Gå til innhold

Tar det lang tid å få pleiepenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min har hatt kyssesyke og er veldig syk selv flere måneder etterpå. Hun er 9 år. Jeg kan ikke la henne være alene hjemme. Jeg har brukt opp sykt-barn dagene og bestemor har kommet fra Vestlandet for å hjelpe. Men resten av året må jeg klare meg selv. Kan jeg søke pleiepenger ,hva må i så fall dokumenteres og hvor lang tid tar det å få det? Hun er under aktiv behandling på barneavdelinga men bare en gang nå og da med uker imellom. 

Anonymkode: 085cc...a2d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan søke pleiepenger, høres ut som du kvalifiserer til det. Er eget skjema på NAV. 
Du må ha dokumentasjon fra behandlende lege (spesialist) ta kontakt med de så ordner de det. Si at du trenger dok. Ift å søke pleiepenger. 
Hvor lang tid de bruker på å behandle søknaden må andre svare på. 
Du kan ringe NAV i morgen for å få mer info, de har blitt veldig behjelpelige. 

• Nyttig 1
Skrevet

Legeerklæringen må redegjøre for hvilket pleiebehov barnet har.

Vi har - når barnet har vært i innlagt - bedt om å få med legeerklæring som både beskriver behovet for innleggelse og evt behov for tilsyn/pleie etter hjemreise.

Det må og oppgis datoer i legeerklæringen, behov fra dato til dato.

Du må søke innen tre måneder etter at pleiepengeperioden startet.

Anonymkode: 080cb...cd8

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Legeerklæringen må redegjøre for hvilket pleiebehov barnet har.

Vi har - når barnet har vært i innlagt - bedt om å få med legeerklæring som både beskriver behovet for innleggelse og evt behov for tilsyn/pleie etter hjemreise.

Det må og oppgis datoer i legeerklæringen, behov fra dato til dato.

Du må søke innen tre måneder etter at pleiepengeperioden startet.

Anonymkode: 080cb...cd8

Takk. Hun er ikke innlagt, det hadde egentlig vært lettere for da kunne vi kanskje gått på jobb. Hun har ikke pleiebehov, men kan ikke gå på skolen og har smerter som gjør at hun ikke kan være alene. Hun er egentlig heller ikke gammel nok til det når det blir hele dagen. En time etter skolen har hun prøvd, det går bra

Anonymkode: 085cc...a2d

Skrevet

Lege på sykehus fylte ut søknad for oss, de "skrev ut" pleiepenger som de gjør medisin. Så sendte vi inn til NAV i etterkant av perioden, bekreftet fravær og tidsbruk. Vi fikk ny søknad hver 14. dag.

Anonymkode: 31a31...926

Skrevet

Opplevde en voldsom motstand fra instansene da jeg skulle søke om pleiepenger. En sosionom som ville inn på min nettbank i min egen stue for så å unnskylde seg med at han rotet bort brevet han hjalp meg med å skrive som nav aldri mottok uten min viten og av den grunn mistet jeg retten på pleiepenger. En utrolig kjip historie som varte i mange mnd og alle var like tafatte...

VARSKU HÆR !!!

Skrevet

Det har tatt ca 6 uker å få søknaden behandlet (og innvilget) i høst. Søker for to måneder om gangen. Søker selv digitalt, også legger jeg ved, evt ettersender, bilde av uttalelsen fra behandler (Bup).

Det er pleiebehov når barnet ikke kan gå på skolen pga smerter/ikke kan være alene. Det trenger ikke være sykehusinnleggelse og å sitte konstant på sengekanten og legge kald klut på panna. Jeg har et barn med anoreksi der jeg må følge opp alle måltider, og et barn med autisme som trenger støtte på vgs etter mange dårlige skoleår siden barneskolen. Om dette går ihop tidsmessig? Hehe, nei. Ofte er jeg på en plass når jeg skulle vært på en annen, men sånn er det. 

Anonymkode: 4ea05...905

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...