Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er av typen som er helt avhengig av cola zero og drikker dette hver dag. Jeg har dessverre ikke fått avsmak nå som jeg er gravid. Jeg synes derimot det er vanskelig å finne info om mengde koffein og hvor mye cola zero jeg kan drikke for å holde meg innenfor anbefalingene av koffeininntak i graviditet? Drikker ikke kaffe eller annen drikke med koffeininnhold. Ps er ikke interessert i debatt om aspartam/ kunstig søtning osv.

Anonymkode: 9d923...af6

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1721564-cola-zero-avhengig-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei! Jeg er av typen som er helt avhengig av cola zero og drikker dette hver dag. Jeg har dessverre ikke fått avsmak nå som jeg er gravid. Jeg synes derimot det er vanskelig å finne info om mengde koffein og hvor mye cola zero jeg kan drikke for å holde meg innenfor anbefalingene av koffeininntak i graviditet? Drikker ikke kaffe eller annen drikke med koffeininnhold. Ps er ikke interessert i debatt om aspartam/ kunstig søtning osv.

Jeg kutta helt lettbrus på grunn av aspartam innholdet egentlig. Det er for mye usikkerhet rundt det

Hvis det bare er koffeinen du er redd for så skal det nok gå fint å drikke

Anonymkode: 46e6e...2ef

• Liker 3
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er 33 mg koffein i en boks (330 ml) cola zero, så du kan drikke et par bokser og være godt innenfor anbefalingene for koffein :) 

Anonymkode: 44b6f...f00

Tusen takk for svar! Noen gode matematikere her som klarer å oversette dette til liter/ stor flaske?🤭

TS

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tusen takk for svar! Noen gode matematikere her som klarer å oversette dette til liter/ stor flaske?🤭

TS

Vær fortsatt obs på aspartam da  :/

• Liker 1
  • Nyttig 2

Kan du ikke forresten kjøpe den brune colaen? Den er jo sukkerfri/diett og uten koffein. Eller så kan du drikke opp til max anbefalt nivå og så gå over til den resten av dagen. 

Men nå er jeg nysgjerrig, siden du lurer på hvor mye mg i 1.5 liter, drikker du en hel sånn flaske om dagen? 😁

Anonymkode: bdb09...8b1

• Liker 1
Hmmm1 skrev (1 minutt siden):

Kan du forklare hva som er farlig med aspartam?

Såvisst kan jeg det

"Hvordan kunstig søtstoff påvirker tidlig utvikling, er lite undersøkt, men en ny studie fra mai 2020, Nonnutritive sweetener consumption during pregnancy, adiposity, and adipocyte differentiation in offspring: evidence from humans, mice and cells, viser at inntak av lettbrus med kunstig søtstoff under svangerskapet, ser ut til å øke risikoen for at barnet blir overvektig. I tre år fulgte forskerne utviklingen til barn født av mødre som drakk lettbrus under graviditeten. De foretok samtidig studier på mus – vurderte kroppsvekt, fettvev, genuttrykk, glukose og insulintoleranse hos avkommet ved 12 ukers alder. Hos mus, særlig hannkjønn, så de forhøyet kroppsvekt, fett og insulinresistens. Det var det 47 % økning i kroppsfett ved inntak av apsartam, og 15 % økning i kroppsfett ved inntak av sukralose. Forskerne konkluderte med at studien var nytt bevis for at gravide som får i seg aspartam, fra for eksempel Pepsi Max og Cola Light, øker risikoen for at babyen for forstyrrelser i metabolismen og bli overvektig senere i livet"

• Liker 2
  • Nyttig 3

Kan du ikke forresten kjøpe den brune colaen? Den er jo sukkerfri/diett og uten koffein. Eller så kan du drikke opp til max anbefalt nivå og så gå over til den resten av dagen. 

Men nå er jeg nysgjerrig, siden du lurer på hvor mye mg i 1.5 liter, drikker du en hel sånn flaske om dagen? 😁

Ja, det skjer fort til vanlig, men prøver å begrense meg nå som jeg er gravid. Har prøvd saft, men det er ikke helt det samme. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vær fortsatt obs på aspartam da  😕

Litt morsomt da jeg spesifikt nevnte i HI at jeg ikke var interesser i debatt angående aspartam/ kunstig søtning.

Jeg har et barn fra før og drakk også cola zero da jeg var gravid sist, men husker ikke helt hvir mye jeg kunne drikke, derfor jeg spør.

TS

• Liker 4

Såvisst kan jeg det

"Hvordan kunstig søtstoff påvirker tidlig utvikling, er lite undersøkt, men en ny studie fra mai 2020, Nonnutritive sweetener consumption during pregnancy, adiposity, and adipocyte differentiation in offspring: evidence from humans, mice and cells, viser at inntak av lettbrus med kunstig søtstoff under svangerskapet, ser ut til å øke risikoen for at barnet blir overvektig. I tre år fulgte forskerne utviklingen til barn født av mødre som drakk lettbrus under graviditeten. De foretok samtidig studier på mus – vurderte kroppsvekt, fettvev, genuttrykk, glukose og insulintoleranse hos avkommet ved 12 ukers alder. Hos mus, særlig hannkjønn, så de forhøyet kroppsvekt, fett og insulinresistens. Det var det 47 % økning i kroppsfett ved inntak av apsartam, og 15 % økning i kroppsfett ved inntak av sukralose. Forskerne konkluderte med at studien var nytt bevis for at gravide som får i seg aspartam, fra for eksempel Pepsi Max og Cola Light, øker risikoen for at babyen for forstyrrelser i metabolismen og bli overvektig senere i livet"

Tenker at du ikke har noe problem med å linke denne studien?

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det skjer fort til vanlig, men prøver å begrense meg nå som jeg er gravid. Har prøvd saft, men det er ikke helt det samme. 

Litt morsomt da jeg spesifikt nevnte i HI at jeg ikke var interesser i debatt angående aspartam/ kunstig søtning.

Jeg har et barn fra før og drakk også cola zero da jeg var gravid sist, men husker ikke helt hvir mye jeg kunne drikke, derfor jeg spør.

TS

Hehe, jeg så ikke den delen. Beklager 

Men jeg synes det er ganske spesielt å ignorere det. Da kan du vel også bare ignorere koffein restriksjonene :)

• Liker 2
  • Nyttig 1
Hmmm1 skrev (Akkurat nå):

TS igjen, har som sagt et barn fra før og dette barnet har i alle fall ingen problem med overvekt selv om jeg drakk mye cola zero forrige svangerskap..

• Liker 3

Du sier "helt avhengig" som om det er noe du ikke kan gjøre noe med, men det er det jo. Og det burde du, for når du beskriver det som en avhengighet så er det jo en uvane. Det er ingen ingredienser i Coca Cola som skulle tilsi at du får abstinenser om du slutter, siden en lites brus inneholder cirka like mye koffein som en kopp kaffe.

Så hvorfor ikke bare benytte anledningen til å slutte? Du får bedre helse og bedre økonomi på kjøpet.

Anonymkode: b1c13...2a6

• Liker 1
Annonse
Hmmm1 skrev (Akkurat nå):

Men i alle. Jeg var på en annen side som ikke inneholdt link så jeg bare kopierte det. Du kan jo bare kopiere navnet på studien der

Ts ville uansett ikke ha noe om aspartam i tråden sin, så du får klare å finne den selv

• Liker 2

Hehe, jeg så ikke den delen. Beklager 

Men jeg synes det er ganske spesielt å ignorere det. Da kan du vel også bare ignorere koffein restriksjonene :)

Jeg velger å følge Helsedirektoratet sine råd. De har spesifikke råd angående koffein innhold, derfor vil jeg ikke ignorere dette. Særlig da jeg har opplevd MA før og for mye koffein kan være knyttet til fare for SA. Derimot har ikke Helsedirektoratet funnet grunn til å fraråde aspartam under svangerskap. 

TS

IMG_6218.jpeg

• Liker 2
Hmmm1 skrev (2 minutter siden):

Kan du forklare hva som er farlig med aspartam?

For en frisk person (ikke gravid) er det vel ikke farlig i seg selv. Men som gravid bør man være litt forsiktig, fordi det kan fremskynde fødselen og føre til prematur fødsel.. I tillegg kan det føre til overvekt og forstyrrelser i tarmen (som igjen også kan føre til overvekt). 
Er en grunn for at søtningsstoffer er det første man blir frarådet å ha i seg hvis man har tarmsykdommer. 

Anonymkode: 13b59...9f6

• Liker 2
  • Nyttig 1
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Men i alle. Jeg var på en annen side som ikke inneholdt link så jeg bare kopierte det. Du kan jo bare kopiere navnet på studien der

Ts ville uansett ikke ha noe om aspartam i tråden sin, så du får klare å finne den selv

Er vel en grei etikette å inkludere kilder ved deling av research. 

Så har du jo også introdusert aspartam-emne inn i denne tråden allerede. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...