Gå til innhold

Hjelp, 1 åring med over 40 i feber

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tusen takk for gode ord dere, setter pris på det ❤️ 

Jeg har et lite spørsmål til, jeg har fått en mikstur med antibiotika og han syntes det smakte grusomt og det var vanskelig å gi han. Noen triks? 

Anonymkode: 7a4ca...57f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har et lite spørsmål til, jeg har fått en mikstur med antibiotika og han syntes det smakte grusomt og det var vanskelig å gi han. Noen triks? 

Ha det i en sprøyte, legg sprøyten i siden inni munnen :) Ha noe drikke han liker klart så han kan få med en gang etterpå. 

Anonymkode: afff9...d0e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ha det i en sprøyte, legg sprøyten i siden inni munnen :) Ha noe drikke han liker klart så han kan få med en gang etterpå. 

Anonymkode: afff9...d0e

Problemet er at vi ikke får i han drikke, han har ikke ønsket drikke siden i natt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nå er vi hjemme igjen. Det var lungebetennelse. 

Så bra dere dro til legevakten! Heller en gang for mye. God bedring til sønnen din ❤️

Anonymkode: 8fe03...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Problemet er at vi ikke får i han drikke, han har ikke ønsket drikke siden i natt. 

Kanskje et dumt spørsmål, men har dere prøvd å gi noe som smaker litt mer enn vann? Jeg hadde gladelig gitt søt og god saft i en sånn situasjon, så lenge det hadde fått barnet til å drikke.

Anonymkode: 8fe03...a9a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Om dere ikke får i han væske, da må dere få mer hjelp enn bare antibiotikakur. Da trenger man intravenøst væske.

Anonymkode: 6992b...a91

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blandet antibiotika i smoothie når mine var så små.

Men om du ikke får i barnet noe, ei heller antibiotika med påvist lungebetennelse hadde ikke jeg latt det gå mange timene før jeg tok kontakt med legevakt igjen.

Jeg har ofte gitt eplejuice, blåbær/solbærsaft når mine har vært syke. 

Anonymkode: a78e4...24b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må blande det med noe som smaker godt. Og du er nødt til å få i ham væske. 

Lykke til. 

Anonymkode: 62a06...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har prøvd å gi alt, saft av flere slag, eplejuice, vann, lettmelk og morsmelkerstatning. Han har drukket 4 slurker melk bare i hele dag.

Han har foreløpig hatt våte bleier, dog ikke så mye som han pleier. 

Jeg har ringt legevakt igjen, og vi tenkte å ta turen igjen etter han har våknet. Han trengte å sove litt da han ikke har fått ordentlig søvn to netter og smålurer på dagene. Han har sovet noen timer nå, vi ligger og passer på han på tur og følger med. Takk for alle svar dere ❤️

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff. Lei situasjon med sykt barn. Vår ettåring ble alvorlig syk med streptokokker. 41,4 i feber og måtte også ha antibiotika. Vi fikk med sånne engangssprøyter som vi ga miksturen med. Dessverre under tvang, men det var ikke noe alternativ å la det være. Mye kos og trøst etterpå. Får dere ikke i barnet væske i det hele tatt må dere nok tilbake på sykehuset for intravenøs væske. De blir fort dehydrert av høy feber.

Beste tips til å få i væske. Vann/saft/eplejus på skje. (Ofte! Hvert 5. minutt den første timen om barnet er dehydrert.) Saftis på pinne, smoothie, tynn grøt.

God bedring❤️

Anonymkode: 182db...21f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit og ta en tur til om barnet ikke får i seg væske nå utover. Mulig barnet må ha behandling intravenøst med både væske og pencelin. Med tanke hvor dårlig jeg selv ble på kort tid for noen år siden av lungebettenelse er det en ting jeg ikke hadde nølt med og være ekstra på vakt for. 

Anonymkode: 2d440...a27

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det eneste som funket her var å blande mixtur med vaniljesaus 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det eneste som funket her var å blande mikstur med vaniljesaus. 

Anonymkode: edb07...21e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle barnet få feberkramper som ser skremmende ut så løp med barnet ut for å kjøle det ned og ring 113

Anonymkode: c46d6...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skulle barnet få feberkramper som ser skremmende ut så løp med barnet ut for å kjøle det ned og ring 113

Til det kvikner igjen, ikke kjøl det ned for mye selvfølgelig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ring til fastlegen i morgen/send forespørsel på Helse-Norge om å få endret antibiotikaen til dråper. Flere typer mikstur er mulig å få i dråper. Altså at mye mindre mengde må til og lettere å få i så små barn. Eller ring legevakten. Siden dere nettopp var der så kan det hende en lege kan endre resepten uten at dere behøver å dra der fysisk. 

Endret av Luckiness
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miksturen vi har fått har bare gått ned om vi blandet med sjokolademelk eller biola 

Anonymkode: a4b36...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...