Gå til innhold

Noen spørsmål om influensavaksinen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helsepersonell og vaksinerer meg derfor årlig mot influensa. Jeg gjør det ikke for egen del, men fordi vi har lært at vaksinen hindrer at vi ‘er friske smittebærere’. Vi har også lært at vaksinen beskytter ca 60% mot influensa. 

Jeg er nok derimot ikke alene om å ha blitt litt skeptisk rundt dette etter alt styret ifm corona vaksineringen i 2021. Da var det jo også mye lettere å måle (de dårlige) resultatene pga den massive testingen for coronavirus.

Influensavaksinene blir laget basert på hvilke virus som er i omløp til enhver tid, men ingen kan si sikkert hvilken type influensavirus som kommer neste år. Så hvilken type influensavaksine vi får er egentlig basert på ‘kvalifisert gjetning’ som de så fint kaller det. Ingen snakker derimot om hvor mange prosent vi er beskyttet med influensavaksinen de årene de bommer totalt. Som i fjor…Da var det ingen som spådde at det var svineinfluensaen som skulle regjere igjen. Og det er ikke første gang jeg tar en influensavaksine som total bom. Hvor mange prosent beskyttet var jeg da? 1-2%?! Var nytten da større en risikoen for bivirkninger?!

Lurer på om noen her kan svare på om det egentlig finnes seriøst forskning på at vi virkelig er langt mindre smittebærere med influensavaksine. Eller er dette bare noe de antar slik de gjorde ved coronavaksinen.

Vis gjerne til seriøs forskning, ikke bare link til hva FHI sier om saken. 

Dere må likevel gjerne komme med meningene deres:)

Anonymkode: ff31f...743

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Adobyen
Skrevet

Jeg kan bare synse og velge for meg selv, og tenker at influensavaksinen er mitt eneste og beste tilgjengelige alternativ.  Da tar jeg den og krysser fingrene for at den fungerer. Vi er jo klar over at det er gambling på at den treffer best mulig.

Skrevet

Selvfølgelig finnes det forskning på at den virker godt når man treffer godt. Og mindre godt om viruset i vaksinen er for ulikt fra det som ender opp med å treffe Norge akkurat det året. Og hvordan det faller ut i år vet ingen tidlig i sesongen. 

Skrevet

Jeg tar den også hvert år. Aner ikke hvilken influensa jeg tik vaksine mot i fjor, eller hvilken som gikk. Men jeg vet bare at jeg ikke var syk overhodet da når samtlige av kollegene mine var utslått i to uker pga influensa. Så jeg er strålende fornøyd og pro vaksine! 

Anonymkode: 2fa0b...b10

• Liker 5
Skrevet

Jeg har tatt den tre ganger og blitt dårlig av den. Jeg har hatt influensa i 2011 og 2022. Nøyaktig etter ti-års-regelen. Den vaksinen fører til fravær for min del og det er noe vi alle vil unngå. Jeg tar den ikke

Anonymkode: 97edf...24d

Skrevet
EbbaGrønn skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig finnes det forskning på at den virker godt når man treffer godt. Og mindre godt om viruset i vaksinen er for ulikt fra det som ender opp med å treffe Norge akkurat det året. Og hvordan det faller ut i år vet ingen tidlig i sesongen. 

Nei ingen kan vite. Men hvordan kan de da si på forhånd at den alltod har 60-70% beskyttelse? De burde si det som det var. Den gir 60% beskyttelse om de treffer noenlunde riktig og 0-1%  beskyttelse om de bommer totalt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei ingen kan vite. Men hvordan kan de da si på forhånd at den alltod har 60-70% beskyttelse? De burde si det som det var. Den gir 60% beskyttelse om de treffer noenlunde riktig og 0-1%  beskyttelse om de bommer totalt.

De sier ikke at den alltid har det. Det er velkjent at man prøver å treffe på årets virus, men at noen år treffer man bedre enn andre. Alt i alt gir vaksinen en god beskyttelse, og mye bedre enn om man lot være å vaksinere. 

Jeg synes overraskende mange helsepersonell er ganske tette når det gjelder vaksiner. Lærte de ingenting på skolen? Hilsen meg som også jobber i helsevesenet. 

Anonymkode: 58db5...513

• Liker 4
Skrevet
Adobyen skrev (10 timer siden):

Jeg kan bare synse og velge for meg selv, og tenker at influensavaksinen er mitt eneste og beste tilgjengelige alternativ.  Da tar jeg den og krysser fingrene for at den fungerer. Vi er jo klar over at det er gambling på at den treffer best mulig.

For min egen del så tenker jeg at jeg har et solid immunforsvar og satser heller på at jeg takler en influensa enn å risikere bivirkninger som virker mer random. Når man får influensa på vanlig måte så vet man jo at man er syk og holder seg hjemme. 

Anonymkode: b2723...ff0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De sier ikke at den alltid har det. Det er velkjent at man prøver å treffe på årets virus, men at noen år treffer man bedre enn andre. Alt i alt gir vaksinen en god beskyttelse, og mye bedre enn om man lot være å vaksinere. 

Jeg synes overraskende mange helsepersonell er ganske tette når det gjelder vaksiner. Lærte de ingenting på skolen? Hilsen meg som også jobber i helsevesenet. 

Anonymkode: 58db5...513

Hva mener du? Virker som ts har god kontroll spør du meg. 

• Liker 1
Skrevet

Det handler ikke bare om smitte, men også om å holde sykefraværet nede. Høsten er et mareritt for både ledere og personalet når sykefraværet stiger til himmels.

Jeg har inmari lite lyst å bli beordret på jobb på grunn av lav bemanning på de få fridagene jeg har. Trenger all tiden jeg kan til å lade opp mellom disse allerede altfor travle vaktene :veslejenta:

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

For min egen del så tenker jeg at jeg har et solid immunforsvar og satser heller på at jeg takler en influensa enn å risikere bivirkninger som virker mer random. Når man får influensa på vanlig måte så vet man jo at man er syk og holder seg hjemme. 

Det er greit nok så lenge du ikke blir anbefalt vaksine. Er du 65+ og «har vært ute en vinternatt før» er det ikke sikkert immunforsvaret ditt er så godt som du tror. Sykehusene blir dessverre fylt av halvgamle folk som dropper vaksine fordi «de blir så sjelden syke».

Anonymkode: 3dab6...99c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har pleid å ta influensavaksinen i 19, 20, 21 og 22  (har underliggende sykdom).

Men jeg blir så dårlig av influensavaksinen. Riktignok går det ganske fort over, men jeg mister to-tre dager av livet mitt. Og i år orker jeg ikke gjøre meg selv så vondt, så jeg står over. 

Hadde influensa sist i 18, og før det i 2012. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...