AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #1 Skrevet 24. oktober 2023 Har bedt skolen om hjelp da det ene barnet vårt blir mobbet. Skolen skal åpne en 9a-sak. Hva kan vi forvente at skolen gjør? Anonymkode: ce846...ba1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #2 Skrevet 24. oktober 2023 I tillegg til kartlegging og observasjoner, er det vanlig med konkrete tiltak. Tiltakene blir tilpasset den enkelte mobbesituasjon og eleven. De skrives inn i planen og blir evaluert etterhvert. Anonymkode: 73aab...0fa
Suresokker Skrevet 24. oktober 2023 #3 Skrevet 24. oktober 2023 Skolen skal lage en aktivitetsplan med tiltak. De må også dokumentere hvilke tiltak som faktisk blir gjennomført, loggføre oppfølging av aktivitetsplikten og evaluere tiltakene. 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #4 Skrevet 24. oktober 2023 Papirarbeid og "fine planer" i et dokument. Har dere mulighet til å bytte skole? Flytte om dere må? Anonymkode: ea28a...f63 6 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #5 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Papirarbeid og "fine planer" i et dokument. Har dere mulighet til å bytte skole? Flytte om dere må? Anonymkode: ea28a...f63 Vi har ikke noen annen skole i umiddelbar nærhet, og ønsker i første omgang å gi skolen en sjanse. Men hvis vi ikke ser endringer den nærmeste tiden er vi ikke fremmed for å bytte skole. Heldigvis har vi i høst fått inn en ny lærer i klassen, som virker veldig på og som virker å ha et oppriktig ønske om å få slutt på dette. I tillegg har vi kontakt med ppt i forbindelse med andre utfordringer, så jeg håper og kunne hente hjelp derifra hvis det ikke skjer nok fra skolen sin side. Anonymkode: ce846...ba1 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #6 Skrevet 24. oktober 2023 Ingenting! Lovverket sier at de må lage aktivitetsplaner, sette inn tiltak og evaluere effekten av tiltakene. Dette kjører på repeat helt til situasjonen er løst. Problemet er at det dreier seg om barn. Og barn gjør mye rart, har ulike forutsetninger, strev, foreldre, verdier de forholder seg til osv. Plutselig sitter du i møter der skolen forsøker å forklare deg at mobberen er det også synd på, og at det er mye godt i mobberen. Og at de jobber med saken. Så avtar det litt og blir litt bedre, før det starter igjen. Her gikk det på rundgang blant de svakeste gutta. Tre stykker som var særlig utsatt. Når noen foreldre klagde, så flyttet problematikken seg, så klagde neste forelder og sånn fortsatte det. Ble egentlig aldri bedre. Og til slutt var det veldig få som ville være med barnet, for da blir du utsatt selv. Hadde jeg vist utfallet, hadde jeg byttet skole eller flyttet. Jeg hadde aldri valgt å bli på den skolen over lang tid. Anonymkode: 1acf2...beb 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #7 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har bedt skolen om hjelp da det ene barnet vårt blir mobbet. Skolen skal åpne en 9a-sak. Hva kan vi forvente at skolen gjør? Anonymkode: ce846...ba1 Antagelig så godt de kan…uten at det hjelper😔 Kommer nok uansett litt an på hvilket type mobbing. Mobbing som blir tatt opp med elevene, blir ofte bare enda bedre skjult er min erfaring. Har selv vært en frustrert miljøarbeider på ungdomsskolen som har vært vitne til mobbing som bare ble verre og verre samtidig som tiltakene ble flere og flere. Jeg tror jeg allerede nå hadde vurdert sterkt flytting. La barnet få en ny start et helt annet sted. Mobbing er så ødeleggende for et barn og barnet trenger beskyttelse NÅ. Ikke la det gå forlangt. Anonymkode: 07080...191
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #8 Skrevet 25. oktober 2023 Gi dem en sjanse og om det ikke bedrer seg så politianmeld mobberne til politiet. Anonymkode: f9d77...47d 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #9 Skrevet 25. oktober 2023 En kan jo ikke diskutere mobbing generelt, sier seg jo selv at enkelte typer mobbing er enklere å få bukt med enn andre. F.eks. tradisjonell "guttemobbing" med erting og "vold", siden dette er noe det er mye enklere å få forståelse for i hjemmene til utøverne også. Digital mobbing, som en oftest bare ser effekten av i skolen, ville jeg politianmeldt med en gang. Så har vi "jentemobbing", som går mer på det skjulte som utfrysning, "blikking", osv., som er veldig vanskelig å måle, og derfor å ta tak i, da det oftest ender opp med påstand mot påstand. Noe vi ser mer av i disse dager er jo hjem som forventer av skolen at de skal skaffe venner til barna sine, noe som også er vanskelig, utover at vi kobler eleven til andre elever som også er ensomme med håp om at de finner hverandre. Noen av disse elevene skaper ofte sitt eget utenforskap også. Anonymkode: 2fa53...747 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #10 Skrevet 25. oktober 2023 Som den over skriver kommer det veldig an på hva slags type mobbing, hva slags lærer de har og hvilke utfordringer barnet har utenom mobbingen om tiltak vil hjelpe eller ikke. Min eldste hadde en lærer som «leste» miljøet på trinnet veldig godt og klarte å forhindre mye grums i å eskalere, merket stor forskjell når de begynte på ungdomsskolen og de hadde mange flere faglærere og mindre oppfølging. Da var det mye mer klikkdannelse. Når det har kommet så langt til at det opprettes sak så er gjerne rollemønstrene så satt at skolebytte bør anbefales om det ikke forbedres raskt og så må barnet få hjelp ned å forbedre sin sosiale kompetanse som har tatt skade av mobbingen. Anonymkode: 8fc45...53c
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #11 Skrevet 25. oktober 2023 På min skole har vi møter med foreldrene og sos.lærer/helsesykepleier. Vi drøfter hvilke vansker barnet opplever og observerer en liten tid barnet (og de som plager barnet) i ulike sammenhenger for å finne utløsende årsaker. Så skrives en aktivitetsplan som skal dokumentere møter oss voksne i mellom, hvilke tiltak som settes inn og evaluering/endring av disse underveis. Det hender vi tar inn foreldrene til de som plager også og har god erfaring med dette. I de fleste av mobbesakene jeg har vært med på har vi klart å løse problemet og skape en bedre hverdag for barnet som har det vondt. Det er ikke alltid det går, og da bør i så fall ytterligere tiltak drøftes. Jeg kjenner til noen svært få saker som har endt med skolebytte (for den plagede, men også for mobberen), og det er såklart vondt og frustrerende å ikke finne en god nok løsning som fungerer på den skolen hvor de går. Min erfaring er at med god dialog de voksne i mellom så hjelper det mye for barna. Jo yngre de er, jo lettere er de å hjelpe. Ikke gi deg. Som kontaktlærer setter jeg stor pris på engasjerte foreldre. Ha tillit til at skolen har verktøyene som trengs, og vær ditt barns advokat hvis du opplever at dere likevel ikke blir hørt. Lykke til❤️ Anonymkode: 7d3c5...c67 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #12 Skrevet 25. oktober 2023 Jeg ville ikke hatt høye forventninger til skolen. Skolen mener problemet ligger hos mobber og foreldre. De fraskriver seg ansvaret. Men gjennomfører det de skal mht regler. En skole har ALLTID ansvaret, ikke deres barn, eller dere, eller foreldre til mobber eller mobber. Når dere vil ha 9A sak, har det nok pågått en stund. Men skolen har ikke gjort noe? Anonymkode: bed50...ec2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #13 Skrevet 25. oktober 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg ville ikke hatt høye forventninger til skolen. Skolen mener problemet ligger hos mobber og foreldre. De fraskriver seg ansvaret. Men gjennomfører det de skal mht regler. En skole har ALLTID ansvaret, ikke deres barn, eller dere, eller foreldre til mobber eller mobber. Når dere vil ha 9A sak, har det nok pågått en stund. Men skolen har ikke gjort noe? Anonymkode: bed50...ec2 Skolen har absolutt ansvaret for å legge til rette for trivsel og glede hos barna. Men å si at foreldrene ikke skal ha noe ansvar for å bedre en vanskelig situasjon, være seg foreldrene til mobberen eller sen plagede, er det rareste jeg har hørt. I alle mine 18 år som kontaktlærer har vi bare klart å stanse mobbing i de tilfellene foreldrene har blitt med på arbeidet OG tatt sin del av ansvaret. Barna kan også ansvarliggjøres i økende grad med sin alder. Anonymkode: 7d3c5...c67 1 4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #14 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skolen har absolutt ansvaret for å legge til rette for trivsel og glede hos barna. Men å si at foreldrene ikke skal ha noe ansvar for å bedre en vanskelig situasjon, være seg foreldrene til mobberen eller sen plagede, er det rareste jeg har hørt. I alle mine 18 år som kontaktlærer har vi bare klart å stanse mobbing i de tilfellene foreldrene har blitt med på arbeidet OG tatt sin del av ansvaret. Barna kan også ansvarliggjøres i økende grad med sin alder. Anonymkode: 7d3c5...c67 Foreldre har så klart ansvar! Men ikke i skolegården. Foreldre er ikke på skolen, der er lærerne. Foreldre har selvsagt ansvar å snakke med barnet hjemme. Og foreldre samarbeider så klart med lærere, noe annet hadde vert rart. Men skolen må observere og kartlegge elevene i skoletiden. Vi som foreldre må stole på at det blir gjort riktig. Anonymkode: bed50...ec2 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #15 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg ville ikke hatt høye forventninger til skolen. Skolen mener problemet ligger hos mobber og foreldre. De fraskriver seg ansvaret. Men gjennomfører det de skal mht regler. En skole har ALLTID ansvaret, ikke deres barn, eller dere, eller foreldre til mobber eller mobber. Når dere vil ha 9A sak, har det nok pågått en stund. Men skolen har ikke gjort noe? Anonymkode: bed50...ec2 Foreldre tar ofte for lite ansvar. Alt for mange sender sine barn ekstremt dårlig rustet for en skolehverdag og med svært begrenset sosial kompetanse. Det gjelder både for mobbere og de som blir mobbet. Om det ikke betyr mobbing så kan det likevel bety utenforskap. Selvfølgelig mener skolen at ansvaret ligger på mobber, men skolen kan ikke endre barns personlighet. Foreldrene må på banen. Har dessverre sett litt for mange saker hvor barn har blitt beskyldt for å være mobbere når de kun vil ha slutt på andres irriterende oppførsel… Sier ikke at det alltid gjelder, men er lei av kun offermentalitet og manglende tilpasningsevne. Anonymkode: 8fc45...53c 4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #16 Skrevet 25. oktober 2023 Ser her er kommet mange gode svar. Dette er snakk om gutter midt i barneskole-alder. Med stygge ord, dytting, slag og spark. Foreløpig en del som skjer synlig. Vår gutt har flere gode venner, både i egen klasse, eldre og yngre. Og i utganspunktet en gutt som går over ens med veldig mange. Vi vet at han har sine svakheter, og har derfor fått koblet inn ppt. Dette går ikke på mobbete oppførsel mot andre, men på uroligheter og litt svak sosial forståelse. Han er allikevel en gutt som mange trekkes mot. Jeg har føler at gutten vår blir sett av lærer, og det er også lærer som har informert oss om en del av hendelsene. Lærer støttet meg fult ut da jeg informerte om at dette blir varslet som 9a-sak. Vi har en veldig bra dialog, og jeg har tro på at lærer gjør det lærer kan. Det jeg er mest usikker på er om rektor vil gjøre nok, i form av å blant annet å sette på tilstrekkelig med ressurser. Samt om foreldrene til de andre barna velger å ta dette på alvor. Ettersom gutten vår har et nettverk på skolen ønsker vi hvis mulig å ikke flytte han til annen skole. Men hvis det ikke bedrer seg innen litt tid, må vi absolutt vurdere det. ts Anonymkode: ce846...ba1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå