Gå til innhold

Dere med periodontitt/tannkjøttbetennelse

Anbefalte innlegg

Min tannlege henviste meg til spesialit for ca 8 år siden pga mistanke. Jeg ante ikke selv at jeg hadde et problem. Fikk medisiner mot betennelse, kraftig rens og blødningekontoll, samt veiledning for rengjøring.

Etter dette har jeg fått innkalling 1 gang pr år for rens og kontroll, samt jeg går til egen tannlege årlig for det samme. Så da blir sjekk ca hver 6 mnd. Deler av kostnaden blir subsidiert og blir trukket fra når man betaler. Var i sist uke, og etter 8 år er det fortsatt stabilt. Altså ingen forverring og ingen unormal blødning pr nå. 

Er nøye med rengjøring og har fått god veiledning. Når man tror selv det er rent, så er det ofte ikke det. Bruker elektrisk tannbørste, veldig myk kost, diverse børster fir å komme til, spesielt den bakerste jeksel er vanskelig å holde ren.

Anonymkode: 14434...660

• Liker 1

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har dette😔

Arvelig disponert. 43 år.

Skal straks inn for første operasjon hos spesialist. Tror jeg må gjennom 4-5 totalt. Dyre greier, selv med refusjon!!

Jeg går til rens hos tannpleier to ganger årlig. Parodotax tannkrem, Apotekets fluorskyll, tanntråd og ulike str mellombørste har redusert tannstein hos meg. Tannkjøttet mitt blør ikke lenger pga dette rengjøringsregimet, så sykdommen er holdt i sjakk.

Hvis tannkjøttet blør i mellom behandlinger, er ikke sykdommen tilstrekkelig under kontroll.

Anonymkode: 0a342...0d8

Hva slags operasjon skal du ha, og hvorfor må du ha det? Siden sykdommen hos deg er holdt i sjakk mener jeg. Har du holdt på med rens lenge?

Mitt tannkjøtt blør ikke ved puss og tanntråd, men det blør ved kontroll av lommedybde. Så skjønner at det fortsatt er betennelse der. Har hatt tre runder med rens. Ingen reduksjon av lommedybde. Får se hva jeg blir anbefalt videre.

Anonymkode: 3d2cd...087

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har tilbaketrukket tannkjøtt på enkelte tenner. Tannkjøttet er mørkerødt langs tennene. Lite hevelse, så det er ikke sånn veldig synlig ved første øyekast at tannkjøttet er betent. Har ømt tannkjøtt enkelte plasser. 

Hvis du ikke har periodontitt, så har du kanskje gingivitt? Det er jo reversibelt dersom man er nøye med tannhygienen. Kanskje derfor du fikk regime med munnskyll og mellomromsbørster? At du har sluttet å blø er jo et godt tegn. Men ja, det burde jo ikke være ømt i lang tid, så sikkert ikke dumt med ny tannlegetime. Forsikre deg om at mellomromsbørstene du bruker er i riktig størrelse.

Ts

Hei, tusen takk for svar. Håper det går bra med deg❤️

Jeg var til tannlegen på nytt, og heldigvis for meg er det bare gingivitt. Har fått en plan for videre forløp så dette ordner seg for meg. Ble bare så bekymret siden jeg hadde så mye smerter. 

Håper du får kontroll på periodontitten din og at det ikke utvikler seg videre. 🤞🤞

Anonymkode: a685d...40f

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva slags operasjon skal du ha, og hvorfor må du ha det? Siden sykdommen hos deg er holdt i sjakk mener jeg. Har du holdt på med rens lenge?

Mitt tannkjøtt blør ikke ved puss og tanntråd, men det blør ved kontroll av lommedybde. Så skjønner at det fortsatt er betennelse der. Har hatt tre runder med rens. Ingen reduksjon av lommedybde. Får se hva jeg blir anbefalt videre.

Anonymkode: 

Rens har jeg holdt på med i 3-4 år.. lang ventetid hos spesjalist her jeg bor. Sykdommen er stabil, men noen av bakteriene sitter langt nede på tannroten. For å komme til, må det gjøres et lite snitt i tannkjøttet og rense dypt. 

Liten operasjon, som koster skjorta..

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Skjønner at du ikke ville tilbake til han da. Dessverre er det langt mellom spesialistene, med mindre man bor meget sentralt til.

Ts

Men er det så nødvendig da? Hva kan spesialisten gjøre bedre enn min vanlige tannlege? 

Anonymkode: 0f0bf...c1f

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men er det så nødvendig da? Hva kan spesialisten gjøre bedre enn min vanlige tannlege? 

Anonymkode: 0f0bf...c1f

Behandlingen er mer omfattende hos en spesialist og kunnskapen er større. Dette er min erfaring.

• Liker 1

Annonse

Jeg har hatt periodontitt i en del år, og går til rens hos tannpleier to ganger i året. Er et sted som lommene er litt større enn "ønsket" iflg tannpleieren. Jeg har fryktelig mye tannstein hele tiden. Ikke sjans til å holde det unna. Mitt tannkjøtt blør støtt og stadig, men det er nok på grunn av tannsteinen. Ikke fått noe annet jeg skal gjøre enn å være nøye med tannpuss, noe jeg stort sett er. Går greit mellom tennene, men klarer ikke å rengjøre nedi lommene. 

Føler seg at tennene mine er veldig løse til tider, og flytter på seg. Tannpleieren derimot skjønner ikke helt hva jeg mener, så det er sikkert bare i hodet mitt. Min bestefar hadde det samme og mistet alle tennene sine da han var rundt 40. Det var heldigvis en annen tid, og for min del har det ikke vært en forverring, men heller ingen forbedring. 

Anonymkode: e78ca...4c9

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har hatt periodontitt i en del år, og går til rens hos tannpleier to ganger i året. Er et sted som lommene er litt større enn "ønsket" iflg tannpleieren. Jeg har fryktelig mye tannstein hele tiden. Ikke sjans til å holde det unna. Mitt tannkjøtt blør støtt og stadig, men det er nok på grunn av tannsteinen. Ikke fått noe annet jeg skal gjøre enn å være nøye med tannpuss, noe jeg stort sett er. Går greit mellom tennene, men klarer ikke å rengjøre nedi lommene. 

Føler seg at tennene mine er veldig løse til tider, og flytter på seg. Tannpleieren derimot skjønner ikke helt hva jeg mener, så det er sikkert bare i hodet mitt. Min bestefar hadde det samme og mistet alle tennene sine da han var rundt 40. Det var heldigvis en annen tid, og for min del har det ikke vært en forverring, men heller ingen forbedring. 

Anonymkode: e78ca...4c9

Men har du gjennomgått en såkalt "dyprens"? Altså ikke vanlig fjerning av tannsten/rens, men rens dypt nedi lommene? Du trenger 10-12 bedøvelsessprøyter og er blodig og føler deg mørbanket i trynet etterpå.. heg fikk det gjort av tannpleier hos spesialist.

Grusomme greier, men det var dette som gjorde at tannkjøttet mitt sluttet å blø. Etter dyprensen har jeg kun vanlig rens to gangee i året (men med mye bedøvelse).

Roci skrev (30 minutter siden):

Jeg valgte å ikke sette inn implantat der, det er helt bakerst i munnen så det synes ikke, og jeg klarer meg fint uten den ene jekselen :) Om du ikke har Oris Dental i nærheten, så vil jeg uansett anbefale deg å oppsøke en spesialist som kan foreta en skikkelig dyprens med f.eks. ultralyd. Ettersom du blør og er hoven, kan det ligge plakk under tannkjøttet/i lommene som tannlegen ikke kommer til, men spesialistene vet hvordan de skal gjøre dette og har det nødvendige utstyret.

Ja, bakerst i munn klarer man seg jo fint uten jeksel. Flaks det var der det var trøbbel da.

Jeg har fått dyprens av tannlege med ultralyd. Men kan ikke tenke meg at tannlegen var særlig erfaren med utstyret. Og det er nok som du skriver, fortsatt plakk/tannsten som tannlegen ikke har klart å fjerne. Noen av lommene jeg har er jo ganske dype.

Jeg fikk beskjed om at spesialisten ikke utførte dyprens. Mulig spesialisten her i området kun utfører mer omfattende behandling. Operasjon eller lignende, kanskje? Men går jo an for meg å oppsøke klinikker et stykke unna.

Ts 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min tannlege henviste meg til spesialit for ca 8 år siden pga mistanke. Jeg ante ikke selv at jeg hadde et problem. Fikk medisiner mot betennelse, kraftig rens og blødningekontoll, samt veiledning for rengjøring.

Etter dette har jeg fått innkalling 1 gang pr år for rens og kontroll, samt jeg går til egen tannlege årlig for det samme. Så da blir sjekk ca hver 6 mnd. Deler av kostnaden blir subsidiert og blir trukket fra når man betaler. Var i sist uke, og etter 8 år er det fortsatt stabilt. Altså ingen forverring og ingen unormal blødning pr nå. 

Er nøye med rengjøring og har fått god veiledning. Når man tror selv det er rent, så er det ofte ikke det. Bruker elektrisk tannbørste, veldig myk kost, diverse børster fir å komme til, spesielt den bakerste jeksel er vanskelig å holde ren.

Anonymkode: 14434...660

Høres ut som om du fikk behandling i tidlig stadium. Og godt det da har holdt seg stabilt.

Jeg savner veiledning egentlig. Fikk bare beskjed om å pusse og bruke tanntråd to ganger daglig. Samt mellomromsbørster der det passer. Jeg forsøker å være nøye på få fjernet plakk morgen og kveld, men det tar så lang tid. Blir sliten i kjeven av gapingen. Vet ikke om det er teknikker som går raskere?

Ts

Rens har jeg holdt på med i 3-4 år.. lang ventetid hos spesjalist her jeg bor. Sykdommen er stabil, men noen av bakteriene sitter langt nede på tannroten. For å komme til, må det gjøres et lite snitt i tannkjøttet og rense dypt. 

Liten operasjon, som koster skjorta..

Jeg har sett video av en type "flap-operasjon". Der skar de bort den nederste delen av tannkjøtteranden, brettet opp tannkjøttet på hver side av tennene, renset tannrøttene og sydde tannkjøttet på plass igjen. "Et lite snitt" høres jo litt bedre ut. Har også lest om en operasjon der man filer/borrer i kjevebenet for å jevne ut bendefekter rundt tennene. Kan visst være aktuelt i tilfeller der det på grunn av bentap har dannet seg "krater" i kjevebenet mellom tennene. Vet ikke hvor vanlig dette er da. Høres ikke så veldig behagelig ut uansett.

Lykke til med operasjonen din.

Ts

Men har du gjennomgått en såkalt "dyprens"? Altså ikke vanlig fjerning av tannsten/rens, men rens dypt nedi lommene? Du trenger 10-12 bedøvelsessprøyter og er blodig og føler deg mørbanket i trynet etterpå.. heg fikk det gjort av tannpleier hos spesialist.

Grusomme greier, men det var dette som gjorde at tannkjøttet mitt sluttet å blø. Etter dyprensen har jeg kun vanlig rens to gangee i året (men med mye bedøvelse).

Gjorde du hele "trynet" i én omgang?

Når jeg har hatt dyprens har jeg kun gjort en side av gangen. Tror jeg fikk to stikk oppe og to stikk dene med bedøvelse. Følte meg ikke mørbanket etterpå. Bare litt sår i tannkjøttet.

Du er heldig som fikk det under kontroll så raskt 

Ts

58 minutter siden, AnonymBruker said:

Gjorde du hele "trynet" i én omgang?

Når jeg har hatt dyprens har jeg kun gjort en side av gangen. Tror jeg fikk to stikk oppe og to stikk dene med bedøvelse. Følte meg ikke mørbanket etterpå. Bare litt sår i tannkjøttet.

Du er heldig som fikk det under kontroll så raskt 

Ts

Tok overkjeven og underkjeven hver for seg. Jeg syns det var heftig! Skikkelig "tannpine" og verk etterpå.. og blodig smil😫😅

Vanlig rens er ikke så smertefullt, men får mye bedøvelse og da tas hele munnen. Bare litt øm i tannkjøttet etterpå.

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har sett video av en type "flap-operasjon". Der skar de bort den nederste delen av tannkjøtteranden, brettet opp tannkjøttet på hver side av tennene, renset tannrøttene og sydde tannkjøttet på plass igjen. "Et lite snitt" høres jo litt bedre ut. Har også lest om en operasjon der man filer/borrer i kjevebenet for å jevne ut bendefekter rundt tennene. Kan visst være aktuelt i tilfeller der det på grunn av bentap har dannet seg "krater" i kjevebenet mellom tennene. Vet ikke hvor vanlig dette er da. Høres ikke så veldig behagelig ut uansett.

Lykke til med operasjonen din.

Ts

Takk☺️

Tannlegen har beroliget meg med at det ikke er et stort inngrep. Kan gå på jobb etterpå og paracet er tilstrekkelig smertelindring.

Jeg har fått beskjed at jeg ikke kommer til å miste noen tenner pga av operasjonen, så det er jo verdt det😁 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, bakerst i munn klarer man seg jo fint uten jeksel. Flaks det var der det var trøbbel da.

Jeg har fått dyprens av tannlege med ultralyd. Men kan ikke tenke meg at tannlegen var særlig erfaren med utstyret. Og det er nok som du skriver, fortsatt plakk/tannsten som tannlegen ikke har klart å fjerne. Noen av lommene jeg har er jo ganske dype.

Jeg fikk beskjed om at spesialisten ikke utførte dyprens. Mulig spesialisten her i området kun utfører mer omfattende behandling. Operasjon eller lignende, kanskje? Men går jo an for meg å oppsøke klinikker et stykke unna.

Ts 

På den Orisklinikken jeg drar til, har de spesialiserte tannpleiere som foretar dyprensen. Var hos en spesialist (tannlege) først for å få utredning og sette opp en behandlingsplan.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Virker som om det er veldig tilfeldig om man blir henvist til spesialist eller ikke...

Jeg bruker også tanntråd, mellomromsbørste, elektrisk tannbørste og tannbørste med én bust. Bruker munnskyll med fluor. Har hørt om flere som bruker Duraphat, men har ikke blitt anbefalt dette selv.

Er det synlig på deg at du har sykdommen, eller er tannkjøttet likt som før?

Ts

Tilfeldig og så må man ha en tannlege med kunnskap om sykdommen vil jeg tro.

Det er synlig noen steder, tannkjøttet har trukket seg mye tilbake men det vises ikke kjempegodt med mindre jeg gaper høyt. 😅

Anonymkode: bb8e7...154

Annonse
Roci skrev (21 minutter siden):

På den Orisklinikken jeg drar til, har de spesialiserte tannpleiere som foretar dyprensen. Var hos en spesialist (tannlege) først for å få utredning og sette opp en behandlingsplan.

Jeg ville gjerne hatt dyprens hos noen som var spesialisert i det. Har kun hatt dyprens hos vanlig tannlege, og siden han er nyutdannet tviler jeg på at han har særlig mye erfaring. Vanskelig å vite hvem og hvilke klinikker som er flinke på dette. Alle skryter på nettsiden deres om at de er dyktige på periodontitt, men opplever ikke at det er tilfelle.

Ts

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tok overkjeven og underkjeven hver for seg. Jeg syns det var heftig! Skikkelig "tannpine" og verk etterpå.. og blodig smil😫😅

Vanlig rens er ikke så smertefullt, men får mye bedøvelse og da tas hele munnen. Bare litt øm i tannkjøttet etterpå.

Jeg tror det er forskjell på hvor dypt/omfattende tannlegen/tannpleier tør å rense selv om de alle kaller det dyprens. Jeg har hatt dyprens hos to forskjellige, og den ene var ganske forsiktig mens den andre var mer "brutal". Betennelsen gikk mer ned hos den brutale. Men tenker det er greit å være brutal så lenge man vet hva man gjør.

Ts

AnonymBruker skrev (På 24.10.2023 den 14.52):

Jeg fikk nylig påvist periodontitt. Er i midten av tredveårene, og stresser vel litt med tanken på å potensielt miste tenner etter hvert. Har allerede rukket å få enkelte lommer på 5/6mm.

Noen med erfaring med sykdommen? Hvor dype lommer har dere og hvordan har sykdommen utviklet seg?

Hadde satt pris på om noen ville dele erfaringer.

Har alvorlig periodontitt. Dypeste lommen tror jeg var på 10. Har visst gått med det i over 10 år uten at tannlegen oppdaget det. Ble oppdaget når jeg byttet tannlege og jeg sa at jeg synes tennene mine var litt løse. Spesialisten går når han så meg. Det var ille og jeg var ikke så gammel. Men spesialisten klarte å redde alle tennene mine, noe han ikke trodde han kunne. 

Men har skjært bort mye av tannkjøttet. Ser ikke ut 😟  På 6 måneder kuttet jeg ut alt av godteri, spiste kun ren mat, roet ned stresser og ble betennelse fri. Men datt desverre ut av kostholdsregimet og alt kom tilbake. Jeg er så stressa at jeg spenner tennene og kjeven så mye at tenne skyves utover.......

Nå har jeg fått skikkelig tannlegeskrekk etter alle smertefulle timene hos tannlegen, og de grusomme smertene etterpå. Sist gang jeg prøvde knakk jeg sammen før de klarte å gjøre noe. Jeg gråter bare av å tenke på å få ny time hos spesialisten.. 

Jeg pusser godt med elektrisk tannbørste, bruker børste mellom tennene og gjør små livsstilsendringer støtt og stadig. 

Dritt sykdom 🫤 

Anonymkode: adea7...6ea

• Hjerte 2
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Har alvorlig periodontitt. Dypeste lommen tror jeg var på 10. Har visst gått med det i over 10 år uten at tannlegen oppdaget det. Ble oppdaget når jeg byttet tannlege og jeg sa at jeg synes tennene mine var litt løse. Spesialisten går når han så meg. Det var ille og jeg var ikke så gammel. Men spesialisten klarte å redde alle tennene mine, noe han ikke trodde han kunne. 

Men har skjært bort mye av tannkjøttet. Ser ikke ut 😟  På 6 måneder kuttet jeg ut alt av godteri, spiste kun ren mat, roet ned stresser og ble betennelse fri. Men datt desverre ut av kostholdsregimet og alt kom tilbake. Jeg er så stressa at jeg spenner tennene og kjeven så mye at tenne skyves utover.......

Nå har jeg fått skikkelig tannlegeskrekk etter alle smertefulle timene hos tannlegen, og de grusomme smertene etterpå. Sist gang jeg prøvde knakk jeg sammen før de klarte å gjøre noe. Jeg gråter bare av å tenke på å få ny time hos spesialisten.. 

Jeg pusser godt med elektrisk tannbørste, bruker børste mellom tennene og gjør små livsstilsendringer støtt og stadig. 

Dritt sykdom 🫤 

Anonymkode: adea7...6ea

Ille at du måtte gå gjennom det der. Det er en skikkelig drittsykdom når den ikke oppdages tidlig nok. Helt hårreisende at man kan gå til tannlege i 10 år uten at det oppdages. De tannlegene jeg har vært borti, har kun fokusert på karies.

Jeg spiser ikke noe særlig godteri jeg heller, men spiser jo karbohydrater i form av havregryn, banan osv. Spiser også ellers mye ren mat. Vet ikke om det er noe jeg burde endre i kostholdet.

Så betennelsen din har blitt aktiv igjen? Skjønner du blir stresset når du allerede har fjernet så mye tannkjøtt. Finnes det noe hjelp du kan få for stress og kjevespenning? Høres ikke ut som du har det særlig godt nå.

Ts

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...