Gå til innhold

Kald, avvisende og avvisende kone

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Vi er gift og har vært sammen lenge, men jeg er sliten og lei. Hun er helt «avslått» mtp god nær kommunikasjon, nærhet, sex osv. jeg tror gjennom hennes vesen og oppførsel at hun tenderer til skjult narsisist, evt annen tilstand av noe slag. Hun er mye sint og hissig, «skremmende» utagerende oppførsel kan skje. Hun tar aldri ansvar for egne feil, sier aldri unnskyld, gjør aldri feil. Alle andre er det noe feil med, alle gjør feil som sårer eller irriterer henne. Alt må skje på hennes premisser osv

Jeg planlegger å ta en grundig prat med henne for å fortelle henne at jeg ikke har det bra i forholdet. Har prøvd før men da har alt blitt vridd på så alt var min feil. Men, siden da har jeg lært om narsisisme, Darvo osv så tror jeg står bedre rustet nå

Mitt spørsmål er i hvilken grad jeg kan holde henne ansvarlig. Altså da både for hennes oppførsel, og for mine opplevelser og savn. Jeg elsker henne, og ønsker å fortsette med henne, men jeg trenger mer ro hjemme + intimitet og sex. Per må har vi sex ca 2-4 ganger per år, og jeg er ikke fornøyd med det. Både pga sexen, men også fordi sex og intimitet gjør at man er nærmere hverandre som kjærester. Jeg føler mine følelser for henne lider/ødelegges av hennes oppførsel. Er jeg på ville veier? Eller høres det riktig ut? Og, kan jeg da holde henne ansvarlig, eller «er det bare mitt problem» ? 

Takk for hjelp

Anonymkode: 41344...c4e

• Liker 1
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du med å holde henne ansvarlig? Å kunne fortelle henne og andre at alt er hennes feil?

Hvis hun ikke vil møte deg på det du trenger så går du. Og du svartmaler henne ikke for andre.

Anonymkode: 64805...0bb

• Liker 11
Skrevet

Hvis hun er en narsissist så har det ikke noe poeng å ta opp dette.

Hvis dere derimot er to personer med gode og dårlige sider som alle andre, som har kommet inn i et dårlig spor så ville jeg ikke ha begynt å snakke om sex. For hvis hun er et mer eller mindre normalt menneske som oppfører seg slik så er det fordi hun også har problemer i forholdet. Da må du komme til bunns i hva hun synes før du maser om sex. Såpass håper jeg du forstår.

Anonymkode: f27ec...8b6

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Du bestiller time hos familievernkontoret i første omgang. Det beste er å ta en prat sammen, men da med en objektiv tredjepart som kan holde styr på samtalen. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er trådstarter. Hva jeg mener er at jeg vil at hun skal komme meg i møte på dette. Altså selv ta mer ansvar for hvordan vi har set i forholdet. Hun innrømmer jo aldri feil, så om jeg ber om endring hos henne så blir svaret at det er mitt problem, ikke hennes. Den harde linjen, hun presser meg alltid til kanten slik at jeg gir meg og akseperer hennes meninger, og da går på akkord med mine behov. Jeg vil at hun skal si: Jeg skjønner, jeg elsker deg, og vil endre meg så du kan ha det bra/bedre

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er trådstarter. Hva jeg mener er at jeg vil at hun skal komme meg i møte på dette. Altså selv ta mer ansvar for hvordan vi har set i forholdet. Hun innrømmer jo aldri feil, så om jeg ber om endring hos henne så blir svaret at det er mitt problem, ikke hennes. Den harde linjen, hun presser meg alltid til kanten slik at jeg gir meg og akseperer hennes meninger, og da går på akkord med mine behov. Jeg vil at hun skal si: Jeg skjønner, jeg elsker deg, og vil endre meg så du kan ha det bra/bedre

Det må du si til henne, ikke til oss. Og det blir ikke noe lettere å få henne til å gjøre det av at du kan si at en haug ukjente på kg er enige med deg.

Anonymkode: 64805...0bb

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hei! 

Vi er gift og har vært sammen lenge, men jeg er sliten og lei. Hun er helt «avslått» mtp god nær kommunikasjon, nærhet, sex osv. jeg tror gjennom hennes vesen og oppførsel at hun tenderer til skjult narsisist, evt annen tilstand av noe slag. Hun er mye sint og hissig, «skremmende» utagerende oppførsel kan skje. Hun tar aldri ansvar for egne feil, sier aldri unnskyld, gjør aldri feil. Alle andre er det noe feil med, alle gjør feil som sårer eller irriterer henne. Alt må skje på hennes premisser osv

Jeg planlegger å ta en grundig prat med henne for å fortelle henne at jeg ikke har det bra i forholdet. Har prøvd før men da har alt blitt vridd på så alt var min feil. Men, siden da har jeg lært om narsisisme, Darvo osv så tror jeg står bedre rustet nå

Mitt spørsmål er i hvilken grad jeg kan holde henne ansvarlig. Altså da både for hennes oppførsel, og for mine opplevelser og savn. Jeg elsker henne, og ønsker å fortsette med henne, men jeg trenger mer ro hjemme + intimitet og sex. Per må har vi sex ca 2-4 ganger per år, og jeg er ikke fornøyd med det. Både pga sexen, men også fordi sex og intimitet gjør at man er nærmere hverandre som kjærester. Jeg føler mine følelser for henne lider/ødelegges av hennes oppførsel. Er jeg på ville veier? Eller høres det riktig ut? Og, kan jeg da holde henne ansvarlig, eller «er det bare mitt problem» ? 

Takk for hjelp

Du sier du elsker henne. Det er ingenting i din tekst som tyder på det. Faktisk vil jeg si at alt du skriver tyder på det motsatte.  Hvorfor skal du fortsette med en kvinne du ikke har høye tanker om, som heller ikke har høye tanker om deg eller ønsker nærhet med deg? 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis hun er en narsissist så har det ikke noe poeng å ta opp dette.

Hvis dere derimot er to personer med gode og dårlige sider som alle andre, som har kommet inn i et dårlig spor så ville jeg ikke ha begynt å snakke om sex. For hvis hun er et mer eller mindre normalt menneske som oppfører seg slik så er det fordi hun også har problemer i forholdet. Da må du komme til bunns i hva hun synes før du maser om sex. Såpass håper jeg du forstår.

Anonymkode: f27ec...8b6

Ja, forstår selvsagt. Derfor vi har lite sex, jeg har gitt opp å spørre om det. Problemet er st når vi har et forhold uten de nære tingene så er hyn fornøyd. Fordi, det krever 0 innsats fra henne, og jeg maser ikke. Så slik det er nå er nok fint for henne

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er mulig du har rett, at alt er hennes feil og hun som må jobbe med å fikse forholdet. Men det er sjeldent så svart/hvitt. Er du klar for å legge inn en innsats, dog kanskje ikke på de områdene som er viktige for deg? Og er du villig til å innse at du kanskje ikke er perfekt heller?
Familievernkontoret er en bra start.

Anonymkode: a1c8a...e25

• Liker 5
Skrevet

Har du spurt henne hvordan hun har det? Hva dere kan gjøre for å få det bedre sammen? 
du skriver at hun aldri innrømmer feil. Hvilke feil sikter du til?  
Hun er altså sint og hissig, har hun en grunn til det? Hun vil ikke ligge med deg, har hun grunn til det? 
Du er neppe den rette til å stille diagnose. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg vil at hun skal si: Jeg skjønner, jeg elsker deg, og vil endre meg så du kan ha det bra/bedre

Du mener vel - "så VI kan få det bedre"?

Anonymkode: d5d63...d35

• Liker 6
Skrevet
Ebbeliten skrev (4 minutter siden):

Du sier du elsker henne. Det er ingenting i din tekst som tyder på det. Faktisk vil jeg si at alt du skriver tyder på det motsatte.  Hvorfor skal du fortsette med en kvinne du ikke har høye tanker om, som heller ikke har høye tanker om deg eller ønsker nærhet med deg? 

Har du levd i et slikt forhold selv? Har du blitt mentalt rævkjørt i mange år? Fortell meg din historie, så skal jeg lytte til dine meninger. Bare hold deg unna, jeg ber om hjelp, ikke krittikk basert på tre linjer på et forum. Om jeg ikke hadde sterke følelser for henne hadde jeg ikke holdt ut..

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, forstår selvsagt. Derfor vi har lite sex, jeg har gitt opp å spørre om det. Problemet er st når vi har et forhold uten de nære tingene så er hyn fornøyd. Fordi, det krever 0 innsats fra henne, og jeg maser ikke. Så slik det er nå er nok fint for henne

Og du legger ned masse innsats?  Kan du utdype? 

• Liker 3
Skrevet

Virker som hun ikke har respekt for deg.

Er du sikker på at du vil være sammen med henne?

Om hun våknet i morgen uten å minnes deg, så du bare kunne stikke av i kveld. Hadde du ønsket det da?

Anonymkode: 9236e...b6e

Skrevet

Kan det være noe som ødelegger for hormonene hennes? 

Ønsker hun å være sammen med deg?

Anonymkode: 9236e...b6e

• Liker 1
Skrevet

Hvis hun har narssisistisk personlighet så vil hun ikke innrømme det.

Hvis hun ikke har det men du har hengt deg opp i noe sånt og fremlegger det for henne så er det rimelig sterke anklager.

Uansett taper du på å si det.

Du må si hva du føler du mangler i forholdet. Antakelig mangler hun også veldig mye.

Du sier dere aldri har sex. Men hva gjør du for at hun skal ville ha sex med deg? Er du deltakende i hus og barn? Tar du ditt ansvar uten at hun må være morra di og mase i evigheter? Hvordan tar du var på kropp og hygiene? Puster du henne i ansiktet med morgenånden din og tar henne rett i underlivet som "forspill"? Lytter du til henne når hun snakker med deg eller er du ikke mentalt tilgjengelig?

At hun er sliten og lei av å ta alt av jobben på hjemmebane kan gi ganske mange av de samme symptomene som narsissitiske trekk skjønner du, for man er sååå utrolig drittlei, sliten og sint. Så jeg lurer på hva du har prøvd å gjøre noe med.

Anonymkode: 47b96...5d4

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Du må gjerne ta det opp med henne, men jeg ville tatt opp sexen i alt det her. Fokuser på det andre så komer sexen om dere gjør en god nok jobb med det.

Anonymkode: c84df...40d

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan kjenne meg igjen i dama di i enkelte rondt. Jeg ble sånn etter åresvis uten å bli møtt på mine behov. Jeg prøvde forklare han det, men til uten nytte. Jeg var utslitt pga jeg tok meg av alt hjemme og med barna. Jeg hadde lyst å være nær han og være den positive dama jeg er, men jeg klarte ikke. Små ting ble store og alt irriterte meg over han til slutt. Jeg stoppet aldri å elske han. Kommunikasjon er tingen og jeg er helt sikker på at dama di er minst like misfornøyd med ekteskapet deres som du. 

Anonymkode: bd06d...936

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet

Dette er ei person jeg ikke hadde ønsket å hatt et forhold med. Hun er kald og utilnærmelig og legger all skyld på deg for hvordan du opplever ekteskapet deres fordi hun har det bra sånn som hun har det. 

Et ekteskap bør være et forhold der dere begge har det bra. Du får ikke intimitet, kos, nærhet og sex og hun er ikke villig til å kompromisse med deg og se at problemet ligger hos dere begge. Det er lettvindt for henne å skylde på deg, for hun vet at da trekker du deg tilbake. 

Dette er usunt. Og jeg syns ikke du skal finne deg i å leve sånn. Hadde jeg vært en venn av deg så hadde jeg mest sannsynlig bare sagt at løpet er kjørt og at du burde skille deg. 

Jeg skjønner ikke hvordan det går an å elske en annen person som er som du skisserer kona di. Hva er det du elsker ved henne? At hun er kald og sinna og legger skylden på deg burde være nok til at elskefølelsene blir borte. 

Siden hun legger alt over på deg og mener at du er problemet, eller at du er den som har problemet så høres det ikke ut som du får henne med i terapi heller. 

Jeg hadde rådet deg til å skille deg. 

Anonymkode: 5330d...bb4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hei! 

Takk for hjelp

Hvis dere har to forskjellige kjærlighets språk. Kan det bli kræsj.

Hvorvidt hun er god eller dårlig på å si fra om hva hun liker i et forholdet deres vet jeg lite om iht inlegget ditt.

Utover at du opplever at hun skylder på deg.

Et lite perspektiv,  er at jeg opplever mange menn i langvarige forhold, er at menn ofte er litt late i forhold.  Og overlater mye av hus og hjem til kona. Slutterå be kona med ut på ting, priorterer å dra ut med sine venner,  og slutter å gjøre hyggelige ting. Elker gjøre sin del av husholdningen i hjemmet. 

Når kona da sitter utslitt på kveden og kun drømmer om å få lagt seg etter atter en hard dag med jobb,  unger, matlaging, klesvask, rydding osv. Da først kommer mannen ut av sin hule og spør, skal vi i kveld da? På en uoersonlig måte, som får kona til å føle seg mer som et sex leketøy enn en to i et forhold.  

Derav kommer mye avmakt og avsky. Alt du sier nei til, blir ekstra arbeid du belaster din kone, hver dag. Og hun mister tid og energi til seg selv og til deg.

Så ideen din om ta en prat med henne ut fra ideen om at hun gir deg for lite, så tenk iallefall godt igjennom hva gir du henne? Plikt sex, fungerer en stund, til det gir avsmak, og mn bare ikke vil. 

I et par forhold er det frsåvidtfint med gaver ol. Men det som er viktigere å gi er avlastning, hensyn og ta sin del av arbeids oppgaver hjemme. 

Så skal du ta den praten bør du vinkle det dithen at jeg føler vi glir frahverandre, og jeg lurer på hva vi kan jobbe med sammen for å finne tilbake tilhverandre.  Lytt til det hun sier, om du er enig eller uenig.  Og løs det du kan løse, og forklar hva som ikke fungerer for deg. Men hva du ellers kan bidra med. 

Å krangle, bli sur osv kommer du uansett ikke noen vei med. Så du må nok enten øke innsatsen uten sexpress eller bare inse at det er over. 

Å gå videre sammen er toveis kommunikasjon,  ikke beskjed og demonstrere med å bli sur og taus. Da vil hun bare avsky deg enda mer.

Anonymkode: ea704...bc8

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...