AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #1 Skrevet 24. oktober 2023 Jeg føler alle som bygde eller oppgraderte bolig for noen år siden skulle ha spotter innfelt i taket. Men er dette litt "ut" igjen alt? Jeg føler det er litt 2014, og ikke noe som gjøres like mye nå lenger. Eller tar jeg feil? Anonymkode: 794b6...9e7 5
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #2 Skrevet 24. oktober 2023 Da tror jeg du tar feil. Å pepre taket fullt av spotter er ut, men å ha spotter på nøye utvalgte steder er ikke ut. Gjerne i kombinasjon med andre typer lamper. Anonymkode: 6b961...fb9 8 5
Amossa Skrevet 24. oktober 2023 #3 Skrevet 24. oktober 2023 Innfelte spotter er "ut". Det er ofte smart å ikke hoppe på trender som gjør inngrep på huset. Noen bekjente felte inn spotter i vinduskarmene i stua. Nå er de i full gang med å skifte til vanlige karmer. 7
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #4 Skrevet 24. oktober 2023 Spotter på kjøkken, bad, og gang er fortsatt populært. Anonymkode: 4348e...554 2 1
Bombasi Skrevet 24. oktober 2023 #5 Skrevet 24. oktober 2023 Tror det er en trend som i mer eller mindre grad har kommet for å bli alt etter smak og behag. For det fungerer som både pyntebelysning og vanlig belysning, med god lysspredning. Til syvende og sist bør du tenke på "lysofæren" i dine omgivelser når du tenker belysning. Og hvis spotter fungerer til å skape en god lysofære for deg og rommene dine, så skal du ikke tenke på hva som er trendy eller ikke. Tenker jeg. 5 1
aksase Skrevet 24. oktober 2023 #6 Skrevet 24. oktober 2023 Det gjør du som du vil. Her har vi innfelte spotter i kjøkkentaket og vi er sånn passe fornøyd. De gir mange skygger og dårlig lysdekning, med mindre du har veldig mange av dem. Skal du ha godt arbeidslys, velg større lysarmaturer som sprer lyset mye mer, og ikke er spotter som bare lyser opp et begrenset område. 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #7 Skrevet 24. oktober 2023 Det er ikke ut, men det er heller ikke en motegreie lenger. Spotter inngår nå som en del av en fornuftig "belysningsplan" kombinert med andre lamper, og er ikke noe folk lenger setter inn overalt fordi det er in. Men brukt fornuftig gir det godt lys med god spredning. Hos meg er det feks åtte takspotter på badet, som gir veldig bra lysspredning i rommet. Ulempen er at det blir mange pærer å skifte (synes ikke lyspærene holder det lovede antall timer, hverken her eller i forrige bolig jeg hadde). Velg det du syns er finest, og pass på at du får nok lys overalt hvor det trengs/ønskes godt lys! Bad, kjøkken, gang er eksempler på det. I stua er jeg mer glad i stemningslys og vil gjerne ikke ha "flomlys" uansett. Anonymkode: 5e310...b9d 1 3
Hmmmmmm Skrevet 24. oktober 2023 #8 Skrevet 24. oktober 2023 Jeg har nybygg med spottere i taket. Elsker det, smart hus med kaldt og varmt lys. 1
Hmmmmmm Skrevet 24. oktober 2023 #9 Skrevet 24. oktober 2023 Hmmmmmm skrev (Akkurat nå): Jeg har nybygg med spottere i taket. Elsker det, smart hus med kaldt og varmt lys. Det er forresten led lys. Ikke pærer som skiftes ut ofte. 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #10 Skrevet 24. oktober 2023 Innfelte spotter har jo den ulempen at den dagen den ene slutter å fungere, må du finne lik spott, og finner du ikke det, må du bytte alle. Med visshet om det skjønner jeg ikke at noen velger slike spotter andre plasser enn I kjelleren, og da pga takhøyde. Spottskinner er mer praktiske, mye billigere, like bra lys, led, og du kan få smart belysning ganske billig. Anonymkode: e7a8d...de0 1 1
newman01 Skrevet 25. oktober 2023 #11 Skrevet 25. oktober 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: nnfelte spotter har jo den ulempen at den dagen den ene slutter å fungere, må du finne lik spott, og finner du ikke det, må du bytte alle. Med visshet om det skjønner jeg ikke at noen velger slike spotter andre plasser enn I kjelleren, og da pga takhøyde. "Må" er en sannhet med litt modifikasjon. Teknisk sett spiller det ingen rolle om én pære er litt annerledes. De har individuell driver, så så lenge den har samme tekniske spesifikasjoner vil den lyse likt. Kan være at utseende er litt annerledes, men hvor stor variasjon kan det være på rund hvit spot med varm farge? 2 1
Elle Melle Skrevet 25. oktober 2023 #12 Skrevet 25. oktober 2023 Det er forskjell på gammeldagse og brannfarlige spotter montert i etterkant og et nytt tak med passe mengde lite synlige spotter med moderne ledpærer. Sistnevnte gir fornuftig og lite påtrengende almennbelysning slik at man ikke trenger stygge taklamper i små rom. 3
Motelvibes Skrevet 25. oktober 2023 #13 Skrevet 25. oktober 2023 Glorer og blender og fordyrende for forbruker, sånn at diverse firma tjener ekstra penger. 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #14 Skrevet 25. oktober 2023 Spotskinner som er "in" nå. Gir også flere muligheter med endring av lysretning og legge til/fjerne spotter. Innfelte spotter er du låst til en løsning. Synes innfelte spotter enger seg best på bad og i andre rom med høy takhøyde. Anonymkode: 331a9...467 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #15 Skrevet 25. oktober 2023 For det første. Drit i hva som er in eller ut og gjør det du har lyst på. Tross alt du som skal bo der. Spotter er nok kommet for å bli. De er nemlig ekstremt fleksible og praktiske. De hadde en periode hvor de ble satt opp "overalt" og brukt som hovedlyskilde og ikke rart mange fikk nok. Blendende glorete halogenspots over sofaen får meg fortsatt til å grøsse. Men etter å ha vært gjennom den obligatoriske fy-perioden (med tilsvarende dårlig opplyste hus som man dessverre ser en del av nå) syns jeg de har funnet et god plass som supplement i god belysning. Som tillegg til annen belysning kan de gjøre seg veldig godt ved å kunne gi mye arbeidslys og dust stemningslys sammen med andre lamper. Mine råd. 1. Tenk gjennom plassering av spotter. De må være mange nok så ikke man får flekk-belysning. Plass for tydelige reflekser på vegger. Hvordan skal lyset fungere både dempet, ikke blende når man sitter, når det vaskes hus en mørk desemberkveld, en høstmørk dag og i sommersol? Hvor trengs ekstra arbeidslys? Er det kroker som ikke lyses opp av andre lamper? 2. Ikke gå på kompromiss med kvalitet. Billige spotter er ikke verdt det. De må kunne dempes og fargejusteres og gjerne styres individuelt. Anbefaler å velge noen som kan kommunisere med annen smartbelysning så det bare trengs ett trykk på knappen for å sette i kose-modus eller finne forsvunnen øredobb-modus. Anonymkode: 880e6...a30 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #16 Skrevet 25. oktober 2023 Vi har spotter på stua, ett soverom, bad, toalett og gangen. 20 spotter bare på stua alene. Det er en litt eldre type led som var montert da vi kjøpte leiligheten. Så langt har vi ikke måtte bytte en eneste en på over tre år. De lyser veldig bra uten noe særlig problem med snåle skygger men jeg synes de er stygge i seg selv. Det er den typiske sølvfarga typen man i ser godt i et hvitt tak. Man slipper å ha lamper i tilegg her, men man mister også muligheten når det er så mange spotter i taket, jeg savner å kunne lyssette de delene av stua jeg selv ønsker for eksempel. Anonymkode: 36617...54a 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #17 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har spotter på stua, ett soverom, bad, toalett og gangen. 20 spotter bare på stua alene. Det er en litt eldre type led som var montert da vi kjøpte leiligheten. Så langt har vi ikke måtte bytte en eneste en på over tre år. De lyser veldig bra uten noe særlig problem med snåle skygger men jeg synes de er stygge i seg selv. Det er den typiske sølvfarga typen man i ser godt i et hvitt tak. Man slipper å ha lamper i tilegg her, men man mister også muligheten når det er så mange spotter i taket, jeg savner å kunne lyssette de delene av stua jeg selv ønsker for eksempel. Anonymkode: 36617...54a Går det an å bytte til for eksempel Phillips Hue-spotter? Så kan du styre dem individuelt. Obs Hue er litt lengre enn andre så ikke alle som kan. Anonymkode: 880e6...a30
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #18 Skrevet 25. oktober 2023 aksase skrev (14 timer siden): Det gjør du som du vil. Her har vi innfelte spotter i kjøkkentaket og vi er sånn passe fornøyd. De gir mange skygger og dårlig lysdekning, med mindre du har veldig mange av dem. Skal du ha godt arbeidslys, velg større lysarmaturer som sprer lyset mye mer, og ikke er spotter som bare lyser opp et begrenset område. Litt enig, men vi har innfelte spotter noen steder, og spotter på skinner andre steder. Spottene på skinnene er helt grusomme; enten blir det skygge eller så blender de. Hvis ikke så gir det lys i tak og ikke slik vi ønsker. De innfelte spottene føler jeg ikke mye skygge av. Ønsker derimot sterkere pærer. Anonymkode: 16b9e...4a6 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #19 Skrevet 25. oktober 2023 13 hours ago, AnonymBruker said: Innfelte spotter har jo den ulempen at den dagen den ene slutter å fungere, må du finne lik spott, og finner du ikke det, må du bytte alle. Med visshet om det skjønner jeg ikke at noen velger slike spotter andre plasser enn I kjelleren, og da pga takhøyde. Spottskinner er mer praktiske, mye billigere, like bra lys, led, og du kan få smart belysning ganske billig. Anonymkode: e7a8d...de0 Det er en ulempe som du sier, men spottskinner er etter min mening veldig stygt så jeg hadde aldri gått for løsningen du skisserer. Anonymkode: 9749a...8dc 5
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #20 Skrevet 25. oktober 2023 Godt planlagte spotter av god kvalitet har kommet for å bli, tror jeg. "Utstrakt bruk av downlights", som var et salgsargument i Finn-annonser for noen år siden, og gjerne bestod av tak "pepret" med en stjernehimmel av billige downlights tror jeg er ut. Anonymkode: a4dd7...bf8 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå