AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #21 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Spotskinner som er "in" nå. Gir også flere muligheter med endring av lysretning og legge til/fjerne spotter. Innfelte spotter er du låst til en løsning. Synes innfelte spotter enger seg best på bad og i andre rom med høy takhøyde. Anonymkode: 331a9...467 Vi har det i 4 rom, i forskjellige lengder, og er ikke fornøyd. Vi blir enten blendet, får skygger på veggen eller så må vindstille dem inn slik at de lyser bent frem eller oppover, noe som gir dårlig lys i rommet. Mye mer fornøyd med de innfelte spottene. Der har vi dimmer (det har vi på de andre også), og bruker de innførte spottene sammen med andre lyskilder for stemningsendring. Anonymkode: 16b9e...4a6 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #22 Skrevet 27. oktober 2023 Vi er faktisk veldig fornøyde med de gammeldagse gardinbrettene, og lysrør bak dem Anonymkode: fb10c...28f 3 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #23 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 25.10.2023 den 12.46): Vi har det i 4 rom, i forskjellige lengder, og er ikke fornøyd. Vi blir enten blendet, får skygger på veggen eller så må vindstille dem inn slik at de lyser bent frem eller oppover, noe som gir dårlig lys i rommet. Mye mer fornøyd med de innfelte spottene. Der har vi dimmer (det har vi på de andre også), og bruker de innførte spottene sammen med andre lyskilder for stemningsendring. Anonymkode: 16b9e...4a6 Mange her som synes spot på skinner er grusomme. Men det må velges med omhu. Om man peprer hele oppholdsrom med spotskinner blir det stygt. Jeg ser feks mange fyller på med spotskinner i både stue og kjøkkenkrok der det er åpen løsning. Det blir feil og stygt. Spotskinner egner seg best på kjøkken og gang. Og så kan man kombinere med bord- og gulvlamper i stue. Spotskinner over sofaen foran tv er stygt. Dessuten trenger man ikke sterkt lys men mer dempet belysning her. Fordelen med spotskinner er definitivt å skjule stygge ledninger som feks klassiske taklamper fører med seg. Anonymkode: 331a9...467 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #24 Skrevet 27. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 25.10.2023 den 12.45): Godt planlagte spotter av god kvalitet har kommet for å bli, tror jeg. "Utstrakt bruk av downlights", som var et salgsargument i Finn-annonser for noen år siden, og gjerne bestod av tak "pepret" med en stjernehimmel av billige downlights tror jeg er ut. Anonymkode: a4dd7...bf8 hahaha huff ja, halogenpærer gjerne som ryker flere ganger i året og er kokvarme å ta på!! 😂😂 og et helvete om du får feil på noe oppi der. Anonymkode: 3e512...272 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #25 Skrevet 27. oktober 2023 Synes der er ut med flombelysning i alle fall, og det blir vel fort det med spotter Anonymkode: 2d2c1...71e
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2023 #26 Skrevet 27. oktober 2023 Jeg ser på en leilighet bygget i 2021 nå, og der har de begrenset antall spotter betraktelig ifht nybygg fra noen år tidligere. I denne nyeste boligen er det kun spotter innfelt i taket i gangen, og da i en stripe bortover fra inngangsdøren. Heldigvis. Hadde stuen vært pepret med spotter hadde jeg ikke sett en gang til på den. Badene har også spotter, men der er det jo nærmest obligatorisk. Anonymkode: 65be0...0ac 1
Tjoheiii Skrevet 31. oktober 2023 #27 Skrevet 31. oktober 2023 Tror nok spotter har kommet for å bli det er jo veldig praktisk! Men jeg kombinerer det med taklamper (f. eks over spisebordet) og telys for å gi et lunere uttrykk, så er de omtrent alltid dimmet ned på nederste nivå😅 synes ikke flombelysning av spotter er særlig fint 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #28 Skrevet 31. oktober 2023 Vel, nå spørs det jo hva man legger i "in" og "ut". Noe kan være veldig populært og finnes i alle stuer og på den måten karakteriseres som in, men motsatt kan jo det som er veldig mainstream ofte også være veldig ut.. Spotter er litt sånn for meg. En trend, men ikke trendy, på en måte. For meg er spotter ut nå, og det var også ut i 2014. Det har alltid vært stygt og harry. Når det er sagt, når de er få og diskrete så er det jo bare lys, på en måte. Jeg har det på badet. Hadde ikke valgt det selv, samtidig så er det ikke noe som plager meg. Men leiligheter som har senkret taket i stua for og pepre det med downlights.. det er dritstygt. Jeg har vært på boligjakt noen ganger i mitt liv og unngår aktivt leiligheter med det, for det må jeg bruker penger på å fjerne, det kan jeg faktisk ikke leve med. Og så så mange fine lamper du kunne fått til den prisen da, eller andre interessante måter å lyssette et rom på. Anonymkode: 10b47...dfa 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #29 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (På 27.10.2023 den 14.06): Mange her som synes spot på skinner er grusomme. Men det må velges med omhu. Om man peprer hele oppholdsrom med spotskinner blir det stygt. Jeg ser feks mange fyller på med spotskinner i både stue og kjøkkenkrok der det er åpen løsning. Det blir feil og stygt. Spotskinner egner seg best på kjøkken og gang. Og så kan man kombinere med bord- og gulvlamper i stue. Spotskinner over sofaen foran tv er stygt. Dessuten trenger man ikke sterkt lys men mer dempet belysning her. Fordelen med spotskinner er definitivt å skjule stygge ledninger som feks klassiske taklamper fører med seg. Anonymkode: 331a9...467 Trenger du aldri å ha godt arbeidslys for eksempel i stua ved TVen? Ikke når man koser seg for kvelden, men når man vasker, installerer den nye PlayStation, henger opp en hylle eller har mistet noe under sofaen. Generelt syns jeg sånne bemerkninger som over er skikkelige rare. Ser mange kommer med lignende her. Lys bør kunne varieres etter behov. Rolig slappe av lys, forskjellig lys til TV-titting og boklesing, arbeidslys, gulvvask midtvinters og så videre. Vil sikkert komme som et sjokk på mange men selv om man har spotter må de ikke være på eller på maks hele tiden. Går an å skru dem av/ned når det er ønskelig. Går også an å ha andre taklamper i tillegg til spotter. Anonymkode: 880e6...a30 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2023 #30 Skrevet 2. november 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Trenger du aldri å ha godt arbeidslys for eksempel i stua ved TVen? Ikke når man koser seg for kvelden, men når man vasker, installerer den nye PlayStation, henger opp en hylle eller har mistet noe under sofaen. Generelt syns jeg sånne bemerkninger som over er skikkelige rare. Ser mange kommer med lignende her. Lys bør kunne varieres etter behov. Rolig slappe av lys, forskjellig lys til TV-titting og boklesing, arbeidslys, gulvvask midtvinters og så videre. Vil sikkert komme som et sjokk på mange men selv om man har spotter må de ikke være på eller på maks hele tiden. Går an å skru dem av/ned når det er ønskelig. Går også an å ha andre taklamper i tillegg til spotter. Anonymkode: 880e6...a30 En bra gulv- eller bordlampe gjør fint den jobben. Det er ikke det at spotskinner kan dimmes for å gjøre lyset mer behagelig jeg snakker om. Snakker om hvor stygt det ser ut med skinner m/spotter i taket når også lyset er av. Gang og kjøkkenkrok er fint. Men spotskinner i øvrige del av stua er stygt og overkill. Da er det bedre med innfeldte spotter. Anonymkode: 331a9...467
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #31 Skrevet 3. november 2023 Vi har downlights i stue, kjøkken og gang, og er veldig fornøyd med det. Kunne ikke brydd meg mindre om hva andre måtte mene. Samme tenker jeg om møbler, gardiner og ALT ANNET som vi har i huset. Så lenge vi liker det, funker det. Anonymkode: 09595...5ed 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2023 #32 Skrevet 3. november 2023 Nei, du tar ikke feil! Spotter i taket var veldig populært for noen år siden, men nå ser vi at det er en trend som har avtatt litt. Mote og trender endrer seg over tid, og det er alltid nye og spennende designideer som kommer frem. Det betyr ikke at spotter er helt "ut", men det er kanskje ikke like vanlig som det var før. Det viktigste er å velge en belysningsløsning som passer din personlige stil og behov. Så hvis du liker spotter, er det fortsatt helt greit å ha dem i taket ditt! Anonymkode: fb59d...a7b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå