Gå til innhold

Hvordan avlære kattungens problemadferd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kattungen min (6 mnd) vil leke hele tiden, men det aller viktigste er at ingen andre skal få oppmerksomhet. 

Dette er et problem når jeg har gjester og når jeg ser på mobilen eller gjør noe som innebærer stillesitting. Da begynner den å angripe plantene mine for å få oppmerksomhet. Dette skjer bare når jeg har gjester eller sitter på mobilen, aldri når den er alene hjemme, så jeg vet at den gjør det for å få oppmerksomhet fra meg.

Jeg har prøvd å ignorere det for å ikke gi det den vil, men da anstrenger den seg bare mer og mer for å klore i stykker /velte ned planten. En dyr potte er knust og to planter knekt til nå.

Plantene mine er dyre og jeg har hatt dem i mange år. Jeg vil ikke ignorere det og la dem bli ødelagt.

Hva kan jeg gjøre for å avlære denne adferden? Jeg ville foretrukket om den mjauet, hoppet på fanget eller kom bort med en leke når den vil leke. 

Anonymkode: 86407...afd

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kattungen min (6 mnd) vil leke hele tiden, men det aller viktigste er at ingen andre skal få oppmerksomhet. 

Dette er et problem når jeg har gjester og når jeg ser på mobilen eller gjør noe som innebærer stillesitting. Da begynner den å angripe plantene mine for å få oppmerksomhet. Dette skjer bare når jeg har gjester eller sitter på mobilen, aldri når den er alene hjemme, så jeg vet at den gjør det for å få oppmerksomhet fra meg.

Jeg har prøvd å ignorere det for å ikke gi det den vil, men da anstrenger den seg bare mer og mer for å klore i stykker /velte ned planten. En dyr potte er knust og to planter knekt til nå.

Plantene mine er dyre og jeg har hatt dem i mange år. Jeg vil ikke ignorere det og la dem bli ødelagt.

Hva kan jeg gjøre for å avlære denne adferden? Jeg ville foretrukket om den mjauet, hoppet på fanget eller kom bort med en leke når den vil leke. 

Omplasser den til noen som faktisk skjønner hva det innebærer å ha kattunge?

Anonymkode: a8111...469

• Liker 4
Skrevet

Fjern tilgangen til potteplantene. Enten sette et stengsel foran eller bare fjerne dem helt for en periode.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det høres ut som helt normal atferd for en kattunge, lek og kos mest mulig med den og fjern det du er redd or i en periode. Vær obs på at de også kan få løpetid i den alderen og da blir de ekstra oppmerksomhetsyke. Du må bare ha tålmodighet det varer ikke for alltid. 

Anonymkode: 01e31...e77

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg kjører på med nei, fast grep (ikke vondt!) og fresing. Fresing er utrolig effektivt.

Anonymkode: 6deea...398

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Omplasser den til noen som faktisk skjønner hva det innebærer å ha kattunge?

Anonymkode: a8111...469

Kattunger kan lære, voksnenkatter ikke i like stor grad. Jeg vil ikke la denne adferden feste seg. Du får kose deg med uoppdragne katter og et rasert, stygt hjem hvis det er det du liker.

Skrevet

Helt normalt liv med kattunger altså.

Du får si nei, flytte katten vekk, gjenta, gjenta, gjenta i det uendelige…

Anonymkode: 1b549...282

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Helt normalt liv med kattunger altså.

Du får si nei, flytte katten vekk, gjenta, gjenta, gjenta i det uendelige…

Anonymkode: 1b549...282

Jeg flytter den vekk, men da begynner den å male. Den ser på det som belønning, tror jeg 

Skrevet

Og hvorfor skaffet du deg en katt? Ønsket du veggpryd hadde det bare vært å kjøpt et maleri. 

Anonymkode: 09500...92a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kjører på med nei, fast grep (ikke vondt!) og fresing. Fresing er utrolig effektivt.

Anonymkode: 6deea...398

Du kan ikke vite om det gjør vondt,men med det sagt er ikke det du gjør greit uansett om katten får vondt eller ikke.

Anonymkode: 09500...92a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...