Gå til innhold

Reise over 90 dager?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg planlegger en backpackingtur i Asia, og lurer på hvor lenge man kan reise før man må tilbake til Norge. Har lest litt forskjellig - både 90 dager og 6mnd. Hva er regelen her? Og har du erfaring med å reise over 3 måneder i Asia? :)

Anonymkode: 95f7e...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har erfaring med å reise 2 mnd. Og for min del var det på tide å ta en tur hjem til hverdagen da, av helt andre grunner.

Hvor lenge har du vært på reise tidligere? Er du sikker på at flere måneder i strekk er tingen?

Anonymkode: 29670...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan reise uendelig om du vil. Det er ingen som pålegger deg å dra tilbake til Norge.

Ting du må være obs på:

-Reiseforsikringen (gjelder ofte reiser med inntil 60 dagers varighet og så må man kjøpe forlengelse. Og ja, du må faktisk ha reiseforsikring selv om du ikke har tenkt å tryne på moped i Kambodsja). 

-Hvis du oppholder deg i utlandet i over 12 måneder sammenhengende, kan du miste medlemskapet i folketrygden. Hvis det er aktuelt, bør du sette deg inn i hva det innebærer.

-Visum til enkeltland. Veldig mange av de typiske backpackerlandene i Asia gir deg visum for 90 dager av gangen, og enkleste måte å forlenge det på er å forlate landet (og evt reise inn igjen om du vil være i akkurat det landet lenger). 

Jeg har erfaring med å reise i Asia, også i over tre måneder om gangen - men det er typ tjue år siden forrige reise av den lengden. Det var fint da og det er nok fremdeles fint nå. Anbefaler Laos, synes Vietnam var oppskrytt og mener Angkor er så fjongt at det faktisk ikke er lov å gå glipp av. 

Anonymkode: 3bd23...150

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ordinære reiseforsikringer gjelder for mer enn 90 dager. De fleste bare 70 dager.

Skal du være borte lenger enn 90 dager må du kontakte forsikringsselskapet og kjøpe det de kaller utvidet varighet. For 6 måneder blir prisen et sted 8-15 tusen kroner.

Og husk. Du kan ikke bruke din ordinære forsikring de første 90 dagene og så kjøpe annen forsikring hos et annet selskap for de resterende 3 månedene. Forsikringen gjelder kun dersom du på forhånd har kjøpt returbillett innenfor forsikringsperioden på 90 dager. Hvis du har åpen billett eller ingen returbillett, så gjelder ikke forsikringen i det hele tatt hvis du ikke kan vise at du hadde returbillett, andre gir bare 30 dager forsikring dersom du har åpen billett. Har du en billett med retur etter 6 måneder vil ikke forsirkingen gjelde i det hele tatt. 

Så eneste alternativet du har er å enten kjøpe en svindyr forsikring som gjelder for 180 dager fra norske selskaper. De koster som sagt 8-15 tusen kroner. Eller kjøpe tilsvarende fra utenlandske selskaper, da kan du få 6 måneders forsriking for så lite som 3000-4000 kroner. Men med ulempen at du må forholde deg til et utenlandsk selskap og må sette deg ekstra godt inn i vilkårene siden de opererer etter andre regler enn de norske.

Jeg vet franske ACS Insurance har billige reiseforsikringer for lengre reiser. Har ikke brukt de selv, men vet om mange andre som har brukt de, og ingen har klaget til nå som jeg vet om.

Anonymkode: 7ccd0...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Du kan reise uendelig om du vil. Det er ingen som pålegger deg å dra tilbake til Norge.

Ting du må være obs på:

-Reiseforsikringen (gjelder ofte reiser med inntil 60 dagers varighet og så må man kjøpe forlengelse. Og ja, du må faktisk ha reiseforsikring selv om du ikke har tenkt å tryne på moped i Kambodsja). 

-Hvis du oppholder deg i utlandet i over 12 måneder sammenhengende, kan du miste medlemskapet i folketrygden. Hvis det er aktuelt, bør du sette deg inn i hva det innebærer.

-Visum til enkeltland. Veldig mange av de typiske backpackerlandene i Asia gir deg visum for 90 dager av gangen, og enkleste måte å forlenge det på er å forlate landet (og evt reise inn igjen om du vil være i akkurat det landet lenger). 

Jeg har erfaring med å reise i Asia, også i over tre måneder om gangen - men det er typ tjue år siden forrige reise av den lengden. Det var fint da og det er nok fremdeles fint nå. Anbefaler Laos, synes Vietnam var oppskrytt og mener Angkor er så fjongt at det faktisk ikke er lov å gå glipp av. 

Anonymkode: 3bd23...150

Alt dette. Jeg ser på å reise i rundt 90 dager av gangen selv, da reiseforsikringen min gjelder turer for opp til 90 dager, og det er svært dyrt med forsikring over dette. Og slipper da å tenke på å overstige noe turistvisum også.

Anonymkode: ae9dc...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ingen ordinære reiseforsikringer gjelder for mer enn 90 dager. De fleste bare 70 dager.

Skal du være borte lenger enn 90 dager må du kontakte forsikringsselskapet og kjøpe det de kaller utvidet varighet. For 6 måneder blir prisen et sted 8-15 tusen kroner.

Og husk. Du kan ikke bruke din ordinære forsikring de første 90 dagene og så kjøpe annen forsikring hos et annet selskap for de resterende 3 månedene. Forsikringen gjelder kun dersom du på forhånd har kjøpt returbillett innenfor forsikringsperioden på 90 dager. Hvis du har åpen billett eller ingen returbillett, så gjelder ikke forsikringen i det hele tatt hvis du ikke kan vise at du hadde returbillett, andre gir bare 30 dager forsikring dersom du har åpen billett. Har du en billett med retur etter 6 måneder vil ikke forsirkingen gjelde i det hele tatt. 

Så eneste alternativet du har er å enten kjøpe en svindyr forsikring som gjelder for 180 dager fra norske selskaper. De koster som sagt 8-15 tusen kroner. Eller kjøpe tilsvarende fra utenlandske selskaper, da kan du få 6 måneders forsriking for så lite som 3000-4000 kroner. Men med ulempen at du må forholde deg til et utenlandsk selskap og må sette deg ekstra godt inn i vilkårene siden de opererer etter andre regler enn de norske.

Jeg vet franske ACS Insurance har billige reiseforsikringer for lengre reiser. Har ikke brukt de selv, men vet om mange andre som har brukt de, og ingen har klaget til nå som jeg vet om.

Anonymkode: 7ccd0...7d7

Uff, dette var jo veldig feil. Joda, noen reiseforsikringer har kanskje krav om at du må ha returbillett før du reiser. Derfor må man alltid sjekke vilkårene før man tegner en reiseforsikring og så ta en ny sjekk av denne før man reiser, om man skal reise litt utover en vanlig ferietur. Det er stort sett dersom man bruker reiseforsikringen på kredittkortet at man må være obs med det å ha returbillett. Jeg ser og at noen opererer med kortere varighet på reise dersom man reiser på enveisbillett.

Jeg reiser ofte lengre enn 70-90 dager og har sjekket dette nøye. Jeg har fått bekreftet fra Europeiske at de ikke har noe krav til at du må ha returbillett, og at man uansett vil være dekket opp til 90 dager (hvis det er det man har i sin forsikring), selv om reisen overstiger dette. Altså kan man fint tegne en enkeltforsikring hos f. eks. ACS for gjenværende reisetid. Bare vær obs på at man da får 8 dagers karantene om man tegner denne mens man er på reise, så man må ha litt overlapp. Heller ikke Gjensidige har noe i vilkårene sine om at man må ha returbillett.

TS, man vet aldri hva man kan stole på når man får råd på KG, så jeg håper du sjekker hva som gjelder for deg og din forsikring.

Anonymkode: 75899...e72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Alt dette. Jeg ser på å reise i rundt 90 dager av gangen selv, da reiseforsikringen min gjelder turer for opp til 90 dager, og det er svært dyrt med forsikring over dette. Og slipper da å tenke på å overstige noe turistvisum også.

Joda, man må forholde seg til det med å overstige turistvisum selv om reisen varer i kortere tid enn 90 dager. Mange land har kun 30 dager på turistvisum. TS skal til Asia, og av de typiske backpackerlandene har f.eks. Laos og Kambodsja kun 30 dager.

Enig i at det er veldig dyrt å reise utover 90 dager med norsk helårsforsikring, og det er vel grunnen til at mange backpackere bruker internasjonale forsikringsselskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på backpacking i 9.5 måned. Jeg er overrasket over hvor rimelig reiseforsikring var. Nå er dette riktig nok 10 år siden. Vi utvidet den reiseforsikringen vi allerede hadde igjennom DNB og betalte 10.000 kr ekstra for hele reiseperioden for 4 personer. 

Vi var bl.a 4 måneder i Thailand. Reise inn på vanlig turistgrunnlag med automatisk rett til å oppholde oss i 30 dager. Tok taxi over grensen til Mynamar og fornyet oppholdet med 60 dager, fløy en liten tur til Vietnam, hvor vi var i 15 dager og inn igjen i Thailand nye 30 dager. Visumregler er greit forklart på nett og greit å forholde seg til. 

Anonymkode: f724e...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Joda, man må forholde seg til det med å overstige turistvisum selv om reisen varer i kortere tid enn 90 dager. Mange land har kun 30 dager på turistvisum. TS skal til Asia, og av de typiske backpackerlandene har f.eks. Laos og Kambodsja kun 30 dager.

Enig i at det er veldig dyrt å reise utover 90 dager med norsk helårsforsikring, og det er vel grunnen til at mange backpackere bruker internasjonale forsikringsselskap.

Joda, det er sant. Det er vel de landene jeg har sett på, der det er 90 dager. Hadde ikke tenkt på over 30 dager i Kambodsja 😅Men ser at Thailand også er 30 dager visumfritt, men det kan søkes om lenger med visum.

Selvsagt alltid lurt å sjekke visumregler før man drar et sted og ikke stole på folk på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...