Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom over denne artikkelen i dag:
https://www.nettavisen.no/okonomi/sterke-reaksjoner-na-er-julegodteriet-i-butikkene/s/5-95-1408832

Jeg prøver alltid å være bevisst, og vente lengst mulig med å kjøpe varer til jul (både godteri og annet). Men hva skjer da? Jo, når jeg kommer nærmere jul og skal kjøpe disse varene, så ser det ut som ragnarok har rammet disse hyllene. Det er helt tomt for alt, bortsett fra en og annen enslig Anton Berg marsipangreie som ingen liker...! For da har varene vært i butikken siden oktober, og det har i hvert fall vært en priskrig på varene. Samme med julebrusen, vi er avhengig av å få tak i julebrus uten sukker (diabetes t1), men det må jeg jo gå til innkjøp av nå hvis vi skal ha det til jul. For det blir tomt fortere enn man klarer å si "Lillehammer-Hamar julebrus!"

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, men måtte få ut litt frustrasjon. Flere som har det slik, eller er det alltid varer igjen når dere skal handle nærmere jul?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kasier skrev (1 minutt siden):

Kom over denne artikkelen i dag:
https://www.nettavisen.no/okonomi/sterke-reaksjoner-na-er-julegodteriet-i-butikkene/s/5-95-1408832

Jeg prøver alltid å være bevisst, og vente lengst mulig med å kjøpe varer til jul (både godteri og annet). Men hva skjer da? Jo, når jeg kommer nærmere jul og skal kjøpe disse varene, så ser det ut som ragnarok har rammet disse hyllene. Det er helt tomt for alt, bortsett fra en og annen enslig Anton Berg marsipangreie som ingen liker...! For da har varene vært i butikken siden oktober, og det har i hvert fall vært en priskrig på varene. Samme med julebrusen, vi er avhengig av å få tak i julebrus uten sukker (diabetes t1), men det må jeg jo gå til innkjøp av nå hvis vi skal ha det til jul. For det blir tomt fortere enn man klarer å si "Lillehammer-Hamar julebrus!"

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, men måtte få ut litt frustrasjon. Flere som har det slik, eller er det alltid varer igjen når dere skal handle nærmere jul?

Jeg merket til jul i fjor, da jeg skulle handle inn til julehelgen så var det temmelig lite av julekaker igjen i butikkene og slikt. Det var kjedelig så en bør vel handle inn det en trenger når en ser det begynner å minke på julevarene i butikkene. Jeg hadde ikke handlet inn julevarer så derfor ble det bare en pepperkake boks jeg fikk kjøpt. 

Anonymkode: 6784b...e0e

Skrevet

Ingen venting her.

Anonymkode: 8ab16...b4a

Skrevet

Julegodt er da ikke noe bedre enn annet godt, heller tvert imot. Så stresser ikke med å kjøpe, venter gjerne på salget, og er det tomt er det greit det også.

Anonymkode: 0f429...ec9

• Liker 1
Skrevet

Tror du kan vente nærmere enn i oktober. Tror desember går fint faktisk, kanskje ikke 23., men sånn ellers. (Vi tar alltid en storhandel rundt kanskje 20. des elns og ikke hatt noen problemer med det.) 

Anonymkode: 51d39...4ed

• Liker 1
Skrevet

Men hvor lenge venter du da? 

Helt greit å sette en brems på og unngå å kjøpe nå, men fra midten av november så bør en jo greit kunne kjøpe inn det en vil ha til jul. 

Skrevet

Hva mener du, ts? :klo: 

Det finnes ingen julevarer som er «bedre» enn type Anton Berg. Alt julegodteri er av ekstremt lav kvalitet og ekstremt dårlig på smak. Dersom du har barn som forventer at noe tradisjonelt skal dukke opp på julaften eller en annen dag i julen - kjøp inn et par porsjoner til vedkommende og lagre det. Inviterer du på festligheter og tenker servering? Kjøp høyere kvalitet enn du finner i «jule» hyllene, eller bare lag en utvalgt type kjeks eller søtsak selv. Det holder plenty med en type. Frys dem ned så de holder seg heller enn å oppbevare i en boks så folk må spise tørre kjeks bare fordi det var slik man gjorde det på 1980-tallet.

Jeg handler ikke inn noe av det. Jeg er ikke i kundegruppen. Jeg spiser ikke junk av så dårlig kvalitet. Og ikke fordi det er usunt - fordi det er av så lav kvalitet at det smaker ekkelt.

Anonymkode: 9a57f...260

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg kan vente med å spise det, men kjøper jo mens det enda er i butikken. For ja, det er ofte tomt før jul av mye 😅

Anonymkode: 2862e...ecf

• Liker 1
Skrevet
Mt3 skrev (4 minutter siden):

Men hvor lenge venter du da? 

Helt greit å sette en brems på og unngå å kjøpe nå, men fra midten av november så bør en jo greit kunne kjøpe inn det en vil ha til jul. 

Vi pleier å handle inn til jul rundt den 20. desember, og da er det for sent. Så ja, jeg må jo bare handle inn tidligere, men enkelte ting blir jo tomt før desember også 🤯 Vil liksom ikke være med på å dra spiralen opp (eller ned) med at "alle" handler tidligere og tidligere til jul, men skal man få enkelte av varene, så må man jo bare handle tidligere.

• Liker 1
Skrevet

Kjøper akkurat når jeg har lyst på, og trekker på smilebåndet av disse årlige "nyhets"-sakene om folk som fortviler over julegodt i butikken. Hvorfor må folk løpe til media hver gang de er misfornøyd med noe? Jeg hadde gjerne hatt julegodt i butikken hele året, men går da ikke til avisen og gråter når det siste er spist opp i januar. 

Anonymkode: e7dc5...702

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva mener du, ts? :klo: 

Det finnes ingen julevarer som er «bedre» enn type Anton Berg. Alt julegodteri er av ekstremt lav kvalitet og ekstremt dårlig på smak. Dersom du har barn som forventer at noe tradisjonelt skal dukke opp på julaften eller en annen dag i julen - kjøp inn et par porsjoner til vedkommende og lagre det. Inviterer du på festligheter og tenker servering? Kjøp høyere kvalitet enn du finner i «jule» hyllene, eller bare lag en utvalgt type kjeks eller søtsak selv. Det holder plenty med en type. Frys dem ned så de holder seg heller enn å oppbevare i en boks så folk må spise tørre kjeks bare fordi det var slik man gjorde det på 1980-tallet.

Jeg handler ikke inn noe av det. Jeg er ikke i kundegruppen. Jeg spiser ikke junk av så dårlig kvalitet. Og ikke fordi det er usunt - fordi det er av så lav kvalitet at det smaker ekkelt.

Anonymkode: 9a57f...260

Mens vi ELSKER alt i julehyllen av marsipangriser, skumnisser, marsipanstenger osv fra Nidar, og har veldig lyst til å ha dette til jul. Vi baker minst 7 slag med julekaker, men det blir servert gjester. Ellers i jula koser vi oss med godteri fra julehyllen, de gangene vi har fått tak i noe, da.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Jeg liker å vente til 1. søndag i advent eller 1. desember med alt som har med jul å gjøre. Rettet: I år må jeg visst vente til 1. desember, men siden det er på en fredag, så blir det en lang og (jule-)god helg. Men det avhenger jo av at det er noe i butikken. Føler vel at butikker som Europris får jevnere sig av varer, så går der om jeg ikke finner favorittene mine (Anton Berg er helt greit, men de er så dyre før jul). Prøver å finne halv pris marsipan etter jul, men min nærmeste Kiwi-butikk, som jeg er i oftest, har ingen 1/2-pris-varer i det hele tatt, uansett tid på året. Trist!!

Endret av sofie777
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjøper akkurat når jeg har lyst på, og trekker på smilebåndet av disse årlige "nyhets"-sakene om folk som fortviler over julegodt i butikken. Hvorfor må folk løpe til media hver gang de er misfornøyd med noe? Jeg hadde gjerne hatt julegodt i butikken hele året, men går da ikke til avisen og gråter når det siste er spist opp i januar. 

Anonymkode: e7dc5...702

Greit for meg at julevarene kommer tidlig, det bryr jeg meg ikke noe om.. Så lenge butikkene har beregnet nok ,slik at det er igjen et godt utvalg til de som ønsker å handle inn til jul når jula kommer, og ikke to måneder før...

• Liker 1
Skrevet

Marsipanen er jo ferskest nå, om jeg venter i to mnd til så har de jo også fått sittet på hyllene å venta i to mnd ? Skjønner ikke logikken til folk. Det er NÅ den er diggest! 

Anonymkode: cb49a...6d5

Skrevet

Jeg har erfart det samme. Verst var det det året det var priskrig på sirup, jeg skulle bake pepperkaker og måtte gå innom tre butikker før jeg fant. Så sirup og julkrydder kjøper jeg nå.

Heldigvis er det ingen spesielle julevarer utenom pepperkaker jeg føler jeg er avhengig av, så det blir like gjerne vanlig nøttesjokolade og sånt til jul. Julepynt har vi nok av, men det blir også utsolgt, ofte før desember, så kjøp nå om du trenger juletrelys eller en ny duk. Teit? Ja, men slik har det blitt. 

Anonymkode: 715e2...9d4

Skrevet
sofie777 skrev (30 minutter siden):

Jeg liker å vente til 1. søndag i advent eller 1. desember med alt som har med jul å gjøre. I år kan jeg visst begynne 26. november. Siden jeg mest spiset godteri på lørdager, så er 25. godkjent også, men ikke mer enn det. Men det avhenger jo av at det er noe i butikken. Føler vel at butikker som Europris får jevnere sig av varer, så går der om jeg ikke finner favorittene mine (Anton Berg er helt greit, men de er så dyre før jul). Prøver å finne halv pris marsipan etter jul, men min nærmeste Kiwi-butikk, som jeg er i oftest, har ingen 1/2-pris-varer i det hele tatt, uansett tid på året. Trist!!

Ja, før kjøpte jeg også julegodter til halv pris etter jul. Det er mange år siden det har vært mulig. Påske også.

Anonymkode: 715e2...9d4

Skrevet

Synes julemagien blir borte ved å kjøpe julegodt før desember. Julekaker bakes i desember, og julegodteri kjøpes på salg i desember. Det meste er på salg når desember kommer, da det har vært ute i butikkene noen måneder allerede. Liker å ha noen ting som er forbeholdt julen, ikke resten av året.  Så her venter vi med julegodteri, kaker og brus til desember. 

Anonymkode: 304da...c5b

• Liker 3
Skrevet

Jeg begynner å hamstre så snart det dukker opp. Den smellen der skal jeg ikke gå på igjen. Heldigvis har vi litt lagringsplass. Aller helst skulle jeg sett at de ikke satte ut julegreiene før desember.

Anonymkode: 9975e...020

• Liker 2
Skrevet

jeg pleier å vente til siste uken før jul, men har aldri opplevd dette problemet. Men nå elsker jeg godteri av god kvalitet, da (f.eks Anthon Bergh 😉 ) , så det hjelper jo.

Anonymkode: 8eaff...4a3

• Liker 1
Skrevet
sofie777 skrev (40 minutter siden):

Jeg liker å vente til 1. søndag i advent eller 1. desember med alt som har med jul å gjøre. I år kan jeg visst begynne 26. november. Siden jeg mest spiset godteri på lørdager, så er 25. godkjent også, men ikke mer enn det. Men det avhenger jo av at det er noe i butikken. Føler vel at butikker som Europris får jevnere sig av varer, så går der om jeg ikke finner favorittene mine (Anton Berg er helt greit, men de er så dyre før jul). Prøver å finne halv pris marsipan etter jul, men min nærmeste Kiwi-butikk, som jeg er i oftest, har ingen 1/2-pris-varer i det hele tatt, uansett tid på året. Trist!!

Første søndag i advent faller på 3. desember i år. Julaften er 4. søndag.

Anonymkode: 8eaff...4a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...