Gå til innhold

Få bort uønsket atferd


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør man når man har forsøkt det vanlige innen oppdragelse og det ikke fungerer? Vi har forklart hvorfor og hva andre føler når man gjør som man gjør. Har sagt hva som ellers kan gjøres osv. Vi har skrytt mye når atferden er borte osv. Den uønskede atferden varierer i hyppighet og alvorlighet, men det er ikke greit. 

Barnet er 6 år og vet at det er feil, men gjør det likevel. Vi har holdt på med dette i flere år.. 

Vil ikke si hva det er da jeg er redd for å bli gjenkjent. 

 

Anonymkode: 40c85...aa7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser en ting som mangler i innlegget ditt: Konsekvenser. Fortsett med all del med det du har gjort også, men hvis ikke oppførselen får konsekvenser - hvorfor slutte?

Det kan være seg ingen fotballtrening, ikke lørdagsgodt denne uka, etc. Bare gjør det tydelig for barnet at hvis du gjør X, så skjer Y. 

 

Anonymkode: eb629...d67

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Positivt forsterke den adferden dere ønsker mer av, gode beskjeder, bruk av startbeskjeder - ikke stoppbeskjeder, og logiske konsekvenser 

Anonymkode: 2ebf6...08f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva gjør man når man har forsøkt det vanlige innen oppdragelse og det ikke fungerer? Vi har forklart hvorfor og hva andre føler når man gjør som man gjør. Har sagt hva som ellers kan gjøres osv. Vi har skrytt mye når atferden er borte osv. Den uønskede atferden varierer i hyppighet og alvorlighet, men det er ikke greit. 

Barnet er 6 år og vet at det er feil, men gjør det likevel. Vi har holdt på med dette i flere år.. 

Vil ikke si hva det er da jeg er redd for å bli gjenkjent. 

 

Anonymkode: 40c85...aa7

Et tips er å få noen andre i familien til å fortelle det samme. Mulig det når inn til 6 åringen da. 

Anonymkode: 2fcb5...54a

  • Nyttig 2
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva gjør man når man har forsøkt det vanlige innen oppdragelse og det ikke fungerer? Vi har forklart hvorfor og hva andre føler når man gjør som man gjør. Har sagt hva som ellers kan gjøres osv. Vi har skrytt mye når atferden er borte osv. Den uønskede atferden varierer i hyppighet og alvorlighet, men det er ikke greit. 

Barnet er 6 år og vet at det er feil, men gjør det likevel. Vi har holdt på med dette i flere år.. 

Vil ikke si hva det er da jeg er redd for å bli gjenkjent. 

 

Anonymkode: 40c85...aa7

Gjenta deg selv til det kjedsommelige og bevis hva som er riktig. Det kan gå årevis men så plutselig en dag synker det inn. Litt som å så gresskarfrø. 

Skrevet

Mamge opplever at det først blir bedre når man f.eks. biter tilbake.

Anonymkode: d67a4...2a8

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg ser en ting som mangler i innlegget ditt: Konsekvenser. Fortsett med all del med det du har gjort også, men hvis ikke oppførselen får konsekvenser - hvorfor slutte?

Det kan være seg ingen fotballtrening, ikke lørdagsgodt denne uka, etc. Bare gjør det tydelig for barnet at hvis du gjør X, så skjer Y. 

 

Anonymkode: eb629...d67

Ts 

Har ikke fått noe mer konsekvens enn at jeg noen ganger har vært streng. Men etter jeg har forstått skal konsekvensen kun være i sammenheng med atferd? Det har ikke noe med lørdagsgodt og gjøre.. Men kanskje det bør prøves likevel da vi er rimelig lei.. 

Anonymkode: 40c85...aa7

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Et tips er å få noen andre i familien til å fortelle det samme. Mulig det når inn til 6 åringen da. 

Anonymkode: 2fcb5...54a

Det skjer, til og med andre foreldre har kommentert.. 

Anonymkode: 40c85...aa7

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg ser en ting som mangler i innlegget ditt: Konsekvenser. Fortsett med all del med det du har gjort også, men hvis ikke oppførselen får konsekvenser - hvorfor slutte?

Det kan være seg ingen fotballtrening, ikke lørdagsgodt denne uka, etc. Bare gjør det tydelig for barnet at hvis du gjør X, så skjer Y. 

 

Anonymkode: eb629...d67

IKKE hør på dette! Konsekvensen skal være basert på atferden/handlingen som barnet gjør.

Anonymkode: 776f4...713

  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

IKKE hør på dette! Konsekvensen skal være basert på atferden/handlingen som barnet gjør.

Anonymkode: 776f4...713

Ts 

Det jeg skriver tidligere i tråden for det har jeg også hørt, men begynner å bli ganske så rådløs. 

Anonymkode: 40c85...aa7

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

IKKE hør på dette! Konsekvensen skal være basert på atferden/handlingen som barnet gjør.

Anonymkode: 776f4...713

Tull! Det fungerer veldig godt. Gi barnet to tre valg, og forklar konsekvensen av valgene. altså få gode eller miste gode. Velger barnet da å "være tøff" / tøye grensen, å velge galt, blir konsekvensen som avtalt!, mellom dere ( likeverdige ) Etter et par ganger, velger det riktig / skjønner hva som er smartest for seg selv.

men barnet vil jo alltid prøve seg igjen, bare ikke så ofte. Og resultatet må bli det samme, altså få gode eller miste gode, hver gang

Anonymkode: 75ae4...278

  • Liker 2
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts 

Har ikke fått noe mer konsekvens enn at jeg noen ganger har vært streng. Men etter jeg har forstått skal konsekvensen kun være i sammenheng med atferd? Det har ikke noe med lørdagsgodt og gjøre.. Men kanskje det bør prøves likevel da vi er rimelig lei.. 

Anonymkode: 40c85...aa7

Det er helt riktig at konsekvensen må ha sammenheng med atferden. Mange forveksler straff med konsekvenser, der førstnevnte ikke er hensiktsmessig. Men vanskelig å gi råd når man ikke vet hva det gjelder/hvilke situasjoner det skjer eller hvilke forutsetninger barnet har ellers. 

Anonymkode: 40abf...af0

  • Liker 1
Skrevet

Da må du finne en konsekvens som passer adferden. 

Barnet slår - må leie voksen i friminutt. Kan ikke dra på fotballtrening fordi om man skal være der må man oppføre seg. 

Stygg språkbruk - må holdes under oppsyn av voksne hele tiden, kan ikke dra bort på besøk eller fotballtrening uten å ha bevist at man kan oppføre seg. 

Mister ting ofte /ødelegger ting ofte - erstatte med ny kjip billigere brukt ting om det er viktig (vinterjakke feks) eller klare seg uten om det er mindre viktig (feks iPad etc). 

 

Hvis du kommer litt nærmere inn på problemet, er det lettere å hjelpe til med å finne en god konsekvens. 

 

Kan gjerne også kjøre på med belønning.  En stjerne på kjøleskapet for hver dag uten slåing/banning/misting/ødelegging. 10 stjerner- en hyggelig (liten) premie. 

Anonymkode: 6daa8...a08

  • Liker 1
Skrevet

Men denne atferden, tenker du den er viljestyrt? Altså at barnet driter i regler og bestemmer seg, med god kontroll, for å gjøre noe hen ikke har lov til? Eller er det manglende impulskontroll?

Om det er det første, tenker jeg atferden må handle om at den gir barnet noe, at atferden i seg selv er belønnende i form av f.eks oppmerksomhet, status el.l. I så fall må en gjøre atferden mindre attraktiv, f.eks ved at konsekvensene (ikke straff!) utkonkurrerer «belønningen». Om atferden derimot oppleves av deg/dere som impulsstyrt, vil jo konsekvenser/straff bare være straff for noe barnet ikke kan styre. Da må en i så fall i større grad jobbe forebyggende.

Anonymkode: 465da...9ed

  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mamge opplever at det først blir bedre når man f.eks. biter tilbake.

Anonymkode: d67a4...2a8

Ingen oppegående foreldre gjør det

Anonymkode: c5799...041

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

IKKE hør på dette! Konsekvensen skal være basert på atferden/handlingen som barnet gjør.

Anonymkode: 776f4...713

👏

Anonymkode: c5799...041

Skrevet

Herregud, sånn dulling? Vær streng og kutt pedagog-pisset. 

Anonymkode: b7b25...d0e

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Men denne atferden, tenker du den er viljestyrt? Altså at barnet driter i regler og bestemmer seg, med god kontroll, for å gjøre noe hen ikke har lov til? Eller er det manglende impulskontroll?

Om det er det første, tenker jeg atferden må handle om at den gir barnet noe, at atferden i seg selv er belønnende i form av f.eks oppmerksomhet, status el.l. I så fall må en gjøre atferden mindre attraktiv, f.eks ved at konsekvensene (ikke straff!) utkonkurrerer «belønningen». Om atferden derimot oppleves av deg/dere som impulsstyrt, vil jo konsekvenser/straff bare være straff for noe barnet ikke kan styre. Da må en i så fall i større grad jobbe forebyggende.

Anonymkode: 465da...9ed

Ts 

Barnet er klar over at det ikke er lov i forkant og i etterkant. Forsvarer seg alltid og blir lei seg/frustrert etterpå når vi f.eks tar det opp. Virker veldig impulsivt. Og har tenkt det har vært det og føler fortsatt det, men tenker man som 6 år burde klare å styre impulser? Det et typisk når barnet blir glad og gira atferden skjer. Mister litt kontroll.  

Anonymkode: 40c85...aa7

Skrevet

Absolutt minst mulig oppmerksomhet på adferden. Fjern barnet fra situasjonen om det er helt nødvendig, ellers... ingenting.  

Alt som gis oppmerksomhet blir det mer av.

Anonymkode: bc909...48d

  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hva gjør man når man har forsøkt det vanlige innen oppdragelse og det ikke fungerer? Vi har forklart hvorfor og hva andre føler når man gjør som man gjør. Har sagt hva som ellers kan gjøres osv. Vi har skrytt mye når atferden er borte osv. Den uønskede atferden varierer i hyppighet og alvorlighet, men det er ikke greit. 

Barnet er 6 år og vet at det er feil, men gjør det likevel. Vi har holdt på med dette i flere år.. 

Vil ikke si hva det er da jeg er redd for å bli gjenkjent. 

 

Anonymkode: 40c85...aa7

Vel, hva gjør dere da? Hvordan er dere som foreldre? Barn kan ikke regulere seg selv uten at foreldre er regulert.

6-årsfasen er dritvanskelig for barnet.

Så om barnet f.eks. slår fortsatt, så sliter det med å regulere følelsene sine og sette ord på følelsene sine. Om barnet legger det av seg eller ikke handler om hvordan dere responderer selv: er dere regulerte? Blir dere dysregulerte når barnet slår og dermed blir oppjagede og sinte og ikke klarer å hjelpe barnet regulere seg? 


Se på dere selv. Drit i å skryte av at atferden er borte når den er borte, vis heller at dere elsker barnet selv når han utfører atferden, sett grenser og at det ikke er greit, men at dere er der for å hjelpe barnet. 

Anonymkode: c99af...739

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...