Gå til innhold

Kommer jeg til å få det bedre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter så med angst. Noen ganger kommer en panikk som bare tar meg. Jeg begynner å hyperventilere, det kommer helt ut av det blå. jeg blir grepet av en enorm redsel og får følelsen av at jeg skal dø. Jeg har slitt med angst lenge nå. Men er på venteliste til å få hjelp og har en person jeg kan snakke med i mellomtiden. 

Men jeg blir så veldig redd når panikken kommer. Jeg hyperventilerer også hender det at jeg ikke klarer å puste. Jeg kan holde pusten i flere sekunder. Jeg blir så redd. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Det føles ut som at det ikke skal bli noe bedre. Jeg er så redd. 

Vil det noen gang få det bedre?

Anonymkode: 6d4a5...6da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trener du? 

Det fysiske og psykiske henger sammen, så mens du venter kan du idllefall begynne å komme deg ut på tur, gjøre yoga til youtube video og ta noen styrkeøvelser hjemme.

Anonymkode: 600c4...b53

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Trener du? 

Det fysiske og psykiske henger sammen, så mens du venter kan du idllefall begynne å komme deg ut på tur, gjøre yoga til youtube video og ta noen styrkeøvelser hjemme.

Anonymkode: 600c4...b53

Ja, jeg trener. Både jogger og er aktiv ute regelmessig, men opplever likevel at jeg bli verre. 
Ts 

Anonymkode: 6d4a5...6da

Skrevet

Jeg tror det er viktig at du klarer å tenke «ok, dette vet jeg hva er» når du kjenner det kommer. Finn deg en trygg plass du kan sette deg ned, kanskje lukk øynene og fokuser på å puste så jevnt du klarer. For du vet hva det er, det er ikke egentlig farlig selv om det kjennes sånn ut, og du vet at det kommer til å gå over denne gangen også.

Klem!

Anonymkode: 26f89...dee

Skrevet

Hva som har hjulpet for min angst (forebygging like viktig som "reparering")

Daglige gåturer. Frisk luft kombinert med natur og bevegelse er supert

Meditasjon og/eller fokus på pust - flere ganger daglig. Trenger ikke være så lenge hver gang. 

Kosthold. Det er undervurdert hvordan koshold påvirker vår mental helse. Bort med ultraprosessert mat, sukker, brus, osv. Rene råvarer av kjøtt, både fet og hvit fisk, egg, mye grønt, ubehandlede nøtter som valnøtter og mandler, fullkornsprodukter..

Vitaminer og mineraler. For lite av bl.a d vitamin, magnesium, og b-12, kan gi angst som symptom. Lurt å sjekke d vitamin og b-12 med blodprøver, og se om du ligger innenfor normalen, under normalen (og hvor mye normalen), eller godt innenfor. Det anbefales å ligge godt innenfor. 

Anonymkode: cb0d3...cb4

Skrevet

Det blir bedre skal du se!❤️ Så bra at du også etterhvert får hjelp.

Har selv panikkangst periodevis og vet hvor tøft det kan være. Mine tips:

- Husk at angst egentlig er en respons som skal varsle om fare. Den er veldig ubehagelig, men ikke farlig. 

- Når angstalarmen går betyr det ikke at noe er farlig. Det er som om kroppen stiller deg et spm: " er dette farlig eller ikke?". Måten du oppfører/reagerer på, fungerer som svar til angstsystemet og systemet stiller seg inn ut fra dette.

- Hvis du oppfører deg som at angsten er farlig ved å prøve dempe, kontrollere og unngå den, oppfører man seg som at det er en reel fare og angsten din vil forsterke seg over tid.

- Oppsøk det som vekker angsten istedenfor å unngå den

- Når den kommer, ta sjansen på at "det får gå som det går". Ikke tilpass deg eller prøv å dempe den.

- Aksepter at den kommer og la den være. Fake it till u make it!

- Prøv å vær bevisst på kroppsspråket ditt. I stedet for å anspenne deg og signalisere at dette er farlig og ubehagelig, prøv heller å slappe av i hele kroppen.

Håper du får det bedre! Masse god behandling for angst, man må bare jobbe litt selv og tørre å møte den. Go bedring!❤️

Anonymkode: 7afa3...3f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...