Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det å være verge? Går det med mye tid til det? Hjemmetjenesten har anbefalt meg å være økonomisk og personlig verge for en eldre slektning uten Bank-ID. Han er ikke dement. Jeg synes det høres «skummelt» ut å være verge. Det står jeg må sende inn regnskap til statsforvalteren hvert år. Må man ta vare på alle regninger? Både det han selv kjøper med VISA og det jeg kjøper til ham? Jeg kan jo ikke bevise hvem av oss som gjør innkjøpene.

Det kreves at man har ordnet økonomi. Jeg har forsåvidt det, men jeg lever av deltidsstudielån. Samboeren betaler all mat.

Jeg klarer ikke studere fulltid mer, når jeg må være ledsager for to forskjellige personer, som bor henholdsvis 1 og 4 timer fra sykehusene de skal til.  Og når jeg er på besøk, går hele dagen til det. Ingen av dem har andre enn meg, men den eldste bor i eldrebolig og har tilsyn av Hjemmetjenesten.

Anonymkode: 8bcba...777

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvordan er det å være verge? Går det med mye tid til det? Hjemmetjenesten har anbefalt meg å være økonomisk og personlig verge for en eldre slektning uten Bank-ID. Han er ikke dement. Jeg synes det høres «skummelt» ut å være verge. Det står jeg må sende inn regnskap til statsforvalteren hvert år. Må man ta vare på alle regninger? Både det han selv kjøper med VISA og det jeg kjøper til ham? Jeg kan jo ikke bevise hvem av oss som gjør innkjøpene.

Det kreves at man har ordnet økonomi. Jeg har forsåvidt det, men jeg lever av deltidsstudielån. Samboeren betaler all mat.

Jeg klarer ikke studere fulltid mer, når jeg må være ledsager for to forskjellige personer, som bor henholdsvis 1 og 4 timer fra sykehusene de skal til.  Og når jeg er på besøk, går hele dagen til det. Ingen av dem har andre enn meg, men den eldste bor i eldrebolig og har tilsyn av Hjemmetjenesten.

Høres ikke ut å la meg understreke ikke ut som du bør være økonomisk verge for noen nei. 

Hvis dette er bragt på banene av en instanse så er det mest sannsynlig slik at det er mye ubetalt, namsmannen osv involvert. Da er det ekstremt viktig at verge faktisk er kompetent til jobben. Det vil også være slik at man må avse tid til gjøremålene. 

Vedkommende må søke om verge via statsforvalteren som vil oppnevne en kompetent person.

Anonymkode: 5042d...a38

• Liker 1
Skrevet

Men er han umyndiggjort da? Trudde det var bare da man fikk verge jeg. Hvert fall ordet verge. 

Anonymkode: 68de3...ac5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men er han umyndiggjort da? Trudde det var bare da man fikk verge jeg. Hvert fall ordet verge. 

Jeg starter opp som verge når mitt barn blir 18 om noen mnd. Ikke umyndiggjort han.

Anonymkode: d21d1...bf8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Må ikke være umyndiggjort for å ha verge

Anonymkode: 8582e...69b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg starter opp som verge når mitt barn blir 18 om noen mnd. Ikke umyndiggjort han.

Anonymkode: d21d1...bf8

Leste meg opp dem gjorde om loven i 2013. Så derfor man ikke bruker umyndiggjort lenger når man tok bort hjelpeverge. Så ble litt klokere. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært verge for et familiemedlem.  Familie får ikke lønn for å være verge for familiemedlem. Absolutt alt skal føres inn i skjemaet til statsforvaltningen, men det tok ikke så lang tid. Brukte ca 15-20 minutter hver mnd. Jeg fikk egen kodebrikke som jeg brukte,ordnet så regningene ble trukket automatisk, og en fast som hver uke til mat og diverse. 

Anonymkode: 17e76...56b

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres ikke ut å la meg understreke ikke ut som du bør være økonomisk verge for noen nei. 

Hvis dette er bragt på banene av en instanse så er det mest sannsynlig slik at det er mye ubetalt, namsmannen osv involvert. Da er det ekstremt viktig at verge faktisk er kompetent til jobben. Det vil også være slik at man må avse tid til gjøremålene. 

Vedkommende må søke om verge via statsforvalteren som vil oppnevne en kompetent person.

Neida, han har ikke noe ubetalt. Han har betalt med brevgiro, som han eller jeg har postet. Han har også fått autogiro han kan ha uten å ha nettbank, og jeg har hjulpet han med det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Neida, han har ikke noe ubetalt. Han har betalt med brevgiro, som han eller jeg har postet. Han har også fått autogiro han kan ha uten å ha nettbank, og jeg har hjulpet han med det.

Hvorfor menes det at dette skal endres? 

Hva er din kompetanse innen økonomi og jus?  Svært viktig at man faktisk er kompetent, sett så alt for mange syke saker der verger er totalt uegnet for ansvaret det innebærer og forvalte et annet menneskes økonomi.

• 4 måneder senere...
Skrevet

TS: Hvordan endte dette?

Anonymkode: cd160...ebb

Skrevet

Jeg er verge for mitt barn. Hvor mye jobb det er kommer jo an på den man er verge for. Jeg syns det var mye i starten, men nå går det veldig greit. 

Ang regnskap:

Det sønnen bruker via sin brukskonto/visakort, har jeg ingen dokumentasjonsplikt over. Det er hans konto

Vergekonto - alle regninger betales fra denne - jeg skriver alltid i kommentarfeltet hva det er og tar bilde av kvittering og legger i en mappe på Pcen min. Jeg laster ned alle kontoutskrifter til denne mappa

Årsregnskap - Jeg laster inn alle kontoutskrifter - skriver en kort forklaring til regninger som ikke forklarer seg selv i teksten. Er man rydding med vergekontoen igjennom året, tar dette 20 minutter. 

Anonymkode: 3e496...5bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...