AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #41 Skrevet 24. oktober 2023 visp skrev (1 minutt siden): Før i tiden hadde man gjerne manko på mat og det var ensidig mat (det var neppe alltid givende for babyen i magen). Rene kilder? Menneskeheten har overlevd sult og katastrofer. Det virker som dere tror at barnet i magen er fryktelig skrøpelig. Det er virkelig ikke det. Fokuset rundt dette har blitt sykelig, og resultatet er det mest skadelig av alt: stress og uro. Stresser ikke i det hele tatt, jeg. Jeg har valgt å kutte lettbrus, just in case, men jeg tar fortsatt én kopp kaffe om dagen og koser meg med det Aspartam er mindre forsket på enn koffein når det kommer til graviditet og da vil jeg avstå Anonymkode: 46e6e...2ef 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #42 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Det er 33 mg koffein i en boks (330 ml) cola zero, så du kan drikke et par bokser og være godt innenfor anbefalingene for koffein Anonymkode: 44b6f...f00 Selv om dette er ok i anbefalinger så er det mye info og forskning som viser at det ikke er bra for barnet i magen. Det er ikke behagelig for den lille. Kuttet ut all koffein selv. Anonymkode: eba94...c86 1
visp Skrevet 24. oktober 2023 #43 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Stresser ikke i det hele tatt, jeg. Jeg har valgt å kutte lettbrus, just in case, men jeg tar fortsatt én kopp kaffe om dagen og koser meg med det Aspartam er mindre forsket på enn koffein når det kommer til graviditet og da vil jeg avstå Anonymkode: 46e6e...2ef Nei, men du stresser jo ts med å fokusere på aspartamen. De mengdene ts spør om er nok fullstendig uproblematisk. Og angående før i tiden.... da gikk man stort sett gravid store deler av voksenlivet. Det sier seg selv at man ikke kunne leve som i et glassmonter som man på en måte gjør i dag. 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #44 Skrevet 24. oktober 2023 visp skrev (Akkurat nå): Nei, men du stresser jo ts med å fokusere på aspartamen. De mengdene ts spør om er nok fullstendig uproblematisk. Og angående før i tiden.... da gikk man stort sett gravid store deler av voksenlivet. Det sier seg selv at man ikke kunne leve som i et glassmonter som man på en måte gjør i dag. ❤️ TS Anonymkode: 9d923...af6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #45 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Jeg er av typen som er helt avhengig av cola zero og drikker dette hver dag. Jeg har dessverre ikke fått avsmak nå som jeg er gravid. Jeg synes derimot det er vanskelig å finne info om mengde koffein og hvor mye cola zero jeg kan drikke for å holde meg innenfor anbefalingene av koffeininntak i graviditet? Drikker ikke kaffe eller annen drikke med koffeininnhold. Ps er ikke interessert i debatt om aspartam/ kunstig søtning osv. Anonymkode: 9d923...af6 Det du kan få problemer med etterhvert er kullsyre om du vil amme. Barnet kan få mye luft i magen av kullsyre. Jeg ville prøvd å gå over til litt kaffe for å kompensere koffeinet Anonymkode: aee31...fc4 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #46 Skrevet 24. oktober 2023 visp skrev (1 minutt siden): Nei, men du stresser jo ts med å fokusere på aspartamen. De mengdene ts spør om er nok fullstendig uproblematisk. Og angående før i tiden.... da gikk man stort sett gravid store deler av voksenlivet. Det sier seg selv at man ikke kunne leve som i et glassmonter som man på en måte gjør i dag. Du tenker en liter lettbrus om dagen er uproblematisk? Anonymkode: 46e6e...2ef 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #47 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det du kan få problemer med etterhvert er kullsyre om du vil amme. Barnet kan få mye luft i magen av kullsyre. Jeg ville prøvd å gå over til litt kaffe for å kompensere koffeinet Anonymkode: aee31...fc4 Fullammet forrige baby uten problemer og han reagerte aldri på kullsyre og hadde ingen problemer med magen. Men babyer er jo forskjellige, så det kan jo være neste baby reagerer mer på dette. TS Anonymkode: 9d923...af6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #48 Skrevet 24. oktober 2023 visp skrev (10 minutter siden): Før i tiden hadde man gjerne manko på mat og det var ensidig mat (det var neppe alltid givende for babyen i magen). Rene kilder? Menneskeheten har overlevd sult og katastrofer. Det virker som dere tror at barnet i magen er fryktelig skrøpelig. Det er virkelig ikke det. Fokuset rundt dette har blitt sykelig, og resultatet er det mest skadelig av alt: stress og uro. Folk har mye mer livsstilssykdommer i dag pga alt det rare vi mennesker får i oss i dag. Kunstig søtning(KUNSTIG), e-stoffer, ultraprossessert mat. Og mange er avhengig av store mengder koffein(jobbspeed). Tenker at det ikke er rart at man blir mer bevisst på dette når man er gravid og baby har best av ren og næringsrik mat. Anonymkode: eba94...c86 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #49 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du tenker en liter lettbrus om dagen er uproblematisk? Anonymkode: 46e6e...2ef Og igjen, beklager ts hvis du ikke mente en liter om dagen. Det virket sånn ut i fra det du har skrevet Anonymkode: 46e6e...2ef
visp Skrevet 24. oktober 2023 #50 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Folk har mye mer livsstilssykdommer i dag pga alt det rare vi mennesker får i oss i dag. Kunstig søtning(KUNSTIG), e-stoffer, ultraprossessert mat. Og mange er avhengig av store mengder koffein(jobbspeed). Tenker at det ikke er rart at man blir mer bevisst på dette når man er gravid og baby har best av ren og næringsrik mat. Anonymkode: eba94...c86 Jeg sier igjen; stresset rundt å gjøre feil med alt man inntar er mer skadelig enn det lille man faktisk inntar (i ts sitt tilfelle).
visp Skrevet 24. oktober 2023 #51 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du tenker en liter lettbrus om dagen er uproblematisk? Anonymkode: 46e6e...2ef Nå drikker ikke jeg brus i det hele tatt, men jeg ser ikke problemet med at ts drikker noen glass om dagen.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #52 Skrevet 24. oktober 2023 Jeg drakk en halv liter cola zero daglig i alle tre svangerskap. Null problem. Det eneste jeg har lest i ettertid er at det er en litt større sjanse for for tidlig fødsel, men da skal man drikke veldig mye lettbrus, mye mer enn noe normalt menneske drikker. Alle mine tre er født i dagene rundt termindato, normalvektige og helt normale fødsler og de er nå alle normale, slanke og friske tenåringer. Det må virkelig bli slutt på den hysterien rundt omkring og slutt på å være gravidpoliti. Det er helt sykt å påstå at man tar sjanser med barnet sitt ved å drikke lettbrus som gravid. Anonymkode: 1e8e7...b37 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #53 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Såvisst kan jeg det "Hvordan kunstig søtstoff påvirker tidlig utvikling, er lite undersøkt, men en ny studie fra mai 2020, Nonnutritive sweetener consumption during pregnancy, adiposity, and adipocyte differentiation in offspring: evidence from humans, mice and cells, viser at inntak av lettbrus med kunstig søtstoff under svangerskapet, ser ut til å øke risikoen for at barnet blir overvektig. I tre år fulgte forskerne utviklingen til barn født av mødre som drakk lettbrus under graviditeten. De foretok samtidig studier på mus – vurderte kroppsvekt, fettvev, genuttrykk, glukose og insulintoleranse hos avkommet ved 12 ukers alder. Hos mus, særlig hannkjønn, så de forhøyet kroppsvekt, fett og insulinresistens. Det var det 47 % økning i kroppsfett ved inntak av apsartam, og 15 % økning i kroppsfett ved inntak av sukralose. Forskerne konkluderte med at studien var nytt bevis for at gravide som får i seg aspartam, fra for eksempel Pepsi Max og Cola Light, øker risikoen for at babyen for forstyrrelser i metabolismen og bli overvektig senere i livet" Anonymkode: 46e6e...2ef Nå vet vi jo ikke langtidseffekter, så prøv å begrense inntaket. Jeg drakk 1 boks ca. Hver dag i graviditeten, spiste en del annet med kunstig søtning også for å selv begrense vektøkningen noe. Baby har lagt under kurven/helt på kurven hele veien vektmessig siden fødsel ( altså gjennomsnittlig, noen målinger litt under). Er nå et halvt år. Anonymkode: dad7c...bff
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #54 Skrevet 24. oktober 2023 Det første legen sa til meg da jeg var på første svangerskapsoppfølging var: "nå skal du leve så normalt som mulig. Ikke gå inn for å forandre masse på matveien og livsstil nå. De friskeste babyene får de som ikke stresser seg i hjel under graviditeten. Bare unngå alkohol og tobakk, så går dette veldig, veldig bra". Videreformidler den til deg. Det skal nok en del til før du når noe tak på koffeinet, men basert på det med boksene tidligere i tråden, så er det litt under en halv 1.5 litersflaske om dagen 😊 Anonymkode: cce4b...f43 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #55 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det du kan få problemer med etterhvert er kullsyre om du vil amme. Barnet kan få mye luft i magen av kullsyre. Jeg ville prøvd å gå over til litt kaffe for å kompensere koffeinet Anonymkode: aee31...fc4 Kullsyre i morsmelken? 😂😂 Anonymkode: 13b59...9f6 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #56 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vær fortsatt obs på aspartam da 😕 Anonymkode: 46e6e...2ef Ingen retningslinjer på aspartam. Ts forhold deg til det Helse-Norge og jordmor anbefaler. Anonymkode: 4ce75...e70
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #57 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fullammet forrige baby uten problemer og han reagerte aldri på kullsyre og hadde ingen problemer med magen. Men babyer er jo forskjellige, så det kan jo være neste baby reagerer mer på dette. TS Anonymkode: 9d923...af6 Det er en myte at de reagerer på kullsyre og brus. Anonymkode: 4ce75...e70
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #58 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Selv om dette er ok i anbefalinger så er det mye info og forskning som viser at det ikke er bra for barnet i magen. Det er ikke behagelig for den lille. Kuttet ut all koffein selv. Anonymkode: eba94...c86 Anbefalinger er to kopper kaffe eller tilsvarende i koffeinmengde pr dag. Og det kan TS trygt ha i seg. Igjen, bruk Helse-Norge sine anbefalinger! Anonymkode: 4ce75...e70
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #59 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Før i tiden var ikke ingrediensene bi spiste så farlige de var stort sett fra rene kilder. Nå er det en god del mer ultraprosessert ute og går Anonymkode: 46e6e...2ef Alt var bedre før! Spesielt når det var kokain i colaen 😅 Anonymkode: 406c5...30f 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #60 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det du kan få problemer med etterhvert er kullsyre om du vil amme. Barnet kan få mye luft i magen av kullsyre. Jeg ville prøvd å gå over til litt kaffe for å kompensere koffeinet Anonymkode: aee31...fc4 Du skriver jo bare nonsens! Kullsyre går overhodet ikke over i morsmelk, slutt å spre misinformasjon til potensielt sårbare gravide/mødre. Anonymkode: 2cc61...568
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå