AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #1 Skrevet 25. oktober 2023 Hei, håper noen kan hjelpe meg med å finne ut av hvilke lover og regler som gjelder. Jeg har forsøkt å lete, men finner det ikke. Vi hadde satt opp en plan på permisjonen, og tre uker før jeg skulle ut i jobb så bestemte vi oss for at jeg skulle ta resten av fellesperioden. Det er snakk om fire uker. Det var ikke noe problem for min arbeidsgiver, men min manns arbeidsgiver sa nei fordi han allerede hadde ansatt en vikar for mannen min ut fra den originale planen. Dette godtok vi, for jeg mener at jeg fant noe om at de kan nekte hvis det utgjør vesentlig ulempe, som det vil være å lønne to personer for én stilling. Så får mannen min beskjed om at han som skal vikariere for han er skadet, og vil ikke være i stand til å arbeide på en god stund. Han ringer da sin sjef og sier at han da utsetter permisjonen sin de fire ukene vi ba om, men sjefen nekter. Han sier han skal kaste seg rundt og finne en ny vikar, evt. måtte han hente inn noen fra administrasjonen og forvente overtidsarbeid i årets mest hektiske måned. Spørsmålet mitt er da: Kan han nekte mannen min å fortsette når han ikke har kontrakt på vikar i denne perioden? Anonymkode: 60fb1...010
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #2 Skrevet 25. oktober 2023 Da må det i så fall være en annen ulempe tilknyttet endringen. Anonymkode: d9ed7...fb5
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #3 Skrevet 25. oktober 2023 Når sendte dere søknad? Det er ganske kort varslingsplikt for permisjon, så tror dere har sterkere kort enn arbeidsgiver Anonymkode: 56815...035
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #4 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Når sendte dere søknad? Det er ganske kort varslingsplikt for permisjon, så tror dere har sterkere kort enn arbeidsgiver Anonymkode: 56815...035 Man søker ikke, man varsler. Vi varslet da tre uker i forveien, men han godtok det ikke pga allerede ansatt vikar. Nå, to uker før den varslede endringen så finnes ikke vikaren lenger, men han nekter enda. Min arbeidsgiver godtok det, og det måtte han. Mener en permisjon på fire uker kun trengs å varsles en uke i forveien. Mannens jobb ble annerledes fordi de kunne vise til en ulempe ved at han ikke tok ut permisjon som avtalt, men den ulempen finnes ikke lenger sånn jeg ser det. Skulle gjerne hatt noe å vise til i tilfellet. Anonymkode: 60fb1...010
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #5 Skrevet 25. oktober 2023 Ring nav eller Arbeidstilsynet, så kan de svare deg helt riktig. Ganske sikker på at arbeidsgiver må gi seg her, permisjonsvernet står sterkt i Norge. Anonymkode: 56856...6d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå