Gå til innhold

Hvordan hjelpe venninne med alkoholproblem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lenge visst at venninnen min er glad i alkohol, men har nylig oppdaget at hun har et alvorlig alkoholproblem som hun har holdt skjult. Ringvirkningene er mange og det er som om brikkene faller på plass. En del av meg er frustrert og irritert over at hun har holdt seg skjult. Hun har fått mye sympati fra folk rundt seg som har trodd at hun har slitt med sykdom og så viser det seg da at det meste helt sikkert kan skrives tilbake til alkoholen. Nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre. Det virker ikke som om hun er villig til å erkjenne omfanget av problemet og hun drikker fortsatt. Hun har et barn i barnehagealder som hun har 50/50 med faren og jeg er bekymret for at hun også drikker når hun har henne. Jeg føler meg hjelpeløs. Tenker at jeg bør snakke med barnevern men ønsker først å snakke med henne før jeg går videre. Alle råd tas i mot. Hva sier jeg, hvordan går jeg frem og hvor kan hun få hjelp. Hennes nærmeste familie bor i Sverige så jeg føler at det er meg og to andre venninner som er de som er nærmest her og vi føler på et ansvar nå når vi vet det vi vet.

Anonymkode: 1a57d...02d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dessverre lite du kan få gjort med det når hun selv ikke vil ta tak i problemet. Du kan ikke endre henne, og man kan ikke hjelpe noen som ikke vil ha hjelp. 

Ville kontaktet barnevernet helt klart.

Anonymkode: faef9...d91

• Liker 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Hun har fått mye sympati fra folk rundt seg som har trodd at hun har slitt med sykdom og så viser det seg da at det meste helt sikkert kan skrives tilbake til alkoholen

Hun sliter jo med sykdom. Sykdommen heter alkoholavhengighet. 

Jeg anbefaler deg å gå inn på rusfeltet.no, klikke på menyen og så på "kunnskapsbase". Der finner du mye nyttig informasjon om rusavhengighet og hva som finnes av hjelp. Dog er det som første ab sier at hun må ønske hjelp selv for at hjelpen skal hjelpe. Er du bekymret for barnet kontakter du bv. Er du komfortabel med det ville jeg først tatt en prat med henne aller først og få henne i dialog. Fortell at du er bekymret for barnet hennes og spør hva hun selv tenker om det. Hvis hun ikke viser noen innsikt der så kan du si at du er nødt til å melde bekymring til bv.

Anonymkode: c251a...707

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Har du snakket med far? Ville gjort det først ang barnet (før barnevernet), kanskje han klarer å ta ansvaret der. 
Ellers får du ikke gjort noe med mindre hun vil ha hjelp selv. 

Anonymkode: ab69a...301

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det kan du ikke, egentlig. Det er nesten umulig for pårørende å hjelpe folk med alkoholavhengighet før de selv er klare for det. Du kan selvsagt påpeke hva du ser og tilby å bli med henne til legen, men sannsynligheten er stor for at hun vil bli rasende og støte deg bort.

Hva gjelder barnet, MÅ du som et minimum informere far om hva du vet, slik at han kan skjerme barnet. 

Anonymkode: 910a3...de0

• Liker 1
Skrevet

Det som kan hjelpe henne er å nå bunnen slik at hun innser at hun må gjøre noe med alkoholproblemet. Hvor hennes "bunn" er, er ikke godt å vite. At dere snakker alvorlig med henne, far og barnevernet kan være et steg nærmere bunn enn der hun er i dag. Kanskje det for henne må gå så langt at hun mister omsorg for barnet før hun når bunnen. Det kan til og med være hun aldri når bunnen, og det kan dessverre ikke dere styre. Det viktigste dere kan gjøre for å hjelpe henne, er å ta de grepene som er nødvendig for at hun må kjenne på noen konsekvenser. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært sammen med en alkoholiker og også hatt delvis alkoholproblemer selv (vært edru i to år). 

Det eneste tipset jeg har, er å ikke være en "enabler". Ikke hent henne når hun er full og ikke kommer seg hjem (med mindre hun faktisk er i fare selvsagt). Ikke hjelp henne med penger eller gjør tjenester for henne om hun er for fyllesyk til å ta tak i det. Hun trenger å kjenne på hver eneste konsekvens av egne handlinger.

Kanskje hun trenger å miste omsorgen for barnet for å innse at det er en konsekvens. Her skal du tenke på hva som er best for barnet og ikke prøve å gjøre livet som alkoholiker lettere for venninna di.

Om du prøver å be henne om å love å ikke drikke og slike ting, ender du bare opp i en spiral av løgn og skuffelser. Hun kommer til å fortsette å drikke til hun selv er klar for å slutte.

Anonymkode: d7369...75e

• Hjerte 1
Skrevet

hvis hun er en venninne av deg ville jeg heller snakket med henne direkte først. Si hva du har oppdaget, hva du synes om det, at du er bekymret for barnet, og at du kommer til å snakke både med ex og evtl med Barnevernet. 

Anonymkode: 5fa42...5f9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...