AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #1 Skrevet 24. oktober 2023 Hei! Vi skal arrangere jul for første gang, og lurer på hva man trenger til borddekningen? Vi blir 8 stk. Tallerkner, serveringsfat, karaffel, sausenebb, skåler.. hva mer? Har ikke arrangert selskap før, og vil gjerne få gjort det så ordentlig som mulig. Vi vil kjøpe stettglass, men kommer til å drikke vann/brus. Er det da vanlig å drikke det fra hvilket som helst vinglass, eller finnes det egne stettglass som er ment for vann? Anonymkode: 823bd...122
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #2 Skrevet 24. oktober 2023 Det er ditt selskap, ts. Du gjør som du vil. Server det du vil i det du liker. Og gir noen av gjestene deg pepper for å ta dine valg i ditt hus? La være å invitere dem igjen. Til noe som helst. De er ikke ordentlige folk, og slike bør du ikke kaste bort tid på. Så hva serverer du mat på? De fatene du har duger. Det samme gjør hvilke som helst andre fat. Hva serverer du vann i? Helt normale vannglass duger. Det samme gjør hva som helst annet. Anonymkode: ab249...88a 2
Amossa Skrevet 24. oktober 2023 #3 Skrevet 24. oktober 2023 Du trenger i hvert fall ikke et juleservise! Da mener jeg typen servise med nisser og julemotiv. Et sånt får du kun brukt i jula, og i mellomtiden tar det plass og støver ned. Kjedelig er det også.... Gå for alt annet. Du trenger en asjett til hver til hovedretten. Skal du ha forrett kan du bruke mindre asjetter eller skåler som du setter oppå den store. Det er flott med servietter i tekstil (gjerne i lin). Duk gjør seg også. Jeg synes at stetteglass gir feststemning, og bruk gjerne til vann og brus også. Bruk fantasien og pynt bordet med alt du vil! Når det gjelder borddekking er ikke det enkle det beste 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #4 Skrevet 24. oktober 2023 Ett stetteglass til brus og et mindre uten stett til vann i tillegg. Og, hvis du vil, så er det fint med dekketallerken også Se gjerne Guide til oppdekking her. Pro tip: Varm opp middagstallerkenene! Dette er for at maten skal holde seg varm lengre under måltidet. Anonymkode: dafa2...d87
Arkana Skrevet 25. oktober 2023 #5 Skrevet 25. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er ditt selskap, ts. Du gjør som du vil. Server det du vil i det du liker. Og gir noen av gjestene deg pepper for å ta dine valg i ditt hus? La være å invitere dem igjen. Til noe som helst. De er ikke ordentlige folk, og slike bør du ikke kaste bort tid på. Så hva serverer du mat på? De fatene du har duger. Det samme gjør hvilke som helst andre fat. Hva serverer du vann i? Helt normale vannglass duger. Det samme gjør hva som helst annet. Anonymkode: ab249...88a Jeg er enig med deg. Ikke gjør dette mer komplisert enn det trenger å være og baser borddekkingen på det du allerede har. Suppler med det du mangler i stedet for å kjøpe alt nytt. Du trenger tallerkener til alle måltider, bestikk og glass. Bruk vanlige vannglass. Det vanligste er å ha vinglass til vin (evt brus eller annen drikke til de som ønsker det) og så vannglass i tillegg til hver gjest. Så trenger du mugge/karaffel, serveringsfat- og skåler samt serveringsbestikk og evt sausenebb basert på hva slags retter du serverer. Vanlige papirservietter holder og du trenger ikke styre med å varme tallerkener og slikt, som om det ikke er nok å gjøre de siste minuttene før maten skal på bordet. Bruk det du har hjemme. Nøytralt servise er flott og passer til alle anledninger og så er det heller pynten og tilbehøret som gjør det julete (juleduk, stearinlys, juleservietter, litt pynt midt på bordet o.l.). Dette kommer til å bli bra. Husk at gjestene kommer for deg og anledningen, ikke for å inspisere borddekkingen. Endret 25. oktober 2023 av Arkana
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #6 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 24.10.2023 den 23.41): Hei! Vi skal arrangere jul for første gang, og lurer på hva man trenger til borddekningen? Vi blir 8 stk. Tallerkner, serveringsfat, karaffel, sausenebb, skåler.. hva mer? Har ikke arrangert selskap før, og vil gjerne få gjort det så ordentlig som mulig. Vi vil kjøpe stettglass, men kommer til å drikke vann/brus. Er det da vanlig å drikke det fra hvilket som helst vinglass, eller finnes det egne stettglass som er ment for vann? Anonymkode: 823bd...122 Vann drikkes ikke av stettglass. Men er koselig med stettglass til brus Anonymkode: a243d...ac8
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #7 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Vann drikkes ikke av stettglass. Men er koselig med stettglass til brus Anonymkode: a243d...ac8 Vann kan drikkes i hva fom helst, men brus er ikke passende drikke til mat. Anonymkode: fdc51...e9c
Arkana Skrevet 26. oktober 2023 #8 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vann kan drikkes i hva fom helst, men brus er ikke passende drikke til mat. Anonymkode: fdc51...e9c For de som liker brus er brus selvsagt passende drikke til mat. Fint å ha litt variert drikke tilgjengelig siden ikke alle mennesker er like. 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #9 Skrevet 26. oktober 2023 Arkana skrev (5 minutter siden): For de som liker brus er brus selvsagt passende drikke til mat. Fint å ha litt variert drikke tilgjengelig siden ikke alle mennesker er like. Jeg serverer iallefall ikke brus hjemme hos meg. Fint å la barn vokse opp med matkultur. Vørterøl, eplemost, vann med kullsyre f.eks passet bedre til mat for de som ikke skal ha alkohol. Anonymkode: fdc51...e9c
Arkana Skrevet 26. oktober 2023 #10 Skrevet 26. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg serverer iallefall ikke brus hjemme hos meg. Fint å la barn vokse opp med matkultur. Vørterøl, eplemost, vann med kullsyre f.eks passet bedre til mat for de som ikke skal ha alkohol. Anonymkode: fdc51...e9c Etter din smak ja. Det er heller ingen motsetning mellom å drikke brus til julemiddag og være opptatt av matkultur. En god vert(inne) er mer interessert i at gjestene skal trives og få drikke de selv liker enn å tvinge på dem egne preferanser. Endret 26. oktober 2023 av Arkana 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #11 Skrevet 26. oktober 2023 Så merkelige regler folk lager seg. Jeg drikker verken alkohol eller brus, men drikker ofte vann i glass med stett, fordi de er vakre å drikke av. Anonymkode: db903...a6d 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #12 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Vann kan drikkes i hva fom helst, men brus er ikke passende drikke til mat. Anonymkode: fdc51...e9c Jeg drikker brus 2 dager i året, julaften og nyttårsaften, og INGEN får overbevist meg om at julebrusen min ikke er passende til maten min. Når jeg dekker bord, er det viktigste at glassene er fine, og gode å drikke av. Om det er vann, saft, vin eller brus, har ikke så stor betydning. Og så er det viktig med godt bestikk, både til å spise med og serveringsbestikk. Og det er greit å tenke over hva som skal serveres, så en er sikker på at en har nok av serveringsfat og -skåler, bestikk o.l. Skal det være flere typer kjøtt? Og skal du servere potet, grønnsaker, rødkål, surkål, kålrotstappe, sjy og/eller saus, rørte tyttebær, eller andre ting, trengs det en del servise. Så lag en nøye planlagt liste, så du får oversikt, og slipper å stresse. En annen ting å tenke på, er om du vil sette fram maten og la folk forsyne seg etter behov (fylle på der det blir tomt), eller om det skal sendes rundt og bæres ut. Det er avgjørende for bordpyntingen. Både jeg og mannen er oppvokst med at maten settes fram, så vi har fortsatt sånn, og derfor har vi ikke så mye pynt midt på bordet. Anonymkode: ef71b...b41 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #13 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg serverer iallefall ikke brus hjemme hos meg. Fint å la barn vokse opp med matkultur. Vørterøl, eplemost, vann med kullsyre f.eks passet bedre til mat for de som ikke skal ha alkohol. Anonymkode: fdc51...e9c Det kan ikke du bestemme. Folk har ulike preferanser. Og brus eller ikke var ikke spørsmålet. Og vann smaker rart av stettglass 😅 merkelig nok Anonymkode: a243d...ac8 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #14 Skrevet 27. oktober 2023 Duk(er) eller løpere. Dekorasjon til bordet, servietter og serviettholdere, bestikk. Så spørs det hvordan dere gjør det med kaker og lignende. Vi spiser julemiddag kl 13, så julegrøt til dessert og så er det kaker og julekonfekt dagen ut. Så vi har egen bolle til julegrøt og i samme servise til kaker. Vi har finservise som brukes til spesielle tilfeller, men ikke med nisser på. Vi har en servise fra royal copenhagen som har gått i arv. Det er mulig å finne fine serviser i bruktbutikker eller på finn. Du kan bruke vinglass til vann, men det finnes masse forskjellige. Hadde valgt et som jeg liker utseendemessig og som er drikkevennlig, hvis det vil være barn med så hadde jeg ordnet et mer stødig, men likevel penglass til de. Også lurt å ha flere glass å gå på. Skal dere drikke vann hele dagen? Kan jo være greit å tilby noe annet og da er det greit å ha flere glass. Anonymkode: 133ae...e77
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå