AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #1 Skrevet 24. oktober 2023 Hva gjør man når man har forsøkt det vanlige innen oppdragelse og det ikke fungerer? Vi har forklart hvorfor og hva andre føler når man gjør som man gjør. Har sagt hva som ellers kan gjøres osv. Vi har skrytt mye når atferden er borte osv. Den uønskede atferden varierer i hyppighet og alvorlighet, men det er ikke greit. Barnet er 6 år og vet at det er feil, men gjør det likevel. Vi har holdt på med dette i flere år.. Vil ikke si hva det er da jeg er redd for å bli gjenkjent. Anonymkode: 40c85...aa7
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #2 Skrevet 24. oktober 2023 Jeg ser en ting som mangler i innlegget ditt: Konsekvenser. Fortsett med all del med det du har gjort også, men hvis ikke oppførselen får konsekvenser - hvorfor slutte? Det kan være seg ingen fotballtrening, ikke lørdagsgodt denne uka, etc. Bare gjør det tydelig for barnet at hvis du gjør X, så skjer Y. Anonymkode: eb629...d67 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #3 Skrevet 24. oktober 2023 Positivt forsterke den adferden dere ønsker mer av, gode beskjeder, bruk av startbeskjeder - ikke stoppbeskjeder, og logiske konsekvenser Anonymkode: 2ebf6...08f 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #4 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva gjør man når man har forsøkt det vanlige innen oppdragelse og det ikke fungerer? Vi har forklart hvorfor og hva andre føler når man gjør som man gjør. Har sagt hva som ellers kan gjøres osv. Vi har skrytt mye når atferden er borte osv. Den uønskede atferden varierer i hyppighet og alvorlighet, men det er ikke greit. Barnet er 6 år og vet at det er feil, men gjør det likevel. Vi har holdt på med dette i flere år.. Vil ikke si hva det er da jeg er redd for å bli gjenkjent. Anonymkode: 40c85...aa7 Et tips er å få noen andre i familien til å fortelle det samme. Mulig det når inn til 6 åringen da. Anonymkode: 2fcb5...54a 2
Gjest theTitanic Skrevet 24. oktober 2023 #5 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva gjør man når man har forsøkt det vanlige innen oppdragelse og det ikke fungerer? Vi har forklart hvorfor og hva andre føler når man gjør som man gjør. Har sagt hva som ellers kan gjøres osv. Vi har skrytt mye når atferden er borte osv. Den uønskede atferden varierer i hyppighet og alvorlighet, men det er ikke greit. Barnet er 6 år og vet at det er feil, men gjør det likevel. Vi har holdt på med dette i flere år.. Vil ikke si hva det er da jeg er redd for å bli gjenkjent. Anonymkode: 40c85...aa7 Gjenta deg selv til det kjedsommelige og bevis hva som er riktig. Det kan gå årevis men så plutselig en dag synker det inn. Litt som å så gresskarfrø.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #6 Skrevet 24. oktober 2023 Mamge opplever at det først blir bedre når man f.eks. biter tilbake. Anonymkode: d67a4...2a8 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #7 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg ser en ting som mangler i innlegget ditt: Konsekvenser. Fortsett med all del med det du har gjort også, men hvis ikke oppførselen får konsekvenser - hvorfor slutte? Det kan være seg ingen fotballtrening, ikke lørdagsgodt denne uka, etc. Bare gjør det tydelig for barnet at hvis du gjør X, så skjer Y. Anonymkode: eb629...d67 Ts Har ikke fått noe mer konsekvens enn at jeg noen ganger har vært streng. Men etter jeg har forstått skal konsekvensen kun være i sammenheng med atferd? Det har ikke noe med lørdagsgodt og gjøre.. Men kanskje det bør prøves likevel da vi er rimelig lei.. Anonymkode: 40c85...aa7
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #8 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Et tips er å få noen andre i familien til å fortelle det samme. Mulig det når inn til 6 åringen da. Anonymkode: 2fcb5...54a Det skjer, til og med andre foreldre har kommentert.. Anonymkode: 40c85...aa7
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #9 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg ser en ting som mangler i innlegget ditt: Konsekvenser. Fortsett med all del med det du har gjort også, men hvis ikke oppførselen får konsekvenser - hvorfor slutte? Det kan være seg ingen fotballtrening, ikke lørdagsgodt denne uka, etc. Bare gjør det tydelig for barnet at hvis du gjør X, så skjer Y. Anonymkode: eb629...d67 IKKE hør på dette! Konsekvensen skal være basert på atferden/handlingen som barnet gjør. Anonymkode: 776f4...713 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #10 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): IKKE hør på dette! Konsekvensen skal være basert på atferden/handlingen som barnet gjør. Anonymkode: 776f4...713 Ts Det jeg skriver tidligere i tråden for det har jeg også hørt, men begynner å bli ganske så rådløs. Anonymkode: 40c85...aa7
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #11 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): IKKE hør på dette! Konsekvensen skal være basert på atferden/handlingen som barnet gjør. Anonymkode: 776f4...713 Tull! Det fungerer veldig godt. Gi barnet to tre valg, og forklar konsekvensen av valgene. altså få gode eller miste gode. Velger barnet da å "være tøff" / tøye grensen, å velge galt, blir konsekvensen som avtalt!, mellom dere ( likeverdige ) Etter et par ganger, velger det riktig / skjønner hva som er smartest for seg selv. men barnet vil jo alltid prøve seg igjen, bare ikke så ofte. Og resultatet må bli det samme, altså få gode eller miste gode, hver gang Anonymkode: 75ae4...278 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #12 Skrevet 24. oktober 2023 27 minutter siden, AnonymBruker said: Ts Har ikke fått noe mer konsekvens enn at jeg noen ganger har vært streng. Men etter jeg har forstått skal konsekvensen kun være i sammenheng med atferd? Det har ikke noe med lørdagsgodt og gjøre.. Men kanskje det bør prøves likevel da vi er rimelig lei.. Anonymkode: 40c85...aa7 Det er helt riktig at konsekvensen må ha sammenheng med atferden. Mange forveksler straff med konsekvenser, der førstnevnte ikke er hensiktsmessig. Men vanskelig å gi råd når man ikke vet hva det gjelder/hvilke situasjoner det skjer eller hvilke forutsetninger barnet har ellers. Anonymkode: 40abf...af0 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #13 Skrevet 24. oktober 2023 Da må du finne en konsekvens som passer adferden. Barnet slår - må leie voksen i friminutt. Kan ikke dra på fotballtrening fordi om man skal være der må man oppføre seg. Stygg språkbruk - må holdes under oppsyn av voksne hele tiden, kan ikke dra bort på besøk eller fotballtrening uten å ha bevist at man kan oppføre seg. Mister ting ofte /ødelegger ting ofte - erstatte med ny kjip billigere brukt ting om det er viktig (vinterjakke feks) eller klare seg uten om det er mindre viktig (feks iPad etc). Hvis du kommer litt nærmere inn på problemet, er det lettere å hjelpe til med å finne en god konsekvens. Kan gjerne også kjøre på med belønning. En stjerne på kjøleskapet for hver dag uten slåing/banning/misting/ødelegging. 10 stjerner- en hyggelig (liten) premie. Anonymkode: 6daa8...a08 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #14 Skrevet 24. oktober 2023 Men denne atferden, tenker du den er viljestyrt? Altså at barnet driter i regler og bestemmer seg, med god kontroll, for å gjøre noe hen ikke har lov til? Eller er det manglende impulskontroll? Om det er det første, tenker jeg atferden må handle om at den gir barnet noe, at atferden i seg selv er belønnende i form av f.eks oppmerksomhet, status el.l. I så fall må en gjøre atferden mindre attraktiv, f.eks ved at konsekvensene (ikke straff!) utkonkurrerer «belønningen». Om atferden derimot oppleves av deg/dere som impulsstyrt, vil jo konsekvenser/straff bare være straff for noe barnet ikke kan styre. Da må en i så fall i større grad jobbe forebyggende. Anonymkode: 465da...9ed 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #15 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mamge opplever at det først blir bedre når man f.eks. biter tilbake. Anonymkode: d67a4...2a8 Ingen oppegående foreldre gjør det Anonymkode: c5799...041 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #16 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): IKKE hør på dette! Konsekvensen skal være basert på atferden/handlingen som barnet gjør. Anonymkode: 776f4...713 👏 Anonymkode: c5799...041
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #17 Skrevet 24. oktober 2023 Herregud, sånn dulling? Vær streng og kutt pedagog-pisset. Anonymkode: b7b25...d0e
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #18 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Men denne atferden, tenker du den er viljestyrt? Altså at barnet driter i regler og bestemmer seg, med god kontroll, for å gjøre noe hen ikke har lov til? Eller er det manglende impulskontroll? Om det er det første, tenker jeg atferden må handle om at den gir barnet noe, at atferden i seg selv er belønnende i form av f.eks oppmerksomhet, status el.l. I så fall må en gjøre atferden mindre attraktiv, f.eks ved at konsekvensene (ikke straff!) utkonkurrerer «belønningen». Om atferden derimot oppleves av deg/dere som impulsstyrt, vil jo konsekvenser/straff bare være straff for noe barnet ikke kan styre. Da må en i så fall i større grad jobbe forebyggende. Anonymkode: 465da...9ed Ts Barnet er klar over at det ikke er lov i forkant og i etterkant. Forsvarer seg alltid og blir lei seg/frustrert etterpå når vi f.eks tar det opp. Virker veldig impulsivt. Og har tenkt det har vært det og føler fortsatt det, men tenker man som 6 år burde klare å styre impulser? Det et typisk når barnet blir glad og gira atferden skjer. Mister litt kontroll. Anonymkode: 40c85...aa7
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #19 Skrevet 24. oktober 2023 Absolutt minst mulig oppmerksomhet på adferden. Fjern barnet fra situasjonen om det er helt nødvendig, ellers... ingenting. Alt som gis oppmerksomhet blir det mer av. Anonymkode: bc909...48d 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #20 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hva gjør man når man har forsøkt det vanlige innen oppdragelse og det ikke fungerer? Vi har forklart hvorfor og hva andre føler når man gjør som man gjør. Har sagt hva som ellers kan gjøres osv. Vi har skrytt mye når atferden er borte osv. Den uønskede atferden varierer i hyppighet og alvorlighet, men det er ikke greit. Barnet er 6 år og vet at det er feil, men gjør det likevel. Vi har holdt på med dette i flere år.. Vil ikke si hva det er da jeg er redd for å bli gjenkjent. Anonymkode: 40c85...aa7 Vel, hva gjør dere da? Hvordan er dere som foreldre? Barn kan ikke regulere seg selv uten at foreldre er regulert. 6-årsfasen er dritvanskelig for barnet. Så om barnet f.eks. slår fortsatt, så sliter det med å regulere følelsene sine og sette ord på følelsene sine. Om barnet legger det av seg eller ikke handler om hvordan dere responderer selv: er dere regulerte? Blir dere dysregulerte når barnet slår og dermed blir oppjagede og sinte og ikke klarer å hjelpe barnet regulere seg? Se på dere selv. Drit i å skryte av at atferden er borte når den er borte, vis heller at dere elsker barnet selv når han utfører atferden, sett grenser og at det ikke er greit, men at dere er der for å hjelpe barnet. Anonymkode: c99af...739
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå