AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #1 Skrevet 25. oktober 2023 Jeg som mange andre har noen krav når det kommer til hva slags egenskaper jeg ønsker i en hund. Det er egentlig noe jeg har blitt mer oppmerksom på etter å ha eid ulike hunder og "notert ned" hva jeg ønsker og ikke ønsker å ha i neste hund. Dette innlegget er for å få bedre oversikt over hunder/raser som kan passe. Jeg kommer selvfølgelig til å gjøre min egen research, men ønsker å høre erfaringer/tips fra andre hundeeiere ang. raser, hva jeg kan se etter i individet for å sørge for god match osv osv Det jeg syns er viktigst er at hunden skal kunne gå overens med katter, og ikke ha så mye jaktlyst. Dette er pga katter i hus og nabolag som jeg ikke vil ødelegge livet for, men også villdyr i skogen rett utenfor døra. Jeg elsker å la hunden løpe fritt. Det finnes ingen inngjerdede områder her utenom barnehage, og skogen er såpass stor at det er sjeldent jeg møter på folk, men det skjer iblant selvfølgelig. Jeg møter mest på ville dyr, og hunden jeg har nå klarer ikke å dy seg når han hører eller lukter dem. Han fanger heldigvis ikke, bare sporer opp og bjeffer hull i hodet på alle (helt siden slik hendelse så har jeg brukt langline). Ukoselig er det uansett om ingen blir fysisk skadet. Hunderaser som kan fungere virker for å være små selskapshunder, typ bichon frisé o.l. Jeg er ikke så glad i slike hunder, og som regel krever de mye pelsstell pga røytefri pels. Jeg vil heller børste enn å klippe. Flatt ansikt er uaktuelt. Størrelse på hunden er jeg litt usikker på egentlig. Noe rundt 10-15kg hadde vært ideelt. Med mosjon kan jeg gi hunden alt mellom 2-4 timer. Mye snusing og utforsking Jeg er aktiv, men er ikke typen som pakker tursekk og overnatter i villmarka. Jeg går heller ut i 1-2 timer for å så gå hjem igjen. Noen som veit om hunderaser som kan fungere? Anonymkode: f5b3f...5b0
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #2 Skrevet 25. oktober 2023 En golden retriever-tispe passer med noen av kriteriene dine (lite jakt-instinkt, ikke så mye pelsstell, glad i tur). Den veier dog kanskje 30kg, røyter mye, elsker å bade (gjerne i gjørme). Stort sosialt behov (med eier og fremmede). Mild type. En hund som går fritt alene på gården kan ta seg en tur - spesielt (?) hvis det er en hann-hund. Hvis det går så er jo det greit, men jeg ville ha hatt hunden i bånd eller bak gjerde hvis jeg drev med noe annet. Når vi er på tur eller ordner noe ute sammen med hunden så er det naturlig at han er løs, evt med langline hengende etter seg. Da skal jeg ha kontroll på hunden, men det er enklere om hunden har lite jakt i seg. Anonymkode: f9d3e...b9f 2
Sun-Seeker Skrevet 25. oktober 2023 #3 Skrevet 25. oktober 2023 Jeg ville ha sjekket ut de forskjellige typene Spaniel som finnes. Både vanlige show-varianter og kanskje aller mest jakt/working-variantene (springer og cocker). Sosiale, vennlige hunder som er lettlærte. Fine størrelser/vekt. Med god, regelmessig børsting, trenges egentlig ikke klipp (working, show 2 g pr år). Har working cocker. Har fra den var valp trent på av/på i jaktmodus. Den forstår utmerket når den er på "jobb" eller ikke. Ser noen "sverger" til at en Spaniel av working-varianten må brukes til jakt. Dette er ikke min oppfatning. Men den trenger å bruke hodet, helst daglig, på tur. Feks søk eller lydighet osv. Spanieler er veldig allsidige. Ut i fra hva du beskriver, så vil du ha et veldig godt liv å tilby en Spaniel. 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #4 Skrevet 25. oktober 2023 Sun-Seeker skrev (7 minutter siden): Jeg ville ha sjekket ut de forskjellige typene Spaniel som finnes. Både vanlige show-varianter og kanskje aller mest jakt/working-variantene (springer og cocker). Sosiale, vennlige hunder som er lettlærte. Fine størrelser/vekt. Med god, regelmessig børsting, trenges egentlig ikke klipp (working, show 2 g pr år). Har working cocker. Har fra den var valp trent på av/på i jaktmodus. Den forstår utmerket når den er på "jobb" eller ikke. Ser noen "sverger" til at en Spaniel av working-varianten må brukes til jakt. Dette er ikke min oppfatning. Men den trenger å bruke hodet, helst daglig, på tur. Feks søk eller lydighet osv. Spanieler er veldig allsidige. Ut i fra hva du beskriver, så vil du ha et veldig godt liv å tilby en Spaniel. Tror du må ha vært usedvanlig "heldig" med din, for en gjennomsnittlig jaktcocker ligger bortimot på BC-nivå mtp. aktivitet. Anonymkode: dfa43...785 1 1
Sun-Seeker Skrevet 25. oktober 2023 #5 Skrevet 25. oktober 2023 En Jaktcocker og en Border collie har to helt forskjellige mentaliteter. Kjenner godt til begge rasene, og med en cocker som får nok tur og mental stimuli, samt hvile når den er hjemme, så vil du få en rolig hund. Men ingenting kommer gratis, uansett hvilken rase man har. Det er trening som gjelder, så også for oss, hele tiden. Men BC er mer utsatt for å begynne å gjete alt mulig (biler, sykler, barn osv) pga manglende stimuli. Men mitt svar var uansett gitt ut fra hvs TS skrev at den hadde å tilby hunden. TS kunne muligens hatt en glad og fornøyd BC også, med 2-4 timer i skogen daglig, sammen med en eier som er aktiv på turen. Bare synd den skulle kunne komme på å gjete katten 😉 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #6 Skrevet 25. oktober 2023 Shetland sheepdog! Pluss sider; Følger eieren sin overalt (ute og inne), veldig oppmerksom på hvor eier er og hva eier gjør hele tiden, fotfølger deg. Min har aldri stukket av noen gang i sitt liv (11 år). Lett å trene opp til triks, lydig av natur (vil gjerne please eieren sin), intelligente, blide og glade av natur. Deres hengivenhet overfor eieren sin, deres milde og fine gemytt og intelligens er det jeg liker best ved rasen. Ulemper: veldig mye pels, krever en del børsting under røyteperioder. De har også en lei tendens til å bli bjeffete, varsler om alt Anonymkode: 5f1ed...8c6 4
Tabris Skrevet 25. oktober 2023 #7 Skrevet 25. oktober 2023 Japansk spisshund kunne passet deg, hvis du orker børsting. Den trenger moderat med mosjon, har lite jaktinstinkt, passe størrelse og kan gå løs. Mulige negative sider er at den krever litt børsting og har lav terskel for å bjeffe. 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #8 Skrevet 25. oktober 2023 Jeg har Lagotto som oppfyller alle kravene bortsett fra det med pels. Det er en røytefri hund, så den må klippes men utenom det er det lite pelsstell. Jeg holder min relativt kortklippet, børster igjennom steder som har tendens til å floke seg men ellers er det lite styr. Det er selvsagt individuelle forskjeller, men jevnt over har jeg inntrykk av at de fleste Lagottoer liker å være med menneskene sine og stikker ikke av. Min går fint løs i skogen og har en liten radius, kanskje 15-20 meter. Hun jager ikke, men jeg har trent på ikke-jage fra hun var valp fordi vi har katter. Vennlig og nysgjerrig hund, elsker å grave, fabelaktig på søk. Min er trent på trøffelsøk (bor ikke i Norge), men trene på soppsøk nå så vi har litt mer å jobbe med. Anonymkode: a0155...085 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #9 Skrevet 25. oktober 2023 Jeg skjønner hva du mener, og har akkurat samme problemet! Jeg har hatt flere ulike raser, men finner ikke den "ideelle" rasen for meg. Jeg vil ha en aktiv hund med naturlige proporsjoner (ikke korte bein eller flat snute), 6-12 kg, ikke jakthund, ikke varsler, lettstelt glatt pels uten underull, som ikke må børstes hver dag og ikke trenger å klippes (tåler normal røyting). Helst skulle jeg hatt en BC uten gjeterinstinkt på 8 kg 😅 Lurer på om kooiker kanskje kunne vært noe, men har hørt at det kan være litt dårlig mentalitet på enkelte, og at de fort kan være sære og enmannshunder. Kromfohrländer er en annen rase jeg er veldig nysgjerrig på, men det er få av dem i Skandinavia, så vanskelig å evt få tak i. Liten populasjon og lite genmateriale kan også føre til uheldig avl på ikke-ideelle individer. Anonymkode: 4e6f5...92f 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #10 Skrevet 25. oktober 2023 Jeg ser motstanden mot pelsrase, jeg hadde den selv. Nå har jeg en mellompuddel som passer veldig godt til beskrivelsene dine ellers, så jeg nevner den likevel Jeg ble overrasket over hvor lite tid jeg faktisk bruker på pelsstell når jeg holder min kortklipt. Ja, de må vaskes og klippes med jevne mellomrom, men det er overraskende lite jobb med en hund som er trent til det, en god karde og en god klipper med avstandskammer. Anonymkode: 0fb70...326 2 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #11 Skrevet 25. oktober 2023 Sun-Seeker skrev (6 timer siden): Jeg ville ha sjekket ut de forskjellige typene Spaniel som finnes. Både vanlige show-varianter og kanskje aller mest jakt/working-variantene (springer og cocker). Sosiale, vennlige hunder som er lettlærte. Fine størrelser/vekt. Med god, regelmessig børsting, trenges egentlig ikke klipp (working, show 2 g pr år). Har working cocker. Har fra den var valp trent på av/på i jaktmodus. Den forstår utmerket når den er på "jobb" eller ikke. Ser noen "sverger" til at en Spaniel av working-varianten må brukes til jakt. Dette er ikke min oppfatning. Men den trenger å bruke hodet, helst daglig, på tur. Feks søk eller lydighet osv. Spanieler er veldig allsidige. Ut i fra hva du beskriver, så vil du ha et veldig godt liv å tilby en Spaniel. Spaniel har jeg tatt en titt på ja! Eneste negative er pelsen, spesielt enkelte av show-variant blir ganske pelsete syns jeg. Cockeren er kanskje litt avlet ihjel den siste tida, så er usikker på gemyttet? Working cocker virker veldig interessant, men er redd for at det blir for intenst. Får tenke på akkurat den biten framover. Ellers virker spanielene som god match AnonymBruker skrev (5 timer siden): Shetland sheepdog! Pluss sider; Følger eieren sin overalt (ute og inne), veldig oppmerksom på hvor eier er og hva eier gjør hele tiden, fotfølger deg. Min har aldri stukket av noen gang i sitt liv (11 år). Lett å trene opp til triks, lydig av natur (vil gjerne please eieren sin), intelligente, blide og glade av natur. Deres hengivenhet overfor eieren sin, deres milde og fine gemytt og intelligens er det jeg liker best ved rasen. Ulemper: veldig mye pels, krever en del børsting under røyteperioder. De har også en lei tendens til å bli bjeffete, varsler om alt Anonymkode: 5f1ed...8c6 Jeg har faktisk vurdert sheltien, men ja pelsen og tendensen til å bjeffe er ikke helt ideelt, men det blir som regel "you get some, you lose some" når man vurderer hund føler jeg. Heldigvis er stell og lyd noe man kan bli vandt med over tid, så det er ikke verdens undergang om jeg må bruke mer tid på sånt om jeg får mye glede av hundeholdet ellers Tabris skrev (5 timer siden): Japansk spisshund kunne passet deg, hvis du orker børsting. Den trenger moderat med mosjon, har lite jaktinstinkt, passe størrelse og kan gå løs. Mulige negative sider er at den krever litt børsting og har lav terskel for å bjeffe. Den har jeg faktisk ikke vurdert før, visste ikke at de har lite jaktinstinkt! Blir litt som med sheltien at det blir en del pels og lyd, men men. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har Lagotto som oppfyller alle kravene bortsett fra det med pels. Det er en røytefri hund, så den må klippes men utenom det er det lite pelsstell. Jeg holder min relativt kortklippet, børster igjennom steder som har tendens til å floke seg men ellers er det lite styr. Det er selvsagt individuelle forskjeller, men jevnt over har jeg inntrykk av at de fleste Lagottoer liker å være med menneskene sine og stikker ikke av. Min går fint løs i skogen og har en liten radius, kanskje 15-20 meter. Hun jager ikke, men jeg har trent på ikke-jage fra hun var valp fordi vi har katter. Vennlig og nysgjerrig hund, elsker å grave, fabelaktig på søk. Min er trent på trøffelsøk (bor ikke i Norge), men trene på soppsøk nå så vi har litt mer å jobbe med. Anonymkode: a0155...085 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg ser motstanden mot pelsrase, jeg hadde den selv. Nå har jeg en mellompuddel som passer veldig godt til beskrivelsene dine ellers, så jeg nevner den likevel Jeg ble overrasket over hvor lite tid jeg faktisk bruker på pelsstell når jeg holder min kortklipt. Ja, de må vaskes og klippes med jevne mellomrom, men det er overraskende lite jobb med en hund som er trent til det, en god karde og en god klipper med avstandskammer. Anonymkode: 0fb70...326 Blir mindre støvsuging i allefall, så er da noe positivt ved å ha røytefri hund. Har møtt på en god del krøllete hunder rundt omkring her, om de er blandinger eller renrasede veit jeg ikke, men lydige er de! Og pelsen ser jo så myk og god ut! AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skjønner hva du mener, og har akkurat samme problemet! Jeg har hatt flere ulike raser, men finner ikke den "ideelle" rasen for meg. Jeg vil ha en aktiv hund med naturlige proporsjoner (ikke korte bein eller flat snute), 6-12 kg, ikke jakthund, ikke varsler, lettstelt glatt pels uten underull, som ikke må børstes hver dag og ikke trenger å klippes (tåler normal røyting). Helst skulle jeg hatt en BC uten gjeterinstinkt på 8 kg 😅 Lurer på om kooiker kanskje kunne vært noe, men har hørt at det kan være litt dårlig mentalitet på enkelte, og at de fort kan være sære og enmannshunder. Kromfohrländer er en annen rase jeg er veldig nysgjerrig på, men det er få av dem i Skandinavia, så vanskelig å evt få tak i. Liten populasjon og lite genmateriale kan også føre til uheldig avl på ikke-ideelle individer. Anonymkode: 4e6f5...92f Både godt og kjipt at vi sitter i samme båt da! Skulle likt å hatt en dachs med vanlige proporsjoner. Nydelige og morsomme, men veldig synd med ryggproblemene At ingen har avlet fram en dachsblanding med "normale" lange bein er merkelig syns jeg, hvertfall med all avlen som har foregått den siste tida. Er ikke dachsen så populær som jeg trodde? Kooiker virker interessant. Virker ikke til å være mange i Norge syns jeg, men mulig jeg tar feil der. Synd det med mentaliteten ja. Er selvfølgelig de rasene man kunne tenkt seg som er vanskelige å få tak i. ____________ Tusen takk for forslagene! Her er det en del felles tanker og følelser ser jeg. Denne tråden kommer jeg til å titte innom en god stund framover - TS Anonymkode: f5b3f...5b0 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #12 Skrevet 25. oktober 2023 Tibetansk Terrier har alle egenskapene du søker. Ikke heng deg opp i ordet «Terrier», for det er ikke en terrier. Rasen heter opprinnelig Dhoki Apso/Tsang Apso før den kom til europa og fikk navnet Tibetansk Terrier, «terrier» pga størrelsen. Rasen er over 2000 år gammel og ganske sjelden i Norge, men det finnes faktisk ganske mange oppdrettere her nå. Rasen er lettlært, intelligent, morsom og helt rå på fjelltur. De har et ekstra ledd på bakbeina som gir de veldig god spenst. De har såkalte «snøsko», dvs. kraftige labber som egner seg godt i terreng snø. De tåler opp til 40 minusgrader og egner seg derfor veldig godt her i kalde nord. De liker å leke og være aktive, men elsker også å bare slappe av hjemme. Tispene veier 12-15 kg, hannene litt mer. Det er en rase som har lang levetid, noen lever så lenge som 18-20 år. De finnes i mange fargekombinasjoner, er røytefrie, men må børstes/klippes. Anonymkode: cb939...904 5 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #13 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Tibetansk Terrier har alle egenskapene du søker. Ikke heng deg opp i ordet «Terrier», for det er ikke en terrier. Rasen heter opprinnelig Dhoki Apso/Tsang Apso før den kom til europa og fikk navnet Tibetansk Terrier, «terrier» pga størrelsen. Rasen er over 2000 år gammel og ganske sjelden i Norge, men det finnes faktisk ganske mange oppdrettere her nå. Rasen er lettlært, intelligent, morsom og helt rå på fjelltur. De har et ekstra ledd på bakbeina som gir de veldig god spenst. De har såkalte «snøsko», dvs. kraftige labber som egner seg godt i terreng snø. De tåler opp til 40 minusgrader og egner seg derfor veldig godt her i kalde nord. De liker å leke og være aktive, men elsker også å bare slappe av hjemme. Tispene veier 12-15 kg, hannene litt mer. Det er en rase som har lang levetid, noen lever så lenge som 18-20 år. De finnes i mange fargekombinasjoner, er røytefrie, men må børstes/klippes. Anonymkode: cb939...904 Denne tenkte jeg på også! Anonymkode: 082f9...ab4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #15 Skrevet 25. oktober 2023 Lundehund eller Toller (Nova Scotia Duck Tolling Retriever), kanskje. Anonymkode: bf2a9...edc
Tabris Skrevet 25. oktober 2023 #16 Skrevet 25. oktober 2023 16 minutter siden, CX86 said: Dansk svensk gårdshund? 😊 De har ofte sterkt jaktinstinkt. 4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #17 Skrevet 25. oktober 2023 Godt å høre at det ikke bare er meg. Jeg liker bulldoger, men etter å ha hatt to stk som begge døde unge vil jeg ikke kjøpe flere. Ikke finner jeg andre raser jeg vil ha heller, så dette med at det "finnes en rase for alle" stemmer ikke. Anonymkode: 37e12...ac4 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #19 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Shetland sheepdog! Pluss sider; Følger eieren sin overalt (ute og inne), veldig oppmerksom på hvor eier er og hva eier gjør hele tiden, fotfølger deg. Min har aldri stukket av noen gang i sitt liv (11 år). Lett å trene opp til triks, lydig av natur (vil gjerne please eieren sin), intelligente, blide og glade av natur. Deres hengivenhet overfor eieren sin, deres milde og fine gemytt og intelligens er det jeg liker best ved rasen. Ulemper: veldig mye pels, krever en del børsting under røyteperioder. De har også en lei tendens til å bli bjeffete, varsler om alt Anonymkode: 5f1ed...8c6 Dette kan jeg skrive under på. De passer gjerne i størrelsen, min første var 13 kg og valpen jeg har nå er ca 10 kg og er 11 mnd. Anonymkode: 533fa...14f 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #20 Skrevet 25. oktober 2023 Kleinspitz. Mye hund i liten kropp. Litt mindre enn hva du etterspør, men samtidig så føles de ikke så små ut. Robuste hunder som tåler mye. Mye pels, men den er lettstelt og ser mer krevende ut enn hva den er. Tendens til å varsle, men vil ikke si de er de mest bjeffete av seg. Pomeranian er mye mer bjeffete. Handler mye om trening og oppdragelse. Anonymkode: 055d0...4f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå