AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #1 Skrevet 24. oktober 2023 Jeg har noe hjelp fra kommunen. Ikke med økonomi og har ikke verge. Har litt hjelp for andre grunner, har blant annet Asperger. Men hun som kommer innom av og til drev og spurte meg ut om planene mine for uka. Jeg sa jeg skulle til legen. Hun spurte når, også sa hun at hun ble med. Jeg sa jeg går alene, men hun insisterte på og bli med og sa sånne ting som at det er best å ha med noen osv... Hos legen ble hun med inn selv om jeg sa jeg ville gå inn alene. Jeg sa til legen at jeg ville helst snakke med han alene. Han sa til henne at da måtte hun gå ut på venterommet. Men hun sa at hun hjelper meg og er med meg derfor måtte hun få være inne med meg hos legen. Han sa men hun ønsker å snakke med meg alene. Han fikk overtalt henne til å gå ut tilslutt. Hun var heller ikke særlig blid på meg etterpå og sa til meg at sånn går ikke an. Jeg følte meg litt overkjørt av henne. Er dette lov når jeg ikke har noe tvangsvedtak? Flere som har opplevd lignende? Anonymkode: a4eb8...9de 17 1
jordbær86 Skrevet 24. oktober 2023 #2 Skrevet 24. oktober 2023 Nei. Tror ikke det er lov. Hun overkjørte deg. 18 9
MyMichelle Skrevet 24. oktober 2023 #3 Skrevet 24. oktober 2023 Jeg kan ikke tro det er lov. Klart du følte deg overkjørt. Om hun var fra Hjemmetjenesten så kan du ringe sjefen hennes, og spørre om det er lov å oppføre seg slik. I framtiden lar du bare være å fortelle henne ting hun ikke behøver å vite. 11 1 6
Ti.09 Skrevet 24. oktober 2023 #4 Skrevet 24. oktober 2023 Ikke greit det hun gjorde. Du kan melde ifra til kommunen om dette. Har du en kontaktperson som du kan ringe eller sende melding til? 10 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #5 Skrevet 24. oktober 2023 Hvilken rolle er det denne hjelperen har? Altså hva slags hjelp skal hun gi, tittel/stillingsbeskrivelse e.l.? Umiddelbart høres det helt uakseptabelt ut, og verdt å sende en klage på. Legebesøk er en veldig privat ting, og ikke noe det er greit å prøve å tvinge seg med på med mindre man har veldig klar instruks om det. Anonymkode: 0a601...a41 9 5
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #6 Skrevet 24. oktober 2023 Hvor gammel er du ? Bor du alene og greier vanlige sysler og gjøremål hjemme hos deg? Må du ha hjelp til økonomi og betale regninger og sånn ? Hvis du greier alt dette, men har det en kaller støttekontakt , så har hun ingenting med invadere privatlivet ditt. Hvilke oppgaver skal hun egentlig hjelpe deg med? Anonymkode: b8946...ecc 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #7 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvor gammel er du ? Bor du alene og greier vanlige sysler og gjøremål hjemme hos deg? Må du ha hjelp til økonomi og betale regninger og sånn ? Hvis du greier alt dette, men har det en kaller støttekontakt , så har hun ingenting med invadere privatlivet ditt. Hvilke oppgaver skal hun egentlig hjelpe deg med? Anonymkode: b8946...ecc Jeg er 33. Bor for meg selv og klarer alt med økonomi og husarbeid. Er ikke støttekontakt, men ei som er innom meg av og til, mest for samtaler og hvis jeg trenger hjelp til noe vanskelig. Trodde ikke hun skulle tvinge seg med på legetimen min. Anonymkode: a4eb8...9de 3 2 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #8 Skrevet 24. oktober 2023 Ti.09 skrev (30 minutter siden): Ikke greit det hun gjorde. Du kan melde ifra til kommunen om dette. Har du en kontaktperson som du kan ringe eller sende melding til? Har noen jeg kan kontakte. Anonymkode: a4eb8...9de 3 1
Rufs Skrevet 24. oktober 2023 #9 Skrevet 24. oktober 2023 Det ville jeg meldt fra om, det er helt uakseptabelt. Veldig bra at legen din hadde vett til å få henne ut. For all del, aldri oppgi legetimer til henne igjen. 9 2 5
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #10 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hvilken rolle er det denne hjelperen har? Altså hva slags hjelp skal hun gi, tittel/stillingsbeskrivelse e.l.? Umiddelbart høres det helt uakseptabelt ut, og verdt å sende en klage på. Legebesøk er en veldig privat ting, og ikke noe det er greit å prøve å tvinge seg med på med mindre man har veldig klar instruks om det. Anonymkode: 0a601...a41 Hun er helsefagarbeider. Kan hjelpe om det er noe jeg trenger hjelp til. At hun skulle kreve å bli med til legen hadde jeg ikke trodd. Anonymkode: a4eb8...9de 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #11 Skrevet 24. oktober 2023 Denne dama går over alle grenser, er hun ansatt i det offentlige, en organisasjon eller hva er den formelle rollen hennes? Du trenger ikke svare altså men ta kontakt med noen samme sted som hun jobber, sjefen hennes er et godt alternativ og si fra. Dette var ikke greit. Fastlegen din kan også hjelpe deg her, han skal ha notert hendelsen i journalen din. Anonymkode: 5ebcb...d31 7 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #12 Skrevet 24. oktober 2023 Ville ikke spurt henne om hjelp senere, eller latt henne vite noe om livet ditt. Anonymkode: 4b8a4...e41 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #13 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er 33. Bor for meg selv og klarer alt med økonomi og husarbeid. Er ikke støttekontakt, men ei som er innom meg av og til, mest for samtaler og hvis jeg trenger hjelp til noe vanskelig. Trodde ikke hun skulle tvinge seg med på legetimen min. Anonymkode: a4eb8...9de Ok, men da må si i fra til en som kan hjelpe deg med å få denne damen til å holde mere avstand til dine private ærender, eller så får du be om en annen person som ikke er så invaderende Anonymkode: b8946...ecc 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #14 Skrevet 24. oktober 2023 Men du lot deg ikke overkjøre og legen backet deg! Klapp deg hverfall på skuldra for det! Var redd jeg skulle lese at hun ble der hele timen. 👏👏 Det er ikke greit det hun gjorde. Anonymkode: bacef...37e 18 4 10
Rufs Skrevet 24. oktober 2023 #15 Skrevet 24. oktober 2023 (endret) Og når du kontakter de høyere opp forresten, siden det er kommunen, be de skrive avviksmelding på hendelsen. Og si du skal se den, så de faktisk gjør det. Jeg jobber i kommunen, og er det ikke skriftlig har det rett og slett ikke skjedd, og dette er et klart avvik som er viktig å dokumentere (hvis det foreks kommer opp noe senere). Endret 24. oktober 2023 av Rufs 6 11
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #16 Skrevet 24. oktober 2023 Dette er ikke ok. Visste hun hva du skulle hos legen? Ser fir meg at det ville blitt pinlig om det viste seg at du skulle ta celleprøve feks. Uansett så må du melde fra om dette, helst skriftlig. Ikke meld til hennes sjef, meld heller til helseleder i din kommune. Altså øverste sjef. Send mail til postmottak i kommunen så sorteres den til rett person. Anonymkode: c5872...6b6 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #17 Skrevet 24. oktober 2023 Rufs skrev (1 minutt siden): Og når du kontakter de høyere opp forresten, siden det er kommunen, be de skrive avviksmelding på hendelsen. Og si du skal se den, så de faktisk gjør det. Jeg jobber i kommunen, og er det ikke skriftlig har det rett og slett ikke skjedd, og dette er et klart avvik som er viktig å dokumentere (hvis det foreks kommer opp noe senere). Dette er viktig, Ts! Skriv en skriftlig klage, få med at du ikke hadde bedt om følge til legetimen, at du ikke hadde behov for følge, og at legen din var helt enig i at hun ikke hadde rett å bli med inn til timen når du ikke ønsket det, men at hun likevel insisterte, og legen måtte bruke tid på å få henne til å gå før legen fikk gjort jobben sin. Egentlig bør din lege også klage på henne til kommunen - så det er mulig du kan be legen gjøre det også, men du må uansett klage. Det denne helsefagarbeideren har gjort er helt uakseptabelt i jobben hun har! Hun burde vært klaget inn til statsforvalteren også, for overtrampet er grovt! Du bør også be om at hun aldri skal ha mer med deg å gjøre, at hun ikke lenger skal ha noen muligheter til å gå inn på din journal hos kommunen, og at du forventer at kommunen rydder opp i dette og kommer med skriftlig redegjørelse om hva de gjør for å hindre at du og andre skal bli utsatt for så grove overtramp fra samme person. Veldig bra at du stod imot og satte så tydelige grenser for deg selv, Ts! Og også at du tydeligvis har en god lege som står på din side! Anonymkode: 81312...faf 6 11
Paneera Skrevet 24. oktober 2023 #18 Skrevet 24. oktober 2023 Helseopplysninger og konsultasjoner med helsepersonell er strengt taushetsbelagt, så dette er jeg enig i at er et grovt overtramp. Med mindre du har tvangsvedtak, er det ingen grunn til at hun skulle tvinge seg med på timen. Vil også anbefale deg å klage. 6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #19 Skrevet 24. oktober 2023 Takk for svar alle sammen ❤️ Jeg skal klage på det. Anonymkode: a4eb8...9de 4 10
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #20 Skrevet 24. oktober 2023 Du har Rop tjenester da. Gir de deg medisiner og? Kanskje hun var bekymret for deg? Anonymkode: e04bd...94a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå