Gå til innhold

Jobbintervju

Atom

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har blitt innkalt til et jobbintervju neste uke. Det er mitt første "ordentlige" jobbintervju stilling som er relevant til utdanningen min. Har dere noen tips til hvordan jeg bør svare og ting jeg ikke burde si? Sist jeg var på et intervju var i 2017 til en sommerjobb. Jeg har veldig lyst på denne jobbe, jeg vet jeg er kvalifisert (i stor grad), men jeg kan ikke alt som står i stillingsannonsen. Det er uansett ting jeg ønsker å lære meg, og jeg vil gjerne erfare arbeidslivet utenfor akademia. 

Setter pris på hjelp ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det du burde være klar over er at det ikke er lov å spørre om sivilstand, familieplanlegging, legning etc.

Du burde også øve deg på følgende spørsmål/beskjed:

- Fortell litt om deg selv (tips: start med nåværende jobb og gå bakover på cvn)

- Sterke/svake sider (mange har sluttet å bruke dette, men unngå klisjeene. Google tips til hva du kan si)

Fokuser på motivasjon, lærevillighet og ikke snakk deg selv ned.

Lykke til!

Anonymkode: 105b7...641

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk å ikke si hva du tjener nå, eller hva du forventer i lønn. Men heller vinkle det til at du ønsker en rettferdig lønn som passer stillingsbeskrivelsen. Gjør research på hva du burde tjene så du vet hva du kan forvente.

Annet enn det forsøk å ikke snakke om lønn men heller hvor interessert du er i rollen. Hva du tror du kan bidra med og hvorfor du er interessert i selskapet.

Anonymkode: 90feb...a6c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær ærlig på det du ikke kan (bare om de spør, ikke reklamer med det), og drei det til noe positivt. F.eks svare, "nei, akkurat det har jeg ikke erfaring i, og det er akkurat derfor denne jobben er så spennende! Det er noe jeg har lyst til å lære og synes er veldig interessant." Eller "akkurat det har jeg ikke erfaring i, men det er noe jeg raskt vil kunne sette meg inn i da jeg tilegner meg kunnskap lett" (og kom med et eksempel her)

Anonymkode: aae48...4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere! Det gikk ganske rævva syns jeg. Det var to som intervjua, en som jobber i firma og en fra HR som driver rekruttering. Hun dama fra HR var lite imøtekommende, snakket drit fort og ville helst at jeg også rusha litt gjennom der jeg skulle fortelle om meg selv. Var ganske dårlig kjemi med henne, hun sa hele tiden hvor stressende jobben er og hvordan jeg skal klare "time management". Følte alle spørsmålene fra henne handlet om det. Han andre fyren virket roligere og viste mer interesse i min bakgrunn, men følte hun dama stressa meg og ga sånn "du er ikke god nok" vibe :( 

Er ganske sikker på at jeg ikke får den da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...