AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #1 Skrevet 24. oktober 2023 Hva får dere som jobber i barnehage i klesgodtgjørelse? Skal begynne å jobbe i en liten barnehage, som følger PBL sin tariffavtale, og ser at ikke klesgodtgjørelse har kommet med i kontrakten. Tenkte derfor å høre hva som er vanlig å få i klesgodtgjørelse. Anonymkode: becfe...7b6
Sinsiew Skrevet 24. oktober 2023 #2 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva får dere som jobber i barnehage i klesgodtgjørelse? Skal begynne å jobbe i en liten barnehage, som følger PBL sin tariffavtale, og ser at ikke klesgodtgjørelse har kommet med i kontrakten. Tenkte derfor å høre hva som er vanlig å få i klesgodtgjørelse. Anonymkode: becfe...7b6 Hvorfor skal man ha klesgodtgjørelse i bhg? Mener du for utetøy og slikt?
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #3 Skrevet 24. oktober 2023 Sinsiew skrev (32 minutter siden): Hvorfor skal man ha klesgodtgjørelse i bhg? Mener du for utetøy og slikt? Du tenker virkelig ikke av deg selv, at ørti unger med maling og gørr sliter unødvendig mye på klærne? Anonymkode: 1d9fa...2f6 6
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #4 Skrevet 24. oktober 2023 Just now, AnonymBruker said: Du tenker virkelig ikke av deg selv, at ørti unger med maling og gørr sliter unødvendig mye på klærne? Anonymkode: 1d9fa...2f6 Oi, med et så hyggelig svar til en som nok bare prøver å hjelpe, tenker jeg du kommer langt. Beklager. Anonymkode: 9b99d...333 2 1
Sinsiew Skrevet 24. oktober 2023 #5 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Du tenker virkelig ikke av deg selv, at ørti unger med maling og gørr sliter unødvendig mye på klærne? Anonymkode: 1d9fa...2f6 Nei, det gjør jeg faktisk ikke. Klarer du ikke selv å forstå at man har enkelte produkter som kan beskytte klær mot maling og ulikt gørr? Ellers håper jeg du ikke jobber i bhg med det svaret ditt.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #6 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Oi, med et så hyggelig svar til en som nok bare prøver å hjelpe, tenker jeg du kommer langt. Beklager. Anonymkode: 9b99d...333 Det er ikke ts som har skrevet denne kommenteren Anonymkode: 762ab...f70 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #7 Skrevet 24. oktober 2023 Vi hadde 1200 i året i mange år, for en hel stilling, men den ble heldigvis fordoblet for et år siden. For de som lurer på hvorfor vi trenger det, er fordi vi trenger arbeidstøy for all slags vær, i tillegg til at man naturlig nok vasker inneklær mye mer, da vi er mer utsatt for å bli klint inn med leverpostei, snørr, tårer og det som verre er. Det er jo helt normalt at håndtverkere får dekket dette, i tillegg til svært mange andre yrker og ingen setter spørsmålstegn ved dét. . Jeg ønsker egentlig at vi skulle ha fått arbeidsklær fra arbeidsgiveren, slik som de som jobber i uteseksjonen/ teknisk/ plan og bygg mm har. Her er en liste på hva som henger i min garderobe på jobb, slik at jeg er rustet for arbeidsdagen gjennom året: Vinterdress, turbukse ( foret og uforet) , regnjakke og regnbukse, vinterstøvler, støvler, sko som er gode til å gå på tur i/ være ute i vår/sommer/høst, gode skosåler, sandaler, innesko, joggesko, ullgenser, ullstrømper, lue, votter, skjerf, ekstra bukse, genser, T-skjorte og sokker i fall jeg må skifte etter å ha vært utsatt for små menneskers kroppsvæsker ( det skjer ikke ofte, men det skjer). - Dersom man velger klær i middels prisklasse, har dette en innkjøpspris på minimum 12000 kroner, i tillegg til alle de klærne jeg sliter ekstra mye på, fordi jeg sjeldent kan gå med samme klesplagg to dager på rad i jobben min. Anonymkode: 1708b...a1e 2 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #8 Skrevet 24. oktober 2023 Sinsiew skrev (32 minutter siden): Nei, det gjør jeg faktisk ikke. Klarer du ikke selv å forstå at man har enkelte produkter som kan beskytte klær mot maling og ulikt gørr? Ellers håper jeg du ikke jobber i bhg med det svaret ditt. Hva tenker du på her, egentlig? Jeg har hittil aldri løpt hele dagen rundt i engangsdress, eller med plastovertrekk over hår og klær, ved måltider, trøst og kos samt bleieskift. Jeg har heller aldri sett at mine kolleger gjør dette. Anonymkode: 1708b...a1e 1
Sinsiew Skrevet 24. oktober 2023 #9 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva tenker du på her, egentlig? Jeg har hittil aldri løpt hele dagen rundt i engangsdress, eller med plastovertrekk over hår og klær, ved måltider, trøst og kos samt bleieskift. Jeg har heller aldri sett at mine kolleger gjør dette. Anonymkode: 1708b...a1e Håret får du vel ikke noe kompensasjon for uansett 🙄 Da får du i så fall ha håret i strikk hvis du sliter med at det blir møkkete. Maling som ikke kan vasker vekk, bruker man dekkende plagg til. Klesgodtgjørelse fordi du trøster ungene? Hvorfor? Og pga mat? Du lager ikke mat hjemme? Eller forventer du kompensasjon av staten ved matlaging hjemme også? Bruk et kjøkkenforkle ved matlaging. Ellers kan vel klærne vaskes? Trenger ikke ta på seg finstasen på jobb. Ved bleieskift har du hansker. Rull opp genseren.
Sinsiew Skrevet 24. oktober 2023 #10 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Vi hadde 1200 i året i mange år, for en hel stilling, men den ble heldigvis fordoblet for et år siden. For de som lurer på hvorfor vi trenger det, er fordi vi trenger arbeidstøy for all slags vær, i tillegg til at man naturlig nok vasker inneklær mye mer, da vi er mer utsatt for å bli klint inn med leverpostei, snørr, tårer og det som verre er. Det er jo helt normalt at håndtverkere får dekket dette, i tillegg til svært mange andre yrker og ingen setter spørsmålstegn ved dét. . Jeg ønsker egentlig at vi skulle ha fått arbeidsklær fra arbeidsgiveren, slik som de som jobber i uteseksjonen/ teknisk/ plan og bygg mm har. Her er en liste på hva som henger i min garderobe på jobb, slik at jeg er rustet for arbeidsdagen gjennom året: Vinterdress, turbukse ( foret og uforet) , regnjakke og regnbukse, vinterstøvler, støvler, sko som er gode til å gå på tur i/ være ute i vår/sommer/høst, gode skosåler, sandaler, innesko, joggesko, ullgenser, ullstrømper, lue, votter, skjerf, ekstra bukse, genser, T-skjorte og sokker i fall jeg må skifte etter å ha vært utsatt for små menneskers kroppsvæsker ( det skjer ikke ofte, men det skjer). - Dersom man velger klær i middels prisklasse, har dette en innkjøpspris på minimum 12000 kroner, i tillegg til alle de klærne jeg sliter ekstra mye på, fordi jeg sjeldent kan gå med samme klesplagg to dager på rad i jobben min. Anonymkode: 1708b...a1e Her jeg bor står bhg for utedresser til alle ansatte 😊 Trodde ullundertøy var slik de fleste har.. Aldri tenkt over at dette er noe man bør kompetanseres for. Men nå vet jeg jo at jeg kan slutte å ha obligatorisk uteskole med mindre jeg får tillegg på lønna! I tillegg til litt høyere krav til lønn ved å ha mat og helse, samt kunst og håndverk..
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #11 Skrevet 24. oktober 2023 Jobber i kommunal bhg, har hatt 200 i mnd siden jeg begynte i 2014.. Synes det er en vits, og det dekker ikke for slitasje og uteklær som tåler barnehagebruk. Klærnog utstyr går også opp i pris som alt annet for tiden. Anonymkode: cf32b...58f 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #12 Skrevet 24. oktober 2023 1200 i året. Dekker ikke utedressen en gang. Så helt tragisk. Anonymkode: 67087...870 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #13 Skrevet 24. oktober 2023 Sinsiew skrev (16 minutter siden): Håret får du vel ikke noe kompensasjon for uansett 🙄 Da får du i så fall ha håret i strikk hvis du sliter med at det blir møkkete. Maling som ikke kan vasker vekk, bruker man dekkende plagg til. Klesgodtgjørelse fordi du trøster ungene? Hvorfor? Og pga mat? Du lager ikke mat hjemme? Eller forventer du kompensasjon av staten ved matlaging hjemme også? Bruk et kjøkkenforkle ved matlaging. Ellers kan vel klærne vaskes? Trenger ikke ta på seg finstasen på jobb. Ved bleieskift har du hansker. Rull opp genseren. Når jeg trøster barn får jeg snørr på skuldre og andre steder. - Du kan vel tenke deg at dette ikke er spesielt hygienisk. Når jeg sitter ved matbordet hjemme, så har jeg ikke en liten toddler ved siden av meg, som klapper meg på skuldra med fingrene fylt av leverpostei eller makrellfilet. Vi har alltid hansker ved bleieskift og ruller naturlig nok alltid opp ermene, men det skjer at du løfter opp en liten venn som har diaré og har sprutet halvparten ut av bleia, eller at en ettåring plutselig tisser på deg, rett etter at du har kledd den skitne bleien av. Det skjer også at barn tisser gjennom bleia, mens de sitter på fanget, eller at noen som nettopp har sluttet er uheldig. Dette er en latterlig diskusjon - selvfølgelig skal vi ha kompetanse for klær som vi sliter ut i forbindelse med jobben vår. Det skulle ha tatt seg ut om en mekaniker, folk som jobber i landbruk, malere osv. ikke fikk dekket arbeidstøy. Jeg ser at du har svært liten kompetanse på hva det vil si å jobbe i barnehage, så jeg er villig til å unnskylde deg disse snåle utfallene med at du har litt begrenser innsikt på både små barn og arbeidet som sådan. Btv. Når jeg jobber hjemme hos meg selv, er det jeg som er arbeidsgiver og dermed dekker jeg alt arbeidstøy. Da jeg hadde små barn, dekket jeg også mine klær, da det var mine barn. Dersom du jobber i en kommunal skole, så er jeg sikker på at du har klesgodtgjørelse, der har til og med lærere i videregående skole som kun jobber innendørs og har en og annen utevakt, er med på turer osv. - Min svigermor som er lærer i videregående, har forresten mer i klesgodtgjørelse enn meg - min mor som er lærer i kommunen, har det samme. 50% stilling, vil si 50% klesgodtgjørelse, 20% fast stilling betyr 20% klesgodtgjørelse. - Ringevikarer får ikke. Anonymkode: 1708b...a1e 1 4
Sinsiew Skrevet 24. oktober 2023 #14 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Når jeg trøster barn får jeg snørr på skuldre og andre steder. - Du kan vel tenke deg at dette ikke er spesielt hygienisk. Når jeg sitter ved matbordet hjemme, så har jeg ikke en liten toddler ved siden av meg, som klapper meg på skuldra med fingrene fylt av leverpostei eller makrellfilet. Vi har alltid hansker ved bleieskift og ruller naturlig nok alltid opp ermene, men det skjer at du løfter opp en liten venn som har diaré og har sprutet halvparten ut av bleia, eller at en ettåring plutselig tisser på deg, rett etter at du har kledd den skitne bleien av. Det skjer også at barn tisser gjennom bleia, mens de sitter på fanget, eller at noen som nettopp har sluttet er uheldig. Dette er en latterlig diskusjon - selvfølgelig skal vi ha kompetanse for klær som vi sliter ut i forbindelse med jobben vår. Det skulle ha tatt seg ut om en mekaniker, folk som jobber i landbruk, malere osv. ikke fikk dekket arbeidstøy. Jeg ser at du har svært liten kompetanse på hva det vil si å jobbe i barnehage, så jeg er villig til å unnskylde deg disse snåle utfallene med at du har litt begrenser innsikt på både små barn og arbeidet som sådan. Btv. Når jeg jobber hjemme hos meg selv, er det jeg som er arbeidsgiver og dermed dekker jeg alt arbeidstøy. Da jeg hadde små barn, dekket jeg også mine klær, da det var mine barn. Dersom du jobber i en kommunal skole, så er jeg sikker på at du har klesgodtgjørelse, der har til og med lærere i videregående skole som kun jobber innendørs og har en og annen utevakt, er med på turer osv. - Min svigermor som er lærer i videregående, har forresten mer i klesgodtgjørelse enn meg - min mor som er lærer i kommunen, har det samme. 50% stilling, vil si 50% klesgodtgjørelse, 20% fast stilling betyr 20% klesgodtgjørelse. - Ringevikarer får ikke. Anonymkode: 1708b...a1e Jeg jobber på småtrinnet. Masse trøst og kos i første klasse. Og så har jeg to små. I tillegg til å ha ansvar for kunst og håndverk på 1-4 trinn og tolærer i matlaging samt ukedag 1.5 dag i uka. Vil med andre ord si jeg har grei innsikt i dag med unger som griser og ikke minst med grisete fag på jobb. Aldri tenkt at jeg skal ha noe klesgodtgjørelse. Ikke står det noe om det i lønna mi heller. Eneste som godtgjøres der, er kontaktlærertillegg..
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #15 Skrevet 24. oktober 2023 Det går mye penger til klær - Gode vanntette tursko med ullsåle og demping, 2500 - Regntøy ( 2 regnbukser ) pluss skikkelig jakke- 3000 - Ullundertøy, ca 3000 - Ekstra bukser, ca 2000 - Vanntette votter, ca 400 - Lue/hals 500 - Ekstra solkrem, lypsyl for utetid i all slags vær, ca 600 i året - Munnsårplaster, skraper opp fingre og tørre hender, ca 500 i året Jeg tar med legebesøk her, blitt smittet med øyekatar og influensa, ca 1000 ( dette er med influensavaksine - Skikkelig tursekk, fikk den gratis av kommunen Har en del malingsflekker på bukser som ikke går vekk... ( selv om jeg brukte malerforkle ) - Skikkelige solbriller koster litt.. - Boblebukse, ca 600 fra H/M Jeg får vel 300 kr i mnd - Caps, ca 200 Anonymkode: 3e5d3...1ae 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #16 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det går mye penger til klær - Gode vanntette tursko med ullsåle og demping, 2500 - Regntøy ( 2 regnbukser ) pluss skikkelig jakke- 3000 - Ullundertøy, ca 3000 - Ekstra bukser, ca 2000 - Vanntette votter, ca 400 - Lue/hals 500 - Ekstra solkrem, lypsyl for utetid i all slags vær, ca 600 i året - Munnsårplaster, skraper opp fingre og tørre hender, ca 500 i året Jeg tar med legebesøk her, blitt smittet med øyekatar og influensa, ca 1000 ( dette er med influensavaksine - Skikkelig tursekk, fikk den gratis av kommunen Har en del malingsflekker på bukser som ikke går vekk... ( selv om jeg brukte malerforkle ) - Skikkelige solbriller koster litt.. - Boblebukse, ca 600 fra H/M Jeg får vel 300 kr i mnd - Caps, ca 200 Anonymkode: 3e5d3...1ae Fikk beskjed om at vi bukte for mye hansker til bleieskift ( bruker bare to stk ) så vurderte å kjøpe egne engangshansker ( men lot det være ). Anonymkode: 3e5d3...1ae 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #17 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): 1200 i året. Dekker ikke utedressen en gang. Så helt tragisk. Anonymkode: 67087...870 Men kjøper du ny dress hvert år? Jeg er helt enig i at det er naturlig at ansatte i bhg får støtte til klær. Barna skal være ute hver dag, hele året, i all slags vær. Det sier seg selv at man som ansatt da trenger gode klær! Gode vinterstøvler, som kan brukes i slaps for eksempel. Vanlige vinterstøvler .En god varmedress. Godt og vanntett regntøy. Når det er sagt, så koster jo slikt utstyr. Univern har gode produkter, slik som veiarbeiderne og forskalingssnekerne bruker, de er jo ute mye i ymse vær. Men utstyret er jo av god kvalitet, og vil trolig kunne vare i minst 2-3 år. Det er jo slitesterke klær! Anonymkode: 408ce...736
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #18 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Når jeg trøster barn får jeg snørr på skuldre og andre steder. - Du kan vel tenke deg at dette ikke er spesielt hygienisk. Når jeg sitter ved matbordet hjemme, så har jeg ikke en liten toddler ved siden av meg, som klapper meg på skuldra med fingrene fylt av leverpostei eller makrellfilet. Vi har alltid hansker ved bleieskift og ruller naturlig nok alltid opp ermene, men det skjer at du løfter opp en liten venn som har diaré og har sprutet halvparten ut av bleia, eller at en ettåring plutselig tisser på deg, rett etter at du har kledd den skitne bleien av. Det skjer også at barn tisser gjennom bleia, mens de sitter på fanget, eller at noen som nettopp har sluttet er uheldig. Dette er en latterlig diskusjon - selvfølgelig skal vi ha kompetanse for klær som vi sliter ut i forbindelse med jobben vår. Det skulle ha tatt seg ut om en mekaniker, folk som jobber i landbruk, malere osv. ikke fikk dekket arbeidstøy. Jeg ser at du har svært liten kompetanse på hva det vil si å jobbe i barnehage, så jeg er villig til å unnskylde deg disse snåle utfallene med at du har litt begrenser innsikt på både små barn og arbeidet som sådan. Btv. Når jeg jobber hjemme hos meg selv, er det jeg som er arbeidsgiver og dermed dekker jeg alt arbeidstøy. Da jeg hadde små barn, dekket jeg også mine klær, da det var mine barn. Dersom du jobber i en kommunal skole, så er jeg sikker på at du har klesgodtgjørelse, der har til og med lærere i videregående skole som kun jobber innendørs og har en og annen utevakt, er med på turer osv. - Min svigermor som er lærer i videregående, har forresten mer i klesgodtgjørelse enn meg - min mor som er lærer i kommunen, har det samme. 50% stilling, vil si 50% klesgodtgjørelse, 20% fast stilling betyr 20% klesgodtgjørelse. - Ringevikarer får ikke. Anonymkode: 1708b...a1e Jeg stemmer egentlig for at dere ansatte hadde fått kjeledress. Sånn tynn bomulsdress. Da kunne dere hatt denne inne, og det hadde gått fint med både snørr og maling. Kanskje ikke så kule å se på, men praktiske da! Anonymkode: 408ce...736 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #19 Skrevet 24. oktober 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Vi hadde 1200 i året i mange år, for en hel stilling, men den ble heldigvis fordoblet for et år siden. For de som lurer på hvorfor vi trenger det, er fordi vi trenger arbeidstøy for all slags vær, i tillegg til at man naturlig nok vasker inneklær mye mer, da vi er mer utsatt for å bli klint inn med leverpostei, snørr, tårer og det som verre er. Det er jo helt normalt at håndtverkere får dekket dette, i tillegg til svært mange andre yrker og ingen setter spørsmålstegn ved dét. . Jeg ønsker egentlig at vi skulle ha fått arbeidsklær fra arbeidsgiveren, slik som de som jobber i uteseksjonen/ teknisk/ plan og bygg mm har. Her er en liste på hva som henger i min garderobe på jobb, slik at jeg er rustet for arbeidsdagen gjennom året: Vinterdress, turbukse ( foret og uforet) , regnjakke og regnbukse, vinterstøvler, støvler, sko som er gode til å gå på tur i/ være ute i vår/sommer/høst, gode skosåler, sandaler, innesko, joggesko, ullgenser, ullstrømper, lue, votter, skjerf, ekstra bukse, genser, T-skjorte og sokker i fall jeg må skifte etter å ha vært utsatt for små menneskers kroppsvæsker ( det skjer ikke ofte, men det skjer). - Dersom man velger klær i middels prisklasse, har dette en innkjøpspris på minimum 12000 kroner, i tillegg til alle de klærne jeg sliter ekstra mye på, fordi jeg sjeldent kan gå med samme klesplagg to dager på rad i jobben min. Anonymkode: 1708b...a1e Kunne sagt det samme om min jobb. Ja jeg får uteklær ved behov, men det gjør de fleste jeg kjenner som jobber i barnehage også. Men jeg må ha klær til å møte kunder, samtidig som jeg må ha klær til å bli møkkete i. Jeg har derfor alt fra kjoler, til arneidsbukser og utetøy. Jeg får heller ikke dekket superundertøyet jeg trenger de dagene jeg jobber ute. Anonymkode: 442a9...7df
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #20 Skrevet 24. oktober 2023 Vi har 3000/år, utbetalt etter innsendt kvittering Anonymkode: 93513...c64
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå