. Hvis jeg spiser for mye blir jeg stinn og får oppblåst mage, og jeg kjenner ikke så mye før dette skjer. Tror jeg overbelastet systemet en del da jeg drev med fastingen, fordi jeg spiste mer enn det håndterte når jeg først spiste. Tenkte det var viktig at jeg spiste meg skikkelig mett, og gjerne stappmett, fordi jeg merket at jeg begynte å gå ned i vekt (noe som ikke var hensikten med fastingen). Skjønner nå at dette var helt feil. Men ja, tilbake til overskriften - hvordan kjenner man at man er mett? Og unngår å overspise så magen blir oppblåst og systemet overbelastet? Merker jeg får en del mageproblemer når dette skjer.. Ønsker også å advare andre der ute - fasting har nok mange positive helsegevinster, men jeg tror ikke det er for alle. Og hvis du først skal begynne med det - sørg for at du får i deg nok fett, protein og langsomme karbohydrater. Det gjorde ikke jeg, og det må jeg betale for nå dessverre. Heldigvis lærer man av sine feil, og jeg har nå gått mer over til intuitiv spising med gode pauser mellom måltidene. Mener på ingen måte å skremme eller få folk til å avstå fra det, bare oppfordre til å sette dere godt inn i det før dere begynner! Anonymkode: c83fd...6b9 1
Mufle Skrevet 25. oktober 2023 #2 Skrevet 25. oktober 2023 Spis saktere. Tygg maten bedre. Få i deg nok proteiner. Vent 10 minutter før du forsyner deg med en porsjon til. 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #3 Skrevet 25. oktober 2023 Mufle skrev (2 minutter siden): Spis saktere. Tygg maten bedre. Få i deg nok proteiner. Vent 10 minutter før du forsyner deg med en porsjon til. Gjør som regel dette Men det med å vente 10 minutter kan jeg begynne med, takk for tips! Skal man kjenne i magen at man er mett? Eller er det et tegn på at man har spist for mye? Anonymkode: c83fd...6b9
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #4 Skrevet 25. oktober 2023 Magen blir vel oppblåst uansett siden magesekken utvider seg når du spiser? Anonymkode: 31818...2d0
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #5 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Magen blir vel oppblåst uansett siden magesekken utvider seg når du spiser? Anonymkode: 31818...2d0 Ja, jeg vet ikke? Er det normalt å bli oppblåst etter måltid? Tidligere ble jeg veldig oppblåst, nå er det bare litt - med mindre jeg overspiser og blir stinn (noe som fort skjer fordi jeg ikke skjønner når jeg skal stoppe..) Anonymkode: c83fd...6b9
Mufle Skrevet 25. oktober 2023 #6 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Gjør som regel dette Men det med å vente 10 minutter kan jeg begynne med, takk for tips! Skal man kjenne i magen at man er mett? Eller er det et tegn på at man har spist for mye? Anonymkode: c83fd...6b9 Jeg tror at man skal kjenne det, ETTER at man er ferdig med å spise. Når maten har "sunket ned". Det er derfor vi overspiser, fordi vi ikke kan kjenne at vi er mett. Du kan beregne mengde mat og stoppe når det er tomt uavhengig av hva du føler i magen. Hvis du venter en stund da, drikker litt vann, går litt rundt, så oppdager du plutselig at du faktisk er mett. Når man kjenner at magen er full tror jeg vi har gaflet litt for mye på en måte. Udefinerbart ettersom vi er så forskjellige. 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #7 Skrevet 25. oktober 2023 Metthetsfølelsen normaliseres nok ikke før kroppen føler den har fått nok mat over tid, og er trygt tilbake i trivselsvekt. Anonymkode: e2592...b3f 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #8 Skrevet 25. oktober 2023 Jeg kjenner det når jeg har spist en porsjon og drikker et glass vann etterpå. At det på en måte er fullt i magen. Kjenner det i halsen også når jeg prøver å spiser mer, det smaker ikke godt lenger med feks grønnsaker. Annen mat som er fet og kaloririk kan jeg godt spise mer av, men ikke sunn mat. Så når jeg har et ubalansert måltid feks fra McDonald's eller pizza, så stopper jeg i god tid før jeg er stappmett. Da ser jeg an porsjonen. Anonymkode: ff590...e7f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå