AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #1 Skrevet 24. oktober 2023 Hva forventer dere om dere besøker noen en helg? Jeg har en venninne i en annen by, vi er i 30-årene. Hun bor en del trangere enn meg og har dyr. Jeg er allergisk, og lever ds på Zyrtec hele helgen. Hun har lite mat i huset og liker heller ikke å lage mat, så vi kjøper bare Foodora/mat ute. Jeg har ikke turt å foreslå å handle inn mat, for jeg regner med at det er jeg som blir stående å lage det. Jeg må skifte på sengetøyet mitt selv, og hvis jeg vil dusje, må jeg selv rydde inn/ut diverse fra badet (for å få plass til å dusje). Om hun hadde besøkt meg, hadde jeg ryddet litt ekstra, sengen hadde vært ferdig redd opp og jeg ville laget middag til oss og handlet inn, så vi hadde noe godt til frokost. Fordi det er hyggelig å gjøre når man har besøk.. Er det så mye forlangt, å bli litt "satt pris på", når man kommer på besøk? Anonymkode: 45b4a...864 7 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #2 Skrevet 24. oktober 2023 Tror jeg ville prioritert å besøke noen andre i stedet, ja 😅 Anonymkode: 7f5db...b84 23 5
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #3 Skrevet 24. oktober 2023 Kan det hende hun har et såpass avslappet forhold til deg at hun ikke 'stresser' med besøket? Om hun ikke pleier å lage mat er det ikke rart dere kjøper mat ute. Og det med sengetøy kan jeg selv finne på å glemme ut seøv før besøk om det er noen jeg kjenner godt(men finner alltid frem rent såklart). Skjønner riktignok at du ble skuffet om det ikke var noe som helst form forcoppvarting(altså ikke kjøpt inn litt snacks, noe å drikke, ikke få frokost). Anonymkode: 794f7...4bc 11
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #4 Skrevet 24. oktober 2023 Ta inn på hotell, problem løst. Anonymkode: b695c...f7b 3 1
Rufs Skrevet 24. oktober 2023 #5 Skrevet 24. oktober 2023 Jeg ville også redd opp foreks, men hadde ikke reagert hvis noen ikke gjorde det, klarer det jo selv. Kan du ikke bare skrive melding neste gang og si at du tar med til middag (ta noe enkelt da), og spørre om hun kan kjøpe inn til frokost/lunsj. 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #6 Skrevet 25. oktober 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Hva forventer dere om dere besøker noen en helg? Jeg har en venninne i en annen by, vi er i 30-årene. Jeg ville ikke ha tenkt du var i 30-årene, ut fra de vansker du har ved helt almindelig kommunikasjon. 3 hours ago, AnonymBruker said: Hun bor en del trangere enn meg Hva skal hun gjøre ved sin trange bosituasjon når du er på besøk? Leie en større AirBnB til deg? 3 hours ago, AnonymBruker said: og har dyr. Jeg er allergisk, og lever ds på Zyrtec hele helgen. Igjen, hva skal hun gjøre ved det? Sende dyrene bort fordi du kommer? Har du bedt henne om det? Skal hun tankelese hva hun skal stille opp med din allergi? 3 hours ago, AnonymBruker said: Hun har lite mat i huset og liker heller ikke å lage mat, så vi kjøper bare Foodora/mat ute. Du sulter ikke, fint. 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har ikke turt å foreslå å handle inn mat, Med andre ord han hun ingen som helst indikasjon på du er utilfreds. 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har ikke turt å foreslå å handle inn mat, for jeg regner med at det er jeg som blir stående å lage det. Hvis du ikke kan lage mat, er det jo lurt faktisk bare å si det i samme setning. 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg må skifte på sengetøyet mitt selv, og hvis jeg vil dusje, må jeg selv rydde inn/ut diverse fra badet (for å få plass til å dusje). Er det et problem? Hvor mange ganger skal du skifte sengetøy og dusje i løbet av en helg? 3 hours ago, AnonymBruker said: Om hun hadde besøkt meg, hadde jeg ryddet litt ekstra, sengen hadde vært ferdig redd opp og jeg ville laget middag til oss og handlet inn, så vi hadde noe godt til frokost. Fordi det er hyggelig å gjøre når man har besøk.. Ok. Tror du at du ved å tenke det, likesom kan sync'e dine forventninger inn i hodet på henne? 3 hours ago, AnonymBruker said: Er det så mye forlangt, å bli litt "satt pris på", når man kommer på besøk? Anonymkode: 45b4a...864 Ærlig talt, hvis du er utilfreds med noe og ikke sier et ord, men bare later som alt er greit, kan du virkelig ikke forvente så mye annet. Slutt å forvente folk skal være tankelesere. Anonymkode: 99e52...516 18 6
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #7 Skrevet 25. oktober 2023 Hun er trygg på deg og bruker ikke krefter på gjøre seg til for deg. Ta det som et kompliment. Skjønner ikke poenget med å drive og styre og fikse bare for et vanlig venninnebesøk. Anonymkode: f5dc1...952 9 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #8 Skrevet 25. oktober 2023 Hos meg må gjester re opp sengen selv. Jeg har stort sett overnatting i helgene. Spesielt om vi skal ut på byen da jeg bor nær sentrum. Ber de også ta med sengetøy. Har et ekstra rom med 120 seng. Har hatt overnatting av vennepar. Jeg vil ikke bytte på sengen med eget sengetøy når jeg ikke vet hva som har vært på sengetøyet... Men jeg står for litt mat. Men blir ofte spleising. Jeg har 90% mer overnatting enn vennene mine, og har ikke råd til å spandere hele tiden. Men jeg har alltid noe mat i hus. Som regel avtaler vi på forhånd. Har du ikke spurt om du kan bidra med noe? Er litt merkelig å ikke gjøre noe. Du er ikke på hotell. Anonymkode: 6c148...1b3 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #9 Skrevet 25. oktober 2023 Denne problemstillingen ligner litt på kjærlighetens fem språk. Hun setter pris på tid sammen, og din oppvartning når hun er hos deg, setter hun kanskje ikke pris på engang. Du setter pris på oppvartning (tjenester) og føler at hun ikke setter pris på deg når hun ikke gir deg dette. Ingen av dere har rett. Dere må bare akseptere at dere er forskjellige. Anonymkode: 42286...7ff 5 2
Ebbeliten Skrevet 26. oktober 2023 #10 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 24.10.2023 den 23.18): Hva forventer dere om dere besøker noen en helg? Jeg har en venninne i en annen by, vi er i 30-årene. Hun bor en del trangere enn meg og har dyr. Jeg er allergisk, og lever ds på Zyrtec hele helgen. Hun har lite mat i huset og liker heller ikke å lage mat, så vi kjøper bare Foodora/mat ute. Jeg har ikke turt å foreslå å handle inn mat, for jeg regner med at det er jeg som blir stående å lage det. Jeg må skifte på sengetøyet mitt selv, og hvis jeg vil dusje, må jeg selv rydde inn/ut diverse fra badet (for å få plass til å dusje). Om hun hadde besøkt meg, hadde jeg ryddet litt ekstra, sengen hadde vært ferdig redd opp og jeg ville laget middag til oss og handlet inn, så vi hadde noe godt til frokost. Fordi det er hyggelig å gjøre når man har besøk.. Er det så mye forlangt, å bli litt "satt pris på", når man kommer på besøk? Anonymkode: 45b4a...864 Jeg forventer ikke noe, men håper og tror at venninnen min gjør seg litt flid om jeg reiser langt for å komme på helgebesøk. Når jeg får besøk av mine venner rydder og vasker jeg, jeg pynter med blomster og lys på bordet. Jeg handler inn god mat, godis, brus (drikker ikke alkohol) for hele helgen. Og selvsagt får besøket rene sengeklær å legge seg i. Jeg vil gjerne at det skal oppleves som fint å komme til meg. I tillegg skal de se at jeg setter pris på dem. Jeg hadde absolutt vært skuffet om jeg var deg. Folk i 30-årene burde ha fått litt skikk på vertinne-/vertskap. 4 2
ThereGoesBob Skrevet 26. oktober 2023 #11 Skrevet 26. oktober 2023 Forventer at folk er såpass oppegående at man avtaler på forhånd settingen slik at man ikke dukker opp og blir "overrasket" over tingenes tilstand. God kommunikasjon er fasiten her. Man kan ikke gå rundt å regne med at det blir på en bestemt måte. Folk er forskjellige, noen er mer avslappet enn andre og tar livet med knusende ro. Avtal på forhånd hvordan dere vil ha det.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #12 Skrevet 27. oktober 2023 Jeg reagerer også på at hun ikke gjør noe ekstra når hun får overnattingsbesøk. Ville selvsagt ha gjort klart gjesterom med rent sengetøy, lagt frem ekstra håndklær osv., og jeg ville ha bakt noe, og kjøpt inn ekstra god mat. Akkurat å bestille noe ferdig av og til, eller gå ut for å spise middag, synes jeg er helt greit, men dere skal jo spise god frokost, lunsj, noe godt til kvelds osv. Sånn gjør mine venninner det også, så hun det fortelles om synes jeg virker spesiell. Kanskje hun ikke har så lyst på besøk, og dette er hennes måte å vise det på? Anonymkode: 0ba45...4a0 1
Gjest vinter9 Skrevet 27. oktober 2023 #13 Skrevet 27. oktober 2023 Hvorfor påpeker du at hun har dyr og at du er allergisk? Det har ikke noen betydning i denne sammenhengen, med mindre du forventer at hun skal sette dyra bort på kennel. Du beskriver venninna di som en som ikke liker å lage mat. Da er det sånn hun ér. Dere kan vel kose dere og spise sammen, selv om det ikke er henne som har tilberedt maten til deg? Om hun ikke rer opp og rydder ut og inn av badet for deg, så kan det like gjerne bety at du er fri til å ta deg til rette i hennes hjem. Det er en frihet og et vennskap i dét og. Du legger til at hun bor trangere enn det du gjør, noe det heller ikke er nødvendig å påpeke, med mindre du vil understreke at derfor må ting flyttes på for å gjøre det funksjonelt, men da tenker jeg det er naturlig at du bidrar når du skal bo der en helg. Det er ulike måter å vise at man setter pris på hverandre på. For deg innebærer det kanskje å være vertinne, men andre vektlegger andre gester. Tror du burde akseptere venninna di sånn som hun er og sånn som hun lever, se mere etter hva du faktisk liker ved henne som du synes hun er god på, og la ulikheter være ulikheter. Du hadde ikke blitt invitert en hel helg om du ikke var velkommen.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #14 Skrevet 27. oktober 2023 Derfor foretrekker jeg å ikke få besøk… folk forventer så jævla mye 😝 Anonymkode: 4c260...947 4
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #15 Skrevet 27. oktober 2023 Hvor ofte har hun besøk, da? Om man har folk på besøk støtt og stadig, skjønner jeg veldig godt at man ikke orker å leke hotell hver gang noen kommer på besøk. Vi har folk på overnattingsbesøk 1 gang i året, og da er det snakk om svigers. Da rer vi opp senger og vasker og gjør det fint. Men altså, når vi er hos svigers, er det ikke samme servicen tilbake. Da må vi re opp selv, og ender oftest opp med at vi kjøper inn og laget maten. MEN: de har 5 barn, som alle bor utenbys, og også mange barnebarn. Svigermor har også en bror som bor såpass langt unna at han overnatter når han kommer på besøk. De har folk på overnattingsbesøk minst en gang i måneden. Og altså, da har jeg full forståelse for at de ikke tenker på det som en "Nå skal vi gjøre noe spesielt og ha lys og spesiell mat og rydde noe så inn i helvetes mye i dusjen"... Og at de ikke orker stå og skifte på ørten senger. Anonymkode: 4cf8e...4ca 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #16 Skrevet 27. oktober 2023 Vil hun egentlig ha besøk? Jeg hadde ikke følt meg velkommen. Anonymkode: b9808...7cf 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #17 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 24.10.2023 den 23.18): Hva forventer dere om dere besøker noen en helg? Jeg har en venninne i en annen by, vi er i 30-årene. Hun bor en del trangere enn meg og har dyr. Jeg er allergisk, og lever ds på Zyrtec hele helgen. Hun har lite mat i huset og liker heller ikke å lage mat, så vi kjøper bare Foodora/mat ute. Jeg har ikke turt å foreslå å handle inn mat, for jeg regner med at det er jeg som blir stående å lage det. Jeg må skifte på sengetøyet mitt selv, og hvis jeg vil dusje, må jeg selv rydde inn/ut diverse fra badet (for å få plass til å dusje). Om hun hadde besøkt meg, hadde jeg ryddet litt ekstra, sengen hadde vært ferdig redd opp og jeg ville laget middag til oss og handlet inn, så vi hadde noe godt til frokost. Fordi det er hyggelig å gjøre når man har besøk.. Er det så mye forlangt, å bli litt "satt pris på", når man kommer på besøk? Anonymkode: 45b4a...864 Du hadde mye sære krav. Må heller ikke bo hos henne da, du kan jo bo på hotel. Tenker dere må snakke sammen om hvilke forventninger dere har til ting, det verste er jo slike som deg. Som bare forventer at ting skal være på din måte. Anonymkode: 089e4...e48 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #18 Skrevet 27. oktober 2023 Hadde en type som var sånn. Når jeg kom til han så det ikke ut. Skittent, dyrehår og umulig å spise der. Ekkelt å dusje. Når han kom til meg ryddet, vasket og handlet jeg inn. Laget mat og ryddet etterpå. Skiftet på sengene og sto på. Vi var til slutt mest hos meg. Sa jeg ble så sliten av å gjøre alt klart til han kom. Da snøftet han og sa at det var nå sånt jeg ville gjort uansett, og ikke noe som handlet om at han kom. Han ble eks, men en venninne ville jeg aldri dumpet. Anonymkode: a6a98...c5d
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #19 Skrevet 27. oktober 2023 Det er vel ingen som tvinger deg til å besøke henne, om alt rundt det er så forferdelig? Selv kjøper jeg inn mat og drikke jeg vet verten ikke pleier å ha selv, og har svingt meg på diverse kjøkkener rundtom mer enn en gang! Anonymkode: 3fd23...53b 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #20 Skrevet 27. oktober 2023 Jeg hadde nok også blitt skuffet. Men jeg hadde foreslått å handle sammen. For prisen av foodora får man jo veldig mye mat. Hadde også laget maten. Hun hadde vel bidratt litt også? Jeg er helt motsatt av henne, stresser for mye ved besøk. Så blir egentlig litt imponert over at hun ikke må ha huset blankpolert Anonymkode: 29d09...437
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå