Gå til innhold

Dere med periodontitt/tannkjøttbetennelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Tilfeldig og så må man ha en tannlege med kunnskap om sykdommen vil jeg tro.

Det er synlig noen steder, tannkjøttet har trukket seg mye tilbake men det vises ikke kjempegodt med mindre jeg gaper høyt. 😅

Anonymkode: bb8e7...154

Har du noe smerter eller ising der tannkjøttet er borte?

Anonymkode: 3d2cd...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har det, er 39. Fikk det for ca 6 år siden etter en periode i livet med mye stress og psykiske belastninger. Spiste en del sjokolade, og var nok ikke like nøye med tannpussen akkurat da, selv om jeg alltid har pusset morgen og kveld, og brukt tanntråd og vært nøye ellers. Tannkjøttet har trukket seg mye bort mellom tennene. Ikke så mye fremme enda, men det har begynt. Har ikke så mye lommer, og er veldig nøye med tannpuss og mellomromsbørster. Likevel trekker tannkjøttet seg unna litt etter litt, og det blør noen steder av og til. Skikkelig demotiverende når jeg er nøye, og spiser lite usunt. Klarer ikke helt å nyte mat. Mye sette seg mellom tennene der tannkjøttet var før. 

Anonymkode: 5b69a...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har det, er 39. Fikk det for ca 6 år siden etter en periode i livet med mye stress og psykiske belastninger. Spiste en del sjokolade, og var nok ikke like nøye med tannpussen akkurat da, selv om jeg alltid har pusset morgen og kveld, og brukt tanntråd og vært nøye ellers. Tannkjøttet har trukket seg mye bort mellom tennene. Ikke så mye fremme enda, men det har begynt. Har ikke så mye lommer, og er veldig nøye med tannpuss og mellomromsbørster. Likevel trekker tannkjøttet seg unna litt etter litt, og det blør noen steder av og til. Skikkelig demotiverende når jeg er nøye, og spiser lite usunt. Klarer ikke helt å nyte mat. Mye sette seg mellom tennene der tannkjøttet var før. 

Har lommene blitt mindre med behandlingen? Men hvis det fortsatt blør så betyr det vel at det fortsatt er aktiv betennelse? Går du til rens flere ganger i året, eller hva slags behandling har du fått?

Skjønner at det er demotiverende når tannkjøttet trekker seg tilbake. Føler på det samme. Og slitsomt at mat setter seg mellom tennene under måltid. Må alltid bruke tanntråd og mellomromsbørster etterpå. Jeg har fortsatt aktiv betennelse, så gjenstår å se hvor mye mer tannkjøtt som blir borte.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har lommene blitt mindre med behandlingen? Men hvis det fortsatt blør så betyr det vel at det fortsatt er aktiv betennelse? Går du til rens flere ganger i året, eller hva slags behandling har du fått?

Skjønner at det er demotiverende når tannkjøttet trekker seg tilbake. Føler på det samme. Og slitsomt at mat setter seg mellom tennene under måltid. Må alltid bruke tanntråd og mellomromsbørster etterpå. Jeg har fortsatt aktiv betennelse, så gjenstår å se hvor mye mer tannkjøtt som blir borte.

Ts

Går gil rens en gang i året, de mener det er nok. Gikk til spesialist før, men han ble pensjonert. Går nå til ny tannlege. Sist jeg sjekket lommer var ingen mer enn 3 tror jeg. Kanskje noen få 4. De mener det er stabilt, men tror ikke det er helt det siden det blør litt noen ganger. Tror det er fordi det kommer mat og bakterier på steder jeg ikke kommer helt til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.1.2024 den 19.26):

Ille at du måtte gå gjennom det der. Det er en skikkelig drittsykdom når den ikke oppdages tidlig nok. Helt hårreisende at man kan gå til tannlege i 10 år uten at det oppdages. De tannlegene jeg har vært borti, har kun fokusert på karies.

Jeg spiser ikke noe særlig godteri jeg heller, men spiser jo karbohydrater i form av havregryn, banan osv. Spiser også ellers mye ren mat. Vet ikke om det er noe jeg burde endre i kostholdet.

Så betennelsen din har blitt aktiv igjen? Skjønner du blir stresset når du allerede har fjernet så mye tannkjøtt. Finnes det noe hjelp du kan få for stress og kjevespenning? Høres ikke ut som du har det særlig godt nå.

Ts

AnonymBruker skrev (På 10.1.2024 den 18.10):

Har alvorlig periodontitt. Dypeste lommen tror jeg var på 10. Har visst gått med det i over 10 år uten at tannlegen oppdaget det. Ble oppdaget når jeg byttet tannlege og jeg sa at jeg synes tennene mine var litt løse. Spesialisten går når han så meg. Det var ille og jeg var ikke så gammel. Men spesialisten klarte å redde alle tennene mine, noe han ikke trodde han kunne. 

Men har skjært bort mye av tannkjøttet. Ser ikke ut 😟  På 6 måneder kuttet jeg ut alt av godteri, spiste kun ren mat, roet ned stresser og ble betennelse fri. Men datt desverre ut av kostholdsregimet og alt kom tilbake. Jeg er så stressa at jeg spenner tennene og kjeven så mye at tenne skyves utover.......

Nå har jeg fått skikkelig tannlegeskrekk etter alle smertefulle timene hos tannlegen, og de grusomme smertene etterpå. Sist gang jeg prøvde knakk jeg sammen før de klarte å gjøre noe. Jeg gråter bare av å tenke på å få ny time hos spesialisten.. 

Jeg pusser godt med elektrisk tannbørste, bruker børste mellom tennene og gjør små livsstilsendringer støtt og stadig. 

Dritt sykdom 🫤 

Anonymkode: adea7...6ea

Leste innlegget ditt og det var som å høre min egen historie! Hater denne sykdommen og har fått betydelig redusert livskvalitet pga dette. Gruer meg til hver rens (hver 3 mnd) og har vurdert narkose hvis mulig. Også vurdert å trekke noen tenner (pga ising og smerte). Har store lommer (8-9) og forrige gang hadde de blitt større tross bra rense regime hver dag.

Noen som har erfaring m trekking av tenner (4 i front) og innsetting av bro/impantater og kan anbefale en god tannlege på dette i Oslo?

Anonymkode: 75e30...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Leste innlegget ditt og det var som å høre min egen historie! Hater denne sykdommen og har fått betydelig redusert livskvalitet pga dette. Gruer meg til hver rens (hver 3 mnd) og har vurdert narkose hvis mulig. Også vurdert å trekke noen tenner (pga ising og smerte). Har store lommer (8-9) og forrige gang hadde de blitt større tross bra rense regime hver dag.

Noen som har erfaring m trekking av tenner (4 i front) og innsetting av bro/impantater og kan anbefale en god tannlege på dette i Oslo?

DIN tannlege.

Anonymkode: ad0a0...559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.3.2024 den 12.19):

Uff, føler med deg. Sykdommen er jo ekstra ille når man har smerter i tillegg og behandling ikke gjør det bedre.

Har du gjort noen inngrep eller bare rens? Siden rens ikke gjør lommene dine mindre, høres det jo ut som om du trenger mer inngripende behandling..?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uff, føler med deg. Sykdommen er jo ekstra ille når man har smerter i tillegg og behandling ikke gjør det bedre.

Har du gjort noen inngrep eller bare rens? Siden rens ikke gjør lommene dine mindre, høres det jo ut som om du trenger mer inngripende behandling..?

Ts

Jeg har hatt 4 operasjoner hvor mye av tannkjøttet er skåret bort. Det tror jeg også er medvirkende årsak til ubehag som ising og at tenner flytter på seg. Ser ingen ende på dette og tror jeg kommer til å måtte bytte ut en del tenner etterhvert som jeg blir eldre.

Jeg blør aldri i tannkjøttet og har ingen synlig infeksjon og de fant heller aldri bakterier i lommene, så mitt sykdomsforløp var visstnok veldig uvanlig (min tannlege hadde aldri opplevd det før). Ingen i familien som har hatt det, men jeg var festrøyker da jeg var yngre.. angrer på det nå!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.1.2024 den 12.36):

Men har du gjennomgått en såkalt "dyprens"? Altså ikke vanlig fjerning av tannsten/rens, men rens dypt nedi lommene? Du trenger 10-12 bedøvelsessprøyter og er blodig og føler deg mørbanket i trynet etterpå.. heg fikk det gjort av tannpleier hos spesialist.

Grusomme greier, men det var dette som gjorde at tannkjøttet mitt sluttet å blø. Etter dyprensen har jeg kun vanlig rens to gangee i året (men med mye bedøvelse).

Anonymkode: 0a342...0d8

Ja. Jeg gjorde dette i fire omganger. 1/4 av gangen med bedøvelse og skikkelig clean-up. Kostet nesten 10000 kr, men fikk noen tusen igjen fra Helfo. Nå er det bare rens to ggr i året, og det holder seg stabilt virker det som.  

Anonymkode: e78ca...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.1.2024 den 20.16):

Bruker du Corsodyl/Corsodaily? Det kan hjelpe. Corsodyl skal ikke brukes mer enn 14 dager sammenhengende, men kan bidra til å redusere betennelsen. I periodene du ikke bruker Corsodyl, kan du f.eks. bruke munnskyll med Tea Tree-olje fra Australian Bodycare (fås hos Vita). Du bør uansett bruke munnskyll. Du kan også forsøke å massere tannkjøttet med Extra Virgin Kokosolje. Det finnes tannkremer som er spesielt beregnet på tannkjøttbetennelse, f.eks Parodol eller Parodontax. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har betennelse i tannkjøttet ved et par steder hele tiden jeg, men tannpleieren min sier aldri noe på det? Merker det ikke så mye selv i og med at det er litt bakover i munnen, men jeg blør også hele tiden ved tannpuss og "pirking". Rart at hun ikke sier noe mer om det.. 🤔

Jeg har tydeligvis ikke tatt dette seriøst nok, selv om jeg har hatt det i mange år. Slurver litt med tannlegebesøk og tenker overhodet ikke over hva jeg spiser. Men jeg har aldri blitt gitt inntrykket av at det er så alvorlig heller når jeg har vært hos tannlegen. 

Jeg har nevnt et par ganger at jeg syns tennene mine beveger mye på seg, etter type bildetaking og sånt. Når man presser den platen rundt i munnen. Men da har jeg bare fått rare blikk, og ikke opplevd at de tror på meg.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tutteliten 24 skrev (2 timer siden):

Jeg har hatt 4 operasjoner hvor mye av tannkjøttet er skåret bort. Det tror jeg også er medvirkende årsak til ubehag som ising og at tenner flytter på seg. Ser ingen ende på dette og tror jeg kommer til å måtte bytte ut en del tenner etterhvert som jeg blir eldre.

Jeg blør aldri i tannkjøttet og har ingen synlig infeksjon og de fant heller aldri bakterier i lommene, så mitt sykdomsforløp var visstnok veldig uvanlig (min tannlege hadde aldri opplevd det før). Ingen i familien som har hatt det, men jeg var festrøyker da jeg var yngre.. angrer på det nå!!!

Fælt at ikke lommene blir mindre selv etter fire operasjoner! Men du må ha en veldig uvanlig variant som du sier. 

Hvordan ser det ut i munnen din nå da, hvis jeg kan spørre? Går det greit å spise eller er det slitsomt med mat som blir sittende i mellomrommene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 24.10.2023 den 14.52):

Jeg fikk nylig påvist periodontitt. Er i midten av tredveårene, og stresser vel litt med tanken på å potensielt miste tenner etter hvert. Har allerede rukket å få enkelte lommer på 5/6mm.

Noen med erfaring med sykdommen? Hvor dype lommer har dere og hvordan har sykdommen utviklet seg?

Hadde satt pris på om noen ville dele erfaringer.

Det er jo ikke så vanskelig dette. Perio oppstår pga manglende renhold mellom tennene. Du må bruke tanntråd mellom tennene  en gang i døgnet og få vekk all dritten. Det nytter ikke å bare pusse tennene. Eventuelt kan du kutte ut tannpussingen og bruke Corsodyl. Har samme effekten. Dreper mesteparten av dævelskapet i munnhulen. Men du får bivivirkning i form av misfargete tenner over lang tid, da. 

Endret av Serafin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har betennelse i tannkjøttet ved et par steder hele tiden jeg, men tannpleieren min sier aldri noe på det? Merker det ikke så mye selv i og med at det er litt bakover i munnen, men jeg blør også hele tiden ved tannpuss og "pirking". Rart at hun ikke sier noe mer om det.. 🤔

Jeg har tydeligvis ikke tatt dette seriøst nok, selv om jeg har hatt det i mange år. Slurver litt med tannlegebesøk og tenker overhodet ikke over hva jeg spiser. Men jeg har aldri blitt gitt inntrykket av at det er så alvorlig heller når jeg har vært hos tannlegen. 

Jeg har nevnt et par ganger at jeg syns tennene mine beveger mye på seg, etter type bildetaking og sånt. Når man presser den platen rundt i munnen. Men da har jeg bare fått rare blikk, og ikke opplevd at de tror på meg.. 

Ja, det blør fordi det er betent. Du må bruke tanntråd en gang i døgnet og holde det rent mellom tennene. Da forsvinner tannkjøttbetennelsen og det vil på sikt slutte å blø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du målt lommer? Lommer og bentap er vel det som fastslår periodontitt. Hvis du hele tiden blør så har du jo betennelse som du sier. Tror det er viktig å ta det på alvor. Hos noen personer utvikler jo gingivitt seg til periodontitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Serafin skrev (16 minutter siden):

Det er jo ikke så vanskelig dette. Perio oppstår pga manglende renhold mellom tennene. Du må bruke tanntråd mellom tennene  en gang i døgnet og få vekk all dritten. Det nytter ikke å bare pusse tennene. Eventuelt kan du kutte ut tannpussingen og bruke Corsodyl. Har samme effekten. Dreper mesteparten av dævelskapet i munnhulen. Men du får bivivirkning i form av misfargete tenner over lang tid, da. 

Det er ikke så enkelt heller... Jeg har alltid brukt tanntråd, men fikk sykdommen allikevel. Det er flere ting som spiller inn på om man utvikler periodontitt eller ei. Det hjalp heller ikke at tannlegen overså sykdommen i flere år slik at lommene rakk å bli dype før det ble oppdaget. Jeg bruker tanntråd og mellomromsbørster morgen og kveld i tillegg til tannpuss. Men siden jeg har dype lommer, får ikke tanntråd og corsodyl tak i det som er dypt nede i lommene. Har også hatt dyprens, men det reduserte ikke lommedybdene. Jeg må kanskje ha operasjon? Jeg vet ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...