AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #1 Skrevet 24. oktober 2023 Jeg måtte fjerne en tann med rotfylling, for noen uker siden, en 23 år gammel rotfylling. Det var en anbefaling fra min tannlege, jeg hadde ingen spesielle smerter i tanna men hun så at det ikke var noe å redde der, var ikke nok "tann" for å få ei krone, måtte bare fjernes. Uansett, jeg har vært så sliten og slapp i noen år nå. Men det er en del stress, to små barn, to covid år, mye hjemmekontor, det er altså mye som har skjedd i mitt liv i siste 5 år, som jeg kunne skylde dette på. Jeg har også kronisk bihulebetennelse, hatt det i mange år. Jeg er i full jobb men jeg gidder ikke så mye mer enn barna + jobben, og jeg har i grunn forsonet meg med mitt nye slappe liv. Men nå føler jeg meg så mye bedre, ut av ingenting. Jeg har plutselig krefter på kvelden etter at barna har lagt seg til å reise meg opp, se en serie med samboer, rydde litt, lese, se film og drive litt med hobby - alt dette orket jeg ikke på noen år nå. Det er altså ikke stort, jeg løper ikke maraton men jeg er ikke lenger helt slått ut på kveldene, og det er merkbart. Og ingenting annet har skjedd enn den tanntrekninga. Jeg kom på å google om andre opplevde det, og ja, det er folk som opplevde det samme, spesielt om autoimmune symptomer som forsvinner f.eks. Men offisielle medisinske mening at det ikke stemmer, kan ikke stemme, ikke bevis for. Det er bare at.. hva ellers? Vi går mot mørkere og kaldere tider, og vanligvis betyr det at jeg begynner å bli sykere, men nei, ikke i år. Er det noen andre som opplevde det samme? Eller er det bare en sammentreff, og jeg er friskere tilfeldigvis nå, uten noe grunn. Anonymkode: a1d59...53b 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #2 Skrevet 24. oktober 2023 Du har nok gått i ad hoc ergo propter hoc-fella, ja. Anonymkode: 45098...2eb 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #3 Skrevet 25. oktober 2023 Jeg hadde ofte hodepine. Etter at jeg byttet gammel amalganfylling så kom hodepinen bort. Anonymkode: c2bad...fd4 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #4 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Du har nok gått i ad hoc ergo propter hoc-fella, ja. Anonymkode: 45098...2eb Anonymkode: 1fac1...385 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #5 Skrevet 25. oktober 2023 Jeg har hørt om det før, at «døde» tenner med litt betennelse (som man ikke merker) kan påvirke almentilstanden negativt. (Og man dermed blir friskere av å fjerne tannen). Anonymkode: 3a509...0d8 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #6 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Du har nok gått i ad hoc ergo propter hoc-fella, ja. Anonymkode: 45098...2eb Hva betyr det? Anonymkode: 3d20b...81d 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #7 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg ønsket å gjøre det samme, men tannlegen min sa at å fjerne amalgan kan være farlig Anonymkode: 60685...b97 Ja, vet. Men det ble gjort likevel. Anonymkode: c2bad...fd4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #8 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg ønsket å gjøre det samme, men tannlegen min sa at å fjerne amalgan kan være farlig Anonymkode: 60685...b97 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, vet. Men det ble gjort likevel. Anonymkode: c2bad...fd4 Farlig hvordan? Anonymkode: 5a25b...814
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #9 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Farlig hvordan? Anonymkode: 5a25b...814 Det er vel noe med stoffene i amalganfyllingen. Støvet når de borrer ut det er skadelig for dem i rommet. Anonymkode: c2bad...fd4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #10 Skrevet 26. oktober 2023 14 hours ago, AnonymBruker said: Jeg ønsket å gjøre det samme, men tannlegen min sa at å fjerne amalgan kan være farlig Anonymkode: 60685...b97 Ikke farlig å fjerne amalgam så lenge tannlegen vet hva h*n driver med, og bruker riktige sikkerhetsprosedyrer. Pasienten må også gjøre noen grep i forkant for å styrke immunforsvar, og ta aktivert kull rett før hvert besøk. Anonymkode: 504a8...fba
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #11 Skrevet 26. oktober 2023 13 hours ago, AnonymBruker said: Det er vel noe med stoffene i amalganfyllingen. Støvet når de borrer ut det er skadelig for dem i rommet. Anonymkode: c2bad...fd4 Derfor må det brukes beskyttelse og gjøres riktig. Jeg hadde full amalgamsanering hvor jeg fjernet alle fyllingene, og brukte lang tid på å finne en tannlege som var godt informert om prosedyren. https://www.tenneroghelse.no/beskyttelse-under-utboring-av-amalgam-2/ Jeg tok en og en tann med flere ukers mellomrom. Boostet immunforsvar med tilskudd og sunn mat flere uker i forveien, og tok aktivert kull rett før hver behandling. Gjør man ikke disse tiltakene, så kan man absolutt få store problemer. Anonymkode: 504a8...fba
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #12 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 24.10.2023 den 22.16): Du har nok gått i ad hoc ergo propter hoc-fella, ja. Anonymkode: 45098...2eb Det er vel ganske god dokumentasjon på at tenner kan kuke det til for resten av kroppen hvis det er noe galt - råtne tenner, gamle fyllinger, betennelser og drit. Også amalgam (som inneholder kvikksølv som lekker sakte ut og ned i svelget) i seg selv føkker til kroppen din. Anonymkode: 5df45...048 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #13 Skrevet 26. oktober 2023 Jeg hadde en rotfylt jeksel som etterhvert knakk og fikk krone på. Noen år senere syntes jeg av og til at det kjentes ut som det var noe med den tanna uten at jeg hadde direkte vondt, bare et pussig ubehag som kom og gikk. Tannlegen sjekket, fant ingen feil, men det ble pusset litt i tilfelle bittet var litt feil mot tanna i underkjeven, uten at det gjorde noen forskjell. Litt senere var jeg i tann-ct for noe med en nærliggende tann. På den vistes også den rotfylte jekselen og man så at den hadde en sprekk i rota, og det var i bihulen rett over tegn på at det hadde vært en liten men vedvarende betennelse. Jekselen ble trukket, og etter det forsvant alt ubehag. I tillegg forsvant en trykkfølelse i kinnet og følelse av væske og "bobling" i øret på den siden, noe jeg hadde hatt i et par år uten å koble mot den tanna som av og til kjentes "rar". Det er noen år siden den ble trukket, og disse plagene har ikke kommet tilbake. Anonymkode: 5c479...a3e 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #14 Skrevet 26. oktober 2023 Jeg har hatt ønske om å fjerne fyllinger i flere år, men tannlegen sier nei for de er «så fine» og det er ikke dokumentert godt nok at det er noe helsefarlig å ha dem….. Anonymkode: 3ac54...e39
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #15 Skrevet 26. oktober 2023 29 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har hatt ønske om å fjerne fyllinger i flere år, men tannlegen sier nei for de er «så fine» og det er ikke dokumentert godt nok at det er noe helsefarlig å ha dem….. Anonymkode: 3ac54...e39 Med tanke på at amalgam ble forbudt fordi det var farlig for miljøet, hvordan tenker du at det påvirker vår helse å ha det i tenner? Amalgam fyllinger kan lekke og gi veldig diffuse helseproblemer som kan være vanskelig å relatere til fyllinger. Da jeg skulle sanere mine tenner, så måtte jeg spytte i ei egen skål fordi giftene ikke måtte komme ut i miljøet. Og dette går folk rundt med i hodet 😟 Jeg ville funnet meg en tannlege som er mer oppdatert. Anonymkode: 504a8...fba 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #16 Skrevet 3. november 2023 On 10/26/2023 at 2:12 PM, AnonymBruker said: Jeg har hatt ønske om å fjerne fyllinger i flere år, men tannlegen sier nei for de er «så fine» og det er ikke dokumentert godt nok at det er noe helsefarlig å ha dem….. Anonymkode: 3ac54...e39 TS her. jeg googlet litt og fant ikke om noen seriøse undersøkelser/rapport som støtter det, altså helseproblemer relatert til gamle fyllinger. Men det har nå gått enda et par uker, og jeg står på mitt. Jeg føler jo meg bedre, jeg orker så mye mer nå. Jeg blir bare mer sikker på at det måtte ha vært en betennelse der som jeg ikke visste om, men som påvirket min helse. men du som har Amalgam-fyllinger, jeg tror virkelig du burde tatt tak i det. 🙈 Anonymkode: a1d59...53b
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #17 Skrevet 5. november 2023 Jeg fikk fjernet en amalgamfylling for 20 år siden, uten noen form for tiltak og forsiktighet i prosessen. Kan jeg fortsatt ha rester av denne amalgamen i kroppen? Anonymkode: 70af5...2b4
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #18 Skrevet 6. november 2023 Det høres ut som en interessant observasjon! Noen ganger kan det være overraskende hvordan enkelte endringer i kroppen kan påvirke oss på ulike måter. Selv om det ikke er en direkte vitenskapelig forklaring på sammenhengen mellom tanntrekning og økt energi, er det alltid spennende å høre om personlige opplevelser. Anonymkode: 8da1c...bb9
Maskinfører Skrevet 6. november 2023 #19 Skrevet 6. november 2023 Da jeg kom ut fra barnevernet hadde jeg 350 hull i tennene riktignok ikke amalgam 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #20 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (På 26.10.2023 den 11.22): Ikke farlig å fjerne amalgam så lenge tannlegen vet hva h*n driver med, og bruker riktige sikkerhetsprosedyrer. Pasienten må også gjøre noen grep i forkant for å styrke immunforsvar, og ta aktivert kull rett før hvert besøk. Anonymkode: 504a8...fba HÆ? Det sa ikke tannlegen nå nylig når jeg fjernet rotfyllingen for å sette inn en stedt med krone fordi den var knukket på toppen. 🤯 Anonymkode: 00aa7...069
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå