AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #1 Skrevet 24. oktober 2023 Jeg er kjempestresset for hull og tannkjøtt betennelse osv, jeg hadde mye å fikse opp i, men nå er det ikke noe igjen å gjøre. Det er bare det at jeg har fått en støkk. Er det rart å be om to besøk i året i stedet for en? 😬 Anonymkode: 13ab7...540
Grüner Skrevet 24. oktober 2023 #2 Skrevet 24. oktober 2023 Hvis du oppsøker tannlegen kun fordi du har angst for at det skal være noe, er det litt rart ja. Dyrt blir det også. 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #3 Skrevet 24. oktober 2023 Jeg går 2 ganger i året for forebygging. Men tar kun tannstein og en rask sjekk for hull, tar ikke bilder hver gang. Ta d vitamin, spis mat rik på kalsium og magnesium, puss tenner morgen og kveld, og bruk tanntråd daglig. Dette med tannrens hos tannlegen 1-2 ganger i året, er fantastisk forebygging. Jeg har ikke hatt et hull på 25 år pga det. Anonymkode: 7c00c...48f 3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #4 Skrevet 24. oktober 2023 Jeg har hatt mye trøbbel med tennene, og har bro både oppe og nede, kroner og det som er. Hadde en grusom skoletannlege som ødela mange tenner med noen enorme amalgamfyllinger som sprengte i stykker tennene. Har hørt andre klage på samme tannlege. Resultatet er at jeg må gå to ganger i året til tannlegen for å fange opp hvis det skulle være noe som oppstår Anonymkode: 514f1...948 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #5 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har hatt mye trøbbel med tennene, og har bro både oppe og nede, kroner og det som er. Hadde en grusom skoletannlege som ødela mange tenner med noen enorme amalgamfyllinger som sprengte i stykker tennene. Har hørt andre klage på samme tannlege. Resultatet er at jeg må gå to ganger i året til tannlegen for å fange opp hvis det skulle være noe som oppstår Anonymkode: 514f1...948 Samme her, de borret bort halve tanna når det var et lite hull. Om det i det hele tatt var et reellt hull da, jeg trodde lenge jeg måtte ha utrolig dårlige tenner. Spiste godteri en gang i uka som barn, fikk aldri brus annet enn lørdager, pusset morgen og kveld og skylte med fluor. Likevel hull hver gang jeg var hos skoletannlegen, kjente aldri at jeg hadde vondt. Som voksen har jeg vel knapt hatt et hull, men hva hjelper det når det knapt er tannsubstans igjen der skoletannlegen har gjort sitt😔 Går to ganger i året og har aldri hørt at noen synes det er rart, ihvertfall ikke tannlegen. Anonymkode: c526f...5b4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #6 Skrevet 24. oktober 2023 Tannlege er noe av det jeg liker minst å bruke penger på så for meg er det rart å gå om man ikke har behov. Når det er sagt så har jeg en venninne med noe OCD og hun går hver tredje måned, aldri hatt hull eller tendenser til tannkjøttbetennelse men hun har ikke roen uten. Har man penger og ønsket om det så er det bare å kjøre på tenker jeg. AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har hatt mye trøbbel med tennene, og har bro både oppe og nede, kroner og det som er. Hadde en grusom skoletannlege som ødela mange tenner med noen enorme amalgamfyllinger som sprengte i stykker tennene. Har hørt andre klage på samme tannlege. Resultatet er at jeg må gå to ganger i året til tannlegen for å fange opp hvis det skulle være noe som oppstår Anonymkode: 514f1...948 Høres kjent ut... Selv har jeg ikke noe bro eller no men har nesten rotfylling i hver tann takket være skoletannleger som har vært glad i å bore. Anonymkode: a5c4b...e3a
mompihera Skrevet 24. oktober 2023 #7 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg går 2 ganger i året for forebygging. Men tar kun tannstein og en rask sjekk for hull, tar ikke bilder hver gang. Ta d vitamin, spis mat rik på kalsium og magnesium, puss tenner morgen og kveld, og bruk tanntråd daglig. Dette med tannrens hos tannlegen 1-2 ganger i året, er fantastisk forebygging. Jeg har ikke hatt et hull på 25 år pga det. Anonymkode: 7c00c...48f Det gjør jeg også. Koster vel litt over tusen hver gang. Ikke hatt hull eller andre problemer på mange år:)
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #8 Skrevet 24. oktober 2023 Jeg også, tannlegen anbefaler det. Jeg har ikke hatt hull siden jeg begynte å gå oftere. Jeg får lett tannstein. Anonymkode: 57d42...480
Afixy Skrevet 24. oktober 2023 #9 Skrevet 24. oktober 2023 Er vel anbefalt gå til tannlege sjekk årlig. Har du gode tenner er vel anbefalt hvert 1.5 år sjekk(Slik jeg har fått anbefalt) Tenker det er viktigere med grundig tannpuss morgen og kveld, og tanntråd er viktigere og mer forebyggende enn hyppig tannlegebesøk. Forsking viser også at tannrens ikke har noe for seg egentlig, samt fluor-munnskyllevann. Ikke skyll vekk all tannkrem etter kveldspussen er nok. Men om du absolutt må til hyppig tannlegesjekk finn den en privatpraktiserende, de sier vel neppe nei til en eller flere sjekker årlig da de tjener gode penger på det
Irja Skrevet 24. oktober 2023 #10 Skrevet 24. oktober 2023 Jeg går to ganger i året pga mye tannsten. Tannlegen anbefalte det. Aldri hatt hull i tennene, er 35 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå