AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #1 Skrevet 24. oktober 2023 Syns dette er litt merkelig oppførsel og har ikke opplevd dette før. Men jeg begynte å jobbe et sted i høst, på et kontor innen kunderådgivning. Og spesielt hun ene kommer med så mange ufine kommentarer fordi jeg er singel og barnløs, og snakker generelt mye om hvor synd det er på damer som ikke har barn for da sitter de ensomme på julaften. Jeg har sagt at jeg har både foreldre og en søster + hennes familie å feire jul med, så svarer kollegaen at det ikke er det samme og spurte også hva jeg gjør når foreldrene mine dør.. At det ikke er stas å invitere en singel tante bare fordi hun er singel og ensom. Er noen av mennene på jobb også som er veldig opptatt av dette. Ofte i lunchen. Ene gangen gikk jeg bare for jeg ble så lei meg. Hun som er verst er fra et muslimsk land og har jo derfor en annen kultur, det kan jeg forstå. Men jeg syns at man burde respektere folk uansett. Blir veldig satt ut av alle kommentarer og spørsmål, tips til hva jeg kan svare? @skreppamedleppa jeg har sett at du også har fått lignende kommentarer, og ser du har kommet med noen fine svar tilbake Men jeg er som sagt ganske ny i jobben og vil ikke være for frekk tilbake heller.. Selv om jeg har nevnt det til sjefen siden det skjer såpass ofte nå. Han mente jeg var for nærtagende. Vi snakker ganske invaderende spørsmål her. Gruer meg litt til å gå på jobb og det er ikke bra. Selve jobben ellers er fin og jeg trives. Anonymkode: 142ab...4ad 2 20
Populært innlegg Alice123 Skrevet 24. oktober 2023 Populært innlegg #2 Skrevet 24. oktober 2023 Få det hvertfall skriftlig at du har snakket med sjefen om det, eks. send en e-post av typen "Hei [sjef], viser til samtalen vi hadde [dato] om det jeg opplever som ubehagelige og invaderende kommentarer og spørsmål fra mine kollegaer [på avdeling X] vedr. min sivilstatus. Da vi snakket om det [dato] rådet du meg til å ikke være så nærtagende, men selv med dette i bakhodet opplever jeg ingen bedring i situasjonen, og ønsker derfor et nytt møte om det psykososiale miljøet. Jeg trives ellers svært godt [i bedriften], og ser fram komme til en løsning". Legg til privatmailen din på blindkopi, og send event. svar til privatmail også. Greia er at når ting er skriftlig får mellomledere ofte brann i baken 30 1 25
Rødstrupa Skrevet 24. oktober 2023 #3 Skrevet 24. oktober 2023 Ærlig talt. De har ingenting med deg og ditt liv å gjøre. Det er ubetenksomt og slemt gjort å kommentere din livssituasjon. Noen velger å leve alene. noen velger og ha en partner/ektefelle, noen vil ha/kan få barn, andre ikke. Noen livssituasjoner er selvvalgt andre ikke. Neste gang temaet kommer opp sier du: det er min private sak, vær snill å ikke kommenter temaet mer. 4 1 11
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #4 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Syns dette er litt merkelig oppførsel og har ikke opplevd dette før. Men jeg begynte å jobbe et sted i høst, på et kontor innen kunderådgivning. Og spesielt hun ene kommer med så mange ufine kommentarer fordi jeg er singel og barnløs, og snakker generelt mye om hvor synd det er på damer som ikke har barn for da sitter de ensomme på julaften. Jeg har sagt at jeg har både foreldre og en søster + hennes familie å feire jul med, så svarer kollegaen at det ikke er det samme og spurte også hva jeg gjør når foreldrene mine dør.. At det ikke er stas å invitere en singel tante bare fordi hun er singel og ensom. Er noen av mennene på jobb også som er veldig opptatt av dette. Ofte i lunchen. Ene gangen gikk jeg bare for jeg ble så lei meg. Hun som er verst er fra et muslimsk land og har jo derfor en annen kultur, det kan jeg forstå. Men jeg syns at man burde respektere folk uansett. Blir veldig satt ut av alle kommentarer og spørsmål, tips til hva jeg kan svare? @skreppamedleppa jeg har sett at du også har fått lignende kommentarer, og ser du har kommet med noen fine svar tilbake Men jeg er som sagt ganske ny i jobben og vil ikke være for frekk tilbake heller.. Selv om jeg har nevnt det til sjefen siden det skjer såpass ofte nå. Han mente jeg var for nærtagende. Vi snakker ganske invaderende spørsmål her. Gruer meg litt til å gå på jobb og det er ikke bra. Selve jobben ellers er fin og jeg trives. Anonymkode: 142ab...4ad Muslimsk dame og julaften? Anonymkode: b50a7...96d 4 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #5 Skrevet 24. oktober 2023 Enten tenker de ikke seg om eller er misunnelige på din frihet til å gjøre hva du vil Hilsen gift og med barn 😉 Anonymkode: 894f6...9a5 5 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #6 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Muslimsk dame og julaften? Anonymkode: b50a7...96d Fra et muslimsk land Finnes kristne i land som Syria, Irak, Iran etc. Denne damen snakker også meget negativt om muslimer, som er veldig rart siden hun er fra et slikt land selv. Hun både drikker alkohol og spiser ribbe så er visst full norsk julefeiring hjemme hos de. Anonymkode: 142ab...4ad 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #7 Skrevet 24. oktober 2023 Det kunne vært verre, tenk om du måtte tilbragt julaften med disse fæle kollegene 😬 Anonymkode: 04686...05f 8 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #8 Skrevet 24. oktober 2023 Dette høres utrolig merkelig ut, nesten litt vanskelig å tro på. Men du trenger selvsagt ikke verken forklare eller forsvare eller fortelle noe som helst om ditt privatliv. Ikke svar, ikke kommenter. Eller bare noe svevende som: «synes du det, ja» «interessant» «hvorfor lurer du på det?» «fortell heller litt om din familie». Anonymkode: adfa3...f85 11 3
Bombasi Skrevet 24. oktober 2023 #9 Skrevet 24. oktober 2023 Det verste med situasjonen er at du har en sjef som bagatelliserer følelsene dine fordi sjefen ikke gidder å ta tak i det. Utover det tenker jeg at du kanskje må ta litt plass og "forsvare" deg, slik at du slipper å få slik dritt mot deg. For det er dritt du får. Du blir konfrontert. Så kanskje du skal svare "slutt å dvel med det, jeg har det fint", "la det ligge, jeg bestemmer selv" eller kanskje enda skarpere "slutt med det der. Det er nok nå", og så gå unna hvis du kan. Det er ingen grunn til å jatte med denne elendigheten. Og trøsten får være at om du en dag finner på å eksplodere, der hun går til sjefen om det, så har du iallfall på det tørre at sjefen visste om problemet, der sjefen får illustrert at problemet er større enn hans svake åndstilværelse. 8 2
Alice123 Skrevet 24. oktober 2023 #10 Skrevet 24. oktober 2023 Bombasi skrev (22 minutter siden): Det verste med situasjonen er at du har en sjef som bagatelliserer følelsene dine fordi sjefen ikke gidder å ta tak i det. Utover det tenker jeg at du kanskje må ta litt plass og "forsvare" deg, slik at du slipper å få slik dritt mot deg. For det er dritt du får. Du blir konfrontert. Så kanskje du skal svare "slutt å dvel med det, jeg har det fint", "la det ligge, jeg bestemmer selv" eller kanskje enda skarpere "slutt med det der. Det er nok nå", og så gå unna hvis du kan. Det er ingen grunn til å jatte med denne elendigheten. Og trøsten får være at om du en dag finner på å eksplodere, der hun går til sjefen om det, så har du iallfall på det tørre at sjefen visste om problemet, der sjefen får illustrert at problemet er større enn hans svake åndstilværelse. Hun må ha det skriftlig, ellers blir det ord mot ord!
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #11 Skrevet 24. oktober 2023 "Hvem med vettet i behold setter barn til verden i den tiden vi er i nå?????" Skal du si. Har selv en datter på 10 år, men jeg må si jeg forstår godt unge folk som ikke vil ha barn sånn verden er i dag. Jeg er drit bekymret for fremtiden til min datter. Og hvis du føler deg mobbet, (og det er det bare du som avgjør) så ta det opp med sjefen. Anonymkode: c11e7...794 5 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #12 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): "Hvem med vettet i behold setter barn til verden i den tiden vi er i nå?????" Skal du si. Har selv en datter på 10 år, men jeg må si jeg forstår godt unge folk som ikke vil ha barn sånn verden er i dag. Jeg er drit bekymret for fremtiden til min datter. Og hvis du føler deg mobbet, (og det er det bare du som avgjør) så ta det opp med sjefen. Anonymkode: c11e7...794 Leste du hadde tatt det opp med sjefen, sorry. Anonymkode: c11e7...794
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #13 Skrevet 24. oktober 2023 Når jeg en sjelden gang får spørsmål om hvorfor jeg er singel, svarer jeg at det er ren flaks!😊 Anonymkode: 13aa6...9dd 10 2 6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #14 Skrevet 24. oktober 2023 Er det mulig? Jeg er sjokkert! Hvor gammel er du ca? Anonymkode: 49f87...b04
Fountaine Skrevet 24. oktober 2023 #15 Skrevet 24. oktober 2023 Får menn som er singel og barnløs slike kommentarer? 5
Bombasi Skrevet 24. oktober 2023 #16 Skrevet 24. oktober 2023 Fountaine skrev (Akkurat nå): Får menn som er singel og barnløs slike kommentarer? Jada. Ikke problematisk ofte, men det hender. Det som hjelper er å vise at man ikke bryr seg og uttrykke at man ikke vil snakke om det.
Gjest T-AA Skrevet 24. oktober 2023 #17 Skrevet 24. oktober 2023 4 minutter siden, Fountaine said: Får menn som er singel og barnløs slike kommentarer? Menn kan få barn langt senere i livet enn kvinner.
Frk Midnattsol Skrevet 24. oktober 2023 #18 Skrevet 24. oktober 2023 Her tenker jeg du kan bruke litt elementer fra litt sånn mild "hersketeknikk"..... Neste gang noen kommer med en slik kommentar, ser du litt alvorlig og direkte på de en stund, for du helt rolig, men passelig høyt sier: "Må si jeg er overrasket over at du er komfortabel med å si/spørre/kommentere noe slikt høyt?". Eller "Mente du virkelig å dele den tanken/meningen der med alle rundt her?", eller enkelt og greit bare se deg litt rundt på de andre, og si til vedkommende: "Det var da en veldig merkelig ting/mening å si høyt".... Poenget er å markere at den andre personen bryter med de normer og grenser man vanligvis har i et samfunn, og at dette er en litt mild måte å korrigere vedkommende på. 20 7
Fountaine Skrevet 24. oktober 2023 #19 Skrevet 24. oktober 2023 Hvorfor er egentlig noen så opptatt av om en 50 år gammel dame er singel og barnløs? Fordi det ikke er normalt? Fordi mennesker er opptatt av å formere seg? 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #20 Skrevet 24. oktober 2023 Si du ikke kan få barn og er lei deg for det. Da flater de ut. Anonymkode: 3c1f7...9ed 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå