Gå til innhold

Dere som har barn som er utredet for ADHD. Måtte dere uttale dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må uttale dere, så tenker jeg om barnets oppførsel osv? 
Dere som er skilt, måtte begge foreldre uttale dere? 

Grunnen til at jeg lurer, er at min mann har en datter på 17 år. 
Uten at han visste om det, ble hun utredet for ADHD. 
Konklusjonen var at hun var redd sin far og dette var grunnen til hennes oppførsel hjemme (altså barndom/ungdomstid mens han fortsatt var gift med moren). 
Dette sa datteren rett ut til han, at det var hans skyld at hun oppførte seg som hun gjorde. Han spurte hva konklusjonen var basert på og hun sa at det var hennes og hennes mor sine uttalelser. Hun har aldri tidligere sagt noe om at hun er redd han eller vist noen form for frykt. 
Han ble dypt fortvilet over at han aldri fikk verken vite at hun ble utredet eller fikk en sjanse til å uttale seg. 
Mor til datteren lagde kvalm for oss i 3,5 år etter han traff meg (Jeg var ikke årsak til bruddet og det gikk over 1,5 år fra de gikk fra hverandre til han traff meg. ). 

Er det ikke vanlig at begge foreldre uttaler seg i slike saker? 
Syntes det er veldig spesielt at en behandler konkluderer bare ved å høre på den ene foreldren. 

Anonymkode: bfa3c...787

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fant ut av det, merkelig at ingen på KG har vært med på utredning av barn/ungdom. 

Skrevet

Det er jo et krav om at man snakker med noen som kan uttale seg om hvordan man var fra tidlig barnealder. Det stort sett løser seg ved at de snakker med en av foreldrene, eller begge om de faktisk klarer å samarbeide såpass - BUP legger sjelden opp til doble samtaler, er gjerne en felles. Også snakker de gjerne med barnehage i tillegg, for å få informasjon fra tidlig barnealder, + evt skole. 

Anonymkode: 3c11e...81b

• Liker 1
Skrevet

Min ble utredet, men siden han var over 16 år så trengte han ikke å involvere faren.

Anonymkode: b63d1...9b8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Min ble utredet, men siden han var over 16 år så trengte han ikke å involvere faren.

Anonymkode: b63d1...9b8

Ok, det visste jeg ikke. 
Takk for svar. 

Skrevet

Hun er helserettslig myndig og behøver ikke involvere foreldrene i noe som helst.

Anonymkode: 520b8...e8d

Skrevet

Utreda min sønn på 11 år . far uttalte seg ikke og prøvde å motsette seg utredningen da han ikke ønsket at sønnen sin skulle bli "stemplet" kun jeg ,fastlegen og to lærere ved skolen hans trengte å uttale oss

Anonymkode: 51606...ac4

Skrevet
On 10/24/2023 at 5:18 PM, AnonymBruker said:

Må uttale dere, så tenker jeg om barnets oppførsel osv? 
Dere som er skilt, måtte begge foreldre uttale dere? 

Grunnen til at jeg lurer, er at min mann har en datter på 17 år. 
Uten at han visste om det, ble hun utredet for ADHD. 
Konklusjonen var at hun var redd sin far og dette var grunnen til hennes oppførsel hjemme (altså barndom/ungdomstid mens han fortsatt var gift med moren). 
Dette sa datteren rett ut til han, at det var hans skyld at hun oppførte seg som hun gjorde. Han spurte hva konklusjonen var basert på og hun sa at det var hennes og hennes mor sine uttalelser. Hun har aldri tidligere sagt noe om at hun er redd han eller vist noen form for frykt. 
Han ble dypt fortvilet over at han aldri fikk verken vite at hun ble utredet eller fikk en sjanse til å uttale seg. 
Mor til datteren lagde kvalm for oss i 3,5 år etter han traff meg (Jeg var ikke årsak til bruddet og det gikk over 1,5 år fra de gikk fra hverandre til han traff meg. ). 

Er det ikke vanlig at begge foreldre uttaler seg i slike saker? 
Syntes det er veldig spesielt at en behandler konkluderer bare ved å høre på den ene foreldren. 

men fikk hun diagnosen adhd eller ble adferden hennes skyldt på far?

Anonymkode: 51606...ac4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...