Gå til innhold

Sexliv etter operasjon i skjeden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble litt usikker på om jeg skulle skrive dette her eller under kropp og helse, men siden det kun er den seksuelle biten jeg lurer på valgte jeg å skrive her.

Jeg har en fødselsskade som kun kan fikses ved operasjon. Jeg har mistet elastisitet i bakre skjedevegg og det er ubehagelig å bruke tampong samt at jeg føler det buler og at underlivet er mer åpent på en måte. Litt vanskelig å forklare. Merker ikke noe til det ifm. sex annet enn at det er sjenerende og mannen sier han merker at det er «noe mer» der. Dette kan ikke trenes opp da det er utenfor bekkenbunnsmuskulaturen, så ingenting jeg kan gjøre selv her. Jeg var flink til å trene bekkenbunnen både før og under svangerskapet og trente enda mer da jeg oppdaget denne utposingen ved bakre skjedevegg. Derfor er jeg veldig stram og det har faktisk bedret sexlivet vårt. Jeg kan bruke musklene aktivt til å stimulere både meg selv og ham (kan enkelt forklart «runke ham» med fitta) og jeg kan nå oppnå orgasmer av kun penetrering (tidligere trengte jeg ytre stimuli). Kan faktisk knipe meg selv til orgasme uten annen stimulering. Så sånn sett har det ikke noen negativ innvirkning.

Jeg får nå innvilget operasjon til å stramme opp bakre skjedevegg. Mannen er i mot dette da han aldri har opplevd meg så god å ha sex med som nå. Han er også redd for at noe skal gå galt. Jeg er også bekymret for det. Tenk hvis jeg mister følelse nedentil eller får noen komplikasjoner. Men så sa gynekologen at dette kan bli verre med årene og da kan det bli vanskeligere å rette opp… samtidig så kjenner jeg på den sjenerende biten. Jeg føler ikke underlivet mitt er fint. 

Så til spørsmålet: dere som har tatt en slik operasjon eller har en partner som har det; har det påvirket følsomhet eller sexlivet på noen måte? Nå tenker jeg kun på de som har rettet opp skjedeveggen, ikke de som har gjort andre inngrep ifm. muskulatur eller fremfall av livmor, blære etc. Dét skjønner jeg kan ha stor innvirkning på sexen. Her vil nok ikke operasjonen føre til drastiske endringer sånn sett, men jeg er jo redd for å miste følelse der nede…

Vi har mye og god sex og vi begge opplever sexen som viktig. Hater tanken på at noe kan ødelegge sexlivet vårt…

Anonymkode: e6787...11a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? 😢

Skrevet

Jeg antar du har fått en rectocele? Isåfall har jeg gjort denne operasjonen to ganger, og den har ikke medført noe negativt i forhold til sexliv eller følsomhet. Dessverre har jeg en kropp som aktivt motarbeider slike inngrep, så for meg har det dessverre blitt åpning i muskulaturen igjen, men blir problemet for ille har jeg ingen betenkeligheter med å gjøre operasjonen en gang til.

Anonymkode: a92f5...e9e

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg antar du har fått en rectocele? Isåfall har jeg gjort denne operasjonen to ganger, og den har ikke medført noe negativt i forhold til sexliv eller følsomhet. Dessverre har jeg en kropp som aktivt motarbeider slike inngrep, så for meg har det dessverre blitt åpning i muskulaturen igjen, men blir problemet for ille har jeg ingen betenkeligheter med å gjøre operasjonen en gang til.

Gynekologen sa at det ikke var rektocele, men det var det han mistenkte først og at det kan minne om det og eventuelt utvikle seg til det hvis vevet gir mer etter. Det er nå kun de ytterste 2-3 cm innenfor skjedeåpningen at vevet er løst på en måte.  Ingen påvirkning på endetarm og umulig å trene opp med bekkenbunnen da dette er utenfor bekkenbunnsmusklene. Operasjonen vil gå ut på å sy sammen dette vevet og det vil ikke være noe inngrep rettet til muskulaturen. Gynekologen bekreftet at muskulaturen var over veldig sterk og mtp at jeg ikke skal ha flere barn, er aktiv og slank er det derfor ikke er noe jeg kan gjøre selv…

Godt å høre at operasjonene dine ikke har hatt negativ innvirkning! Det blir vel sikkert en lik operasjon på meg, basert på det du skriver. Hvordan var smertene i ettertid? Frykter smertene litt da han mente jeg trengte sykmelding i noen uker etterpå…

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Gynekologen sa at det ikke var rektocele, men det var det han mistenkte først og at det kan minne om det og eventuelt utvikle seg til det hvis vevet gir mer etter. Det er nå kun de ytterste 2-3 cm innenfor skjedeåpningen at vevet er løst på en måte.  Ingen påvirkning på endetarm og umulig å trene opp med bekkenbunnen da dette er utenfor bekkenbunnsmusklene. Operasjonen vil gå ut på å sy sammen dette vevet og det vil ikke være noe inngrep rettet til muskulaturen. Gynekologen bekreftet at muskulaturen var over veldig sterk og mtp at jeg ikke skal ha flere barn, er aktiv og slank er det derfor ikke er noe jeg kan gjøre selv…

Godt å høre at operasjonene dine ikke har hatt negativ innvirkning! Det blir vel sikkert en lik operasjon på meg, basert på det du skriver. Hvordan var smertene i ettertid? Frykter smertene litt da han mente jeg trengte sykmelding i noen uker etterpå…

Siden du ikke skal trekke sammen muskulatur hele veien inn til endetarmen, høres det ut som et mindre inngrep enn de operasjonene jeg har tatt. Og de var helt overkommelig smertemessig. Når det gjelder sykemelding er det trolig for å gi best mulig vilkår for et godt resultat. Mener å huske at jeg klarte meg med paracet etter et par dager. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...